KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

«استعداد» مهمترین منبع رقابتی

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
پژوهش مؤسسه‌ی مک کنزی حاکی از آن است که در بیست سال آتی، «استعداد» مهمترین منبع رقابتی هر سازمان انتفاعی خواهد بود.

به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افشین دبیری در وبلاگ "مدیریت منابع انسانی" به نشانی http://hr.blogfa.com  آورده است: رقابت بر سر جذب استعدادهای برتر در دنیای رقابتی امروز موضوعی بدیهی است. هر ازگاه خبرهایی پیرامون رقابت ابرشرکت هایی همچون گوگل و مایکروسافت می خوانیم که چشم طمع به افراد کلیدی یکدیگر دارند و سرانجام یکی در این میان پیروز می شود.

در ایران اما موضوع به گونه ای دیگر است. به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص فضای رقابت پیچیده تر است و لاجرم احتمال این که شرکت‌ها به رفتارهای غیر حرفه‌یی متوسل شوند افزایش می‌یابد.

نیروی متخصص به دلیل قصور دانشگاه‌ها از تربیت فارغ‌التحصیلان آماده به کارهای حرفه‌یی و هم‌چنین تمایل کمتر اغلب فارغ التحصیلان به اشتغال حرفه‌یی، دچار عرضه‌ی کم است. طبعاً هر اندازه سازمان ها دغدغه‌ی انجام حرفه‌یی کارها را داشته باشند تقاضای بیشتری به افراد حرفه‌یی خواهند داشت. این جاست که شاهد عدم تعادل در عرضه و تقاضای نیروی انسانی متخصص و شایسته خواهیم بود. معضلی که در جستجو برای کارشناسان خبره خود را نشان می‌دهد.

حال وظیفه‌ای خطیر برعهده ی واحدهای منابع انسانی است و آن عمل کردن به مثابه دیده بان است. واحد منابع انسانی باید ضمن شناسایی مشاغل و نقش‌های کلیدی، کارکنان شایسته‌ی خود را نیز شناسایی کند و با چشمانی تیزبین مراقب آن‌ها باشد. این افراد هر آن بر سکوی مهاجرت ایستاده اند و از دست دادن آن‌ها موجب خسران خواهد بود؛ صرف نظر از اینکه ممکن است برای فرد مهاجر سرنوشت بهتری رقم بخورد.

بدون شک پرورش کارشناسان خبره و توانمند، هزینه ای گزاف برای یک سازمان انتفاعی داشته است و تقدیم آسان آن به رقیب چندان با اهداف یک بنگاه اقتصادی هم خوانی ندارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا یزدی, , پنج‌شنبه 13 دی 1386 ساعت 16:09

خیلی جالب بود. ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد