KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

روزشمار انقلاب - روز نیروی هوایی ارتش گرامی باد.

سلام 

دیروز سالروز آغاز عملیات والفجر مقدماتی بود. عملیاتی که دشمن ما ۱۵ نوع مانع ایجاد کرده بود. اما عملیاتی بود که دقت زیادی روی آن نشد و دشمن نیز با تجارب به دست آمده از عملیات های پیش٬توانست تعدا بسیار زیادی از جوان های ما را به شهادت برساند.به دلیل همین شکست٬معمولا از تعریف اتفاقات آن خودداری می کنند. عملیاتی که در منطقه فکه انجام شد و اگر اطلاع داشته باشید در آن زمین راه رفتن هم مشکل است چون خاک رملی دارد اما آن جوان ها با تجهیزات نظامی و اسلحه وارد آن خاک و سرزمین شدند و بر اثر بی دقتی و سهل انگاری در شناخت منطقه توسط فرماندهان٬به شهادت رسیدند. جوانانی همچون دایی عزیز من.روح همه آن ها شاد. ان شاء الله که با رفتار و اعمالمان پا بر خون آن ها نگذاریم. روز شمار انقلاب را تقدیم شما عزیزان می کنم.

1۸بهمن ماه سال1357 هجری شمسی:* حضرت امام در دیدار با روحانیون شهر اهواز گفتند: ادامه نهضت یک تکلیف است.

* در ملاقات وکلای دادگستری با حضور امام، ایشان گفتند که شاه باید محاکمه شود.

* رییس جمهور و وزرای خارجه و دفاع آمریکا، پس از پایان مأموریت ژنرال‌ها هایزر در ایران، جلسه‌ای با حضور وی تشکیل دادند.

* سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از اجرای قانون اساسی پشتیبانی می‌کنیم. ما از راه دیپلماتیک با همه گروه‌ها، از جمله مهدی بازرگان، در تماس بوده‌ایم؛ اما پس از انتخاب وی به نخست وزیری، هیچگونه تماسی با وی برقرار نشده است.

* وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هنوز دولت بختیار را به رسمیت می‌شناسد. از طرفی سخنگوی کاخ سفید گفت: بختیار باید نظر اکثریت مردم را بپذیرد.

* پس از اعلام نخست وزیری مهندس بازرگان، بین آقایان یدالله سحابی، امیرعباس انتظام، بختیار،‌ قره‌باغی رییس ستاد ارتش و رییس اداره دوم ارتش، ملاقاتی انجام شد. در این ملاقات، آقای سحابی و امیرانتظام در صدد بر می‌آیند که بختیار را راضی به استعفا نمایند. از طرفی بختیار برای قدرت نمایی، از قره‌باغی و مقدم خواست در حضور آنان حمایت مجدد خود را از بختیار اعلام کنند.

* دکتر سنجابی اعلام کرد مذاکره و تبادل نظر بین بختیار و بازرگان برای حل مسالمت‌آمیز مسائل ادامه دارد. رادیو لندن گفت: گفتگو میان جنبش آیت‌الله خمینی و ارتش آغاز شده است.

* گروهها و اقشار مختلف مردم، از جمله دانشگاهیان، از دولت موقت مهندس بازرگان پشتیبانی و حمایت کردند.

* روحانیون و مردم زنجان و بخش‌های تابعه در یک راهپیمایی بی‌سابقه پنجاه هزار نفری، حمایت قاطع خود ار از امام خمینی و نخست وزیر منصوب او اعلام داشتند. در این اجتماع، حجت‌الاسلام ابوالفضل شکوری به نمایندگی از مردم و روحانیت، قطعنامه سی ماده‌ای را مبنی بر: 1ـ انحلال رژیم شاهنشاهی . 2ـ انحلال مجلسین و دولت بختیار . 3ـ مشروعیت دولت مهندس بازرگان، قرائت کرد و مورد تأیید قرار گرفت.

* آسوشیتدپرس: دیپلمات‌های غربی نزدیک به ارتش معتقدند که ژنرال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای کودتا قوی نیستند.

* رادیو لندن و رادیو مسکو: صدها تن از افسران سابق، از جمله چند تن از امرای ارتش که به علت مخالفت شاه از ارتش اخراج شده‌اند، پشتیبانی خود را از آیت‌الله خمینی اعلام کردند.

* فرماندار نظامی تهران به این دلیل که مردم به مقررات حکومت نظامی اهمیت نمی‌دهند، ساعات منع عبور و مرور را کاهش داد.

* سیزده نفر دیگر از نمایندگان مجلس استعفا دادند.

* جمعی از هواداران رژیم به طرفداری از قانون اساسی، در یکی از سالن‌های ورزشگاه امجدیه اجتماع کردند.

* سادات، رییس جمهور مصر، با شاه در مراکش تماس گرفت.

* سرهنگ شکوری، رییس آجودانی ستاد لشکر شصت و چهار رضائیه، به هنگام رفتن به پادگان، ترور شد.

* شرکت‌های مهم حمل و نقل هوایی به علت نا امن بودن قلمرو هوایی ایران، پرواز‌های خود را به ایران قطع کردند.

* مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اوضاع ایران اظهار نگرانی کرد.

* یک تبعه آمریکا که در اصفهان راننده‌ای را مضروب کرده بود، توسط محکمه شرعی مردم، پس از پرداخت دیه، آزاد شد.
لازم به تذکر است که طبق قانون کاپیتولاسیون، محاکم ایران حق محاکمه هیچیک از افراد تبعه آمریکا را ندارند. تشکیل این دادگاه مردمی نشانه قوت یافتن روز افزون مردم مسلمان است. 

 

19بهمن ماه سال1357 هجری شمسی: روز نیروی هوایی : گروهی ازکارکنان نیروی هوایی بویژه همافران با آرایش نظامی درمحل مدرسه علوی به حضورامام خمینی(ره) رهبرفقید انقلاب اسلامی رسیدند و همبستگی خود را با انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام اعلام کردند. امام راحل دراین روزفرمومدند: " همانطورکه گفتید تا حالا دراطاعت رژیم طاغوت بودید حالا به قرآن پیوستید، قرآن حافظ شماست. امیدوارم که باکمک شما بتوانیم دراینجا حکومت عدل اسلامی را برقرارکنیم." این دیدار تاریخی نشانه‎های حضورنیروهای انقلابی و طرفداراسلام درارتش بود که موجب تضعیف روحیه ژنرالهای مزدورشاهنشاهی و دولت غیرقانونی شد. این واقعه زمانی روی داد که هنوزارتش قدرت داشت و اموررا اداره می‎کرد. همچنین دراین روز راهپیمایی سرنوشت سازو میلیونی مردم به حمایت ازبرنامه‎های انقلابی حضرت امام خمینی(ره)برپاشد. طبق گزارش برخی ازخبرگزاریها تنها درتهران بیش ازدو میلیون تن دراین راهپیمایی شرکت داشتند. گفتنی است که بواسطه حرکت انقلابی کارمندان نیروی هوایی درروز19بهمن ماه سال1357شمسی، این روز روزنیروی هوایی نامگذاری شده است

راهپیمایی عظیم مردم در تایید دولت موقت به فرمان امام خمینی (1357 ش) به دنبال آغاز به کار دولت موقت، امام خمینی از مردم خواست از طریق تظاهرات آرام، نظر خود را درباره دولت موقت اعلام نمایند. پس از این درخواست، جامعه روحانیت مبارز تهران، مردم را به یک راهپیمایی بزرگ و همگانی در روز 19 بهمن ماه دعوت نمود. در اعلامیه‏ای که به همین منظور صادر شد خاطر نشان گردید "پس از 75 سال، این نخستین بار است که ملت ایران، تشکیل دولتی را به راستی جشن می‏گیرند." در این حال و در شرایطی که آمریکا همچنان از بختیار پشتیبانی می‏کرد و زمینه‏های کودتا را در ایران فراهم می‏نمود و مردم توسط بازمانده‏های رژیم به آتش‏سوزی و قتل تهدید می‏شدند، این راهپیمایی خط بطلانی بر تمامی پندارهای سلطنت‏طلبان کشید و خواب‏های پریشان آنان را بی‏تعبیر گذاشت. در این زمان امام خمینی ادامه نهضت را به عنوان یک تکلیف الهی اعلام نمود و راهپیمایی میلیونی مردم به عنوان پشتیبانی از دولتِ موقتِ منصوب شده از طرف رهبر انقلاب اسلامی ایران، تهران و شهرستان‏ها را غرق در تظاهرات نمود. در پایان این راهپیمایی عظیم، قطعنامه هفت ماده‏ای قرائت شد و نخست وزیری بازرگان مورد تایید قرار گرفت. 

فرار "جعفر شریف امامی" نخست وزیر رژیم پهلوی در پی فراگیر شدن نهضت اسلامی (1357 ش) شریف امامی در دوران دوم نخست وزیری خود، برای آرام کردن اوضاع، دست به یک سلسله کارهای نمایشی و غیرعادی از نظر رژیم زد. اولین کار او این بود که گفت با حزب رستاخیز، تنها حزب سیاسی کشور که پارلمان را در اختیار داشت، کاری ندارد و به این ترتیب عملاً موجبات انحلال این حزب را فراهم ساخت. وی همچنین تاریخ موهوم و مجعول شاهنشاهی را لغو کرد و مجدداً تاریخ هجری شمسی را برقرار نمود. او همچنین قمارخانه‏ها و مراکز فساد را بست ولی هیچ کدام از این اقدامات عوام‏فریبانه و تسکینی، محبوبیت و موقعیتی برای او نزد مردم به وجود نیاورد. اقدامات شریف امامی و آزادی عملی که به مخالفان داده شد، بر دامنه تظاهرات و اغتشاشاتِ ضد رژیم افزود به طوری که در چندین شهر بزرگ کشور، حکومت نظامی اعلام شد و فجایع خونینی از قبیل جمعه سیاه تهران در 17 شهریور 1357 و کشتار دانش‏آموزان تهران در 13 آبان 1357 به وجود آمد. جعفر شریف امامی، نخست وزیر سرسپرده محمد رضا پهلوی، پس از آن که نتوانست، اوضاع دگرگون مملکت را به نفع رژیم تغییر دهد، پس از 57 روز نخست وزیری، از این سمت استعفا داد و به جمع و جور کردن ثروت خود در ایران پرداخت. وی به سرعت اموال خود را به خارج منتقل کرد و در نهایت سه روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در نوزدهم بهمن 1357، بدون کوچکترین مانع، راه آمریکا را پیش گرفت و دور از غوغا و سروصدا به زندگی ننگین خود ادامه داد. 

اعلام همبستگی همافران با انقلاب اسلامی در حضور حضرت امام خمینی(ره) (1357 ش) از شکننده‏ترین ضربات بر پیکر رژیم شاهنشاهی، حرکت شجاعانه پرسنل نیروی هوایی در نوزدهم بهمن ماه 1357 ش بود که به حق می‏توان آن روز را از ایام‏اللَّه خواند. در این روز و به دنبال گسترش انقلاب اسلامی در تمام نقاط کشور و دعوت حضرت امام خمینی(ره) از نظامیان برای پیوستن به ملت، جمع کثیری از هُمافَران و پرسنل نیروی هوایی ارتش، به محل اقامت امام رفته و پس از رژه در مقابل آن حضرت و دیدار تاریخی خود با امام، همبستگی خود را با انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی اعلام کردند. از آن پس، روز نوزدهم بهمن ماه هر سال به عنوان روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گرامی داشته می‏شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
سیدسعیدحلی شنبه 19 بهمن 1387 ساعت 16:53

روزنیروی هوایی برتمامی کارکنان نیروی هوایی مبارک باد.

سپهر سارجانی شنبه 19 بهمن 1387 ساعت 19:54 http://3pehr-kntu.dom.ir/

چه روزی بوده ها
ببین ...چقدر...!
اصلا.!
من اول از همه این روز رو به نیروی هواپیمایی و هوا فضایی و باقی پرندگان عاشق تبریک میگم .
باشد که این روز خیلی روزه خوبی باشد .

علی منتجبی شنبه 19 بهمن 1387 ساعت 20:10 http://almon.blogsky.com

باشد آقا باشد.
سپهر راست میگه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد