KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دیدار سید محمد خاتمی با کمیسیون فرهنگیان ستاد ائتلاف اصلاح طلبان

دیدار سید محمد خاتمی با کمیسیون فرهنگیان ستاد ائتلاف اصلاح طلبان


امروز:رییس جمهور سابق ایران گفت:بخشهای آموزش و پرورش اصیل‌تر، موثرتر ونجیب تر از بخشهای دیگر جامعه ما هستند به تبع ن اشتباهاتشان هم کمتر است ؛متاسفانه گاهی برخوردهایی می شود که متناسب با وضع این قشر نیست و باید ازبابت اجحافی که به معلمان می شود اظهار تاسف کرد.


به گزارش سایت امروز به نقل ازروابط عمومی بنیاد باران ، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی که درجمع کمیسیون فرهنگیان ستاد مرکزی ائتلاف اصلاح طلبان سخن می‌گفت با اشاره به اینکه مسائل آموزش و پرورش از مشکلی سابقه دار رنج می‌برد اظهار داشت: این مشکل هم به لحاظ ساختار و وضعیت آموزشی و پرورش درکشور ماست و هم به خاطر برخی سلیقه‌ها و گرایشهایی که درجامعه ما وجود دارد.

رئیس بنیاد باران در ادامه با اشاره به مشکلات بر سر راه بودجه فرهنگی در کشور گفت:‌مشکل بزرگی که همواره مطرح ولی راه حلی برای آن ارائه نمی‌شود نسبتی است که میان بودجه جاری و عمرانی وجود دارد همیشه بودجه عمرانی درکشور ما خیلی کمتراز بودجه جاری بوده است واین عدم تعادل با توجه به اینکه به هر حال جامعه به لحاظ تولید و مالیات مشکل دارد همیشه یک نوع سخت گیری نسبت به بودجه جاری را به وجود آورده است و در این مسیر متاسفانه اولین قربانی آموزش وپرورش است چون بزرگترین بخش بودجه جاری متعلق به این بخش است هم به لحاظ امکاناتی که بایستی به دانش آموزان داده شود و هم تعداد زیادی حقوق بگیر در این سیستم وجود دارند به همین دلیل این مشکل همواره وجود داشته است.

سید محمد خاتمی با اشاره به نحوه هزینه از حساب ذخیره ارزی در دوران اصلاحات گفت: وقتی حساب ذخیره ارزی به وجود همه دوستان می‌دانند که من چقدر روی خرج کردن از این حساب حساسیت داشتم و مراقب بودم که حساب ذخیره از مسیر خود خارج نشود به خصوص در عرصه‌های جاری هزینه نشود و معتقد بودیم که باید از سهم صندوق بخش خصوصی تقویت شود تا بتواند پشتوانه تولید کشور باشد چرا که با تقویت این بخش بسیاری از مشکلات ما قابل حل خواهد بود ولی وقتی مواردی مطرح شد که معوقه‌های فرهنگیان از این صندوق پرداخت شود با آن موافقت شد و این یکی از کارهای بزرگی بود که در آن زمان قابل انجام بود.

رئیس موسسه گفت و گوی تمدنها و فرهنگها با بیان اینکه رشد اقتصادی در برنامه چهارم توسعه بیش از 8 درصد پیش بینی شده است ادامه داد: در این برنامه حدود 5/2 تا 5/3 درصد سهم بهره‌وری در نظر گرفته شده است که متاسفانه با لطماتی که این برنامه در اجرا با آن مواجه شده است الان وضع بهره وری چندان مطلوب نیست؛ اگر واقعاً بهره‌وری مهم است باید به نقش آموزش وپرورش در این زمینه توجه شود ؛باید روی جاهایی سرمایه گذاری کنیم که منجر به بهره‌وری شود.مطمئنا اگر آموزش و پرورش گویاداشته باشیم،نیروی انسانی به گونه ای تربیت خواهد شد که توان آگاهی و مهارت بیشتر خواهد داشت که همین امر مهمترین عامل رشد بهره وری است؛بدینسان دیگر نباید بودجه آموزش و پرورش را صرفا جاری بحساب آورد،علاوه بر این اهمیت فرهنگ ایجاب می کند که به آموزش و پرورش و آموزش عالی و فرهنگ عمومی توجه بیشتر شود.

خاتمی در ادامه با تاکید بر نقش نهادهای مدنی تصریح کرد: اینکه به آموزش وپرورش اجازه دهیم بچه‌ها را مدنی ،مسوول و مطالبه کننده حقوق خود و مشارکت جو تربیت کند می‌توانیم جلوی ولنگاری‌هایی را که در جامعه به صورت طبیعی وجود دارد غیر مستقیم بگیریم .پیمایش ها و تحقیقات نشان می دهد که در سالهای اولیه دولت اصلاحات فساد و لا ابالیگری درجامعه ما کاهش پیدا کرده بود؛ما خیلی اهل شعار نبودیم و حتی معتقدیم که شعارها اگر بدون توجه به عمق قضایا باشد می تواند اثر عکس بگذارد و با برخوردهای خشن هم کار درست نمی شود.


وی تاکید کرد: وقتی بچه‌ها درجامعه احساس حضور کنند همچنان که در دوران جنگ با شور و اشتیاق در جبهه ها حاضر می‌شدند و با تلاش و جانبازی خود می‌خواستند کشور را حفظ و دشمنی را دفع کنند امروز نیز اگر بخواهیم با فساد مقابله کنیم باید این امید و باور را به جوانان بدهیم و آن ها را مسوول و کار آمد ترتیب کنیم .


سید محمد خاتمی با تاکید بر ضرورت وجود برنامه در میان اصلاح طلبان در این خصوص تصریح کرد: اصلاح طلبان باید در همه زمینه‌هایی که مربوط به زندگی مردم است برنامه داشته باشند ولی نباید از یاد برد که برخی شعارهای اصولی و اساسی که شاید مستقیماً با زندگی روزمره مردم مماسی نشود نیز ضروری است و نمی‌توان آنها را از یاد برد مثلاً مساله جمهوریت نظام، رای مردم، حضور مردم، تشکل های مردمی مهم است ولی در کنار آن رسیدن به معیشت مردم نیز حائز اهمیت است.


وی در ادامه با تاکید بر لزوم جمع بندی دستاوردها دراین زمینه گفت: باید برای رعایت حقوق بخشهای مختلف به بخش مهم، تاثیرگذار و حیاتی جامعه که آموزش و پرورش و معلمان ما هستند توجه ویژه‌ای شود.


رئیس جمهور سابق کشورمان در ادامه با اشاره به مساله تشکل‌ها در دوران اصلاحات به عنوان یکی از محوری‌ترین مسائل تصریح کرد:‌پرداختن به تشکل‌ها به معنی باور داشتن مردم است ؛ یک دید در جامعه ما وجود دارد که ممکن است حسن نیت هم داشته باشد ولی اعتقادی به مردم ندارد وحتی ممکن است معتقد باشد آنجا که اکثریت مردم هستند فساد و بطلان هم بیشتر است و معتقد است که حکومت ربطی به مردم ندارد .


وی در ادامه گفت: البته حکومت خوب است که به کسانی که به آنها حکومت می‌کند خیر هم برساند و اگر عدالتی هم برپا می شود از روی تفضل است نه مسوولیت و درکنار آن نگاه دیگر این است که در یک نظام مردمی حکومت نه ارباب بلکه خدمتگزار مردم است و هیچ پایگاهی جز مردم ندارد و بهترین مردمان هم حق ندارند بدون رضایت مردم حکومت خود را بر آنان تحمیل کنند.


بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد باران،سید محمد خاتمی تاکید کرد:‌اگر معتقد به حق مردم هستیم هیچ راهی جز میدان دادن به تشکل‌ها و جریانهایی از جمله جریان های صنفی وجود ندارد چرا که جریانها صنفی در دنیای امروز بیشتر می‌تواند منافع خود را تشخیص دهد بیشتر می‌تواند افکار و سلیقه‌ها پراکنده را متمرکز کند ما نمی‌گوییم اصنافی تشکیل شود که در فکر براندازی نظام هستند و اگر بناست یک بخش صنفی اطمینان بخش تر از سایر بخش‌ها باشد آن تشکل‌ صنفی معلمان است ؛چرا که معلمین ما متدین‌ترین، مسوول‌ترین و دلسوزترین بخش‌های جامعه هستند.


رئیس بنیاد باران در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از گردانندگان انقلاب از صدر تا ذیل ، معلمان بوده اند تصریح کرد: در نهادها و مسوولیت‌های مختلف در نظام از شایستگی ، توان و صداقت معلمان استفاده شده است و در زمان رژیم طاغوت نیز بسیاری از کسانی که در رشته‌های مختلف تحصیل کرده بودند چون نمی‌خواستند آلوده شوند در آموزش و پرورش وارد می‌شدند و محرومیت‌های آن را تحمل می‌کردند چون اشخاص سالم و متدینی بودند.


وی با انتقاد از مجموعه تفکری که سلیقه خود را عین اسلام و حق می داند اظهار داشت:‌مگر می‌شود یک مجموعه با سلیقه خاص همه مخالفان فکری و سلیقه ای خود را به ضدیت با انقلاب و سکولاریسم و بی دینی متهم کند؟اتفاقاً این تفکر است که سکولاریسم را در جامعه تقویت می کند و این تنگ نظری‌ها است که نیروهای متدین و مسوول را کنار می‌زند واگر کسانی این سلیقه را به نام حکومت تحمیل کنند؛ جوان و جامعه می گوید این چه حکومت دینی است که محرومیت را برای من می‌آورد و حتی مرا تحقیر می‌کند واین خود بزرگترین عامل برای سوق دادن جامعه به سمت سکولاریسم است.


سید محمد خاتمی تصریح کرد: اگر نقش نیروهای برانداز خارج از نظام و ضد دین را در دور کردن جامعه ازحکومت دینی و معیارهای دینی با تنگ نظری‌ها و قشری نگری‌ها و خشونت طلبی‌ها و تحجر هایی که به نام دین می شود مقایسه کنیم معتقدم که نقش دومی بیشتر است.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید معلمان متعهد مسوول متدین و علاقمند به دین کشور و نظام باشند که اینگونه هم هستند گفت:‌معتقدم که معدل سلامت و صلاحیت معلمان در این زمینه بالاتر از بخشهای دیگر جامعه است.


خاتمی با تایید این مساله که آموزش و پرورش مشکلات بزرگی دارد تاکید کرد:‌ممکن است بر اثر این مشکلات معلمان ما مستاصل شده باشند و اقدامی هم کرده باشند ولی نباید در پاکی و حسن نیت و حقانیت معلمان و مربیان تردید کنیم.


وی افزود: کسانی که با وجود تشکل‌ها درجامعه مخالف هستند سعی می کنند با تشکل‌هایی برخورد کنند که اثر آنها درجامعه بیشتر است و از آنها بیشتر احساس خطر می‌کنند و اینگونه است که بامختصر تحرکی از سوی آنها سخت ترین برخوردها با آنان می شود یعنی هرجا اثر بخشی بیشتر باشد شدت عمل در برخورد هم بیشتر است و مطمئنا معلمان و مربیان ما اثر بخش ترین قسمت جامعه هستند و بیشتر هم مورد جفا قرار می گیرند.


سید محمد خاتمی تصریح کرد: بخشهای آموزش و پرورش اصیل‌تر، موثرتر ونجیب تر از بخشهای دیگر جامعه ما هستند به تبع آن اشتباهاتشان هم کمتر است ؛متاسفانه گاهی برخوردهایی می شود که متناسب با وضع این قشر نیست و باید ازبابت اجحافی که به معلمان می شود اظهار تاسف کرد.


رئیس موسسه گفت وگوی تمدنها با بیان اینکه صحبت در خصوص معلمان فقط نباید تعریف و تمجید از آنها محدود شود تاکید کرد: باید برنامه برای حل مشکلات معلمان داده شود وحداقل دلگرمی به آنها داده شود تا معلم بداند تنها نیست البته باید معلمان عزیز هم درک موقعیت را بکنند و نگذارند زمینه سو استفاده دیگران از آنها فراهم شود.


خاتمی با اشاره به اینکه توقعات معلمان همیشه معقول بوده است گفت: باید با بحث و گفت و گو درمورد مشکلات معلمان به تفاهم رسید و معتقدم اگر معلمان 50 مطالبه دارند وقتی احساس کنند که گامی برای یک و چند تای آنها هم برداشته شده آنقدر نجیب و متحمل هستند که مسائل دیگر را تحمل کنند.


خاتمی با تاکید بر اینکه باید در برنامه ریزی اصلاح طلبان معلمان نقش برجسته‌ای داشته باشند گفت:‌باید نقش معلمان در مجلس متناسب با نقش آنها درجامعه تعریف شود باید از میان این قشر کسانی که وجه اجتماعی دارند خوش فکر و با توان هستند و قابلیت رای آوردن هم دارند در لیست اصلاح طلبان باشند.


سید محمد خاتمی در پایان با اشاره به نقش برگزاری انتخاباتی آزاد و مستقل برای رفع تهدیدها وحفظ منافع ملی گفت: امیدواریم این نگاه درجامعه ما تقویت شود و کسانی که دست اندرکار امر انتخابات هستند برای حفظ نظام این مسیر را طی کنند و اگر این اتفاق بیافتد مجلس مناسبی هم به وجود خواهد آمد.


در ابتدای این دیدار چند تن از فرهنگیان به بیان دیدگاهها و نظرات خود پیرامون مسائل گوناگون پرداختند


   پایان خبر

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد