KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

تدوین اطلس دیجیتال سر نوزادان در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین ط

 

تدوین اطلس دیجیتال سر نوزادان در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

 

خبرگزاری فارس: پژوهشگران دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی موفق به طراحی و تدوین اطلس دیجیتال سر نوزادان شدند.
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر‌الدین طوسی، کامران کاظمی، پژوهشگر طرح، در مصاحبه با خبرنگار

 ما با اشاره به تفاوت‌های سر نوزادان با بزرگسالان از جهت اندازه و همچنین تفکیک رنگی در تصاویر ام آر آی گفت: در روش‌های متداول برای تشخیص و درمان ضایعات و بیماری‌های مغزی به ویژه صرع، از الگوی سر بزرگسالان استفاده می‌شود، که این کار موجب بروز خطا در تعیین دقیق کانون بروز امواج صرع در مغز و همچنین تشخیص دیگر ضایعات احتمالی می‌شود.
وی افزود: مدل به دست آمده در این طرح دقتی برابر با 95 درصد دارد که در مقایسه با مدل‌های متداول 20 درصد بهبود را نشان می‌دهد.
کاظمی روش کار خود را تهیه اطلس از قسمت‌های مختلف شامل بافت‌های مغزی، ماده مغزی نخاعی و جمجمه با استفاده از تصاویر ام آر آی با دقت بالا ذکر کرد و گفت: پس از تهیه اطلس آماری، از آن برای ناحیه بندی تصاویر و تهیه مدل به ازای هر تصویر ورودی استفاده کردیم.
وی افزود: علاوه بر این، نوعی شبیه‌ساز تصاویر ام آر آی نوزادان نیز در این طرح تهیه شد که موجب سرعت بخشیدن به امور تحقیقاتی می‌شود.
پژوهشگر طرح، اهمیت تدوین این اطلس را در بخش‌های آموزشی، تشخیصی و به ویژه در درمان صرع کودکان ذکر کرد و گفت: در برخی موارد برای درمان صرع نیاز به برداشتن بخشی از مغز که کانون صرع به شمار می‌رود، وجود دارد.
وی افزود: در این حالت دقت تعیین کانون و برداشتن کمترین میزان بافت مغز اهمیت زیادی دارد از این رو نتایج این طرح به همراه یافته‌های نوار مغزی (EEG) (که هم‌اکنون همکاران طرح در یکی از مراکز علمی فرانسه روی آن کار می‌کنند) می‌تواند به پزشکان معالج در تشخیص دقیق کانون صرع کمک کند.
بر اساس این گزارش، این تحقیق در رساله دکترای مهندسی برق و با همکاری دانشگاه‌ پیکاردی ژول ورن فرانسه انجام شده و در دفاعیه آن نیز دو تن از اساتید فرانسوی به کمک ویدیو کنفرانس شرکت داشتند. 
 
نظرات 1 + ارسال نظر
حسین رنجبر, کام, خواجه نصیر جمعه 23 فروردین 1387 ساعت 15:28

تبریک می گم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد