KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

نامه دانشجویان الکترونیکی دراعتراض به وضع آموزشی و احکام انضباطی

Hosted image

دانشجویان الکترونیکی در اعتراض به وضعیت نابه سامان آموزشی و ضنفی خود و همچنین احکام انضباطی برای دو فعال دانشجویی خود٬ نامه‌ای را با حمایت بیش از ۲۱۰ نفری خود خطاب به ریاست محترم دانشگاه و همچنین رو نوشت‌هایی را به دیگر مراجع مربوطه نوشتند٬ از نکات جالب و قابل توجه در حمایت و اتحاد دانشجویان الکترونیکی...

بود که با حمایت بیش از ۲۱۰ تن از دانشجویان مواجه شد٬ که نشان از اتحاد و همدلی هر چه بیشتر دانشچویان الکترونیکی را داشته و خبر از عزم آنان برای احقاق خواسته‌هایشان داشت.

از دیگر نکات قابل توجه رفتار و واکنش دانشجویان در قبال این نامه بود٬ که عده‌ای این نامه را کافی نمی‌دانستند٬ و خواستار برگزاری تجمعی برای احقاق این خواسته‌ها بودند٬ و این نامه را به تنهایی کافی نمی‌دانستند٬ و عده‌ای با شدت کمتری به جریان می‌نگریستند٬ و دیگر عده‌ای با محافظه کاری نسبی با آن مواجه می‌شدند...

 

از تمامی دوستانی که در این حرکت متحدانه و زیبا شرکت داشته و همدیگر را یاری رساندند صمیمانه تشکر و سپاس فراوان دارم.

 

امید به آنکه مسئولین مربوطه در گام نخست این نامه را مورد توجه قرار داده و به خواسته‌های معقول این نامه که چنین حمایت وسیعی را در پی دارد جامه عمل پوشانند.

 

متن کامل این نامه به شرح زیر می‌باشد:

 

بسمه تعالی

 

ریاست محترم دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی٬ جناب آقای دکتر بطحایی

با سلام و احترام

 

 سامانه آموزش الکترونیکی و مکاتبه‌ای:

همانطور که استحضار دارید٬ منظور از آموزش الکترونیکی٬ آموزش با استفاده از فناوری روز جهان می‌باشد٬ که دارای مزیت‌های فراوانی بوده و مضرات دیگر سامانه‌ها را به حداقل می‌رساند٬ و با استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس٬ دانشجویان به محل برگزاری کلاس توسط اساتید محترم گروه‌های آموزشی متصل شده٬ و از تدریس اساتید استفاده می‌نمایند٬ و در طی تدریس همزمان با طرح مطالب توسط اساتید محترم می‌توانند در کلاس سؤال یا بحث نمایند٬ که در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شیراز٬ علم و صنعت و ... و بسیاری از دانشگاه‌های جهان که الکترونیکی نامیده می‌شوند این امر در حال انجام است.

 

همچنین منظور از سامانه آموزش مکاتبه‌ای٬ آموزش بصورت غیر مستقیم (offline) و از طریق منابع و جزواتی است که دانشگاه برای دانشجویان تدارک دیده و دانشجویان آن‌ها را مطالعه نموده و در امتحانات شرکت می‌نمایند. مانند دانشگاه پیام نور که از چنین سامانه‌ای بهره می‌برد.

 

بنابراین سامانه الکترونیکی با سامانه مکاتبه‌ای دارای تفاوت اساسی مستقیم (online) و غیر مستقیم (offline) بودن می‌باشد٬ و مطمئنا ارزشیابی هر دانشگاهی نیز بر اساس کیفیت آموزش آن دانشگاه سنجیده می‌شود.

 

 سامانه تعریف شده در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی:

در تعاریف ارائه شده اولیه توسط مرکز آموزش الکترونیک که در معرفی‌نامه این سامانه آموزشی در بدو ورود دانشجویان ارائه شد٬ اینگونه آمده است که فرآیند آموزشی شامل کلاس‌های درس اساتید و کلاس‌های رفع اشکال کمک مدرسان می‌باشد که به شکل ترکیبی از کلاس‌های مستقیم (online) و غیر مستقیم (offline) برنامه‌ریزی شده است.

در کلاس‌های مستقیم (online)٬ اساتید به صورت مستقیم اقدام به تدریس نموده٬ به طوری که دانشجو در هر نقطه از کشور با استفاده از خطوط اینترنتی و رایانه در زمان تعیین شده سر کلاس حاضر شده و مدرس به ارائه مطالب مورد نظر می‌پردازد. همچنین به غیر از کلاس اساتید در برخی از دروس به تشخیص استاد از کمک مدرس که از دانشجویان و فارغ التحصیلان فوق لیسانس و دکتری می‌باشند٬ استفاده شده و به ارائه دروس٬ تمرین٬ رفع اشکال و پاسخ به سؤالات ارسالی دانشجویان از طریق پست الکترونیکی می‌پردازند.

به صورت غیر مستقیم (offline) نیز دانشجو می‌تواند از دروس از پیش تعیین شده که در سایت است٬ در هر زمان استفاده نماید.

به منظور ایجاد تعامل بیشتر بین استاد و دانشجو در طول ترم حداقل ۳ کلاس رفع اشکال به صورت حضوری برگزار می‌گردد که دانشجو با حاضر شدن در کلاس درس به رفع اشکال می‌پردازد.

 

 سامانه ارائه شده در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و مشکلات آن:

متأسفانه در سامانه الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی که ما در آن تحصیل می‌نماییم٬ از ابتدای امر نه دارای کلاس‌های مستقیم (online) درسی مطلوب و کافی بوده‌ایم٬ نه دارای منابع مناسبی جهت مطالعه بوده‌ایم٬ و نه کلاس‌های حضوری مناسبی برایمان برگزار گردیده است.

 

در ابتدای نیمسال اول ۸۷-۸۶ کلاس‌های مستقیمی که اساتید محترم گروه‌های آموزشی در آن‌ها تدریس می‌نمودند٬ صدای اساتید با کیفیتی بسیار نامطلوب و بصورت منقطع دریافت می‌شد٬ و مطالب نوشتاری این کلاس‌ها نیز بصورتی بسیار نا خوانا دریافت می‌شد٬ که این کلاس‌ها را غیر قابل استفاده می‌نمود.

این وضعیت که موجب نا رضایتی مسلم دانشجویان گشته بود٬ موجب برگزاری تجمع اعتراض آمیز این دانشجویان در قبال وضعیت نا مطلوب خود گشت٬ که بسیار آرام و مسالمت آمیز و تنها در جهت اعتراض به وضع آموزشی صورت پذیرفت٬ که در نهایت منجر به حضور معاونت محترم آموزشی گشت٬ که وعده‌های مساعدی مبنی بر بهبود اوضاع داده شد٬ که تا کنون همچنان بسیاری از مشکلات از جمله امکانات مناسب آموزشی جهت برگزاری مناسب کلاس‌ها بطور کامل اجرا نشده و همچنان سامانه آموزشی موجود با اشکالات فراوانی روبرو می‌باشد.

 

در ادامه مسئولین جهت پوشش و رفع اشکالات اقدام به برگزاری کلاس‌های حضوری بیشتری نمودند٬ که این کلاس‌ها به هیچ وجه دارای کیفیت و بازدهی مطلوبی نبودند٬ چراکه اولا این کلاس‌ها با جمعیت بسیار بالای بیش از ۱۰۰ نفر توسط یک استاد یار برگزار می‌شد٬ که غیر قابل کنترل از جهت نظم آن‌ها بوده و مفاهیم طرح شده به خوبی به دانشجویان قابل انتقال نبود٬ دوما این کلاس‌ها همانطور که ذکر شد جز جلسه اول خود توسط استاد یاران برگزار می‌شد٬ که اولا بر خلاف تعهدات اولیه دانشگاه بوده که باید توسط اساتید محترم گروه‌های آموزشی برگزار گردند٬ و دوما هماهنگی لازم بین مطالب تدریس شده توسط اساتید و استاد یاران وجود نداشت که سبب تداخل موضوع‌ها شده٬ و آن‌ها را غیر قابل استفاده می‌نمود٬ و در مجموع برگزاری این کلاس‌ها نیز سودی را در بر نداشته و موجب پوشش و رفع نواقص موجود نگشت.

 

در ادامه اعتراضات دانشجویان بصورت پراکنده ادامه داشت ولی همچنان اشکالات موجود بوده و در آن‌ها تغییری بوجود نیامد٬ و بدین سان نیمسال اول ۸۷-۸۶ با برگزاری امتحانات غیر استانداردی که برای مثال در امتحان فارسی ۴۰ سؤال تستی مطرح شده و تنها زمان ۱۵ برای پاسخگویی به سؤالات در نظر گفته شد٬ که کاملا غیر استاندارد بوده و بر اشکالات ما نیز افزود.

 

اما در نیمسال دوم ۸۷-۸۶ که وضع نا مطلوب پیشین ادامه داشت٬ و اعتراضات دانشجویان نسبت به مسئولین به جایی نرسید٬ دانشجویان اعتراضات خود را به سوی وزارت محترم علوم برده٬ و مطالبات خود و حقوق مسلمشان را از این نهاد درخواست نمودند و تجمعی خود جوش و مکاتباتی را با وزارت محترم علوم تحقیقات و فناوری آغاز نمودند.

 

اما نتیجه‌ی این پیگیری‌ها در حال حاضر بدین صورت می‌باشد که در اطلاعیه‌ای که در پایگاه اطلاع رسانی مرکز آموزش‌های الکترونیکی آمده است که بسیاری از دروس بصورت غیر مستقیم (offline) از قبل آماده شده است٬ و کلاس‌های مستقیم (online) صرفا جهت رفع اشکال دانشجویان بوده و اختیاری می‌باشد٬ که این عمل بر خلاف تعهدات پیشین دانشگاه که ذکر رفت می‌باشد. همچنین در مورد دروس از قبل تهیه شده باید گفت که دروس ابتدایی مانند ریاضی و فیزیک و استاتیک و دروسی که دانشجویان مشکل آنچنانی در آنها ندارند بصورت فایل فلش تهیه شده که آن‌ها نیز کامل نبوده و دروسی مانند زبان اسمبلی، ساختمان داده، ساختمان گسسته، طراحی الگوریتم و دروس تخصصی که هم اکنون در برنامه درسی دانشجویان می‌باشد تهیه نشده است و کلاس‌های مستقیم (online) که طبق این اطلاعیه جنبه رفع اشکال و اختیاری دارد بصورت فایل صوتی mp3 ذخیره شده٬ با کیفیت بسیار پایین که قابلیت شنیدن ندارد و تخته‌های آن کلاس‌های رفع اشکال که بصورت جداگانه قرار داده شده‌اند به عنوان منبع درسی ما معرفی شده که اخیرا هم اعلام نمودند که دیگر سایت فضای کافی برای حتی ذخیره این کلاس‌های رفع اشکال را هم ندارد و در صورت نارضایتی از طرف دانشجویان این مرکز با این پاسخ که شما دانشجوی مجازی هستید و باید خودتان بخوانید روبرو می‌شوند. باید گفت طرز رفتار و پاسخگویی به دانشجویان به هیچ عنوان مناسب نبوده و در شأن دانشگاه و دانشجو نمی‌باشد. شایان ذکر است کلاسهای مستقیم (online) هم که جهت رفع اشکال میباشد٬ علیرغم کاهش محسوس و فاحش تعداد شرکت کنندگان٬ به دلیل کاهش بسیار زیاد انیگیزه‌شان و همچنین اختیاری شدن کلاس‌ها همچنان دارای قطع و وصلی فراوان و تاخیر صدا و ناقص بودن تخته‌ها می‌باشد.

 

لذا ملاحظه می‌گردد که دانشجویان الکترونیکی با میانگین پرداختی ۵۰۰ هزار تومان در هر نیمسال تحصیلی٬ نه تنها حقوق آموزشیشان تأمین نبوده٬ و به بدترین نحو ممکن اجرا می‌گردد٬ بلکه حقوق صنفی آنان نیز تأمین نمی‌گردد٬ و حتی نمی‌توانند دارای یک تشکل رسمی و یک انجمن علمی و یا شورای صنفی باشند٬ تا حقوقشان را دنبال نموده و به دنبال احقاق آن‌ها باشند.

 

 

 رویه کنونی و جدید بر خورد با دانشجویان و احکام صادره از طرف کمیته انضباطی:

متأسفانه در رویه‌ی جدید برخورد و نحوه‌ی جدید پاسخگویی مسئولین دیده می‌شود٬ که دانشجویان را به علت مطالبه حقوق مسلمشان به کمیته انضباطی احظار نموده و آنان را با احکام محرومیت از تحصیل مواجه می‌دارند.

 

برای نمودنه یکی از فعالین دانشجویی الکترونیکی٬ به نام حمید توکلی اخیرا به کمیته انضباطی اخضار شده و با حکم منع از تحصیل به مدت یک نیمسال تحصیلی محکوم گشته است.

 

جرم‌هایی که برای این فعال دانشجویی اعلام شده به شرح زیر می‌باشد:

 

اقدام به ایجاد وبلاگ همکلاسی٬ و پذیرش عضو

 

این وبلاگ رسانه‌ای است دانشجویی٬ که توسط بیش از ۱۵۰ عضو آن مدریت می‌گردد٬ و تمامی اموری که در زندگی روزمره یک دانشجو جریان دارد٬ در آن وجود دارد٬ این وبلاگ متعلق به دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی می‌باشد٬ حال چگونه می‌توان درخواست نمود٬ تا در یکی از احکام دانشجو ماهیت این دانشجویان و هویتشان که دانشجوی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی می‌باشند حذف گردد؟!

و همچنین چگونه ایجاد چنین وبلاگی که توسط بیش از ۱۵۰ مدیر آن اداره می‌گردد٬ می‌تواند جرم  یک دانشجو تلقی گردد؟

 

در ادامه ارتقا و انتساب این وبلاگ از طریق IP فرعی از دانشگاه به عنوان وبلاگ دانشجویان الکترونیکی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی آمده است٬ که این اقدام با هماهنگی و دستور ریاست محترم پیشین دانشگاه٬ جناب آقای دکتر خاکی صدیق صورت پذیرفته٬ حال چگونه می‌توان چنین امری را که به دستور ریاست محترم پیشین دانشگاه صورت پذیرفته جرم یک دانشجو تلقی نمود؟

 

دیگر جرم ذکر شده اهانت و هتک حرمت به مسئولین دانشگاهی است

آیا از نظر حضرت‌عالی انتقاد در جهت بهبود وضعیت دانشجویان٬ با اشکالات و اوصافی که ذکر رفت اهانت و هتک حرمت محسوب می‌گردد؟

آیا زمانی که دانشجو حقوق مسلم خود را برآورده نشده و شاهد نقض این قوانین است نباید نقد خود را در جهت برآورده شدن حقوق خود و بهبود شرایط وارد سازد؟

چگونه می‌توان بیان این انتقادها را جرم دانست؟

 

از دیگر جرم‌های این دانشجو دعوت عمومی به تجمع دانشجویان مجازی در سازمان مرکزی و هدایت آن‌ها و تنظیم شعارهای داده شده با گویش غیر فرهنگی در تاریخ ۲۹/۱/۸۷ می‌باشد.

 

همانطور که پیش‌تر ذکر شد٬ دانشجویان پس از محقق نشدن حقوقشان و در اعتراض به این وضعیت بصورت خود جوش اقدام به تجمعی نمودند٬ که کاملا مسالمت آمیز بوده٬ و تنها در جهت احقاق حقوق آموزشی و صنفیشان بوده است٬ که عاری از هر گونه شعار و یا دیگر امور غیر متعارف بوده است.

حال چگونه می‌توان برگزاری چنین تجمع خود جوشی را جرم یک دانشجو دانست؟

 

دیگر جرم این دانشجو را اقدام به جو سازی علیه حراست دانشگاه و توهین به دین اسلام و اهانت مستقیم به حجاب توسط خواهران دانشجو بر شمرده‌اند.

آیا انتقاد از حراست دانشگاه در موارد مختلف جرم است؟

آیا انتقاد از مواردی که از نظر فردی در آن محل اشکال است در حهت بهبود آن جرم است؟

 

از دیگر موارد اتهام این دانشجو اقدام به تعطیل نمودن کلاس درس و تحریک دانشجویان برای تحسن در سازمان مرکزی و تحریک دانشجویان جهت شکستن شیشه‌های ساختمان مرکزی می‌باشد.

جالب است که کلاس‌های برگزار شده برای دانشجویان الکترونیکی در روزهای جمعه می‌باشد٬ که سازمان مرکزی دانشگاه تعطیل می‌باشد٬ حال چگونه می‌تواند کلاسی به قصد تحسن در این سازمان و شکستن شیشه‌های آن ساختمان نمایند؟

 

اتهام دیگر او اقدام به تحریک و تجمیع و تجمع دانشجویان مقابل درب ساختمان وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری می‌باشد٬ که این اقدام نیز به صورت خود جوش توسط دانشجویان به صورت و دلیلی که ذکر رفت صورت گرفت و جرم و اتهام این امر را نیز نمی‌توان بر این دانشجو وارد نمود.

 

و آخرین اتهام وارد بر این فعال دانشجویی٬ اقدام به برگزاری اردوی دانشجویی به طور خودسرانه و بدون هماهنگی با مسئولین دانشگاه ذکر شده است٬ که این اتهام از این فعال دانشجویی به دور می‌باشد٬ چراکه هماهنگ کننده این اردو دیگر فعال دانشجویی٬ سید محمد مهدی دزفولی می‌باشد٬ که او نیز محکوم به درج در پرونده می‌باشد٬ و این جرم از او نیز به دور می‌باشد و ما نسبت به این اتهام نیز معترض می‌باشیم٬ چراکه این اردو٬ یک اردوی مستقل بوده که توسط افرادی با مسئولیت خودشان برپا شده و در حوزه‌ی مداخله دانشگاه نمی‌باشد.

 

بنابراین٬ این دانشجویان از اتهامات وارده مبری بوده٬ و جرم‌های ذکر شده در مورد آنان صادق نمی‌باشد.

 

 سخن پایانی و درخواست دانشجویان الکترونیکی:

لذا٬ ما دانشجویان الکترونیکی٬ خواهان هرچه سریع‌تر رفع گشتن مشکلات صنفی و آموزشی خود بوده و به احکام صادره برای این دو فعال دانشجویی معترض می‌باشیم٬ و خواهان اعلام برائت آنان از اتهامات وارده بوده و اینکه این احکام از آنان رفع گشته٬ و دیگر شاهد اینچنین احظار‌ها و رفتارهایی با دانشجویان نباشیم.

 

امید به آنکه با عنایت و لطف و رسیدگی حضرت‌عالی به موارد مذکور٬ این موارد هرچه سریع‌تر رفع گردند.

 

با تشکر و آرزوی توفیق روز افزون


رونوشت به جناب آقای دکتر زاهدی٬ وزیر محترم علوم٬ تحقیقات و فناوری

رونوشت به جناب آقای عباسعلی اختری٬ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

رونوشت به جناب آقای دکتر زکایی٬ معاونت محترم آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی

رونشوت به حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر کاملی نژاد٬ مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی

نظرات 6 + ارسال نظر
دانش پژو, , دوشنبه 30 اردیبهشت 1387 ساعت 12:44

آقای صفری با سلام
این نامه را تمامی بجه ها از طریق دبیرخانه در ۲۰۰ شماره دبیرخانه ارسال نمایند تا نامه شخصی تلقی نشود.

درود بر شما دوست گرامی...

گمان می‌کنم که انجام این کار کمی غیر قابل انجام باشد٬ و ضمن آنکه این نامه به نام شخص خاصی داده نشده٬ و از طرف کلیه‌ی افرادی است که امضایشان در انتهای نامه پیوست داده شده٬ که خود همان مطلب را می‌رساند که در ۲۰۰ شماره به دبیر خانه ارسال شود...

با سپاس از توجه شما دوست گرامی و با آرزوی بهترین‌ها...

حسین رنجبر, , دوشنبه 30 اردیبهشت 1387 ساعت 13:16

با سلام
سپاسگزارم پویا جان بسیار جامع و کامل بود.
ولی بنده آن روز نبودم !
کاش به جای من هم امضا می کردید !
موفق باشید.

با درود بر حسین عزیز...

همیاری بسیاری از دوستانی چون تو که در تهران نبودند٬ همواره در میان جمع حس می‌شد٬ و این حس زیباست که ما را امید می‌بخشد...
همواره از تو دوست عزیز نهایت سپاس و تشکر را دارم...

با آرزوی بهترین‌ها برای تو دوست عزیز...

مهسا نافه, , دوشنبه 30 اردیبهشت 1387 ساعت 14:17

اگه هنوز نفرستادین منم امضا میکنم ها!

جواد, it, دوشنبه 30 اردیبهشت 1387 ساعت 14:27

اگه بازم زبون خوش حالیشون نشد باید با زور وارد بشیم

رویا, IT, دوشنبه 30 اردیبهشت 1387 ساعت 14:37

خیلی جامع و کامل بود!
مرسی!!


حراست همه ی این جوسازی ها و پرونده سازی ها رو کرد که ما از حقوق دانشجوییمون دست بکشیم، به وضع نا به سامان آموزشیمون راضی بشیم و پیگیری ِ مشکلات آموزشی و صنفی رو در دانشگاه و به خصوص در خارج از دانشگاه قطع کنیم...


کمیته ی انضباطی هم متاسفانه با چشمان بسته تابع حراست شد!

نتیجه :

اولا با انعکاس خبر این مساله در سایت های خبری داخلی و خارجی، واقعیت های تلخ حراست و کمیته ی انضباطی دانشگاه ما فاش شد....

ثانیا همکلاسیها محکم تر از گذشته بر خواسته های آموزشیشون تاکید کردند(قبلا بیشترین امضاء ها در ۲۹ مهر جمع شده بود، ۹۵ امضا ، و حالا بیش از ۲۱۰ امضاء!!

ثالثا ، قبح احضار به کیمته ی انضباطی برای خیلی ها از بین رفت

رابعا تلاش حراست برای ایجاد رعب و وحشت نتیجه ی عکس داد و خیلی ها که قبلا از حراست می ترسیدند، دیگر برایش ارزشی قائل نیستند...

خامسا.....

همکلاسیها، جواب ِ قاطعی به دخالت های بیجای حراست دادند.....

آقای نوربخش، آنروز که گزارش های دروغین می نوشتید و برای ارسال به کمیته آماده می کردید، به این فکر کردید که آبروی حراست دانشگاه در سایت های خبری بین الملی می رود ؟

آیا پیش بینی می کردید که به خاطر این دخالت ها، برخی از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه که قبلا ما را نمی شناختند با دانشجویان الکترونیکی آشنا شده و با آنها همدل می شوند ؟

آیا تصور می نمودید که پاسخ دانشجویان به شما ، اقدامی دیگر و در عین حال محکم تر از گذشته، برای تاکید بر حقوق دانشجوییشان باشد ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد