KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

سردترین نقطه جهان

منجمان سردترین نقطه در عالم را شناسایی کرده اند . این مکان، توده گازی است که در فاصله ی دور، از ستاره ای که در مرحله ی دوم زندگی اش قرار دارد، خ ارج می شود. این توده ی گاز که سحابی بومرنگ نامیده می شود، جزء جوانترین گروه از سحابی هاست و جزئیات آن توسط تلسکوپ فضایی هابل مشاهده شده است.

به نظر می رسد ستار ه ی مرده ی مرکزی، این گاز را با چنان سرعتی از خود خارج کرده که گاز، سرد شده و دمای آن به اندازه ای رسیده که حتی سردتر از اشعه ی زمینه ای کیهانی است که کل عالم را می پوشاند . تصویر تلسکوپ هابل، سحابی سیاره ای جوانی را در صورت فلکی قنطورس نشان می دهد که ٥٠٠٠ سال نوری از ما فاصله دارد . سحابی سیاره ای در اطراف یک ستاره ی مرکزی روشن، زمانی که ستاره در آخرین مرحله از زندگ یخود گازهایی را به خارج می فرستد، شکل می گیرد.

در سال ١٩٩٥ منجمان دریافتند که این مکان سردترین نقطه ای است که تا کنون خارج از یک آزمایشگاه زمینی کشف شده، به طوریکه دمای آن ٢٧٢ - درجه سانتیگراد، یعنی یک درجه گرمتر از صفر مطلق است . حتی پرتوهای زمینه ای کیهانی ٢٧٠ - درجه ی سانتیگرادی هم گرمتر از این سحابی است . به این ترتیب ، این سحابی تنها جرمی است که دمایی پایین تر از اشعه ی زمینه ای کیهانی دار د . تصویر اخیر هابل، کمانهای کمرنگ و میله های شبح مانندی را در گاز منتشر شده از سحابی مشخص می کند . این سح ابی کاملا متفاوت با دیگر انواع خود که مشاهده شده اند به نظر می رسد

. محققان تصور می کنند این توده ی گاز آن قدر جوان است که زمان کافی برای شکل گیری ساختار متقارن آن وجود نداشته . آنها احتمال می دهند سرمای قابل ملاحظه ی ابرهای گازی، اثر هسته ی غیر عادی ستاره با شد. به نظر می آید این ابرها توسط باد شدیدی باسرعت ٥٠٠٠٠٠ کیلومتر در ثانیه، که گازهای بسیار سرد را در فاصله ای دور از ستاره ی مرکزی جا به جا می کند، به وجود آمده باش د . این ستاره ی مرده، هر سال مقداری از جرم خود را به اندازه ی یک هزارم جرم خورشید از دست می د هد و این فرآیند، احتمالا تا یک هزار سال ادامه دارد . مقدار جرم از دست رفته، ده تا صد برابر بیشتر از جرمی است که در اجرام مشابه دیگر از بین می رود . این توسعه ی سریع و سرد شدنهای بعدی باعث شده تا ناحیه کشف شده ، سردترین منطقه از کیهان خوانده شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
سهیل ایوزخانی, صنایع, سه‌شنبه 7 اسفند 1386 ساعت 12:18

سلام طرح این نوع سوالات بسیار عالیه .و از آن عالیتر اینگونه جواب دادن است.
امیدوارم موفق باشید
ممنون

حمید توکلی, IT, خواجه نصیر سه‌شنبه 7 اسفند 1386 ساعت 22:50 http://kntu.blogsky.com

چه جالب ، منم میخواستم حرف سهیل رو بزنم !

به اضافه ی اینکه میخواستم بگم با ایجور مسابقات خیلی خوب میتونید ذهن دانشجوها رو درگیر مسائل علمی کنید !

البته به نظرم بهتره که لینک طرح سوال رو هم در متن قرار بدید !

موفق باشید !
ادامه بدید !

علی رستمی, , سه‌شنبه 7 اسفند 1386 ساعت 22:53

جایزمو بدین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد