KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مادر معنوی بلوتوث ا ماریا خورسند

بانویایرانی، مادر معنوی بلوتوث


ماریا خورسند، بانوی 49 ساله ایرانی، یکی از مدیران مشهور صنعت فناوری اطلاعات جهان است. هر چند ایرانی‌ها در میان مدیران رده ‌بالای صنعت فناوری اطلاعات چندان کم‌ تعداد نیستند، اما خورسند یکی از بلندپایه ‌ترین و در عین حال معدود زنان ایرانی فعال در این رشته است.
امروزه دیگر همه با فناوری بلوتوث (‌Bluetooth) آشنا هستند و کمتر گوشی تلفن‌ همراه‌ای در جهان ساخته می‌شود که به این فناوری مجهز نباشد. حال حتماً تعجب می‌کنید اگر بشنوید که ماریا خورسند در زمان مدیریت خود در شرکت اریکسون سوئد، ریاست این پروژه انقلابی را بر عهده داشته‌است و در واقع مادر معنوی فناوری بلوتوث محسوب می‌شود.

کلمه بلوتوث ریشه دانمارکی دارد و از نام پادشاه دانمارک در سال‌های 940 تا 986 گرفته شده است. نام پادشاه دانمارک در آن زمان Harald Blaatand بود. کلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگلیسی به شکل Bluetooth تلفظ شد. در زمان حکومت Harald Blaatand دانمارک و نروژ در جنگ های مذهبی با هم مشکل داشتند و این پادشاه توانست این دو کشور را با یکدیگر متحد کند و از آن پس شهرت زیادی کسب کرد.

در واقع تکنولوژی Bluetooth هم بر پایه اتحاد یکپارچه سیستم های کامپیوتر که نماد اتحاد ایجاد شده بین دوکشور است.
ایده اصلی ایجاد سیستم ارتباطی یکپارچه بین وسایل الکترونیکی با یک استاندارد کلی در سال 1994 توسط شرکت موبایل Ericsson ارائه شد. جالب است بدانید ریاست این پروژه انقلابی را زنی ایرانی به نام ماریا خورسند بر عهده داشت. ماریا خورسند، یکی از مدیران مشهور صنعت IT جهان است.
ماریا خرسند در زمان مدیریت خود در شرکت اریکسون سوئد، مدیریت این پروژه را به عهده گرفت و به او لقب مادر معنوی تکنولوژی بلوتوث داده شد.

ماریا خرسند در سال 1957 (1336) در شهر ساری، مرکز استان مازندران، متولد شد. او در سال 1975 به لس‌آنجلس مهاجرت کرد و فوق‌لیسانس کامپیوتر خود را از دانشگاه فولرتون (Fullerton) کالیفرنیا گرفت و در دهه 80 نیز مقیم سوئد شد.

اطلاعات برگرفته از ویکیپدیا و چند سایت معتبر دیگر

نظرات 4 + ارسال نظر
شقایق-com جمعه 29 آذر 1387 ساعت 23:04

wo0o0o0o0ow

سوسن sanaye جمعه 29 آذر 1387 ساعت 23:49

جالب بود !
boolootoosssss

صابره جمعه 29 آذر 1387 ساعت 23:50

kheili jaleb bud

پویا ضیایی جمعه 29 آذر 1387 ساعت 23:53

کلا ایرونی جماعت مادر همه چیز رو اوستا کرده... :دی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد