KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مهمترین وقایع سال ۲۰۰۸ در حوزه فناوری اطلاعات/IT

مهمترین وقایع سال ۲۰۰۸ در حوزه فناوری اطلاعات

در سال ۲۰۰۸ آنچه که به اقتصاد رسوخ کرده بود، همه‌گیر شد و اقتصاد آمریکا و جهان را به یک رکود بحرانی برد. شرکت‌های حوزه IT هم از این موج بی‌نصیب نماندند. اما این امر باعث نشد تا صدای وقایع و اتفاقات این حوزه خاموش بماند. در زیر اتفاقات منتخب سال را مرور کرده‌ایم:



تعقیب و گریز مایکروسافت و یاهو، بازی باخت-باخت
jerry_yung_yahooدر اول فوریه 2008 یاهو مجدداً پیشنهاد خریدی معادل 44.6 بیلیون دلار از سوی مایکروسافت دریافت کرد که بحث و کش و قوسهای فراوانی داشت و پس از هفته ها با جواب رد یاهو مواجه شد. مدیران یاهو تمایلی به فروش نداشتند ولی سهامداران توقع فروش از آنها داشتند. در چهارم آوریل مایکروسافت با کم کردن پیشنهادش رقم 42.2 بیلیون دلار را پیش کشید. روز بعد استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت طی نامه ای به اعضای هیئت مدیره تهدید کرده بود در صورت نگرفتن جواب از یاهو ظرف مدت سه هفته، سراغ سهامداران خواهد رفت و با خرید سهام آنان و جایگزینی هیئت مدیره یاهو را به چنگ خواهد آورد. در جواب یاهو دو روز بعد در هفتم آوریل اظهار کرد ما علیه ادغام نیستیم اما به دنبال پیشنهاد بهتری هستیم. در ادامه افزوده بودند. سیاست تهاجمی مایکروسافت فقط روابط آنان و احتمال ادغام دوستانه را بدتر خواهد کرد. در همان روز یاهو پیشنهاد اولیه 45 بیلیون دلار را نامنصفانه خواند و ادغام یاهو و AOL را مطرح کرد. در 3 می 2008 مایکروسافت پیشنهاد خود را پس گرفت.steve_balmer پس از آن در یک دیدار بین بالمر و یانگ، مایکروسافت پیشنهاد خود را با 5 بیلیون دلار افزایش به 33 دلار برای هر سهم رساند ولی یاهو رقم 37 دلار را درخواست کرد. سهام یاهو که در 2 می (روز قبل از پیشنهاد) حدود 28.67$ بود به زیر 25 خواهد رسید. و این فشار زیادی را بر یانگ برای بازگرداندن آن وارد خواهد آورد. با رد پیشنهاد مایکروسافت در 5 می، سهام یاهو با 13 درصد کاهش به حدود 23 دلار رسید که 6 بیلیون دلار از سرمایه یاهو کم کرد. یاهو در معادلات خود بر قراردادهای جانبی دیگری با سایر شرکتها امید نهاده بود که مهمترین آنها قرارداد با گوگل بود که یاهو در کنار نتایج جستجوی خود، آگهی های گوگل را قرار دهد. این قرارداد که فقط برای ایالات متحده اجرا میشد حدود 800 میلیون دلار برای یاهو سودآوری داشت. اما دادگاهی بنابر قوانین ضد انحصار محدودیتهایی بر این قرارداد بست که گوگل را از اجرای این قرارداد منصرف کرد. قیمت سهام یاهو در این هنگام به ۱۰ دلار رسیده بود. نهایتاً در ۱۷ نوامبر مدیرعامل یاهو جری یانگ از مقام مدیرعاملی استعفا داد تا راه برای گفتگوی مجدد با مایکروسافت را بازکند. وی که یکی از مؤسسان یاهو است از مهمترین مخالفان فروش یاهو بود.




مشکلات مدیر جدید اپل و مدیر سابق IBM
یکی از مدیران IBM به نام مارک پپرمستر Mark Papermaster از این شرکت جدا شد تا به اپل بپیوندد اما در قرارداد او با IBM بندی وجود داشت که او را تا یکسال پس از خروجش از این شرکت از پیوستن به شرکتی که رقیبش باشد منع می‌کرد. IBM این بند را بهانه کرد و از او شکایت کرده بود. پپرمستر اما اپل را رقیب IBM نمی‌دانست. شکایت اولیه رد شد اما در تجدید شکایت بحث جدی‌تر شد و به تعلیق وی تا پایان رسیدگی به دعوی انجامید. آقای پپرمستر قصد داشت تا در اپل جایگزین آقای تونی فادل شود که به پدر آی پاد معروف است و در پنج نوامبر قصد استراحت و رسیدن به خانواده در باقی عمرش را کرده بود. این پرونده همچنان در جریان است.




تعطیلی خدایگان اسپم
۱۱ نوامبر امسال در پی تعطیل شدن یک ISP به نام McColo سطح اسپم وب حدود دو سوم کاهش یافت و به یک سوم سطح اولیه خود رسید. البته پس از دو هفته کم کم به سطح قبلی خود بازگشت. این واقعه تحلیل‌های زیادی را بین محققان و شرکت‌های امنیتی برانگیخت. یکی از بزرگترین Botnetهای وب به نام Sirizbi از این ISP استفاده می‌کرد.




فایرفاکس ۳
logoفایرفاکس برای عرضه نسخه ۳ خود مقدمات مفصلی چید. بنیاد موزیلا، حامی پروژه متن باز فایرفاکس از روزها قبل اقدام به ثبت‌نام از کاربران برای بارگیری فایرفاکس جدید در روز دانلود کرد. موزیلا قصد داشت تا رکورد بیشترین بارگیری در یک روز را از آن فایرفاکس کند. روز بارگیری که از ساعت ۱۸:۱۶ (به وقت UTC)  هفدهم ژوپن تا همین ساعت در هجدهم همان ماه بود، موزیلا در صفحه‌ای در وب‌گاه خود اقدام به نمایش آمار آنلاین بارگیری‌ها به تفکیک کشورها نمود. گفتنی‌ست امت همیشه در صحنه ایران با حضوری پرشور و غیرقابل پیش‌بینی یکبار دیگر حماسه آفریدند و رقم ۵۳۵٫۷۹۶ بارگیری را ثبت کردند تا ایران در مقام دوازدهم جهان، سوم آسیا و اول خاورمیانه باشند. شایان ذکر است ایران در برخی ساعات از روز بارگیری تا مقام سوم پس از آمریکا و انگلیس هم بالا آمد و موجب شگفتی جهانیان گشت. سرانجام رکورد بیشترین بارگیری در طی ۲۴ ساعت با ۲۸٫۳۴۰٫۲۸۱ بارگیری از بیش از ۲۳۰ کشور جهان در دوم جولای در کتاب رکوردهای گینس به نام فایرفاکس ثبت شد. نسخه سه فایرفاکس در پایداری، سرعت و جستجو پیشرفت‌های کلانی کرده بود.




اطلاعات-رئیس جمهور

obama-campain-xbox1اما مهم‌ترین واقعه سال گذشته آمریکا یعنی انتخابات ریاست جمهوری آن فناوری اطلاعات را نیز بی‌نصیب نگذاشت. باراک اوباما یکی از نامزدان این انتخابات و برنده آن برای تبلیغات خود از بیلبوردهای بازی‌های آنلاین هم نگذشت. او از یوتیوب هم برای ارتباط مستمر با هوادارانش استفاده کرد. حتی صفحه او در ویکی‌پدیا هم بیش از دو برابر رقیبش باز دید شده بود. همه اینها و چیزهای دیگر باعث شد تا او را اولین اطلاعات-رئیس‌جمهور iPresident بنامند.




ظهور پدیده‌ای به نام کروم
از اولین ساعات ششم ژوئن امسال مرورگر پرسروصدای کروم برای بارگیری بر روی سرور گوگل قرار گرفت. البته نه برای ایران! و از همان ابتدا مقایسه‌ها با فایرفاکس شروع شد و فایرفاکس هم که تا قبل از آن خدایی می‌کرد، کمر خود را برای عرضه قوی‌تر نسخه ۳.۱ محکم‌تر بست و تا کنون دو نسخه بتا از آن را منتشر کرده است. موتور جاوای TraceMonky آن قرار است چشم‌ها را خیره کند. گوگل هم پس از ارائه چند نسخه بتا از کروم سرانجام در ۱۰ دسامبر برچسب بتا را از این مرورگر زدود. در مورد مقایسه‌ها بین این دو مرورگر حرف و حدیث‌ها بسیار است ولی در کل می‌توان گفت کروم با فاصله کمی پشت سر فایرفاکس او را تعقیب می‌کند. هنوز هیچ خبری از عرضه کروم برای لینوکس‌دوستان نیست.




لینوکس و متن باز
penguins_2توزیع محبوب لینوکس، اوبونتو نسخه‌های ۸.۰۴ و ۸.۱۰ خود را عرضه کرد.
لینوکس فدورا نسخه ۱۰ منتشر شد.
نسخه ۴ لینوکس پایه ارائه شد.
نرم‌افزار محبوب و متن باز اپن‌آفیس نسخه ۳ را منتشر کرد.
لینوکس ۱۷ سالگی خود را جشن گرفت.




آیفون، یه تیکه گوشت
آیفون گوشی هوشمند پرسروصدای شرکت همیشه مبتکر اپل بود که امسال چشم‌ها را خیره کرد و دهان‌ها را باز نگه داشت. این گوشی شیک و خواستنی امکانات فوق‌العاده‌ای را عرضه می‌کند که باعث فروش بالای آن شد و برچسب دومین فروشنده بزرگ گوشی را بر پیشانی اپل بچسباند و مقدار قابل توجهی از سهم بازار را از نوکیا برباید. حمایت همه جانبه گوگل نیز با عرضه اختصاصی برنامه جستجوی صوتی خود برای آیفون و نیز بهینه کردن صفحه گوگل ارث خود برای آیفون هم واکنش‌های چندی را برانگیخت. اپل با یک گوشی خود ۱۷.۳ درصد از کل بازار گوشی‌های هوشمند را از آن خود کرد و تنها تا ۱۱ جولای نزدیک به ۷ میلیون فروخت. اپل اکنون ۲.۳ درصد از کل بازار گوشی‌ها را در اختیار دارد.




اندروید، چشم منتظر گوگل
android-logoاندروید پلتفرم و سیستم عامل گوگل برای موبایل که در پنجم نوامبر سال گذشته معرفی شده بود، ۲۳ سپتامبر امسال مجدداً به صدر اخبار بازگشت. G1 گوشی جدیدی بود که از سوی اتحاد هندست باز open handset معرفی شد. این گوشی اولین گوشی بود که از اندروید استفاده می‌کرد. چند روز مانده به عرضه این گوشی موتورولا هم اعلام کرد که روی پروژه مشابهی کار می‌کند. در ۹ دسامبر هم خبر رسید که ۱۴ شرکت دیگر از جمله سونی اریکسون و توشیبا هم به این جمع پیوستند.



منبع: پک پری


حمید توکلی، عضو وبلاگ گروهی همکلاسی 
نظرات 6 + ارسال نظر
حوریه جعفری-کامپیوتر پنج‌شنبه 28 آذر 1387 ساعت 18:50

پست جالبی گذاشتید!!
ممنون از شما.

سپهر سارجانی پنج‌شنبه 28 آذر 1387 ساعت 19:20

اون قضیه یاهو و ماکروسافت خیلی جنجال بپا کرد

mxu وبلاگ ما همکلاسان پنج‌شنبه 28 آذر 1387 ساعت 19:25 http://www.bazargani.blogsky.com

سلام حمید جون خودمون
چه طورایی مهندس ؟!
میبینم که تو وبلاگ همکلاسی هم دستی داری و ...
خوب دیه ....
اومدم فقط تعریفتو کنم و بگم دست درد نکنه
بای

سلام دوست عزیز
اینجا دست زیاده! D:
ممنونم، موفق باشی!

ساناز پنج‌شنبه 28 آذر 1387 ساعت 20:20

رویا IT جمعه 29 آذر 1387 ساعت 17:27

جالب بود!! !!

لایک برای IT !!

رویا IT جمعه 29 آذر 1387 ساعت 17:29

یادم رفت بگم: پنگوئن ها!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد