KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

آب 'اخیرا' بر سطح مریخ جریان یافته است


ناسا می گوید مقایسه عکس هایی که به فاصه چند سال از شیارهای سطح مریخ گرفته شده شواهد "قانع کننده ای" از اینکه آب در شکل مایع آن اخیرا بر سطح این سیاره جاری بوده به دست می دهد.
این یافته بر وزن نظریه هایی که می گوید مریخ احتمالا دارای شرایط لازم برای پیدایش حیات است می افزاید.

ظاهر این شیارها که در عکس های یکی از ماهواره های ناسا آشکار شده حاکی از آن است که آب احتمالا در چند سال اخیر روی سطح سیاره سرخ جریان داشته است.

با این حال برخی دانشمندان فکر می کنند که این شیارها و رسوبات قابل مشاهده در آنها می تواند ناشی از جاری شدن دی اکسید کربن مایع بوده باشد.

دانشمندان با مشاهده این شیارها در عکس های فضاپیمای "ام جی اس" (مطالعه گر سراسری مریخ) نتیجه گیری کرده اند که عمر آنها زیاد نیست و در اثر جاری شدن تندآب ها از صخره ها و دیواره های گودال های سطح این سیاره به وجود آمده است.

دانشمندان مرکز "سیستم های علوم فضایی" مستقر در شهر سن دیه گو در جنوب کالیفرنیا که دوربینی بر "ام جی اس" را کنترل می کنند در جستجوی شواهد آب تصمیم گرفتند برای بار دوم از هزاران شیار و کانال عکس بگیرند.

از جمله دو کانال که ابتدا در سال های 1999 و 2001 از آنها عکس گرفته شده بود بار دیگر در سال های 2004 و 2005 مورد عکسبرداری قرار گرفتند.

به گفته دانشمندان تغییراتی که در رشته عکس های جدید در شیارها ظاهر شده حاکی از جاری شدن آب در آنهاست.

در هر دو مورد دانشمندان رسوب هایی به رنگ روشن در آنها یافتند که در عکس های اولیه وجود نداشت.

آنها نتیجه گیری کردند که این رسوبات - که احتمالا گل، نمک یا برفک است - در اثر جاری شدن آب در سال های اخیر به جا مانده است.

رسوب آب یا دی اکسید کربن؟

سایر دانشمندان فکر می کنند که ممکن است شیارهایی از این نوع نه در اثر جریان آب بلکه دی اکسید کربن مایع به وجود آمده باشند.

به گفته آنها مدل های کامپیوتری از پوسته مریخ دال بر آن است که آب می تواند تنها در عمق چند کیلومتری مریخ وجود داشته باشد. در عوض دی اکسید کربن مایع می تواند در فاصله ای بسیار نزدیک تر به سطح جایی که دما گاهی تا منهای 107 درجه سانتیگراد افت می کند وجود داشته باشد.

اودِد آهارونسون، استادیار علوم سیاره ای در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (کلتک) می گوید هرچند تعبیر مربوط به جاری شدن اخیر آب در مریخ قوی است اما تنها یکی از توضیحات ممکن است.

وی گفت لازم است مطالعات بیشتری انجام تا قطعی شود این رسوبات مثلا ناشی از نشستن غبار نیست.

تماس رادیویی با فضاپیمای "ام جی اس" ماه گذشته به طور ناگهانی قطع شد. تلاش ها برای یافتن این ماهواره که از سال 1996 سرگرم نقشه برداری از مریخ بوده است به جایی نرسیده و بیم آن می رود که برای همیشه از دست رفته باشد.

دو مریخ نورد ناسا که در سال 2004 بر آن فرود آمدند نیز شواهد بسیار قدرتمندی از جاری شدن آب در گذشته های دور بر سطح این سیاره فراهم کرده اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد