KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اولین جلسه سلسله نشستهای مطلع فجر با موضوع مهدویت برگزار شد.

                                                 به نام خدا

به حول و قوه الهی و با یاری حضرت ولی عصر (عج) و با تلاش بی وقفه عزیزان در کانون مهدی یاوران جوان مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره مطلع فجر با موضوع مهدویت در تاریخ 30/7/87 و در سالن آمفی تئاتر دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی برگزار گردید .

در ابتدای این نشست جناب آقای دکتر بطحایی رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی ایراد سخن فرمودند. ایشان در آغاز سخن خود ، پرداختن به مباحثی پیرامون موضوع مهدویت را نیاز اساسی جهان اسلام و تشیع خوانده و از کانون مهدی یاوران جوان و کانون فرهنگی دانشگاه و برگزارکنندگان این جشنواره تشکر کردند .

ایشان با بیان اینکه همه دانشجویان دانشجوی دانشگاه زندگی نیز هستند بیان داشتند که یکی از درسهای مهم این دانشگاه دور ریختن افکار جدا افکنی است و هرگاه بتوانیم این کار را بکنیم فارغ التحصیل خواهیم شد .

ایشان در ادامه سخنان خود یکی از مشخصات پیامبر خاتم را جهان شمول بودن ایشان دانستند که این موضوع مستلزم وجود جانشینانی برای ان حضرت است ، و فرمودند هرگاه پایان زندگی شیطان را دیدید در آن زمان ظهور حضرت فرا می رسد .

 در آخربه نقل حدیثی از امام صادق (ع) پرداختند :

لقمان حکیم چهارصد هزار نصیحت داشت و من آنها را در چهار جمله بیان می کنم اگر آنرا به کار بندید خیر دنیا و آخرت نصیبتان می شود :

1ـ ارتباط با خداوند متعال با خلوص قلب و از طریق نماز حلاوت و شیرینی بسیار دارد .

2ـ وقتی بین مردم هستید مراقب زبانتان باشید .

3ـ وقتی در خانه هستید مراقب چشم هایتان باشید .

4ـ و آنگاه که سر سفره هستید مراقب شکم هایتان باشید .

در ادامه این نشست حجت الاسلام اباذری معاون پژوهشی بنیاد ملی مهدویت به بررسی ضرورت  طرح مباحث مهدویت و مهدی شناسی پرداختند .

ایشان سخنان خود را این گونه اغاز کردند :

گفتم از خود برهم تا رخ ماه تو ببینم                  چه کنم که از این قید منیت نرهیدم

کوچ کردند حریفان و رسیدند به مقصد              بی نصیبم من بیچاره که در این خانه خزیدم

در دنیای کنونی نیاز به منجی بیش از پیش احساس می شود  و انسان کنونی دریافته است که فقط داری بعد مادی نیست و بدون پاسخ گویی به نیازهای اساسی اش هرگز به آرامش و خوشی نخواهد رسید ، و همه ادیان ظهور منجی را تصدیق می کنند .

پرداختن به موضوع مهدویت از منظر کلامی و اعتقادی :

تمام فرق مسلمان بر سر نیاز به وجود جانشین بعد از پیامبر (ص) اتفاق نظر دارند . و اختلافشان بر سر شئون و جایگاه امام است .

شئون و وظایف نبی مکرم اسلام (ص) :

1ـ دریافت و ابلاغ وحی به امت ( که در اینجا مجموعه ای به نام قران شکل گرفت )

2ـ تبیین ایات قران : این وظیفه طبق ایاتی از قران برعهده رسول الله (ص) است مانند ایه64 سوره نحل: " ای رسول ما ، ما این قران را برتو نازل کردیم تا تو انرا تبیین نمایی . "

تبیین به معنای بیان جزئیات و کاری الهی است و از طرف خداوند توسط پیامبر برای انسان بیان میگردد .

3ـ بیان احکام وسایر نیازهای مردم : احکام یعنی بایدها و نبایدها که به واسطه انها سعادت انسان تعیین می گردد ‍. و این هم امری الهی می باشد ‍.

4ــ پاسخ به سوالات و شبهات

5ـ قضاوت و داوری : طبق ایات قران قضاوت مقامی الهی است و احدی حق ندارد بین عبادالله داوری کند جز به اذن خدا 

6ـ ولایت معنوی و وساطت در فیض : در ایه 4 سوره قدر بیان شده : " در شب قدر فرشتگان به همراه روح (جبرئیل یا فرشته ای مقرب تر از او )به اذن خدا فرود میایند برای تمام امور "

امام علی (ع) به ابن عباس فرمودند : شب قدر در هر سال هست و هر سال فرشتگان در شب قدر فرود میایند و اولیایی لازم است که کل امور را بر ایشان وارد کنند

ابن عباس پرسید : ایشان چه کسانی هستند ؟ امام فرمود : من و 11 نفر از فرزندان من

7ـ حفظ دین: دین اسلام چون جهانی است و ابدی لازم است معصومی کنار ان باشد و این از شئون پیامبر است .

8ـ زعامت و رهبری : یکی از وظایف پیامبر این است که در صورت امکان و با پذیرش عمومی حکومت تشکیل دهد .

اینک به این موضوع می پردازیم که جانشین پیامبر چه جایگاهی دارد :

در اینجا دو دیدگاه مطرح میشود ،

ـ دیدگاه اهل سنت : می گویند ما حاکمی داشته ایم که از دنیا رفته است لذا باید حاکمی تعیین کنیم از نظر ایشان امام فقط اداره کننده جامعه است یعنی فقط مورد 8 را از وظایف امام برمی شمارند .

ـ دیدگاه شیعه : امام یعنی تداوم بخش راه نبی و کسی که تمام شئون پیامبر برعهده اوست به جز وحی .

راههای تعیین شیعه در اندیشه اهل سنت :

1ـ رای اکثریت

2ـ رای گروهی خاص در جامعه

3ـ وصیت امام قبل

4ـ از طریق اجبار و زور و به تعبیر امروزی کودتا : قدرت دست هر که باشد او امام است

5ـ وراثت

اما در دیدگاه شیعه یکی از وظایف امام تبیین ایات است که منشا الهی دارد پس امام مهدی (ع) علم به ظاهر و باطن قران دارد .

تمام معارفی که از زمان حضرت ادم تا خاتم از اسمان نازل شده است طبق روایتی هیچکدام بالا نرفته و از نبی به وصی منتقل شده و همه یکجا نزد امام زمان است .

 پس ایشان هستند که مانند پدر بزرگوارشان حضرت علی (ع) می توانند ادعا کنند " من به راه اسمان اشناترم تا راههای زمین " و در اینجا اسمان کنایه از عالم غیب است .

چه کسی جز امام مهدی (ع) می تواند همچون امام علی (ع) ادعا کند : " اگر پرده کنار رود چیزی بر یقین من افزوده نمی شود . "

مهدی (ع) همانند رسول الله معصوم هستند زیرا کسی که بخواهد به تبیین قران بپردازد شرطش عصمت است ، و به اذن پروردگار دارای علم مطلق اند زیرا ولایت معنوی عالم و وساطت در فیض بر عهده ایشان است  ‍.

او کسی است که در شب قدر روح و فرشتگان از جانب خداوند متعال به محظر او می رسند و امور یک سال عالم به او ابلاغ می شودو مهدی (عج) حافظ دین است و فقط  زعامت و رهبری است که الان به علت غیبت معذور از ان اند و با ظهورشان  تحقق می یابد .

پس بین دیدگاه شیعه و سنی از عرش تا فرش فاصله است .

مهدی (عج) کسی است که ولایتش بر عالم از ولایت ما بر جسم مان قویتر است .

پس هدف ظهور در نگاه شیعه صرف تشکیل حکومت جهانی و تحقق عدالت اجتماعی نیست بلکه مهم رشد و تعالی انسان است و هدف از ظهور این است که انسان خلیفه الله شود .

امام علی (ع) فرمودند  : " ای انسان ایا فکر می کنی همین جسم کوچکی ؟ ، عالم اکبر در وجود تو پیچیده شده است . "

و طبق فرمایش مقام معظم رهبری : ظهور یعنی تحقق عالم اکبر در وجود انسان

در رابطه با سیره حضرت :

پیامبر (ص) فرمودند  : "شبیه ترین انسان ها در خلقت ، خلق و خو و گفتار به من فرزندم مهدی است . "

 حجت الاسلام اباذری سخنان خود را اینگونه به پایان رساندند که

محبت امام مانند محبت خدا و پیامبر به ماست ، و محبت امام به ما از محبت پدر و مادر شدیدتر است زیرا محبت امام اگاهانه است ولی محبت پدر و مادر ممکن است گاهی به ضرر ما باشد .

محبت امام بر ما از روی نیاز نیست و خود امام زمان (ع) فرمودند : "ما خدا را داریم و نیازی به احدی نداریم ."

همانطور که امام حسین (ع) فرمودند : " خدایا کسی که تو را ندارد چه دارد ؟ "

                                                 " و خدایا کسی که تو را دارد چه ندارد؟ "  

با تشکر از خانم یوسفی برای تنظیم این متن

نظرات 6 + ارسال نظر
حسین محمدی نصرابادی ! [:S011:] پنج‌شنبه 2 آبان 1387 ساعت 20:40

سلام علیکم و علیهم !

وظیفه ی خودم می دانم از زحمات بی دریغ شما دوستان و عزیزان برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم نورانی و ارزشمند تشکر و قدر دانی کنم !

انشآءالله بتوانیم با دستی پر از آگاهی به شخصیت امام زمان خویش و دلی اکنده از محبت ایشان ، این مراسم نورانی را به پایان برسانیم.

*اللهم عجل لولیک الفرج *

سربلند و پیروز باشید !

اللهم عجل لولیک الفرج

پویا ضیایی کندری پنج‌شنبه 2 آبان 1387 ساعت 20:49

با سلام
از اطلاع رسانی و گزارش جلسه شما بسیار سپاسگزارم و امیدوارم سایر فعالیت های کانون مهدی یاوران با موفقیت همراه باشد چرا که به نفع همگی دانشجویان است و جا دارد از زحمات و پیگیری های دوست عزیزم الیار نیز بار دیگر تشکر کنیم چرا که حرکت اولیه و و بسم الله این کار در سایه عنایت حضرت مهدی(عج) با ایشان بود٬ همچنین تلاش بی وقفه تو دوست عزیزم را نیز تحسین می کنم.
توفیق الهی را برایتان آرزومندم.

ما نیز از زحمات الیار عزیز و دیگر دوستان برای برپایی این سلسله نشستهای مفید تشکر میکنیم.

حسین جمعه 3 آبان 1387 ساعت 11:51

موفق باشید

گزارش خوبی بود!
موفق باشی!

حسین زاده یکشنبه 5 آبان 1387 ساعت 12:45 http://vidahoseinzade.blogfa.com

سلام. من خبرنگار گروه مهدویت خبرگزاری شبستان هستم. کاش برنامه های کانون مهدی یاوران جوان دانشگاهتونو به من هم خبر می دادید تا برای پوشش خبری برنامه تو نشست هاتون شرکت می کردم و خبرای جشنواره رو سایت خبرگزاری شبستان کار می کردم. خوشحال می شم که برای معرفی کانون و برنامه های مهدوی آن با من در ارتباط باشید تا هم کانون را معرفی کنیم هم برنامه هاتون پوشش خبری داشته باشه. آدرسه خبرگزاری شبستان: www.shabestan.ir منتظره خبرهاتون هستم. عمرتان طولانی و پرگل

حسین مدیریت سه‌شنبه 9 شهریور 1389 ساعت 06:05

دلم خیلی برات تنگه

برای کی؟ برای چی؟ متوجه نشدم قضیه چیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد