KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

باز از من چه می‌خواهی...؟!

از من مخواه که در ویرانه‌های

تخت جمشید به دنبال هویتم بگردم!

 

بار قبل که این متن را گذاشته بودم عده‌ای نه‌متحجر عشق‌وطن(!) ، بدون خواندن کامل متن، شروع به جوسازی و توهین و ... کرده بودند. لذا برای بار دوم، این متن را به طور کامل در اینجا میگذارم تا اگر کسی فکر میکند این متن توهین به فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست، نظر خودشو بعد از خواندن کامل متن، با دلیل و منطق و بدون توهین، ابراز کنه. 

والسلام علی من اتبع الهدی  

 

من هم ایرانیم و هویت ایرانی از گلهای سرسبدِ زندگیم، اما هرگز در لابلای خرابه های تخت جمشید و پاسارگارد به دنبال این هویت نگشته ام. برای دنیای امروز بین تخت جمشید، اهرام مصر، آکروپولیس، دیوار چین، برجهای معلق بابل و صدها اثر مشابه از این دست، در سراسر دنیا که هر یک چند هزار سال قدمت دارند تفاوتی نیست.

همین چند روز پیش در شهرهای حلب و بصری در شام قلعه ها و آمفی تئاتر های عظیمِ چند هزار ساله ای را دیدم که با طعنه تخت جمشید را برادر کوچک خود می خواندند.

   شکی نیست که معماری و هنر به کار گرفته شده در همه این آثار در سراسر دنیا بیانگر وجود هنرمندان و مهندسان مجرب و زبردستیست که البته در ازاء گرفتن مواجب در خلق آنها نهایت دقت را داشته اند و نه چیزی بیش از آن! و باز هم شکی نیست که تاریخ مهم است. و اینها همه تازه در صورتیست که فرض کنیم در راه ساخته شدن چنین قصرهای باشکوهی هیچ ظلمی بر کسی روا نرفته، هیچ کارگری شلاق نخورده، هیچ برده ای در راه ساخت و ساز جان نباخته، هیچ دروازه ی مللی - مانند آنکه پرسپولیس دارد- برای ورود باج و خراجهای ملتهای مظلوم تابعه ساخته نشده و خلاصه هیچ حقی ناحق نگشته باشد!

   با این فرضهای نسبتا بعید در بهترین حالت به نقطه ای می رسیم که کمابیش همه تمدنها از آنها بهره مندند. یعنی وجود خرابه های چندین هزارساله!

   من هم اما همانطور که گفتم معترفم به فرهنگ غنی و تمدن عظیم ایرانی ولی نه از جنس ستون و سرستون! شاید عظمت یک تمدن به متراژ طول و عرضِ قلعه ها و ارتفاع ستون هایش نباشد که اگر اینگونه باشد احتمالاً دوهزار سال دیگر چشم آبی های آنطرف اقیانوس اطلس متمدن های عصر ما شناخته خواهند شد.

   شاید خرابه های کاخهای تخت جمشید یادآور پادشاهانی باشد که اگر امروز بودند دیگر خیلی ها رویشان نمی شد با ژست های روشنفکری اینگونه بی مهابا تخت جمشید را بستایند. شاید همه ی فرهنگ ایرانی که بس عظیم است و غنی از نظر حجم متجاوز از چند هزار جلد کتاب از جنس شاهنامه ها و پنج گنج ها و مثنوی ها نباشد و شاید بتوان تمامی این کتابها را در یک اتاق جا داد.

   من شاید پادشاهان هخامنش را خوب نشناسم اما پیرو مکتبی هستم که از امیرالمومنین اش هیچ کاخی باقی نمانده! و در عوض این معاویه ی هم عصر او بود که کاخ سبز داشت و اهل امروزِ دمشق هم از دیوارها، سقف عظیم و هنر به کار رفته در بنای اموی اش به خود می بالند. که اگر از حق نگذریم باید بگوئیم شکوهی مثال زدنی هم دارد.

   تا به حال از خود پرسیده اید که چرا شیرازِ امروز 100 کیلومتری از پرسپولیس جدا افتاده! و چرا پدرانمان، 2500 سال پیش و پس از پیچیده شدن تومار تخت جمشیدیان  توسط اسکندر، دیگر رقبت نکردند که آنجا بمانند و شکوهی را که امروز بعضی بدان مینازند را بازسازی کرده و در آن سکنی گزینند؟ و چرا تخت جمشید 2500 سال رها شد؟ و اگر پول دادن برای دیدار از آثار باستانی در قرن اخیر باب نشده بود، و اگر پهلوی ها بر طبل شاه پرستی چند هزار ساله نکوبیده بودند، و اگر قرار نبود تمدن ایران باستان در تقابلِ با اسلام علم شود، شاید تخت جمشیدِ امروز هم مثل تخت جمشیدِ دهه40 ه.ش بود، ویرانه ای که گذر باد، خاکِ نشسته بر زمینش را بلند میکرد تا تنها قاچاقچیان عتیقه را آزار دهد و خرابه ای که حتی حصاری هم دور آن نبود و سال تا سال کسی احوالی از او نمیپرسید!

   آری من پیرو مکتبی هستم که قبر حسینش را سه بار در تاریخ شخم زدند و آب انداختند، ولی چون راز ماندگاریش در پیوند با دلهای پیروانش بود، امروز که به کربلای حضرتش مینگری پویایی و حیات را در آن به وضوح میبینی. و اصلا تفاوت بنیادین پاسارگاد با کربلا همین است که قبر حسین(ع) آثار باستانی نیست و عزاداری 1300 ساله اش بر خلاف جشن های 2500 ساله، نه بصورت تصنعی و در پی افزایش قیمت نفت و آن هم فقط برای یکبار پس از قرنها، بلکه کاملا مردمی، همه ساله و با دلیلی به استحکام عشق برگزار میشود، تا همچنان راهی باشد برای هدایت بندگان، تا تو هم اگر صراطی مستقیم بجوئی از حب الحسین مستقیم تر میابی!

   من امروز میشناسم عده ای را که ایران باستان را هم برای تفاخر و پُز دادنش میخواهند. و شاید برای آنها بعنوان یک انسان شرقی که همیشه در وجودش حس نیاز به ایدئولوژی موج میزده هخامنشی گری بهترین جایگزین و بی خطر ترین کبریت باشد. و شاید اسلام خوب نباشد چون مکتبیست که برای تمام حرکات آدمی نظر دارد، و از صبح که بیدار میشوی تا شب که به بستر بروی مدام باید برای اعمالت بدان رجوع کنی و خود را با آن تطبیق دهی. ولی در عوض ایران باستان هیچ کاری به اعمال روزمره ات ندارد و براحتی میتوانی در عین تمسک و تفاخری که به آن داری به زندگی در کمال راحتی به سبک دلخواهت بپردازی!

   پس! از من مخواه که پادشاهان و قصرهایی که در دل ایرانیان هم عصرشان هم جایی نداشتند، و رها شدند تا ویرانه گردند را من امروز پس از 2500 سال مایه افتخار و مباهات خود بدانم. و بگذار باز هم زمزمه کنم که:

                  هان ای دل عبرت بین از دبده نظر کن ها

ایوان مدائن را آئینه عبرت دان           

 

نشریه میامین

مدیر مسئول و صاحب امتیاز:

احمد صالحی

 

سردبیر:

 مسعود حیدر زاده

نظرات 13 + ارسال نظر
تقدسی جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 08:21

شکی نیست که معماری و هنر به کار گرفته شده در همه این آثار در سراسر دنیا بیانگر وجود هنرمندان و مهندسان مجرب و زبردستیست که البته در ازاء گرفتن مواجب در خلق آنها نهایت دقت را داشته اند و نه چیزی بیش از آن! و باز هم شکی نیست که تاریخ مهم است. و اینها همه تازه در صورتیست که فرض کنیم در راه ساخته شدن چنین قصرهای باشکوهی هیچ ظلمی بر کسی روا نرفته، هیچ کارگری شلاق نخورده، هیچ برده ای در راه ساخت و ساز جان نباخته، هیچ دروازه ی مللی - مانند آنکه پرسپولیس دارد- برای ورود باج و خراجهای ملتهای مظلوم تابعه ساخته نشده و خلاصه هیچ حقی ناحق نگشته باشد!
با این فرضهای نسبتا بعید در بهترین حالت به نقطه ای می رسیم که کمابیش همه تمدنها از آنها بهره مندند. یعنی وجود خرابه های چندین هزارساله!

تقدسی جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 08:24

«من شاید پادشاهان هخامنش را خوب نشناسم اما پیرو مکتبی هستم که از امیرالمومنین اش هیچ کاخی باقی نمانده! و در عوض این معاویه ی هم عصر او بود که کاخ سبز داشت و اهل امروزِ دمشق هم از دیوارها، سقف عظیم و هنر به کار رفته در بنای اموی اش به خود می بالند. که اگر از حق نگذریم باید بگوئیم شکوهی مثال زدنی هم دارد.»

بسیار زیبا... با اینکه دفعه دوم بود که میخوندم ولی باز حال کردم. منطق قوی همراه با زیبایی ادبی

ممنون آقای افشارپور

آریایی, , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 09:21

پیامبر (ص): اگر علم در ثریا هم باشه مردان پارسی به آن می رسند
اسلام واقعی این است
آن اسلام خلفاست که به ایران حمله کردند
شیعیان بیشترین حق در این کشور دارند چون این کشور را حفظ کردند
دوما امام شیعه هیچ وقت به ایران حمله نکرد
اون خلیفه دوم بود که حمله کرد به ایران
اگر ما ایرانی ها خیلی عالی بودیم از یه مشت عرب نفهم شکست نمی خوردیم
برو تاریخ بخون که این ایران را فقط شیعیان نگه داشتند
۱حمله عرب مردم شیعه سیستان و طبرستان بخاطر محبت به امیرالمومنین (ع) تن به ذلت به یک عرب ندادند
۲ حمله مغول به ایران مردم شیعه سبزوار و نیشابور سر به دار دادن ولی یک وجب از این خاک را از دست ندادند
۳ ۱۰۰۰ سال حکومت بنی عباس بر ایران که ایران در آن زمان یک کشور نبود به دست حکومت صفویه شعیه بودند استقلال پیدا کرد و ایران یک کشور مستقل شد
۴ حمله عثمانی وقتل عام ایرانیان و شجاعت و دل آوری صفویان شیعه و مطرح کردن ایران بعنوان ۳ کشور برتر جهان
این تاریخ ایران بود
حالا شما ایرانیان غیر مسلمان چیکار کردید
مگر اینکه کشورمون را دادید دست یه مشت عرب سوسمار خر
شما کشورمون را به یه مشت عرب زبون نفهم دادید ولی ما کشورمون را نگه داشتیم و جای به جای آن را با نام مقدس علی (ع) حفظ کردیم

آریایی, , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 09:22

من خودم عشق ایرانم
از گذشته قبل از اسلام هم خیلی خوشم میاد
ولی این جواب را برای آن دسته از افرادی گذاشتم که اسلام را دشمن ایران می پندارند
و نمی دانند آن سنی ها بودند که به ایران حمله کردند نه شیعیان
ولی آن گذشته خوب ایران چی شد؟
ضعف حکومت ساسانی خوش گذرانی فاصله طبقاتی
چی شد
از یه مشت عرب باختیم
اگر ایران پیش از اسلام خیلی قدرتمند بود نبایستی از یک مشت عرب ببازه
اتفاقی بود که افتاد و هیچ جای بازگشت به آن تمدن بزرگ نبود
کسی یارای مقابله با اعراب سنی نبود
آیا تمدن کورش و داریوش به داد ما رسید؟
نه شعیان بودند که مردانه دفاع کردند
چه کسی بغیر از شیعه به داد این کشور به تاراج رفته رسید؟!
فکرش را بکن ۱۰۰۰ سال این کشور یک استان از حکومت بنی عباس بود ۱۰۰۰ سال!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ولی صفویه پس از۱۰۰۰ سال نه تنها ایران را متسقل کرد بلکه قدرتی به ایران بخشید که به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین و قدرتمندترین کشور های جهان شد که اروپا به گدایی از ایران عمرش را سپری می کرد
ولی شعیان بودند که در همه جنگ ها شرکت کردند و حاضر شدن خون بدهند تا یک وجب از این خاک از دست نره
در کدامیک از این نبرد ها و دفاع ها اهل تسنن و دیگر مذاهب به یاری ایران شتافتند
ولی من اثبات کردم که اسلام حقیقی (شیعه) خود مخالف نژاد پرستی است و کمک های بسیار زیادی برای ایران کرد
من این یادآوری را کردم تا بدانید شعیه حسابش با سنی جداست
و جواب آن همه نیکی شیعه را نباید با این حرفها پایمال کرد
=================================
بازم می گم از این همه محبت شیعه بر ایران
وقتی پسر یزدگرد را خلیفه می خواست بکشد حضرت علی (ع) آمد و او را نجات داد
وقتی یک ایرانی بنام پیروز انتقام خود را از خلیفه گرفت و فرار می کرد چه کسی در عربستان او را نجات داد؟ بله بازم امیر المومنین علیه السلام او را نجات داد
امروز کسی حاضر نیست با هواپیما برای یاری ما از عربستان تا خراسان بیاد
ولی امام رضا (ع) برای کمک به این مردم با پای پیاده به خراسان آمد و در همان جا به شهادت رسیدند
چه جوری بنی عباس فروپاشید؟
خواجه نصیر با خواندن حدیثی از ائمه که با این مضمون که تنها کسانی که می توانند بنی عباس را شکست دهند افرادی هستند که صورتی همچون چکش خورده دارند
خواجه نصیر الدین طوسی با استفاده از این حدیث با مغولان (همان افرادی که صورت هایی همچون چکش خورده دارند) متحد شد و بنی عباس را ضعیف کرد
و در آخر سر صفویه ایران را پس از ۱۰۰۰ سال مستقل کرد
می خواهی بازم از این همه لطفهای شیعه بگویم؟

آریایی, , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 09:22

به آن دسته از افرادی که به ایران حمله کردند فحش دهید
ولی به شیعیان فحش ندهید
آن ها از کشور شما محافظت کردند
آن ها هم مثل شما از دست آن دسته از اعراب در امان نبودند
آن دسته از اعراب آن ها را می کشند و عقیده دارند با کشتن شیعیان به بهشت می روند
حالا که هر دو مون یه درد داریم بیایم با هم متحد بشیم
بیایم از افرادی که بعد از 1000 سال کشورمون را استقلال دادند محافظت کنیم
این حرف ها کار مخالفان اسلام است
آیا کسی از این دسته از افراد پرسیده چرا به اسکندر فحش نمی دهید؟
بزرگترین حمله تاریخ به ایران را اسکندر کرد
بزرگترین اثر تاریخی ایران را اسکندر سوزاند
آیا کسی به اسکندر اهانت می کنه
خیر
این افراد دلسوز فقط به مسلمانانی که حتی مخالف آن جنگ عرب و ایران بودند توهین می کنند
این افراد به کسانی توهین می کنند که خاک این سرزمین را حفظ کردند

به نام خدا

حمد و سپاس خداوندی راست که آدمی را فطرتی پاک عطا کرد.

درود بر شما آریایی عزیز، این ملت نیاز مند اینچنین بحث های منطقیست،
در تایید گفته‌ی شما، ‌
وقتی می شود با چشم حقیقت بین به اتفاقاتی که افتاده نگاه کرد، چرا خود را ملعبه ی دست عده ای قرار دهیم که با تحریف حقایق می خواهند به نیات پلید خود دست یازند!؟

, , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 12:32

آریایی راست میگه
من بخاطر توهین به عرب ها عذر می خوام
وقتی دارم فکر می کنم می بینم آره چقدر پیغمبر یاد داد به این عرب ها که گناه نکنند شراب نخوردند نژاد پرستی نکنند
حالا من دارم نژاد پرستی می کنم
بچه ها پیغمبر خودش بیشتر از همه از این عرب ها زجر کشید
چقدر پیغمبر را تبعید کردن چقدر بهش فحش دادن
همون ها حضرت زهرا را شهید کردند
همون ها به ایران حمله کردند
همون ها امام حسین را کشتند
اون ها الانم هستند مثل طالبان
عرب ها هم مثل ما ایرانی ها خوب و بد دارند
من به اسلام معتقد هستم و به پیامبر و امام علی خیلی احترام می زارم ولی بخاطر عدم آگاهی یک لحظه جو زده شدم

الیار , , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 16:13

آری من پیرو مکتبی هستم که قبر حسینش را سه بار در تاریخ شخم زدند و آب انداختند، ولی چون راز ماندگاریش در پیوند با دلهای پیروانش بود، امروز که به کربلای حضرتش مینگری پویایی و حیات را در آن به وضوح میبینی. و اصلا تفاوت بنیادین پاسارگاد با کربلا همین است که قبر حسین(ع) آثار باستانی نیست و عزاداری 1300 ساله اش بر خلاف جشن های 2500 ساله، نه بصورت تصنعی و در پی افزایش قیمت نفت و آن هم فقط برای یکبار پس از قرنها، بلکه کاملا مردمی، همه ساله و با دلیلی به استحکام عشق برگزار میشود، تا همچنان راهی باشد برای هدایت بندگان، تا تو هم اگر صراطی مستقیم بجوئی از حب الحسین مستقیم تر میابی!




اللهم عجل لولیک الفرج

محمد حسین خلیلی فر, , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 20:33

چرا این حرف من رو نمیفهمین ؟
این متن به شکل خیلی زیرکانه و پست به نظر قصد تفرقه افکنی داره و خودت همین الان داری نمونه دو دستگی رو که ایجاد کرده میبینی چون میای از فرهنگ شیعه دفاع کنی باید فرهنگ ایران رو پست بشمری میای از فرهنگ ایران دفاع کنی حرفات یه جوری نشون داده میشه که انگار ضد اسلامیه
خیلی هام که هیچی حالشیون نمیشه . عملا یا دارن مثل شما میگن آجر پاره و خرابه یا مثل اون آقا به اسلام و شیعه توهین میکنن

لطفا این متن رو پاک کنید چرا کاری میکنید که کسی که خیلی به فرهنگ ایران اهمیت بده از اسلام متنفر بشه و چرا کاری میکنید کسی عقاید اسلامیش قویه فرهنگ اجدادش رو پست و ناچیز بشمره.

این دوتا جفتش خوبه جفتش باعث افتخار ماست در مقابل هم قرار ندید اینا رو

چرا نمیفهمید این متن چقدر فاجعه است؟

, , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 20:56

آریایی آفرین, , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 21:16

ایول دمت گرم آریایی
گل گفتی

, , جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 21:17

شما آقای خلیلی فر گوش به حرف این ها نده
گوش به حرف های بی طرفانه آقا یا خانم آریایی بده که به زیبایی هم از ایران دفاع کرد هم از اسلام

, , شنبه 1 تیر 1387 ساعت 08:21

, , یکشنبه 2 تیر 1387 ساعت 00:49

عرب هر که باشد به من دشمن است ............. کج اندیش و بد خوی و اهریمن است
به یزدان که هرگز نبیند بهشت............ هر آن کس که آیین زرتشت هشت
به شیر شتر خوردن و سوسمار ..............عرب را به دان جا رسیدست کار
که تاج کیانی کند آرزو................. تفو بر تو ای چرخ گردون تفو
فردوسی
زنده باد ایران ...پاینده باد خلیج پارس مرده و سرنگون باد قوم عرب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد