KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

امید بخش‌ترین آیه قرآن (جواب)

امید بخش‌ترین آیه قرآن

.

در نظراتی که در متن قبلی داده شد، هیچکدوم از جوابها (از جمله جواب خودم!)، مطابق پاسخ حضرت علی (ع) نبود.  شاید یکی از دلایلش، دید ناقص ما نسبت به فلسفه احکام و دستورات الهی و ارزش و رحمتی باشد که خداوند در این احکام برای ما قرار داده است. پاسخ حضرت علی (ع) رو در ادامه مطلب بخونید...

.

.

حدیث جالبى از على علیه السلام به این مضمون نقل شده است که روزى رو به سوى مردم کرد و فرمود: به نظر شما امید بخش ترین آیه قرآن کدام آیه است ؟ بعضى گفتند : آیه (ان الله لا یغفر ان یشرک به یغفر مادون ذلک لمن یشاء) یعنی: « خداوند هرگز شرک را نمى بخشد و پائین تر از آن را براى هر کس که بخواهد مى بخشد. » امام فرمود:خوب است ولى آنچه من مى خواهم نیست بعضى گفتند آیه (و من یعمل سوء او یظلم نفسه ثم یستغفر یجد الله غفورا رحیما) « هر کس عمل زشتى انجام دهد یا بر خویشتن ستم کرد و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت. » امام فرمود خوبست ولى آنچه را مى خواهم نیست بعضى دیگر گفتند آیه (قل یا عبادى الذین اسرافوا على انفسهم لا تقطنوا من رحمة الله ) « اى بندگان من که اسراف بر خویشتن کرده اید! از رحمت خدا مایوس نشوید. » فرمود خوبست اما آنچه مى خواهم نیست ! بعضى دیگر گفتند: آیه ( والذین اذا فعلوافاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله ) « پرهیزکاران کسانى هستند که کار زشتى انجام مى دهند یا به خود ستم مى کنند به یاد خدا مى افتند، و از گناهان خویش آمرزش ‍ مى طلبند و چه کسى است جز خدا که گناهان را بیامرزد. » باز امام فرود خوبست ولى آنچه مى‌خواهم نیست. در این هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه کردند فرمود: چه خبر است اى مسلمانان ؟ عرض کردند: به خدا سوگند ما آیه دیگرى در این زمینه سراغ نداریم!
امام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که امید بخش ترین آیه قرآن این آیه است: (و اقم الصلوة قرفى النهار و زلقا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکرى للذاکرین ) «
نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پا دار، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) را از بین میبرند؛ این تذکرى است براى آنها که اهل تذکرند. »

...سپس پیامبر صلى الله علیه و آله فرمرد: « یا على به خدایى که مرا بشیر و نذیر قرار داد و مبعوث به رسالت گردانید ،اگر یکى از شما به وضو قیام کند، گناهان و معاصى او از اعضاى بدنش فرو مى ریزد تا وقتى که با صورت و قلب خود متوجه قبله شود، و از نمازش برنگردد مگر آنکه جمیع گناهان او مى ریزد و هیچ گناهى بر صحیفه عملش باقى نماند همچون روزى که از مادر متولد شده باشد و هر گاه ما بین دو نماز از او گناهى صادر شده باشد، به خواندن نماز آمرزیده شود از گناهان پاک گردد. » آنگاه پیامبر صلى الله علیه و آله نمازهاى پنجگانه را که موجب آمرزش هستند، شماره کرد و فرمود: « یا على بدان که منزلت نمازهاى پنجگانه براى امت من مانند نهرى است که بر در خانه یکى از شما باشد. اگر شخصى بدنش چرکین باشد و هر روز پنج بار در آن نهر شستشو کند آیا چیزى از آن چرکها باقى خواهد ماند؟ سوگند به خدا نمازهاى پنجگانه براى امت من چنین است که تمام گناهانشان را پاک مى کند و تیرگى قلبشان را مى برد. »

.

www.ghadeer.org

نظرات 3 + ارسال نظر
حمید توکلی، IT پنج‌شنبه 31 مرداد 1387 ساعت 11:25 http://www.kntoosi.com

ممنونم!

نجمه خوش اخلاق پنج‌شنبه 31 مرداد 1387 ساعت 18:03

دیدید گفتم
ممنون اموزنده بود

احسان ایزدی پنج‌شنبه 24 دی 1388 ساعت 01:30

webloge jaleb o garmyie

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد