KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

پروین اعتصامی

آذربایجان قیزییام *** گؤی لرین اولدوزویام *** اؤلکه مه قوربان اولوم *** توپراغینین دوزویام

پیرو پست مارال مبینی در مورد شاعر نامی ایران پروین اعتصامی، شرح زندگی این شاعر نامی ارسال می گردد.

رخشندهٔ اعتصامی مشهور به پروین اِعتِصامی (۱۲۸۵-۱۳۲۰) از زنان شاعر ایرانی است.


زندگی


پروین اعتصامی در 25 اسفندماه 1285 خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام‌الملک) از سکنه شفت گیلان و اصالتاً آشتیانی بود و مادرش اختر فتوحی (درگذشتهٔ 1352) از اهالی آذربایجان بود. پروین تنها دختر خانواده بود و چهار برادر داشت.


اعتصام الملک، پدر پروین از نویسندگان و مبارزان دوران مشروطه بود. او در سال 1291 به همراه خانواده‌اش از رشت به تبریز مهاجرت کرد؛ به همین خاطر پروین از کودکی با مشروطه‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت. در دوران کودکی، زبان‌های فارسی و عربی را زیر نظر معلمان خصوصی در منزل و زبان انگلیسی را در مدرسه امریکایی‌ها فراگرفت.

پروین در نوزده تیر ماه 1313 با پسر عموی خود ازدواج کرد و چهار ماه پس از عقد ازدواج به کرمانشاه به خانه شوهر رفت. شوهر پروین از افسران شهربانی و هنگام وصلت با او رئیس شهربانی در کرمانشاه بود. اخلاق نظامی او با روح لطیف و آزاده پروین مغایرت داشت. او که در خانه ای سرشار از مظاهر معنوی و ادبی و به دور از هر گونه آلودگی پرورش یافته بود پس از ازدواج ناگهان به خانه ای وارد شد که یک دم از بساط عیش و نوش خالی نبود و طبیعی است همراهی این دو طبع مخالف نمی توانست دوام یابد و سرانجام این ازدواج ناهمگون به جدایی کشید و پروین پس از دو ماه و نیم اقامت در خانه شوهر با گذشتن از کابین طلاق گرفت. با این همه او تلخی شکست را با خونسردی و متانت شگفت آوری تحمل کرد و تا پایان عمر از آن سخنی بر زبان نیاورد و شکایتی ننمود. در سالهای  1315 و 1316 در زمان ریاست دکتر عیسی صدیق بر دانشسرای عالی، پروین به عنوان مدیر کتابخانهٔ آن، مشغول به کار شد.

پروین به تشویق ملک الشعرای بهار در سال 1315 دیوان خود را منتشر کرد، ولی مرگ پدرش در دی ماه 1316 در سن ۶۳ سالگی، ضربه هولناک دیگری به روح حساس او وارد کرد که عمق آن را در مرثیه‌ای که در سوگ پدر سروده‌است، به خوبی می‌توان احساس کرد:

پدر آن تیشه که بر خاک تو زد دست اجل
تیشه‌ای بود که شد باعث ویرانی من

پروین اعتصامی عاقبت در تاریخ 15 فروردین 1320 در سن ۳۵ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری حصبه در تهران درگذشت و در حرم فاطمه معصومه در قم در مقبرهٔ خانوادگی به خاک سپرده شد.


آثار


  1. دیوان قصائد و مثنویات و تمیثلات و مقطعات

دیوان پروین، شامل ۲۴۸ قطعه شعر می‌باشد، که از آن میان ۶۵ قطعه به صورت مناظره است. اشعار پروین اعتصامی بیشتر در قالب قطعات ادبی است که مضامین اجتماعی را با دیدهٔ انتقادی به تصویر کشیده‌است.

اشعار او را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول که به سبک خراسانی گفته شده و شامل اندرز و نصیحت است و بیشتر به اشعار ناصر خسرو شبیه‌است. دسته دوم اشعاری که به سبک عراقی گفته شده و بیشتر جنبه داستانی به ویژه از نوع مناظره دارد و به سبک شعر سعدی نزدیک است. این دسته از اشعار پروین شهرت بیشتری دارند.


لیست مثنویات و مقطعات و تمثیلات پروین اعتصامی

نظرات 3 + ارسال نظر
رامین پنج‌شنبه 6 فروردین 1388 ساعت 21:41

این همون شعریه که توی status یاهو گذاشته بودین ...

بله رامین جان

اکثرا این شعر رو status یاهوی من هستش.

البته نمی دونم سراینده این شعر زیبا کیه، ولی خب چون در رابطه با دختران آذربایجان بود و اینکه پروین یکی از نام آورترین زنان و مشاهیر آذربایجان هستش، مناسب دیدم که این شعر رو در این پست قرار بدم.

یادآوری پنج‌شنبه 6 فروردین 1388 ساعت 22:13 http://www.kntoosi.com/1387/12/18/post-8630

متن شما چرکنویس شده است، به یادداشت های چرکنویس رجوع کرده و پس از تطبیق متن با طول معیار مجددا آن را منتشر نمایید.

http://www.kntoosi.com/1387/12/18/post-8630

انشالله
متنش که درست بود، فکر کنم یه خورده سایز عکسش بزرگ شده بود، که اصلاح شد.

ممنون!
خدا رحمتش کنه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد