KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دست خط صاذق هدایت

شرح حال صادق هدایت به قلم خودش
دست‌خط صادق هدایت، آذر ۱۳۲۴
دست‌خط صادق هدایت، آذر ۱۳۲۴

من همان قدر از شرح حال خودم رم می‌کنم که در مقابل تبلیغات امریکایی مآبانه. آیا دانستن تاریخ تولدم به درد چه کسی می‌خورد؟ اگر برای استخراج زایچه‌ام است، این مطلب فقط باید طرف توجه خودم باشد گرچه از شما چه پنهان، بارها از منجمین مشورت کرده‌ام

اما پیش بینی آن‌ها هیچ وقت حقیقت نداشته. اگر برای علاقهٔ خوانندگانست باید اول مراجعه به آراء عمومی آن‌ها کرد چون اگر خودم پیش دستی بکنم مثل این است که برای جزییات احمقانهٔ زندگیم قدر و قیمتی قایل شده باشم به علاوه خیلی از جزییات است که همیشه انسان سعی می‌کند از دریچهٔ چشم دیگران خودش را قضاوت بکند و ازین جهت مراجعه به عقیدهٔ خود آن‌ها مناسب تر خواهد بود مثلاً اندازهٔ اندامم را خیاطی که برایم لباس دوخته بهتر می‌داند و پینه دوز سر گذر هم بهتر می‌داند که کفش من از کدام طرف ساییده می‌شود. این توضیحات همیشه مرا به یاد بازار چارپایان می‌اندازد که یابوی پیری را در معرض فروش می‌گذارند و برای جلب مشتری به صدای بلند جزییاتی از سن و خصایل و عیوبش نقل می‌کنند. از این گذشته، شرح حال من هیچ نکتهٔ برجسته‌ای در بر ندارد نه پیش آمد قابل توجهی در آن رخ داده نه عنوانی داشته‌ام نه دیپلم مهمی در دست دارم و نه در مدرسه شاگرد درخشانی بوده‌ام بلکه بر عکس همیشه با عدم موفقیت رو به رو شده‌ام. در اداراتی که کار کرده‌ام همیشه عضو مبهم و گمنامی بوده‌ام و روسایم از من دل خونی داشته‌اند به طوری که هر وقت استعفا داده‌ام با شادی هذیان آوری پذیرفته شده‌است روی هم رفته موجود وازدهٔ بی مصرفی قضاوت محیط دربارهٔ من می‌باشد و شاید هم حقیقت در همین باشد.

نظرات 9 + ارسال نظر
reza yakuza, , سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387 ساعت 23:23

حاضرم شرط ببندم که هیچ کدومتون این پوچ گرای بد بخت نمیشناسین... هر کسی که یه کتاب نوشت دلیل نمیشه که ادم درستی باشه این یارو ........ من نمیفهمم که چطوری میشه که یه سری دانشجو بیان از یه همچین کسی تعریف کنن ...

فائزه غلامی, IT, چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 10:31

خیلی از جزییات است که همیشه انسان سعی می‌کند از دریچه ی چشم دیگران خودش را قضاوت بکند.
این جمله اش قشنگ بود.(به نظرم ادم خوبه با تمام شخصیتها آشنا بشه و عقاید و نظرات بد اونها رو فاکتور بگیره و از نظرات و اخلاق های خوب اونها استفاده کنه).
مرسی.

, , چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 11:31

kasi ke too kole omresh faghat chert gofte nemishe chize khoobi azash gereft

, , چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 11:35

har khari ke khodkoshi kone roshan fekr mishe? pas pishnahad mikonam hamatun paresh az ertefa ro tajrobe konid

تقدسی, , چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 11:41

اگه کسی میخواد نظرات و اخلاق خوب رو یاد بگیره، به اندازه کافی آدمهای موجه وجود دارند که نظر دادند. بهتره ازون نظرات استفاده بشه. آیا تا حالا یه دور نهج البلاغه رو خوندیم که بخوایم وقت اضافه بیاریم و بیایم نظرات ... بخونیم. خوبه از وقتمون بهترین استفاده رو ببریم.

آدمی بهتر است در همه زمینه ها مطالعه داشته باشه و خودشو محدود به حوزه ای خاص نکنه چون به این ترتیب تجربه انسان بیشتر میشود و میتواند نظراتیی معقول تر راجب مسایل مختلف بدهد.و خوب است که در کنار مطالعه آثار گوناگون نویسندگان و شعرای نامی مثل فروغ فرخزاد -شاملو-گلشیری و... هر روز یک جز از قرآن کریم را هم بخواند تا از سخنان زیبای قرآنی هم بهره ببرد مثل خودم

reza yakuza, , چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 12:13

از تقدسی خوشم اومد حرفاش خیلی روشن ... یعنی اینقد بد بخت شدیم که بریم از اینجور ادما چیز یاد بگیریم؟

تقدسی, , چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 14:23

منم از آقا رضا خوشم اومده. آقا یه برنامه بریز همدیگرو ببینیم. ;)

reza yakuza, , چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 15:04

جناب خوشحال میشم یه چتی با هم داشته باشیم

تقدسی, , چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 15:55

آقا رضا در خدمتم. ادتون کردم.
یه جمله هم برا خانم تیموری : شما کتابای آدمهای موجه رو بخونید، اگه راجع به مسائل مختلف نظرات معقولی بدست نیاوردید، هر چی دوست داشتید بگید. مطمئن باشید اگه اون کتابا رو میخوندید دیگه فرصتی برای فروغ خانم و ... باقی نمیموند.;)

فرصت همیشه باقی است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد