KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

گرانی قیمت مواد غذایی در آستانه ماه مبارک رمضان

 قیمت پودر شوینده ۲۰۰ تومان افزایش یافت

 

بانک مرکزی اعلام کرد؛سهم تورم وارداتی ۲/۵ درصد تورم کل

 

 معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی: مردم عامل گرانی مرغ هستند!!!

 گرانی قیمت مواد غذایی در آستانه ماه مبارک رمضان

 

اعتماد:موج جدید گرانی از راه رسید. این موج که از اواسط مردادماه شروع شد، اکنون به مرحله یی رسیده است که قیمت مواد خوراکی و غیرخوراکی در بخش خرده فروشی به طور روزانه تعیین می شود.
براساس گزارش بانک مرکزی قیمت نیمی از مواد خوراکی کشور در هفته گذشته افزایش نسبی داشت. این افزایش در بخش میوه و گوشت مرغ بیشتر محسوس بوده است. بخشی از این افزایش قیمت ها ناشی از خشکسالی و تبعات منفی سیاست های اقتصادی بوده است. قیمت پنیر از جمله اقلامی بود که طی دو هفته گذشته حدود 30 درصد به آن افزوده شد. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که رئیس اتحادیه فرآورده های لبنی از آن بی خبر بود و افزایش آن را نوعی تخلف می دانست. این درحالی بود که مدیرعامل پگاه تهران افزایش قیمت پنیر را ناشی از توافق تولیدکنندگان با وزارت بازرگانی می دانست. همچنین پودرهای شوینده از دیگر اقلامی بود که افزایش قیمتش در هفته گذشته به طور رسمی اعمال شد. این افزایش 40 درصدی سبب شد قیمت پودر شوینده دستی به بسته یی 650 تومان و ماشینی 850 تومان برسد. افزایش قیمت ها در حالی رخ می دهد که برخی از مقامات دولتی؛ رسمی یا غیررسمی افزایش قیمت ها را نوعی شایعه می دانند. مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از این دست افراد هستند. افزایش قیمت مرغ در دو هفته گذشته به حدی بود که از نگاه آمارگران بانک مرکزی بعد از برنج و میوه و سبزی بالاترین رشد را داشت. در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ حدود سه هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته 10 درصد و نسبت به دوره مشابه ماه قبل 20درصد افزایش داشته است، اما معاون وزیر جهاد کشاورزی هر گونه افزایش قیمت را شایعه می داند.

سیدنظام الدین سجادی در گفت وگویی با ایسنا ضمن تکذیب افزایش قیمت مرغ گفت؛ میانگین قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح شهر تهران دو هزار و 900 تومان و در سطح کشور دو هزار و 800 تومان است. این در حالی است که طبق گزارش اخیر بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم مرغ در هفته منتهی به 25 مردادماه 87 نسبت به مدت مشابه هفته قبل 7/4 درصد و مدت مشابه ماه گذشته 2/11 درصد افزایش داشته است.

به رغم اینکه تولیدکنندگان و مسوولان پیش بینی کرده بودند قیمت مرغ در ماه رمضان بیش از سه هزار تومان نمی شود هم اکنون هر کیلو مرغ تازه در بسیاری از مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر تهران بیش از سه هزار تومان فروخته می شود. داود شیوایی یکی از مرغداران در خصوص افزایش قیمت مرغ در گفت وگو با «اعتماد» گفت؛ قیمت هر کیلو مرغ زنده نسبت به 50 روز قبل حدود 400 تا 450 تومان افزایش یافته است و متعاقب آن قیمت فروش آن حدود 500 تومان بالا رفته است. داود شیوایی افزایش 100 درصدی قیمت جهانی، ضررهای تولیدکنندگان و مرغداران و کمبود علوفه را از مهم ترین عوامل افزایش قیمت مرغ برشمرد و ادامه داد؛ پیش بینی می کنیم با وجود تعطیلی بسیاری از مرغداری ها افزایش قیمت تا پاییز ادامه داشته باشد. سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد؛ در حال حاضر افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش خرید مردم و ذخیره سازی برای ماه رمضان است و با توجه به اینکه تولید کاهش نیافته است طی روزهای آینده افزایش قیمت ادامه نخواهد داشت و در صورت خارج شدن بازار از تعادل با مجوز وزارت بازرگانی اقدام به توزیع گوشت مرغ منجمد ذخیره سازی شده خواهیم کرد. یکی دیگر از اقلامی که طی دو هفته گذشته افزایش قیمت زیادی داشته میوه های تازه است.

بنابر گزارش بانک مرکزی رشد قیمت میوه های تازه در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل 6/9 درصد و نسبت به هفته مشابه ماه ماقبل حدود 5/18 درصد بوده است. عمده افزایش قیمت میوه های تازه به میوه های هسته دار برمی گردد. رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان تهران در مورد افزایش قیمت میوه در گفت وگو با «اعتماد» گفت؛ از 15 مردادماه سال جاری میوه های هسته دار مربوط به مناطق اراک، آذربایجان و دماوند به علت سرمازدگی سال گذشته با کمبود مواجه بوده اند و 75 درصد محصول انار هم آسیب دیده است. حسین مهاجران گفت؛ در حال حاضر تلاش می کنیم تعادل بازار را حفظ کنیم و در صورت نیاز بخش خصوصی اقدام به واردات می کند. وی تصریح کرد؛ قیمت هندوانه و خرما افزایش نیافته است و پیش بینی می کنیم در ماه رمضان با کمبود مواجه نشویم و حتی در این بخش کاهش قیمت هم خواهیم داشت.

مهاجران پیش بینی کرد روند افزایش قیمت میوه تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در همین حال بنا بر گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 25 مردادماه بیشترین افزایش قیمت مربوط به زردآلو بوده است که با 7/61 درصد افزایش نسبت به هفته قبل به قیمت 1780 تومان عرضه می شود. پس از آن هلو با 3/52 درصد رشد در مقایسه با هفته گذشته به قیمت 1336 تومان فروخته می شود. پس از زردآلو و هلو، شلیل 7/40 درصد، آلو 3/36 درصد و سیب گلاب با

6/33 درصد رشد بیشترین افزایش قیمت را در سطح شهر تهران داشته اند.


 قیمت پودر شوینده ۲۰۰ تومان افزایش یافت

 

قیمت پودر شوینده دستی با افزایش 200 تومانی به 700 و پودر ماشینی به 900 تومان رسید.
به گزارش فارس از خرده‌فروشی‌های سطح شهر، از صبح امروز، پودر شوینده در هر بسته، 200 تومان افزایش قیمت داشته است، به گونه‌ای که قیمت‌های 500 و 700 تومانی پودر با قیمت 700 و 900 تومان عرضه می‌شود.
در همین زمینه، یک مقام مسئول در وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با فارس درباره افزایش قیمت پودر گفت: مصوب شده است تا از این پس، پودر شوینده بین 100 تا 150 تومان افزایش داشته باشد.
وی گفت: توافق قیمتی 500 و 700 تومان پودر تا اول مرداد بوده است، اما تولیدکنندگان پودر در توافق جدیدی به این نتیجه رسیده‌اند تا از این هفته افزایش قیمت‌ها صورت گیرد.
گفتنی است، پیش از این، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، درباره افزایش قیمت پودر شوینده به فارس گفته بود: هیچ قراردادی مبنی بر این که قیمت‌ها تا یکم مرداد اعتبار دارد، وجود ندارد و تا اطلاع ثانوی قیمت‌ها ثابت است، مگر این‌که احساس کنیم قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کرده که در این صورت، افزایش قیمت‌ها قابل بررسی است.


بانک مرکزی اعلام کرد؛سهم تورم وارداتی ۲/۵ درصد تورم کل

 

اعتماد:بانک مرکزی در اطلاعیه یی رسمی با ارائه توضیحاتی درباره «سهم تورم وارداتی در افزایش قیمت ها در کشور» اعلام کرد این نرخ کمتر از شش درصد است. تورم ایران در تیرماه گذشته در مقایسه با سال قبل 26 درصد بوده است که با توجه به اطلاعیه بانک مرکزی کمتر از شش درصد آن مربوط به افزایش قیمت های جهانی است. اذعان به سهم اندک تورم جهانی در تورم داخلی در حالی صورت می گیرد که تنظیم و انعکاس تیتر و متن اطلاعیه بانک مرکزی در برخی از رسانه هابه گونه یی است که در نگاه اول گمان آن می رود که سهم تورم وارداتی در تورم کشور 20 درصد است. این در حالی است که 20 درصد اعلام شده بر مبنای 100 است و با یک محاسبه می توان دریافت که عدد اعلام شده 2/5 درصد از نرخ تورم موجود است.

دولت در چند ماه گذشته تلاش داشته افزایش قیمت کالاها در داخل را ناشی از افزایش تورم جهانی جلوه دهد. توجیه دولت در شرایطی صورت می گیرد که براساس مطالعات بانک مرکزی هر یک درصد افزایش در شاخص بهای کالاها و خدمات وارداتی (با فرض ثبات سایر شرایط) به طور متوسط حدود 2/0 درصد نرخ تورم (خرده فروشی) را افزایش می دهد. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند اگر دولت رو به سمت واردات فزاینده نمی برد نرخ تورم بیش از رقم موجود افزایش می یافت. گزارش های بانک مرکزی درباره شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و تغییرات آن حاکی از آن است که در گروه های کالایی که قدرت مانور واردات برای دولت وجود داشته درصد تغییرات در مقایسه با کالاهایی که این امکان وجود نداشته کمتر بوده است. به عنوان نمونه در بخش مسکن به دلیل محدودیت و امکان نداشتن واردات، افزایش قیمت در خردادماه سال جاری در مقایسه با خرداد سال قبل 28 درصد بوده اما در بخش پوشاک و کفش و حتی مواد خوراکی این تغییر در حدود 21 تا 23 درصد اعلام شده است. به همین دلیل واردات بیش از آنکه در تورم موجود نقش بالایی داشته باشد به عنوان عاملی در جهت کند شدن روند فزاینده تورم عمل کرده است. بنابر اطلاعیه بانک مرکزی در تشریح تاثیر تورم وارداتی بر تورم در کشور باید توجه داشت که شاخص بهای کالاهای وارداتی جزیی از شاخص بهای عمده فروشی و نرخ رشد آن، موسوم به تورم وارداتی، شامل سه جزء اساسی تورم کشورهای طرف مبادله، نرخ ارز اسمی موثر و حاشیه سود وارد کننده (شامل هزینه های حمل و نقل و تعرفه های گمرکی) است. تورم کشورهای طرف مبادله از مجموع وزنی (بر اساس وزن وارداتی) شاخص قیمت صادراتی کشورهای طرف مبادله ایران محاسبه شده که بیش از 20 کشور را شامل می شود. نرخ ارز موثر نیز بر اساس وزن های وارداتی کشورهای طرف مبادله و نرخ های اسمی برابری آنها به ریال از طریق متوسط گیری به دست آمده است. حاشیه سود واردکننده نیز شامل مازاد بر هزینه تمام شده هر واحدکالای وارداتی است که به قیمت عمده فروشی در داخل به فروش می رسد.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تکذیب افزایش قیمت هر کیلو مرغ گرم به بیش از سه هزار تومان، میانگین قیمت هر کیلومرغ گرم در سطح شهر تهران دو هزار و 900 تومان و در سطح کشور دو هزار و 800 تومان اعلام کرد.

سیدنظام‌الدین سجادی ـ در گفت‌و‌گو با ایسنا، افزایش قیمت مرغ را شایعه دانست و اظهار کرد: قیمت هر کیلومرغ گرم در سطح شهر تهران کمتر از سه هزار تومان و در سطح کشور کمتر از دو هزار و 900 تومان است که شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی دارد برای ماه رمضان ذخایر مرغ منجد را به بازار عرضه کند.

این در حالیست که هر کیلو مرغ تازه در بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر تهران بیش از سه هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت مرغ ریز و در وزن بسیار پایین (جوجه) کمتر از سه هزار تومان است.

علیرغم اینکه تولیدکنندگان و مسوولان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت مرغ در ماه رمضان بیش از سه هزار تومان نمی‌شود هم‌اکنون قیمت‌ها بیش از این میزان و باعث نگرانی مردم شده است که با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال و ماه رمضان این روند افزایشی قیمت همچنان ادامه یابد.

در این زمینه محمد حسین انصاری فرد ـ سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار مواد غذایی به ویژه مرغ، گوشت، تخم مرغ و میوه طی دو ـ سه نوبت زمانی در سال (از جمله ماه رمضان، ایام نوروز و حج) تاثیرپذیر از جنبه روانی است و به دلیل هجوم خرید مردم و ذخیره‌سازی آنها قیمت این مواد افزایش می‌یابد در صورتیکه تولید هیچ کاهشی نیافته و ذخیره‌سازی به میزان کافی در بازار وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار به دلیل هجوم خرید مردم و ذخیره‌سازی ماه رمضان است، پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه تولید کاهش نیافته است طی روزهای آینده افزایش قیمت ادامه نخواهد داشت. از طرف دیگر به محض اینکه وزارت جهاد کشاورزی احساس کند که بازار از تعادل خارج شده است با مجوز وزارت بازرگانی اقدام به توزیع گوشت مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده، خواهد کرد.

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت مرغ درب مرغداری هزار و 800 تومان است، گفت: قیمت سه هزار و 200 تومان برای هر کیلو مرغ گرم منطقی نیست و این قیمت حداکثر باید دو هزار و 700 تومان باشد که عواملی از جمله روانی در اختلال بازار نقش داشته است که پس از بررسی در صورت کمبود عرضه و تولید، مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده به بازار عرضه خواهد شد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی درباره‌ بازار گوشت قرمز نیز خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون راس دام خریداری شده که بخش عمده آن ذخیره‌سازی شده است و در صورت نیاز به بازار تزریق می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: مشکلی از نظر عرضه و تولید مرغ، گوشت و تخم‌مرغ وجود ندارد و تنها عواملی همچون اثر روانی باعث افزایش قیمت گوشت مرغ شده که لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا مردم در زمان‌های خاص همچون ایام رمضان و نوروز با افزایش تقاضا و ذخیره‌سازی خود باعث افزایش کاذب قیمت‌ها نشوند.


 معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی: مردم عامل گرانی مرغ هستند!!!

 

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 31 مرداد 1387 ساعت 17:59

همیشه از نوشتن منابع طفره رفتی

پویا ضیایی پنج‌شنبه 31 مرداد 1387 ساعت 18:03 http://www.pouyakondori.blogspot.com

آقا 2 تا مرغ خریدیم 13 هزار تومان!!!!!

buyadipexa جمعه 12 تیر 1388 ساعت 20:02 http://buyadipexonline.wackwall.com/

http://buyadipexonline.wackwall.com/ Buy Adipex Online

tramaddfdsdf شنبه 13 تیر 1388 ساعت 00:27 http://buy+cheap+tramadol+online.wackwall.com

http://diflucan+yeast+infection.wackwall.com/ Diflucan yeast infection
http://buy+cheap+tramadol+online.wackwall.com/ buy cheap tramadol online
http://buy+generic+viagra.wackwall.com buy generic viagra
http://order+tramadol+online.wackwall.com order tramadol online
http://buy+vicodin+no+prescription.wackwall.com/ buy vicodin no prescription
<a href="http://diflucan+yeast+infection.wackwall.com/"> Diflucan yeast infection </a>
<a href="http://buy+cheap+tramadol+online.wackwall.com/"> buy cheap tramadol online </a>
<a href="http://buy+generic+viagra.wackwall.com"> buy generic viagra </a>
<a href="http://order+tramadol+online.wackwall.com"> order tramadol online </a>
<a href="http://buy+vicodin+no+prescription.wackwall.com"> buy vicodin no prescription </a>

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد