KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

طرح کروبی برای اصلاح خدمت سربازی جهت حرفه‌ای شدن آن

در این طرح نیروهای مسلح ایران از حالت تکیه بر سربازان وظیفه به تکیه بر نیروهای عمدتا حرفه‌ای تغییر شکل خواهند داد. تمامی مشمولین خدمت نظام وظیفه به دو گروه تقسیم می‌شوند: الف) افرادی که به هر دلیلی تمایلی به انجام خدمت نظام وظیفه نداشته و مایلند با پرداخت مبلغی هزینه جبرانی آن را  پرداخته و با شرکت اجباری دریک دوره آموزش نظامی ۶۰ روزه با نحوه به‌کارگیری سلاح و اصول مقدماتی و کاربردی رزم‌آشنا و به مدت ۲۰ سال نیز به‌عنوان نیروی ذخیره تلقی و در صورت نیاز کشور در زمان ضرورت و بحران بلافاصله حضور یافته از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مملکت دفاع نمایند. ب) افرادی که قصد انجام خدمت نظام وظیفه را دارند و پس از گذراندن دوره آموزشی در یگان‌های نظامی مربوطه متناسب با نیاز هر نیرو می‌توانند حداکثر تا مدت ۳ سال و درصورت نیاز نیروهای مسلح تا سقف زمانی پنج سال با اخذ حقوق به خدمت بپردازند.

 

نقاط قوت این طرح که با پیگیری رئیس جمهور و جلب نظر فرماندهی کل قوا میسر می‌شود شامل: 


۱) تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصصی که نظام آموزشی کشور برای آنها هزینه نموده بلافاصله وارد بازار کار شده و از اتلاف منابع به‌شدت جلوگیری خواهد شد.  
۲) به‌صورت قابل توجهی از تعداد افراد غایب و بلاتکلیف که به‌دلیل عدم تمایل به انجام خدمت سربازی و محرومیت‌های قانونی از چرخه بهره‌وری خارج شده و عوارض اقتصادی و اجتماعی نامناسبی ایجاد نمودند کاسته خواهد شد. 
۳
) جمع کثیری از جوانان در سطوح مختلف به دلیل پرداخت حقوق در نیروهای مسلح جذب شده و آمار بیکاران و بالطبع مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه کاهش خواهد یافت. 

۴) بخش قابل توجهی از هزینه‌های سربازان حرفه‌ای توسط افرادی که خدمت وظیفه خود را خریداری می‌نمایند تامین و فشار زیادی از جهت مالی به دولت و نیروهای مسلح و نهایتا خزانه کشور وارد نمی‌گردد. 
۵) نیروهای مسلح می‌توانند نیروهای دائم خود را از بین سربازان حرفه‌ای (بعد از پنج سال) گزینش و هزینه‌های آموزشی دیگری بر آنها تحمیل نمی‌شود.
 
۶) با انواع و اقسام بزهکاری‌های مرتبط با صدور کارت پایان خدمت جعلی یا معافیت‌های غیرقانونی و امثالهم که هر روز شاهد درج اخبار آن در مطبوعات هستیم مقابله می‌شود. 
۷) از اتلاف جدی منابع انسانی که می‌توانند پس از خاتمه تحصیل در سطوح مختلف نظام اجرایی کشور در بخش دولتی یا خصوصی در فرآیند توسعه کشور موثر واقع شوند، جلوگیری می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
فرید ص دوشنبه 11 خرداد 1388 ساعت 12:51

اصلاح خدمت سربازی از اختبارات رییس جمهور نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد