KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چند تار مو ، چند جمله داغ

دختری با مانتوی سبز ، موهای فشن در زیر مقنعه به ارتفاع 10 سانتی متر و صورتی با آرایش غلیظ دیده اید؟ در خیابان نه در تلویزیون! چرا تعجب میکنید؟ مگر این روزها تلویزیون نمیبینید؟ برنامه های انتخاباتی تلویزیون مثل "منطقه آزاد" را ندیده اید؟ ای بابا ، فرصت از دستتان رفت! البته نگران نباشید تا روزهای انتخابات از این چهره های متفاوت در تلویزیون خواهید دید! از دختر های این شکلی بگیر تا پسر های مو سیخ سیخی ، چهره هایی که که قبلا در برنامه ای مثل شوک شطرنجی میشد یا به عنوان تصویر "جوون بده‌"های جامعه ما، نشان پدر مادرهایمان میدادند، حالا از وظایف و انتخابات و رای دادن دارن صحبت میکنند و قراراست نقش مهمی در گرم کردن تنور انتخابات داشته باشند!


من شخصا مشکلی با نشان دادن این جوان ها در تلویزیون ندارم که هیچ ، خیلی هم موافق هستم ؛ البته نه به معنای تایید نوع پوشش آنها، بلکه برای همراه کردنشان با سیستم رسمی و فضای جامعه مان. خیلی از این جوان ها فقط ظاهرشان با سیستم رسمی و فضای جامعه مان هماهنگ نیست و در باطنشان از بعضی ظاهرالصلاح های جامعه هم بهتر هستند. نشان ندادن آنها و نپذیرفتن آنها در جاهای رسمی مثل تلویزیون، حسی از جدا افتادگی را به آنها میدهد و نتیجه اش هم میشود پناه بردن به جاهای غیر رسمی که آنها را با همین سر و شکل قبول کنند یا تصویر خودشان را در آنجا ببینند ، مثل ماهواره و...

اما مشکل اصلی چیز دیگری است؛ چیزی به نام سو ء استفاده!!

ما همیشه این ادعا را داریم که به اصول مشخصی پایبندیم و برای رسیدن به هدف، هر کاری نمی کنیم و دست به دامان هرچیزی نمیشویم ؛‌جمله معروف "هدف وسیله را توجیه نمیکند" ورد زبانمان است. این روزها هم که مثال های این هدف و وسیله را از زبانهای آدم های مختلف میشنویم؛ نباید برای رای آوردن نامزد مقابل را تخریب کرد ، نباید برای رای آوردن وعده های دروغین داد، نباید برای رای آوردن سیاه نمایی کرد و هزار حرف دیگر.

حالا سوال این است: اگر نشان ندادن خانم های بد حجاب یا نزدن حرف های بودار به هر دلیلی یکی از اصول صدا و سیما به حساب میاید(کاری که در همه سال انجام می دهند و بر آن اصرار دارند!)، ایا هدف ارزشمندی مثل افزایش مشارکت در انتخابات میتوانند مدتی از اصول خود عقب بکشد و خطوط قرمز شرعی یا سیاسی خودش را بی خیال شود؟ اگر نشان دادن خانم های بد حجاب در تلویزیون بد است و تبلیغ منفی برای حجاب است و باعث گسترش بی حجابی در جامعه و بی تفاوت شدن مردم به این قضیه می شود، صدا و سیما با چه دلیلی این اصل را نادیده میگیرد؟ اگر نشان دادن این خانمها تاثیری در دین و فرهنگ این مملکت ندارد، پس چرا در بقیه سال خبری از آنها در تلویزیون نیست؟؟!! فقط هم قضیه حجاب نیست؛ اگر زدن حرف های سیاسی در تلویزیون به باز شدن فضای جامعه و افزایش مشارکت و علاقه مند شدن بیشتر مردم (بخصوص جوانها) به سرنوشت کشورشان کمک میکند، چرا در بقیه سال از اینجور برنامه ها خبری نیست و یک دفعه نزدیک انتخابات با کشکول رنگارنگ برنامه هایی مواجه میشویم که تک تک جملاتش هوش از سرمان می پراند؟ چرا فضای بازی که در انتخابات قبلی مثل گفت و گوی ویژه خبری ایجاد شد، بعد از انتخابات قبلی یکدفعه خاموش شد تا الآن که دوباره شعله هایش بالا بکشد؟


ما یا به سطح شعور و بلوغ مردم ایمان داریم و مطمئن هستیم که با دیدن چند تار مو و شنیدن چند جمله داغ از راه بدر نمیشوند یا چنین اعتقادی نداریم. اگر چنین اعتقادی نداریم و این روزها چنین کاری میکنیم، معنی اش جز سو استفاده و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی نمیدهد. اگر چنین اعتقادی داریم و در بقیه سال کاری نمیکنیم، معنی جز اهمال و کوتاهی نمیدهد!!


محمد جباری - همشهری جوان



نظرات 11 + ارسال نظر
سلیمه IT یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 22:29

واقعا به خاطر این همه ظاهر فریبی و عوام فریبی متاسفم!
ما داریم چه میکنیم و قرار است به کجا برویم؟! نمی دانم

من هم متاسفم!

الیار عاصمی زاده یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 22:36

کاش همیشه شب انتخابات بود!

اگر همیشه ایام نزدیک به انتخابات بود شاید هیچ کس در این سالها سر گرسنه سر به بالین نمی گذاشت چون هرچه نبود سیب زمینی سر سفره ها بود!

اگر همیشه ایم نزدیک انتخابات بود شاید دانشجویان کوی دانشگاه مجبور نبودند برای تامین هزینه های تحصیل کار کنند چون بن ها و کمک های نقدی دولت می رسید!

اگر همیشه ایام نزدیک انتخابات بود از این عوام فریبیها زیاد بود ...!

می توان گفت در روزگار جدید یک برگ رای تنها سهم من از دموکراسی نیست بلکه سهم من از رفاه اجتماعی و اقتصادی نیز هست کاش هر شب شب انتخابات بود!!!!

ممنون متن زیبایی بود!

بله..... ای کاش!!

اصلا اگر انتخابات ریاست جمهوری هر سال یا لااقل هر دو سال یک بار انجام می شد ایران به عنوان آزادترین کشور در آزادی بیان و بزرگترین تولید کننده ی برنامه های انتقادی شناخته می شد!!

رودسرابی یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 22:56

ممنون
دقت کردید این روزها فعالیت گشت ارشاد به شدت کم رنگ شده
.......................................
متاسفانه شکلشکی که بتونه احساس من رو نشون بده بین این همه شکلک پیدا نکردم

خواهش میکنم!
بله جدیدا محدودیت ها کم شده و آزادی ها زیاد!!!

رامین یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 23:06

دیگه دیگه

:دی

مرجان IT یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 23:25

این روزا اصل کاریها تازه یادشون افتاده که کشوری به اسم ایران هم وجود دارد!

این روزها حکم ذره بین رو داره! مردم بزرگ شدن برای بعضی ها!!

سروش فرنودی یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 23:59

این روزها خیلی اتفاقات دیگه ای هم میوفته مثلا سرودهای ملی رو تو رادیو تلویزیون پخش کردن یا همین برنامه تریبون آزاد و آگاه کردن مردم نسبت به رگ غیرت ایرانیشون و....(نه انگار که خیلی از معضلات کشور ما به نوعی غیرت ایرانی رو میبره زیر سوال)

کلا این روزا روزای اتفاق های تازه و جدیده که عموما هم به نفع مردم!!

سیدحسین هاشمی دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 05:38

یواش یواش باید آماده شیم نرخ تورم و بیکاری یه 2 - 3 هفته ای تک رقمی شه

همیشه از ریا و عوام فریبی بدم می اومده
به خاطر همین از دولت امروز منزجرم

مردانی با شعارهای زیبا و البته «تو خالی»

خدا عاقبتمونو به خیر کنه

آمین

عوام فریبی.....!!! x_x

مقدم/IT دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 08:08

البته اینا همونایی هستن که باید واسه لباس پوشیدنشونو و این که با کی تو خیابون راه برن و نرن هم نمی تونستن تصمیم بگیرن واسه شون گشت ارشاد راه انداخته بودن
حالا شدن مهم تصمیم گیرنده های جامعه عسل بابا

مسلما همه میتوانند در این زمینه ها تصمیم بگیرند ولی گویا مسئولین عادت ندارند به تصمیمات مردم احترام بگذارند!!
در جامعه حال حاضر ما که بیشتر جمعیت را قشر جوان در بر میگیرد شک نکنید که تصمیم گیرنده اصلی جوانها هستند ( حالا با هر تفکر و با هر شکل و قیافه ای!)

امیر رباط دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 09:04

آخه میدونی چیه بحث

اگه میان توی برنامه ای مثل منطقه آزاد یه سری مو فشن رو نشون میدن دلیل داره
میدونی چرا؟
چون از اون ور میان ۳ ساعت فیلم میگیرند و همشو سانسور میکنند و خلاصشو در ۱۰ دقیقه پخش میکنند
برای اینکه معلوم نشه چه چیزهایی سانسور شده
چه حرفایی سانسور شدده
مجبورند برای اینکه برنامشون به خاطر سانسور مخاطب از دست نده اینجور تیپها رو نشون بدهند

بله خانم محترم
اینجاست که میرسیم به حرف آقای مدرس


سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست


همیشه توی همه جا همین حرف زده میشه
ولی هیچکس نمیاد بقیه جمله مدرس رو هم بگه که مدرس در ادامش گفت


سیاست بدون دیانت نجاست هست


هیچوقت این رو کسی نگفته
چون در حال حاضر تمام سیاست های حاضر بوی دیانت نمیده بوی نجاست میده

سانسور جزو لاینفک صدا و سیمای ماست!!!

یاسمن-صنایع دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 10:13

سپهر سارجانی دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 12:47 http://3pehr-kntu.dom.ir/

همیشه همین جوری آخه انتخاباته باید خودشونو خوب نشون بدن بگن در ایران آزادی هست حالا تمام این 4سال قبل بماند که در کمال آزادی 1.5میلیون نفر تذکر ارشادی گرفتن چه موها که در سرمایی زمستان با آب یخ در خیابان شسته نشد چه چکمه ها که از پای دختران کنده نشد چه توهین ها که به جوان ایرانی گفته نشد حالا مسئولین ستاد انتخاباتی همانند سالیان گذشته آهنگ به قول وزارت ارشاد غیر مجاز میزارن تیپ میزنن ( ازون تیپایی که گشت محترم مورد عنایت قرار میداد) ...کلا دمه انتخابات خوش میگذره...

گفتم که اگر انتخابات زود به زود انجام می شد.......

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد