KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اگه گفتی ؟

  به این نقاشی توجه کنید آیا رابطه ای بین آدم های این تابلو می یابید؟

شاید اول فکر کنید هر موضوعی که هست مربوط به این دختر کوچک باشد اما کمی دقیق تر نگاه کنید.

 

 

ابتدا جایگاه هر یک از این شخصیت ها در قسمت های مختلف تابلو معنی و مفهوم خاصی دارد اگر توجه کنید شاهزاده خانوم کوچولو در وسط صفحه کار قرار گرفته تا در نگاه اول همه نگاه ها به او جلب شود و کنیزک های او در سمت راست و گوشه تابلو قرار گرفته اند تا کمتر در معرض توجه باشند به خاطر شاید کاریست که دارند در گوشه قرار گرفته اند.

در سمت چپ تابلو؛ نقاشی قرار دارد که او خود ولاسکز نقاش این اثر است؛او در حال نقاشی کردن است اما چه چیزی را میکشد؟!

سمت راست نقاش را نگاه کنید بغل درب خروجی یک آینه نصب است که چهره محو یک زن و مرد در آن افتاده این نقاش زبردست دارد چهره ی این دو فرد را میکشد که شاه و بانو هستند.دیدید؟

 بیوگرافی ولاسکز:

 « دیگو ولاسکز » یکی از نقاشان دوره ی باروک( سبکی به یاد مانده از عصر رنسانس است که شدیدا انسانگرا بوده) است.و از جمله نقاشانی بود که سفارشهای چهره نگاری فراوانی از شاهان و اشرافیان می گرفت.می توان گفت ولاسکز هم نوعی «امپرسیونیست»  بود ؛ چرا که می خواست با سایه ـ رنگ ها نقاشی کند.

سبک باروک:

آثار مبتنی بر سبک باروک در عرصه پیکرتراشی و نقاشی دارای حالت‌های هیجان‌زدگی در چهره، تحرک اندام، تموج و حرکت در جامه و نیز پیچ و خم زیاد در لباس به همراه بیانی مبالغه‌آمیز از تزیینات است. یکی دیگر از ویژگی‌های سبک باروک، نقاشی روی سقف، اسلوب‌های کوتاه‌نمایی اندام، معلق نمودن هیکل افراد در فضا، تجسم بخشیدن صحنه‌ها از دیدگاه‌های متفاوت، شیوه‌های ژرف‌نمایی، گچ‌بری، و زینت‌کاری در ساختمان‌سازی و به کمال رساندن این ویژگی‌ها است.

اثاری دیگر از این نقاش با سبک باروک:

پیرزن در حال درست کردن نیمرو

آوردن پیراهن یوسف(ع) توسط برادرانش

نظرات 6 + ارسال نظر
شفیعی, , چهارشنبه 2 مرداد 1387 ساعت 00:40

ممنون.

خواهش میکنم

, , چهارشنبه 2 مرداد 1387 ساعت 12:37

منبع ؟

اطلاعات عمومی خودم

علی منتجبی, نرم, خواجه نصیر بنفش چهارشنبه 2 مرداد 1387 ساعت 13:02

راستشو بخواید تا حالا اینجوری به نقاشی نگاه نکرده بودم و هیچ نقاشی یی هم اینجوری بررسی نکرده بودم.
اما جالب بود واسم. فکر می کنم باعث بشه از این به بعد یه مقدار بیشتر و بهتر به هر چیزی نگاه کنم.
ممنون.

خواهش میکنم

, , پنج‌شنبه 3 مرداد 1387 ساعت 16:48

حوصله ندارم روش فکر کنم

کیا, , جمعه 4 مرداد 1387 ساعت 03:55

www.artchive.com
سایت خوبیه هنرمندان

سوسن, صنایع, شنبه 5 مرداد 1387 ساعت 00:27

بی‌نهایت‌‌‌عالی‌ی‌ی‌!
مرسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌عزیزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد