KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مصاحبه اختصاصی آژانس ایران خبر با ادریس صالحی، انجمن اسلامی

متن کامل مصاحبه اختصاصی آژانس ایران خبر با دبیر سابق انجمن اسلامی مرکزی

با عرض سلام به بینندگان آژانس
1_من ادریس صالحی هستم به مدت سه سال عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی . و یک سال دبیر شورای مرکزی انجمن ، یک سال دبیر کمیسیون سیاسی و دو سال دبیر انجمن اسلامی دانشکده عمران و نقشه برداری دانشگاه بودم و فکر می کنم در این حد کفایت کند .

 


 

  

ادریس صالحی 

1.سلام آقای صالحی بسیار خوشحالیم که گفتگویی با شما داریم و خواستم درابتدا لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری از فعالیتهایتان را برای بینندگان آژانس توضیح دهید ؟

با عرض سلام به بینندگان آژانس
1_من ادریس صالحی هستم به مدت سه سال عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی . و یک سال دبیر شورای مرکزی انجمن ، یک سال دبیر کمیسیون سیاسی و دو سال دبیر انجمن اسلامی دانشکده عمران و نقشه برداری دانشگاه بودم و فکر می کنم در این حد کفایت کند .


2. شما خودتون وقتی وارد دانشگاه شدید چطور شد که وارد این گونه فعالیتها شدید و چه اهدافی رو درنظر داشتید و دنبال می کردید؟  


2_اصولا از نظر من دانشگاه مامنی جهت کسب حقیقت و به عبارت بهتر می توان گفت دانشگاه یعنی جستجوگاه حقیقت و در میان این تلاش و کوشش جهت دست یابی به حقیقت کسب معرفت ممکن می گردد طبیعتاً وقتی فردی چنین دیدگاهی نسبت به دانشگاه دارد آن را محلی مانند مدرسه نمی بیند که در آن تنها دروس مصوبه را طی نماید و با اخذ مدرک دانشگاه را ترک نماید و دارای دغدغه های اجتماعی خواهد بود و نسبت به وقایع اطراف خود نیز بی تفاوت نخواهد بود . من نیز با توجه به مطالبی که ذکر کردم و با توجه به دغدغه هایی که نسبت به جامعه داشتم به فعالیت در انجمن اسلامی پرداختم و از مهمترین دلیل فعالیتم در انجمن می تونم به تلاش در جهت وجود صدای منتقد در دانشگاه به دور از احساسات و منطبق با عقلانیت و کمک به حفظ آزادی های موجود در دانشگاه و جلوگیری از ایجاد فضایی بسته که در این میان طبیعتاً در برخی موارد مانند هر فعال دیگر کامیابی ها و ناکامی هایی داشته ایم .


.3پروسه فعالیتهای انجمن اسلامی در دانشگاه خواجه نصیر چگونه بوده است و بیشتر چه اهدافی دراین فعالیتها دنبال می شده و هم اکنون می شود؟  


3_ )انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از معدود تشکلهای منتقد در سطح دانشگاه های تهران می باشد که به صورت قانونی به فعالیت های خود ادامه می دهد و لازم به ذکر است که عضو طیف علامه دفتر تحکیم وحدت می باشد . پروسه فعالیت انجمن اسلامی بدین گونه است که انجمن تمامی فعالیت های خود را با وجود انتقاداتی که به قوانین و آیین نامه های موجود دارد در چارچوب قانون انجام می دهد و مهمترین اهدافی که انجمن در طی دورهایی که بنده در انجمن حضور داشتم تلاش در جهت استقلال دانشگاه ، حفظ و ترویج آزادی های آکادمیک و پیگیری مطالبات دانشجویان به صورت کلی می باشد اگر بخواهم منظورم را بهتر توضیح بدم ما تمام تلاشمان این بود که تنها به مطالبات سیاسی دانشجویان پاسخ ندهیم و مطالبات صنفی و رفاهی آنها را نیز پیگیری کنیم زیرا معتقد بودیم که خواسته های سیاسی تنها بخشی از خواسته های دانشجویان است و نه همه ی خواسته های آنان دانشجویان خواسته های متنوع و گوناگونی دارند . در نتیجه یک تشکل دانشجویی باید فعالیت های دانشجویی خود را با خواسته های دانشجویان متوازن و متعادل نماید گرچه اصولاً در کشورهایی مانند کشور ما کوچکترین خواسته ی صنفی نیز بوی سیاسی به خود می گیرد که در این میان می توان به دانشگاه تربیت معلم تهران اشاره کرد که متاسفانه هم اکنون شاهد بازداشت دبیر انجمن اسلامی این دانشگاه هستیم . در رابطه با فعالیت های فعلی انجمن هم از آنجایی که بنده هم اکنون عضو انجمن نیستم از لحاظ اخلاقی و حقوقی نمی تونم صحبتی انجام دهم گرچه به عنوان یک فعال دانشجویی که با مجموعه انجمن در ارتباط هستم کماکان معتقد هستم که انجمن در تلاش برای استقلال دانشگاه و آزادی های آکادمیک به جد در حال فعالیت هست که گرچه با اتفاقاتی که اخیراٌ در دانشگاه رخ داد اقتدارطلبان تمام تلاش خود برای ساکت نمودن این تشکل در حال انجام دادن هستند .


.4 اخیرا در جلسه سخنرانی رحیم پور ازغدی که در خواجه نصیر برگزار شده بود شنیدیم که جمعی از دانشجویان به مواضع وی اعتراض داشتند ممکنه موضوع و خواسته دانشجویان را کمی توضیح دهید؟  


4 _) رحیم پور ازغدی به دعوت بسیج جهت سخنرانی پیرامون اصول گرایی به دانشگاه آمده بود و از آنجایی که وی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هست و همانطور که می دانیم در ایران سیاستگذار اصلی در رابطه با دانشگاه این شورا می باشد عمده اعتراض دانشجویان نسبت به بسته شدن فضای دانشگاه ها ، بازداشت دانشجویان و اخراج اساتید مستقل بود و خواستار پاسخگویی ازغدی نسبت به این مسایل شدند که ایشان با لحن بسیار زننده ای منتقدین خود را که از نخبگان این جامعه می باشند مشتی ابله و جاهل معرفی کرد و در این میان رسانه های اقتدارگرا من الجمله فارس ، یالثارات و روزنامه کیهان در اقدامی هماهنگ برای آنکه بتوانند در آینده نیز فضای آرامی را برای حضور افرادی مانند ازغدی در دانشگاه ها فراهم کنند به اتهام زنی علیه دانشجویان پرداخته و آنان را به تبلیغ به نفع گروه های ضد انقلاب متهم نمودند . گرچه به نظر می رسد این فازی جدید در برخورد با دانشجویان منتقد می باشد که از سال جدید آغاز گشته و اگر تا دیروز دانشجویان را مشتی سوسول و مزد بگیر اجنبی معرفی می کردند و با این اتهامات قصد ساکت نمودن آنان برای رسیدن به اهداف تمامیت خواهانه خود را داشتند حال با ایجاد اتهامات واهی فوق همچون وابستگی به گروه های ضد انقلاب در پی رسیدن به خواسته های خود می باشند که به طور حتم در اجرای این سناریو نیز نا موفق خواهند بود .


.5لطفا کمی توضیح دهید که واکنش ریاست دانشگاه به این اعتراض چگونه بود؟  


5_) قبل از اینکه درباره واکنش ریاست دانشگاه دکتر بطحایی به اعتراض دانشجویان حرفی بزنم لازم است که بگم ایشان در واقع کمتر از یک سال است که به ریاست دانشگاه انتصاب یافته اند و همچنان دارای حکم سرپرستی می باشند وعلت اصلی این انتصاب را نیز در سال گذشته می توان اعتراضات بسیج دانشگاه که خواستار برخورد با انجمن اسلامی و دانشجویان منتقد از سوی دکتر صدیق ریاست سابق دانشگاه بودند دانست که چون ایشان به این خواسته تن ندادند به تحصن بسیج در مقابل دفتر ایشان و در نهایت به استعفای دکتر صدیق و انتصاب دکتر بطحایی ختم شد . با نگاهی به سابقه دکتر بطحایی که از آن جمله می توان به ریاست دانشگاه خواجه نصیر در سال 63 و بعد از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه ها اشاره کرد می توان گفت که این انتصاب حتماً با هدف برخورد با دانشجویان و تشکل های منتقد صورت گرفته است و عملکرد چند ماهه ایشان نیز مهر تاییدی بر این قصد می باشد چانکه در حالی که دانشگاه خواجه نصیر در زمان مسئولین سابق ندرتاً احضار دانشجویان به کمیته انضباطی صورت می گرفت در زمان دکتر بطحایی این تعداد به شدت افزایش یافته و به امری کاملاً عادی نبدیل گشته است و عملاً ایشان دانشگاه را با حربه کمیته های انضباطی و حراست اداره می نمایند . از دیگر فعالیت های ایشان می توان به ممنوعیت اردوهای مختلط و حتی احضار دانشجویانی که از طریق تور به اردو رفته بوند به کمیته انضباطی و حضور مداوم ایشان در تمامی اردوهای بسیج که در این اردوها بر منافق بودن انجمن تاکید داشته اند اشاره کرد. و دریک جمله می توان گفت که ایشان دانشگاه را به صورت کاملاً هیئتی اداره می نمایند و همچنان در دهه 60 به سر می برند .
دکتر بطحایی ، بعد از اعتراضات دانشجویان در سخنرانی ازغدی در حالی که این اعتراضات هیچ گونه ارتباطی با انجمن اسلامی نداشت و دانشجویان به صورت کاملاً شخصی شرکت کرده بودند حکم به توقف فعالیت انجمن اسلامی و پلمپ دفاتر انجمن تا زمان تشکیل هیئت منصفه و احضار دانشجویان به کمیته انضباطی و. صدور احکام سنگین بر علیه دانشجویان منتقد نمود جالب که من به بینندگان محترم این نکته را ذکر کنم که سخنرانی رحیم پور ازغدی بدون هیچ گونه اخلالی انجام گشت و ایشان نزدیک به 3 ساعت بدون هیچ گونه مزاحمتی به سخنرانی پرداختند و علی رغم اینکه معترضین را با القابی زشت خطاب نمود ولی او این اعتراضات را نشانه وجود آزادی در ایران دانست . حال باید گفت که آیا این برخوردها هم نشانه آزادی در ایران است ؟!
و این در حالی است که امکان ندارد که انجمن اسلامی اقدام به برگزاری میزگرد و سخنرانی کند و بسییج و عوامل منتسب به آنها اقدام به آشوب و برهم زدن نظم جلسه ننمایند و در این میان هیچ گونه برخوردی نیز با آنها صورت نمی گیرد و چنین برخوردهای دو گانه ای که توسط مسئولین یا دانشجویان صورت می گیرد حقیقتاً یاداور این جمله معروف است که « همه در مقابل قانون برابرند ولی برخی برابرترند ».
دانشجویان در دیدارهایی که با دکتر بطحایی داشتند و علت این گونه برخوردها را جویا شدند ایشان بیان داشتند به دلیل فشارهایی که از بیرون دانشگاه جهت برخورد با دانشجویان منتقد وجود دارد و اینکه نمی خواهند نهادهای بیرون از دانشگاه در کار دانشگاه دخالت نمایند خود اقدام به برخورد با دانشجویان می نمایند به نظر من با توجه به جو دانشگاه چنانچه هر چه سریعتر این احکام و برخورد با تشکل های منتقد لغو نگردد دانشگاه خواجه نصیر آبستن اتفاقاتی خواهد بود که مسئول مستقیم آن ریاست دانشگاه و مسئولینی که در صدور و اجرای احکام شریک بوده اند خواهند بود و طبیعتاً چنین عملکردی به رشد و توسعه علمی دانشگاه نیز ضربه خواهد زد. و دانشگاه نیز از رسیدن به اهداف خود بازخواهد ماند .


6 . شنیدیم که برخی از دانشجویان خواجه نصیر بخاطر بیان اعتراضشان احکام تعلیق گرفته اند , ایا همیشه این ریل وجود دارد که بعد از هراعتراضی جمعی از دانشجویان حکم تعلیق و... می گیرند؟  


6)متاسفانه به رغم احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی شاهد ان هستیم که حراست دانشگاه نیز اقدام به احضار مکرر داتنشجویان به دفتر مرکزی حراست و ارعاب دانشجویان می نمایند که این احضارها به دلایل مختلف از انتشار نشریه ای که صورت کاملاً قانونی منتشر می شود تا احضار دانشجویان دختر به دلیل پوشش و گرفتن تعهد از آنان صورت می گیرد ، و علاوه بر این اخیراً دفتر حراست به محل بازجویی از دانشجویان توسط نهادهای بیرون از دانشگاه نیز تبدیل گشته است و این اعمال یا با اطلاع ریاست دانشگاه می باشد و یا بدون اطلاع ایشان که در هر دو صورت نشان از ضعف مدیریت ایشان دارد. باید نسبت به این مسائل پاسخگو باشند .


7. الان چند هفته بیشتر به 16 آذر روز دانشجو نمانده است خواستم ببینم اول اینکه خودتون این روز رو چگونه می بینید؟  


7 ) جنبش دانشجویی همواره خواهان آزادی ، عدالت و پیشرفت بوده است و این سه خواسته را در مطالبات خود بیان نموده گرچه در پاره ای اوقات دست یابی به عدالت جزو خواسته های اولی دانشجویان و در پاره ای از اوقات نیزآزادی خواهی گفتمان مسلط دانشجویان بوده است . اگر ما مروری بر تاریخ ایران داشته باشیم پی خواهیم برد که رضا خان اصولاً دانشگاه را با هدف تربیت نیروهای تکنوکرات در جهت توسعه ی امرانه خود تاسیس نمود و در مخیله خود این تصور را نداشت که این مکان جایگاهی خواهد بود برای اعتراض به حکومت استبدادی اش و یه عبارتی بهتر می توان گفت « که از قضا سرکنگبین صفرا فزود روغن بادام خشکی می نمود .»
16 آذر حقیقتاً نماد روزی است که در آن دانشجویان بار دیگر به حکومت مستبد و هر آن کس که از مستبد داخلی حمایت کند اعتراض کردند و نکته ی مهمی که باید به آن توجه کرد این است که دانشجو به هر کشوری که از مستبد داخلی حمایت و برای دست یابی به منافع اقتصادی در برابر نقض حقوق بشر سکوت کند . معترض است حال این کشور می خواهد چین و روسیه باشد یا انگلستان و آمریکا .


. 8برخی ها معتقدند که به دلیل انبوه فشارها و احکام انضباطی که از تجمع 16 آذر سال گذشته تا کنون بوده امسال بزرگداشت این روز محدود تر خواهد بود نظر شما در این رابطه چیست؟  


8-)در طی این چند سال و خصوصاً در سال گذشته دانشجویان با وجود فشارهای بسیار در تمامی دانشگاه ها به نحو با شکوهی این مراسم را گرامی داشند که می توان اوج و سمبل آن را در مراسمی که به همین مناسبت توسط دفتر تحکیم وحدت در 18 آذر دانشگاه تهران برگزار گشت اشاره نمود در کشور هیچ سالی نبوده است که فشار بر جریان داشنجویی وجود نداشته باشد و در طی همه این سال ها دانشجویان بر خلاف مسئولین به خوبی روز دانشجو را گرامی داشته اند و در آن به سیاست های نادرست مسئولین و حاکمیت اعتراض نموده اند و به نظرم هر سالی فشار بر جریان دانشجویی افزایش یافته است دانشجویان فعالیت بیشتری انجام داده اند و مراسم با شکوه تری برگزار کرده اند . گواه حرفم هم این که به نظرم فشاری که در طی سال گذشته بر دانشگاه و دانشجویان وجود داشت بسیار زیاد بود و کسانی که تصور می نمودند با این فشارها 16 اذر روز سکوت دانشجویان باشد دیدند که روز فریاد دانشجویان لقب گرفت . و به نظرم این فشارها نیز چون گذشته بی تاثیر خواهد بود.


9. شما خودتون به عنوان یک دانشجو که در پروسه فعالیتها هم حضور داشتید اگر بخواهید اصلی ترین خواسته خودتون رو بیان کنید چه می گویید؟  


9) اصلی ترین خواسته من به عنوان یک فعال دانشجویی . استقلال دانشگاه می باشد زیرا بدون شک در یک محیط مستقل از تصمیمات سیاسی بیرون از دانشگاه ، اساتید و دانشجویان به عنوان نخبگان این جامعه خود می توانند اداره دانشگاه را در دست گیرند و مسادل و مشکلات ان را حل نمایند . و طبیعتاً در چنین فضایی گفتمانی آکادمیک و علم محور جایگزین گفتمان امنیت محور خواهد شد و فضای گفتگو، تکثر عقاید ، تساهل و مدارا جایگزین تک صدایی خواهد بود و به عبارت بهتر در آن صورت است که دانشگاه به معنای واقعی خود یعنی محل دانش خواهد رسید و ازخمودگی و سکوت رهایی خواهد یافت . و به نظرم به همین دلیل است که تمامیت خواهان با تمام توان خود تلاش می نمایند که دانشگاه در ایران یک مکان غیر مستقل باشد.


10.به نظر شما جنبش دانشجویی چه ضرباتی را طی یک سال اخیر متحمل شد؟  


10)از مهمترین ضرباتی که بر دانشگاه در طی این مدت رخ داده است می توان به برخورد مستمر و حساب شده مسئولین دانشگاه با تشکل های منتقد ، حبس و بازداشت دانشجویان ، ستاره کردن دانشجویان و منع ادامه تحصیل دانشجویان منتقد ، اخراج اساتید مستقل ، تبعیض مستمر و برنامه ریزی شده علیه دختران دانشجو که در این رابطه می توان به طرح مجلس مبنی بر بومی گزینی دانشجویان دختر اشاره کرد که تبعیضی مضاعف در حق دختران نخبه شهرستانی است . و این ضربات همگی ناشی از عدم وجد استقلال دانشگاه است .


11. در کنار این اگه بخواهید اصلی ترین تجارب و پیشرفت های فعالیتهای دانشجویی طی یک سال اخیر را بگویید ؟  


11 )به نظرم در طی رخداد های بوجود آمده در دانشگاه های سراسر کشور باید به این نکته توجه کرد که باید از هرگونه حرکات احساسی دوری کرد و باید خواسته های خود را محدود و بر این خواسته ها ی محدود مقاومت نامحدود انجام داد گرچه طبیعتاً با توجه به شرایط هر دانشگاه این گونه اعمال متفاوت خواهد بود .


12.خودتون نکته ای ندارید درپایان این گفتگو اضافه کنید؟
در پایان از آژانس ایران خبر که این وقت را در اختیارم قرار دادید متشکرم .


خواهش میکنم ممنون از وقتی که دراختیار ما گذاشتید و توضیحات روشنگری که دادید.
با تشکر از شما  


آژانس ایران خبر(INA)

 

 

روز دانشجو 

 

جنبش منتقد یا بله قربان گو؟ 

 

در دفاع از دکتر سروش 

  

نظرات 2 + ارسال نظر
شفیعی پنج‌شنبه 30 آبان 1387 ساعت 11:20

توجیه حامیان نخبه پروری سیاسی دانشجویی در این فضای خفقان اور چه خواهد بود؟دریغا که برخی از سیاست ها در نطفه خفه میشوند.

http://www.quizilla.com/poems/10365264/diflucan-150mg-no-prescription-cheap-diflucan-200-mg diflucan 150mg no prescription
http://www.quizilla.com/poems/10365290/diflucan-pill-diflucan-brand-name diflucan pill
http://www.quizilla.com/poems/10365309/generic-toprol-xl-toprol-nightmares generic toprol xl
http://www.quizilla.com/poems/10365380/buy-vicodin-without-memberships-vicodin-withdrawal-symptoms buy vicodin without memberships
http://www.quizilla.com/poems/10365423/generic-for-vicodin-vicodin-withdrawal generic for vicodin
http://www.quizilla.com/poems/10365429/lortab-versus-vicodin-gabapentin-and-vicodin lortab versus vicodin - gabapentin and vicodin
http://www.quizilla.com/poems/10365437/vicodin-without-prescription-vicodin-prescription-approved-online-questionnaire vicodin without prescription
<a href="http://www.quizilla.com/poems/10365264/diflucan-150mg-no-prescription-cheap-diflucan-200-mg"> diflucan 150mg no prescription </a>
<a href="http://www.quizilla.com/poems/10365290/diflucan-pill-diflucan-brand-name"> diflucan pill </a>
<a href="http://www.quizilla.com/poems/10365309/generic-toprol-xl-toprol-nightmares"> generic toprol xl </a>
<a href="http://www.quizilla.com/poems/10365380/buy-vicodin-without-memberships-vicodin-withdrawal-symptoms"> buy vicodin without memberships </a>
<a href="http://www.quizilla.com/poems/10365423/generic-for-vicodin-vicodin-withdrawal"> generic for vicodin </a>
<a href="http://www.quizilla.com/poems/10365429/lortab-versus-vicodin-gabapentin-and-vicodin"> lortab versus vicodin </a>
<a href="http://www.quizilla.com/poems/10365437/vicodin-without-prescription-vicodin-prescription-approved-online-questionnaire"> vicodin without prescription </a>

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد