KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

الزام دانشگاههای بزرگ به بازنگری در ظرفیتهای تحصیلات تکمیلی

 


معاون آموزشی وزارت علوم در گفتگو با مهر: الزام دانشگاههای بزرگ به بازنگری در ظرفیتهای تحصیلات تکمیلی



معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با توجه به جایگاه تحصیلات تکمیلی در توسعه علمی کشور و ضرورت دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله، دانشگاههای بزرگ کشور ظرفیت دوره های کارشناسی ارشد و دکتری خود را بازنگری می کنند.
دکتر حسن خالقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر افزود: معاونت آموزشی وزارت علوم طی بخشنامه ای از دانشگاههای بزرگ کشور درخواست کرد که بازنگری در ظرفیتهای دوره های تحصیلات تکمیلی را با استفاده حداکثر از امکانات موجود در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: براساس این بخشنامه مسئولین دانشگاههای بزرگ کشور ملزم می شوند بازنگری در ظرفیتهای دوره های تحصیلات تکمیلی با استفاده حداکثری از امکانات موجود در اولویت برنامه های خود قرار دهند تا برای سال آینده امکان پذیرش 4 هزار دانشجوی دکتری و 37 هزار و 500 داشنجوی کارشناسی ارشد فراهم شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تعداد پذیرش دانشجو برای دوره های دکتری و کارشناسی ارشد در سال جاری را به ترتیب 30 هزار و 3 هزار نفر عنوان کرد و به مهر گفت : توسعه جهشی تحصیلات تکمیلی برای نخستین بار در سی و پنجمین همایش معاونین آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور به عنوان شرط لازم برای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله و توسعه مبتنی بردانایی مطرح و از شرکت کنندگان در این نشست درخواست شد زمینه توسعه جهشی تحصیلات تکمیلی را از هر حیث فراهم کنند.

وی اضافه کرد: با اعمال این سیاست جمعیت دانشجویی کشور در دوره های تحصیلات تکمیلی در پایان برنامه پنجم توسعه به 500 هزار نفر خواهد رسید که سهم غالب آن مربوط به دانشگاههای دولتی است.

خالقی با بیان اینکه تأمین این هدف در چارچوب سازو کارهای موجود امکانپذیر نیست، گفت: به همین لحاظ مدیران دانشگاهی ناگزیر خواهند بود که مدیریت تحول را تجربه کنند و بهره گیری از راهکارهای خاص و متفاوت نیل به اهداف تعیین شده را محقق سازند.

وی ادامه داد: مسلما این تحول نمی تواند به افزایش ظرفیت در رشته های موجود محدود باقی بماند بلکه توجه به رشته ها و گرایشهای جدید، ایجاد رشته های میان رشته ای، تجدید در مقررات مربوط به ساعات موظفی اعضای هیئت علمی برای پرداختن به پایان نامه های دانشجویی و .. را ایجاب می کند که عمل به آنها می تواند به نقطه عطفی در توسعه آموزش عالی کشور منتهی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم به مهر گفت: بازنگری ظرفیتهای دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای تربیت مدرس، علامه طباطبایی، علم و صنعتی ایران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، صنعتی خواجه نصیر، شهید چمران اهواز، صنعتی شیراز، شیراز، تربیت معلم، الزهرا، اراک، ارومیه، صنعیت اصفهان، اصفهان، بوعلی سینا، بیرجند، بین المللی امام خمینی (ره)، تبریز، تربیت معلم اذربایجان، تربیت معلم باهنر کرمان، صنعتی سهند تبریز، صنعتی شاهرود، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، فردوسی مشهد، کشاورزی و منابع طبیعی رامین، گیلان، علوم پایه دامغان، مازندران، محقق اردبیلی، معارف اسلامی، هرمزگان، هنر، هنر اصفهان، هنر اسلامی تبریز، یزد و مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان صورت می گیرد.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد