KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

گیلان ---> تالش

نظرت چیه؟؟؟ اگه خوشت اومد برو به ادامه مطلب

 

------------------------------------------------------------------

------------------------------------

------------------------------------------

-----------------------------------------------

تالش

نام یکی از تیره های آریایی است که سکونت گاه اصلی آن ها در البرز باختری از جنوب خاوری جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال باختری استان گیلان و همه استان اردبیل در ایران ادامه دارد.

در استان گیلان زبان خود را حفظ کرده اند و بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی حق آموزش به این زبان را دارند. در استان اردبیل به مرور زمان زبانشان به ترکی تغییر یافته است. در جمهوری آذربایجان در پی سیاست های پان‌ترکیسم آن جمهوری که در قانون اساسیشان نیز نمود یافته است هر گونه گویش و و نگارش غیر ترکی ممنوع است.

شهرستان تالش با مساحتی حدود 2373 کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد، یک چهارم خاک استان را تشکیل می‌‌دهد. این شهرستان که نام خود را از قوم تالش گرفته و به استناد منابع و شواهد بسیار، بازمانده اقوام کادوس باستان و از همسایگان دیرین قوم گیل می‌‌باشد، از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا و از جنوب به رضوانشهر و ماسال و از شرق به دریای خزر و انزلی محدود شده و شامل شهرهای پره سر، ماسال، رضوانشهر و عنبران می‌‌باشد.

تالش با داشتن آثار باستانی و تاریخی و همچنین جاذبه‌های طبیعی فراوان می‌‌تواند بستر مناسبی جهت رشد و توسعه صنعت گردشگری باشد. از جمله مناطق دیدنی تالش می‌‌توان به ییلاقهای آق اولرمریان، سوباتان، ارده و از نقاط زیارتی به بقعه شاد میلرزان (شاه میلرزان) واقع در روستای خطبه سرا، بقعه آقا سید احمد نال تربه از نوادگان موسی کاظم امام شیعیان واقع در روستای نال تربه، بقعه سلطان سید در مرکز شهر تالش و بقعه سیاه علم خاله سرا در روستای خاله سرا اشاره کرد.

قلعه لیسار معروف به دژ سلسال در روستای لیسار که از قلعه‌های مهم دوران اسماعیلیان بوده و همچنین کاخ قشلاقی نصراله خان سردار امجد واقع در داخل شهر تالش که قدمت تاریخی آن مربوط به دوره قاجاریه می‌‌باشد و کاخ ییلاقی نصراله خان سردار امجد که در روستای مریان آق اولر قرار دارد، از جلوه‌های مهم تاریخی شهر تالش می‌‌باشند.

پارک جنگلی گیسوم تالش با مساحتی حدود 80 هکتار، سواحل دریای گیسوم و جاده جنگلی منتهی به آن دارای منظره‌ای بسیار بدیهی می‌‌باشد که هر ساله مسافران بسیاری را پذیرا می‌‌باشد.

از محصولات تولید شده در تالش می‌‌توان به برنج، توتون و مرکبات اشاره کرد. این تنوع و فراوانی محصولات سبب شده که تالش بازارهای هفتگی پررونقی داشته باشد. از آن جمله می‌‌توان به یکشنبه بازار چوبر که اختصاص به معاملات دام دارد، پنجشنبه بازار شاندرمن که در آن انواع نهالها، دست ساخته‌های پشمی و نخی و فراورده‌های محلی مواد غذایی عرضه می‌شود همچنین می‌‌توان به پنجشنبه بازار هشتپر اشاره کرد که در آن اغلب زنان و مردان با لباسهای محلی حاضر شده و محصولات منطقه‌ای خود شامل برنج، انواع سبزیها و میوه‌های درختی را به فروش می‌‌رسانند.

تالش از سه جهت به کوههای تالش که ادامه رشته کوههای البرز هستند و از طرف دیگر به دریای زیبای خزر منتهی می‌شود. کشف آثار تمدن ۴۵۰۰ ساله در ییلاق آق اولر تالش جلوه‌های بیشتری به این منطقه خوش آب و هوا داده است. شهرستان تالش یکی از زیباترین شهرهای طبیعی جهان از نظر آب و هوا و پوشش گیاهی و حیوانات ساکن در جنگلهای آن شهرت جهانی دارد.همه ساله جهانگردان زیادی با انگیزه استفاده از فضاها و نمادهای طبیعی تالش به این شهر سفر می‌کنند. مردم تالش به زبان تالشی تکلم می‌نمایند. بخش اعظمی از تالش طی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای از آن جدا شده و به روسیه ملحق شدند. امروز تقریباً بالای ۹۷% مردم تالش باسواد هستند و لازم به ذکر است که اولین کتابخانه ایران نیز در این منطقه بنا شده است.

متاسفانه به دلیل وجود ترکیب عقیدتی متفاوت در این شهر که نیمی از جمعیت آن اهل تسنن هستند نگاه مسئولین حکومتی به این شهر از ابتدای انقلاب جهت دار و به دور از عدالت بوده است.تا جایی که کمتر پروژه و فعالیت اقتصادی در این شهر ایجاد و بهره برداری شده است.شالیزارهای تالش با چشم انداز زیبا - کاخ سبز سردار امجد در هشتپر تالش- کاخ میر احمد خان تالشخان اف در لنکران (مرکز تالشخانات در قرن ۱۸وجدا شده از ایران)-و جاده گیسوم تالش که همه ساله پذیرای ملیونها ایرانی و جهانگرد می‌‌باشد دیده می‌شود. جاده‌های تالش در ایران از بالاترین درصد تصادفات (طبق آمار منتشره از راهنمایی و رانندگی ایران) برخوردار است.

 

امیدوارم که این پست به دردتون بخوره و بیشتر با تالش من آشنا شده باشید.

قرار ما تابستون بعد از قبولی در امتحانات تالش سرسبز

میبینمتون

تشکر

درضمن برای دوستانی که علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اصالت من هستند:

من آرمین همدمی کوره جانی متولد شهر رشت در تاریخ یکم تیر ماه سال شصت و هشت و بزرگ شده تهران هستم. اصالتا تالش هستم٬ شهر شاندرمن که کوره جان هم یکی از محلات شاندرمن است در تالش.

نظرات 11 + ارسال نظر
آرمین, صنایع, یکشنبه 12 خرداد 1387 ساعت 11:03

خودمونیما...
رسما میتونم بگم که یه دهاتی به تمام معنا هستم!!!

نه آرمین جون
چی میگی دهاتی شما نیستی!!!
دهاتی منم عزیز
!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
خودمونیما کلا قاطی کردیم رفت پی کارش!!!
خودم نظر میدم به پست خودم اونوقت خودمم جواب نظر خودمو میدم!!!

آخه چرا اینطور شد!!!
بسوزه پدر [...] که هر جوونی رو از راه به در میکنه...
D: ): |:

آریایی, , یکشنبه 12 خرداد 1387 ساعت 11:20

آیا اهل تسنن مظلوم هستند؟
دلیل اینکه این قسمت از کشور رشد نکرده هیچ ربطی به اهل تسنن ندارد شما که اینقدر دلسوز هستید چرا نمی فرمائید که بدترین نقاط ایران بدون وجود اهل تسنن چرا آباد نمی شود؟
چرا درخواست آباد کردن مکانی مانند سیستان نیستید که اهل تسنن شیعیان را قتل عام می کنند؟
هیچ دینی به اندازه تشیع مظلوم نیست آیا مظلومیتی بیشتر از این هست که با کشتن 7 شیعه جواز بهشت را میگیری؟!
من به عنوان یک آریایی این سرزمین مقدس را متعلق به شیعیان می دانم
چرا که از آن هنگام که اهل تسنن به ایران حمله مردم شیعه سیستان و طبرستان دلیرانه مقاومت کردند تا به شهادت رسیدند
آیا آن هنگام را فراموش کردید که مغولان به هیچ کس رحم نمی کردند و مردم شیعه نیشابور و سبزوار سر به دار دادند تا یک وجب از این خاک از دست نره
آیا فراموش کردید رمانیکه عثمانی با مذهب اهل تسنن به ایران حمله کرد و تمام پدر مادران ما را قتل عام کردند دولت شیعه صفوی دلیرانه ایستاد و آنان را شکست داد و ایران را به یکی از بزرگترین و قویترین کشور های جهان تبدیل کرد؟
بله این شعیان بودند که وجب به وحب این خاک را حفظ کردند وبیشترین حق را دارند
من ابتدا به شعیه بودن افتخار می کنم
سپس به آریایی بودن
چون اگر من الان آریایی هستم بخاطر زحمات شیعیان بود که با خون دادن از ابتدایی ترین جنگ ها تا الان وجب به وجب این خاک را حفظ کردند
زنده باد شیعیان
زنده باد آریایی

آریایی, , یکشنبه 12 خرداد 1387 ساعت 11:26

آّیا مظلومیتی بیشتر از این هست که یک مرد شیعه را در عربستان فقط به این دلیل بازداشت کردند که در نیمه شعبان خانه خود را چراغانی کرده بود؟!!
و هیچ مظلومیتی بیشتر از حادثه عاشورا و شهادت حضرت زهرا نیست
وهیچ مظلومیتی بالاتر از این نیست که اگر 7 تا شیعه بکشی چه پیر چه جوان چه زن چه مرد وحتی کودک شیر خوار به بهشت می روی؟

آرمین, صنایع, یکشنبه 12 خرداد 1387 ساعت 12:10

پاسخ نویسنده متن:
دوست من آریایی...
این رو بدون که اصلا قصد من تو این متن این نبوده که بخوام از اهل تسنن دفاع کنم و اونها رو مطلوم نشون بدم و یا اصلا بخوام بهشون توهینی کرده باشم.

هدف من تنها شناساندن تالش به دوستانم بود تا بیشتر با این منطقه آشنا بشن.
در ضمن من خودم هم یک شیعه هستم البته اگر لایق باشم٬ پس مسلما اینهایی که شما فرمودی من رو هم تحت تاثیر قرار میده اما
به صرف اینکه نیمی از مردم این منطقه اهل تسنن هستن ما نباید نیم دیگر رو که شیعه هستن از یاد ببریم و باید برای آبادی این منطقه و به طور کل جای جای ایران عزیزمان تلاش کنیم.

کمااینکه مردم این ناحیه چه شیعه و چه سنی مدتهاست که در کنار هم زندگی می کنند و مشکل آنچنانی با هم ندارند و به عقاید هم احترام میگذارن و با هم کنار آمده اند.
پس خواهش میکنم با وجود اینکه از دست بعضی ها ناراحتیم اوضاع را متشنج نکنیم.

دوست من این رو قبول کن که من به عنوان یک تالش حق دارم که از این دیار دفاع کنم و خواهان پیشرفت آن باشم.

باز هم تاکید میکنم که هدف از این متن تنها شناساندن یکی از مناطق ایران عزیز به دوستان همکلاسم بوده و بس و هیچگونه هدف سیاسی و مذهبی رو دنبال نکرده است.
این پاسخ نیز برای روشن شدن اوضاع و قانع کردن دوست عزیزم آورده شده.
امیدوارم که قانع شده باشید.
اگر هم نه
امیدوارم که این بنده حقیر را اگر کار ناشایستی کرده ام ببخشید
ممنون از شما آریایی عزیز

, , یکشنبه 12 خرداد 1387 ساعت 16:59

سلام
زیبا بود مرسی

, , یکشنبه 12 خرداد 1387 ساعت 20:51

دلم هوس اردیل و گردنه حیران کرد................
خیلی قشنگه اردبیل دوسش دارم
کلا ایران عزیزمون حرف نداره..........

, , یکشنبه 12 خرداد 1387 ساعت 20:53

ادبیل.........ببخشید

خیلی زیبا بود
مرسی!

, , پنج‌شنبه 23 خرداد 1387 ساعت 23:16

اولین کتابخانه تو رشت بود تاریخ رو عوض نکن عزیز

, , پنج‌شنبه 23 خرداد 1387 ساعت 23:17

البته شاید چون تالش ماله رشته اینو گفتی

, , شنبه 1 تیر 1387 ساعت 02:29

من گیلان رو به مازندران ترجیح میدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد