KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مقام زن در ایران باستان و در شاهنشاهی هخامنشی

در ایران باستان همیشه مقام زن و مرد برابر و در کنار هم ذکرشده است، حتی گروهی از ایزدان مانند آناهیتا زن هستندو در میان امشاسپندان ، امرداد و خرداد و سپندارمذ ، که صفات اهورامزدا است زن میباشند.

.

.

.

.

 در زمان شاهنشاهی هخامنشیان ، براساس لوح های گلی تخت جمشید زنان هم دوش مردان در ساختن کاخ های شاهان هخامنشی دست داشتند و دستمزد برابر دریافت می نمودند، پیشه بیشتر زنان در دوره هخامنشیان صیقل دادن نهائی سنگ نگاره ها و همچنین دوخت و دوز و خیاطی بوده است. بنابراین در شاهنشاهی بزرگ هخامنشی با برابری و تساوی خقوق زنان با مردان سر و کار داریم.

باید خاطرنشان کرد که زنان در زمان بارداری و با بدنیا آوردن کودکی برای مدتی از کار معاف میشدند ، اما از حداقل خقوق برای گذران زندگی برخوردار می گشتند و علاوه بر آن اضافه خقوقی بصورت مواد مصرفی ضروری زندگی دریافت می نمودند، همچنین در گل نوشته های تخت جمشید شاهد آن هستیم که در کارگاههای خیاطی ، زنان بعنوان سرپرست و مدیر بودند و گاه مردان زیردست زنان قرار می گرفتند.

اما زنان خاندان شاهی از موقعیت دیگری برخوردار بودند ، آنان می توانستند به املاک بزرگ سرکشی کنند و کارگاه های عظیم را با همه کارکنانش اداره و مدیریت می کردند و درآمدهای بسیار زیاد داشتند ، اما باید خاطرنشان کرد که حسابرسی و دیوان سالاری هخامنشی حتی برای ملکه هم استثنا قائل نمی شد و محاسبه درآمد و مخارج از وی مطالبه می کرد.

در یکی از گل نوشته ها ( لوح های گلی ) رئیس تشریفات دربار داریوش بزرگ دستور تحویل 100 گوسفند را به ملکه صادر می کند تا درجشن بزرگ تخت جمشید که 2000 مهمان دعوت شده بودند ، بکار روند.

دریکی از مهرهای بدست آمده از تخت جمشید زنی بلندپایه در صندلی تخت مانندی نشسته و پاهایش را روی چهارپایه ای گذارده و گل نیلوفری در دست دارد و تاجی برسرنهاده که چادری روی آن انداخته شده است و به تقلید از مجلس شاه ، ندیمه ای در برابر او ایستاده و عود سوزی در آن دیده می شود. این مهر یکی از زنان ثروتمند دربار هخامنشی است که نقش مهمی در مدیریت جامعه داشته است و دستورات خود را به این مهر منقوش می کرده است.

بنابراین با کمک گل نوشته های تخت جمشید تصویری کاملا نو از زنان و ملکه های هخامنشی بدست می آوریم که برخلاف ادعای نویسندگان یونانی ، که آنها را عروسکهایی محبوس در حرم سراها می دانستند، نه تنها همدوش مردان در آئین های مذهبی شرکت می کردند ، بلکه در صحنه زندگی و در اداره امور کشور هم نقش و شخصیت مستقل خویش را حفظ می کردند . بررسی دقیق لوح های دیوانی تخت جمشید نشان می دهد، که زن در دوران فرمانروائی هخامنشیان بویژه در زمان شاهنشاهی داریوش بزرگ از چنان مقامی برخوردار بودند که در میان همه خلق های جهان باستان نظیر نداشت

 شماری از دلاور بانوهای ایرانی

 یوتاب :

سردار زن ایرانی که خواهر اریوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشــــــاهی

داریوش سوم بوده است. وی در نبرد با اسکندر گجــستک? همراه اریوبرزن

فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است او در کوهـهای بختیاری 

راه را بر اسکندر بست . ولی یک ایرانی راه را به اسکندر نشان داد و او از

مسیر دیگری به ایران هجوم اورد. با این حال هم اریوبرزن و هم یوتاب در

راه میهن کشته شدند و نامی جاویدان از خود بر چای گذاشتند.

دریاسالار بانو ارتمیز :

نخستین و تنها بانوی دریاسالار جهان تا به امروز . او به سال 480 پیــش

از میلاد به مقام دریاسالاری ارتش شاهنشاهی خــشایارشاه رسید و در نبرد

ایران و یونان ارتش شاهنشاهی ایران را از مرزهای دریایی هدایت میکرد .

تاریخ نویسان یونان او را در زیبایی برجستگی و متانت سرامد تمامی زنان

ان روزگار نامیده اند.

اتوسا :

ملکه بیش از 28 کشور اسیایی در زمان امپراتوری داریـــــــــــوش بزرگ .

هرودت پدر تاریخ از وی به نام شهبانوی داریـــــوش بزرگ یاد کرده است و

اتوسا را چندین باد در لشکر کشی های داریوش یاور فکری و روحی داریوش

بزرگ دانسته است.

ارتادخت :

وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران در زمان شاهنشاهی اردوان چهارم

اشکانی. به گفته کتاب اشکانیان اثر دیاکونوف روســــی خاور شناس بزرگ او

مالیات ها را سامان بخشید و در اداره امور مالی کوچکتـــــرین خطایی مرتکب?

نشد و اقتصاد امپراتوری پارتیان را رونق بخشید.

ازرمی دخت :

شاهنشاه زن ایرانی در سال 631 میلادی . او دختر خـــــــــسروپرویز پس از

" گشناسب بنده " بر چندین کشور اسیایی پادشاهی کرد.

اذرناهید :

ملکه ملکه های امپراتوری ایران در زمان شاهنـــــــشاهی شاپور یکم بنیانگزار

ساسله ساسانی. نام این ملکه بزرگ و اقتدارات دولتی او در قلمرو ایــــران در

کتیبه های کعبه زرتشت در استان فارس بارها امده است و او را ستایـش کرده

است.

پرین :

بانوی دانشمند ایرانی . او دختر کی قباد بود که در سال 924 قبل از مــیلاد

هزاران برگ از نسخه های اوستا را به زبان پهلوی برای ایندگان از گوشه و

کنار ممالک اریایی گرداوری نمود و یکبار کامل ان را نوشت و نامش در تاریخ

ایران زمین برای همیشه تبت گردیده است.

فرخ رو :

نام او به عنوان نخستین بانوی وزیر در تاریـــــخ ایران ثبت شده است وی از

طبقه عام کشوری به مقام وزیری امپراتوری ایران رسید.

گردافرید :

یکی از پهلوانان سرزمین ایران. تاریخ از او به عنوان دختر کژدهم یاد میــکند

با لباسی مردانه با سهراب زورازمایی کرد . فردوسی بزرگ از او به عـــنوان

زنی جنگو و?دلاور سرزمین پاکان یاد میکند.

اریاتس :

یکی از سرداران مبارز و دلیر هخامنشیان در سالهای پیش از میلاد. مورخــین

یونانی در چندین جا نامی از وی به میان اورده اند.

هلاله :

?پادشاه زن ایرانی که به گفته کتاب دینی و تاریخی ( 391 یشتا 274+1 یشتا 2 )

در زمان کیانیان بر اریکه شاهنشاهی ایران نشست . از او به عنوان هفتـــمین

پادشاه کیانی یاد شده است که نامش را " همای چهر ازاد ) نیز گفته اند.

مردان ایران باستان بانوان خود را احترام بسیار میگزاشتند و در تمامی امور

با انها مشورت میکردند و برای ایده و عقیده انها احترام بسزایی قائل بودند.

 

در ایران باستان اهمیت بســـیاری به مقام زن و مرده داده شده است . زن را

بانوی خانه مون پثنی می نامیده اند و مرد را مون بد  یا مدیر خانه

می نامیده اند. در نسخه های دینی ایران باســــــتان زنان شوهردار از اجرای

مراسم دینی معاف بودند . زیرا تشکیل خانواده و پرورش یک جامعه نیک کردار

که یکی از ارکان ان تربیت مادر است بزرگترین عمل نیک در کارنامه زمان ثبت

میشده است

 

 



 


نظرات 11 + ارسال نظر
رستگار, , جمعه 18 مرداد 1387 ساعت 21:21

زنان موهبتی الهی برای مردان هستند
میگم توکلی با این تفاسیری که تو کردی از آن دوران من وقتی فکر می کنم می بینم که چقدر پس رفت داشته ایم (از برکات ورود اسلام به ایران)

اونه خیر منظور من اصلا این نبود ودیدتون سطحی بودا این فقط یه متن نوستالژیک بود همین!

, , جمعه 18 مرداد 1387 ساعت 21:45

اینکه مشخصه زرتشتی ها چند خدا داشتند مثل آناهیتا و میترا و..

خب بالاخره اجداد ما هم زردتشتی بودن دیگه نه؟

مجید مرادی, , جمعه 18 مرداد 1387 ساعت 22:06 http://www.shabbeshab.blogfa.com


واقعا وبلاگ جالبی دارید . با تبادل لینک موافقید ؟
خوشحال می شم ما رو لینک کنید و اجازه لینکتون رو به ما بدید .
عنوان لینک ما
.•* *•. .•* به روز ترین سایت موزیک.•* *•. .•*
اگه با تبادل لینک موافق بودید حتما به من اطلاع بدید که شما رو با چه عنوانی لینک کنم .

من هیچ کارم با آقای توکلی صحبت کنید

محمد فتاحی, , جمعه 18 مرداد 1387 ساعت 22:26

اول درودی میفزستم بر ده هزار سال تاریخ و تمدن ایرا ن اما دوست من تو باید بدانی یکی ازدلایل اصلی شکست ایرانیان در جنگ با اعراب پادشاهی زنان در دوران ساسانیان بود چنان مثنی ابن حارث در پیشنهاد جنگ بین خلیفه این موضوع را عامل ضعف ایرانیان میدند و میگوید در این کشور زنان و ضیفان حکومت میکند باید به ایران حمله کنیم تا اسلام را در انجا پیاده کنیم

اما باز ممنون

بازم خوبه این یه هفته ای که من متن نمی نویسم، همکلاسی خالی از توکلی نیست!

خدا سایتونو از سر ما کم نکنه!

هم چنین شمارو !البته من مثه شما جنجالی نمینویسم شما یه چیز دیگه اید!!!
راستی چی شده که کم کار شدین؟

امید, , جمعه 18 مرداد 1387 ساعت 23:57

migam narges,cheghadr tarafdare hoghooghe zana shodi.baba bikhial eena az ma marda gorgtaran!!!!

مردان برترند از زنان شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 11:19

dar kol mardan bartaran rastegar kocholo chi migi vase khodet

مردان برترند از زنان شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 11:35

ali mojarad ya hamon rastegar ye bar dige omadi ba rastegar chertopert gofti haleto migiram ke adam beshi mage 2 jense hasti

نرگس توکلی شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 17:41

یادم افتاد چرا مطلب نمیذارین

سوتی دادم!!!!!

[ بدون نام ] شنبه 19 مرداد 1387 ساعت 21:13

زنان موهبتی الهی برای مردان هستند
میگم توکلی با این تفاسیری که تو کردی از آن دوران من وقتی فکر می کنم می بینم که چقدر پس رفت داشته ایم (از برکات ورود اسلام به ایران)
===
این شخصیتی مجاری یا حقیقی؟

نه من که اصلا این جوری فکر نمیکنم
کدوم شخصیت مجازیه یا حقیقی؟

مردان از زنان برترندولی .... دوشنبه 21 مرداد 1387 ساعت 09:28

۱-ارث مردان ۲ برابر زنان است<<مطابق آیه ی۱۰ سوره ی النسا داریم:حکم خدا در حق فرزندان شما این است که پسران دو برابر دختران ارث ببرند.>>
۲-مردان تا ۴ زن میتونن بگیرن.مطابق آیه ی ۳ سوره ی النسا داریم:<<پس آن کس از زنان را که به نکاح خود در آوردید کهه نیکو و مناسب و با عدالت است و یا ۳ یا ۴ نه بیشتر و اگر بترسید چون آن زنان راه عدالت نه پیموده به آنها ستم کنید پس تنها یک زن اختیار کرده.>>
۳-در همه جای کتاب خدا اول نام مرد آمده بعد زن
۴-طبق آیه ی ۳۳ سوره ی النسا داریم:<<مردان بر زنان تسلط و حق نگهبانی است و بواسطه ی آن برتری که خدا بعضی را به بعضی مقرر داشته و هم بواسطه ی آنکه مردان از مال خود بر زنان نفقه دهند پس زنان شایسته و مطیع در غیبت مردان حافظ حقوق شوهران باشند و آنچه را که خدا به حفظ آن امر فرموده نگهدارن و زمانیکه از مخالفت و نافرمانی آنها بیمناکید باید نخست آنها را پند دهید و از خوابگاهشان دوری کنید و در صورت نافرمانی آنها را به زدن تنبیه کنید چنانچه اطاعت کردن دیگر حق هیچ گونه ستم بر آنها ندارید.>>
۵-در قرآن بیشتر از ضمیر مذکر استفاده شده تا مونث
۶-طبق ایه ی ۲ سوره ی طلاق داریم:<<آنگاه که مدت عده ی را به پایان رساندند باز به نیکویی نگاهشان دارین یا به خوشرفتاری رها یشان سازید و نیز بر طلاق آنها ۲ مرد مسلمان عادل گواه گیرید>>نگفته خدا ۲ زن
۷-چرا هیچ کدام از پیامبران زن نشدند ؟؟
۸-از نظر بدنی هم که مشخص هست در ضمن طبق آخرین آزمایش های انجام شده بر روی مردان و زنان در انگلیس ضریب هوشی مردان از زنان بیشتر است.
۹-میدانیم در روزهای عادت ماهیانه در زنان نماز نمی توانند بخوانند در صورتی که در مردان اینطوری نیست
۱۰-در آخر بخواهیم در کل حساب کنیم کفه ی ترازو کمی بیشتر به سوی مردان است ولی ملاک اصلی و حقیقی برتری همان با تقوا بودن است
یاایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر »؛ (سوره حجرات/آیه 13) (ای مردم ما شما را از یک مرد و زن یعنی از آدم و حوا آفریده ایم و شما را در قبایل گوناگون قرار داده ایم تا یکدیگر را بشناسید. اینها ملاک برتری نیست. گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. خداوند بسیار دانا و بسیار آگاه است.)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد