KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

کوروش هخامنشی

 پیامبر الهی ارمیا نبی می فرماید

 

 خداوند 
 
روح کوروش پادشاه فارس را برانگیزانید  

 

 تا آنکه در تمامی ممالک فرماند راند
 

 کردار و رفتار دادگرانه و کردار نیک او،به خوبی او را
آسمانی و بیمانند کرده بود.کشورگشایی او،با مهربانی و نیک‏اندیشی و نیک‏
رفتاری‏اش،جدایی ناپذیر بود.سنجش رفتار نیک و خدایی او با ددمنشیهای‏
پادشاهان خونخوار و خونریز و غارتگر و ویرانگر آشور و بابل،چنان درخشندگی و
بر جستگی ویژه‏ای به او می‏بخشید که،بی‏اختیار دوست و دشمن،او را پیامبر نیکی‏
و راستی و آزادی می‏شمردند.ملتهای آن روز نه تنها فرمان او را پذیرنده شدند،بلکه‏
شیوه مردمداری او،آرزوی آنها بود.درست است که ملتها در برابر نیروی بیکران‏
او تسلیم شدند،ولی این تسلیم در برابر سختدلی و ستمگری نبود،بلکه تسلیم در
برابر مهربانی و بزرگواری کوروش بود که به آنها آسایش و آزادی و زندگی شرافتمندانه‏
می‏بخشید(چه)او مسیح رهایی بخش روزگار کهن بود.»()
«خداوند در حق مسح کرده خود کورش چنین می‏فرماید،چونکه من او را
به قصد اینکه طوائف از حضورش مغلوب شوند به دست راستش گرفتم،پس کمرگاه‏
ملوک را حل کرده،درهای دو مصراعی را پیش رویش مفتوح خواهم کرد که‏
دروازه‏ها بسته نگردند.@من در پیشاپیشت رفته،پشته‏ها را هموار می‏سازم و
درهای برنجین را شکسته،پشت بندهای آهنین را پاره پاره می‏نمایم.@گنجینه‏های‏

پنهان و دفینه‏های مستور به تو می‏دهم تا که بدانی من که ترا به اسمت می‏خوانم،
خداوند و خدای اسرائیلم.@من خداوندم و غیری نیست و سوای من خدایی‏
نیست،من ترا کمر بستم اگر چه مرا ندانستی.@من او را به صدق به ظهور آورده،
تمامی راههایش را راست می‏گردانم،او شهر مرا بنا خواهد کرد و اسیرانم را نه به‏
قیمت و نه به مزد آزاد خواهد نمود،گفته خداوند لشکرها همین است.»و خداوند
در جایی دیگر«در خصوص کوروش می‏فرماید که شبان من اوست و تمامی مشیتم‏
را به اتمام رسانیده به اورشلیم خواهد گفت که بنا کرده خواهی شد و به هیکل که‏
اساست مبتنی کرده خواهد شد.@»و یا«...کلام خداوند از دهن ارمیاه کامل‏
شود،خداوند روح کوروش پادشاه فارس را انگیزانید که تا در تمامی ممالک خود
فرمانی صادر کرده بدین مضمون در کتاب نوشته شود.@که کوروش پادشاه فارس‏
چنین می‏فرماید که خداوند خدای آسمانها تمامی ممالک زمین را به من داده است‏
و او مرا مأمور ساخته که از برایش خانه‏ای را در اورشلیم که در یهوداه است بنا
نمایم؛از شما در میان تمامی قومش کیست که برود.خداوند و خدایش با او باشد
و به زمین مختار است.»(2)و تأکید عزرا به همین موضوع که«در سال اول سلطنت‏
کوروش ملک فارس بخصوص تکمیل کلام خداوند از دهان ارمیاه(یرمیا)خداوند
روح کوروش ملک فارس را برانگیزانید تا آنکه در تمامی ممالک خود فرمانی‏
صادر کرده بدین مضمون در کتاب نوشته شود@که کوروش ملک فارس چنین‏
می‏فرماید که خداوند آسمانها تمامی ممالک زمین را به من داده است و او مرا
مأمور ساخته که به جهت او خانه‏ای را به اورشلیم که در یهوداه است بنا نمایم.@از
شما در تمامی قوم او کیست که خدایش با او باشد تا بر اورشلیم که در یهوداه‏
است برآید و برای خداوند خدای اسرائیل آنچنان خدایی که در اورشلیم است‏
خانه‏ای بنا نماید.»همه و همه دلالت بر ارج و اعتبار کوروش در میان ملل اسیر
و ممالک فتح شده داشته است.
(1).اشعیا باب 45 آیه 1-3-5-13 و باب 44 آیه 28
(2).کتاب دوم تواریخ ایام،باب 36 آیه 22-23
(3).کتاب عزرا،باب 1 آیه 1-311

نظرات 1 + ارسال نظر
سپهر سارجانی دوشنبه 27 آبان 1387 ساعت 22:15


این نظر توسط سپهر سارجانی فرستاده شده .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد