KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

رأی دادگاه فدرال آمریکا و تیزبینی امام خمینی در ماجرای تسخیر لان


رأی دادگاه فدرال آمریکا و تیزبینی امام خمینی در ماجرای تسخیر لانه


این رأی دادگاه فدرال آمریکا، تیزبینی و آینده‌نگری امام خمینی را به اثبات می‌رساند که در چندین پیام خود در سال 1359 اعلام نموده بودند، وجود سفارت آمریکا در ایران، غیرقانونی است و اکنون پس از گذشت 28 سال، دادگاه فدرال با استناد به قوانین روابط کنسولی دولت‌های جهان و منشور سازمان ملل این امر را تأیید می‌کند.
  

دادگاه فدرال ایالت «ماساچوست»، دادخواست ارایه شده توسط یکی از گروگان‌های پیشین سفارت آمریکا در ایران را که 444 روز در اسارت ایرانیان بوده، برای اعاده حیثت و دریافت غرامت رد کرد.


دو افسر گارد سفارت آمریکا در ایران به نام‌های «جیمز ام لوپز» پنجاه ساله از ایالت آریزونای آمریکا و «جان دی مکیل» 55 ساله از ایالت تگزاس، در دادخواست خود که سپتامبر سال 2007 به دادگاه «دیستریک» مبنی بر اسارتشان در ایران ارایه داده بودند، خواهان غرامت بیست میلیون دلاری از محل حساب‌های مسدود شده ایران در نزد دولت آمریکا شدند.
در رأی قاضی «پولنیک»، رئیس دادگاه دیستریک ایالت ویرجینیا آمده است: استناد شاکیان به منشور سازمان ملل متحد درباره روابط کنسولی بین ایران و آمریکا، نمی‌تواند مبنای استناد دادگاه برای اعاده حیثت شاکیان قرار بگیرد، زیرا دولت آمریکا پس از برافتادن حاکمیت پیشین و حکومت شاه سابق ایران، حکومت جدید جمهوری اسلامی را به رسمیت نشناخته است؛ بنابراین وجود سفارتخانه آمریکا در ایران، محمل قانونی نداشته و نمی‌توان به دلیل داشتن روابط کنسولی، از ایران ادعای غرامت کرد.
این دادگاه همچنین از شاکیان خواسته است ادعای گرفتن غرامت خود را بنا بر معاهده الجزایر که بین ایران و آمریکا در سال 1981 به امضا رسیده است، پیگیری کنند.
در چهارم نوامبر سال 1979( 13 آبان 1358)، 66 آمریکایی که سه تن از آنان همزمان در وزارت امور خارجه ایران بودند، به اسارت دانشجویان پیرو خط امام درمی‌آیند و شش تن دیگر از دیپلمات‌های آمریکایی که در محل سفارتخانه نبودند، مخفی می‌شوند. در تاریخ نوزدهم و بیستم نوامبر، سیزده تن از آنان که زن و سیاه‌پوست بودند، به وسیله دانشجویان پیرو خط امام آزاد شدند و در تاریخ یازدهم جولای سال 1980 هم یک گروگان دیگر به دلیل بیماری آزاد شد و 52 نفر دیگر نیز پس از 444 روز اسارت، در تاریخ بیستم ژانویه 1981 پس از امضای موافقتنامه الجزایر بین ایران و آمریکا آزاد شدند.
 

 در تاریخ نوزدهم و بیستم نوامبر، سیزده تن از آنان که زن و سیاه‌پوست بودند، به وسیله دانشجویان پیرو خط امام آزاد شدند


همچنین در 28 ژانویه سال 1980، شش تن از مأموران سفارت آمریکا که سه ماه در سفارتخانه‌های کانادا و سوئد پنهان شده بودند، با پاسپورت کانادایی از فرودگاه مهرآباد تهران خارج شدند.

این رأی دادگاه فدرال آمریکا، تیزبینی و آینده‌نگری امام خمینی را به اثبات می‌رساند که در چندین پیام خود در سال 1359 اعلام نموده بودند، وجود سفارت آمریکا در ایران، غیرقانونی است و اکنون پس از گذشت 28 سال، دادگاه فدرال با استناد به سه ماده مندرج در قوانین روابط کنسولی بین دولت‌های جهان و به استناد منشور سازمان ملل متحد اعلام نموده: به دلیل این که دولت آمریکا حاکمیت تازه تأسیس ایران را به رسمیت نشناخته بود، وجود سفارت آمریکا در ایران پایه قانونی نداشته است.

دیدار امام و دانشجویان پیرو خط امام


این در حالی است که مقامات دولت موقت ایران پس از انقلاب، این عمل دانشجویان را غیرقانونی دانسته و علاوه بر این، شماری از دانشجویان پیرو خط امام در دهه هفتاد شمسی و پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات، تسخیر سفارت آمریکا توسط خودشان را تقبیح نمودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد