KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

شیرین عبادی در فراخوانی اعلام کرد: تشکیل شورای ملی صلح

شیرین عبادی در فراخوانی اعلام کرد: تشکیل شورای ملی صلح 


 

“شورای ملی صلح” تشکیل می شود. این شورا به پیشنهاد کمیته موقت صلح که در “کانون مدافعان حقوق بشر” تشکیل شده است کار خود را بعنوان جنبش اجتماعی صلح دوستان ایران جهت مقابله با خطرهای تهدید کننده صلح در ایران ، آغاز می کند. بر همین اساس “شیرین عبادی” برنده جایزه صلح نوبل روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۳۸۶ در فراخوانی خبرتشکیل این شورا را اعلام کرد.

 

به گزارش روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر نگرانی ازشرایط موجود در عرصه داخلی و در سطح بین المللی وطرح موضوع جنگ واخبار وگزارشات مربوط به آن به گونه است که پس از دعوت کانون مدافعان حقوق بشر بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی به این امر جواب مثبت دادند.

 

در واقع نشست مطبوعاتی روز دوشنبه کانون که تعدادی از هنرمندان نیز در آن حاضر شده بودند  به دلیل احساس این خطر جدی یعنی احتمال وقوع جنگ دیگر در ایران وتلاش در حد امکان برای پیشگیری از وقوع آن بود.

 

بر همین اساس نرگس محمدی مجری این نشست که با شعار ” جنگ نه ، صلح وحقوق بشر آری ” تشکیل شده بود،  گفت : تاکنون کانون مدافعان حقوق بشر ، بر اساس مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر موضوعاتی را درنشست های مطبوعاتی به بحث و بررسی گذاشته ،اما امروز کانون مدافعان حقوق بشر بنابه ضرورت بحث و شرایط داخلی وخارجی ،موضوعی را خارج از برنامه های کانون طی نشست مطبوعاتی بررسی می کند.

 

او گفت : کانون مدافعان حقوق بشر همگام با تمام نیروها وجریان ها وافراد آزادیخواه در جهان و ایران برای مخالفت با جنگ و جلوگیری از وقوع آن تلاش خواهد کرد و این نشست اولین اقدام این نهاد حقوق بشری بین المللی برای پژواک فریاد “جنگ نه ” است .

 

عزت الله سحابی: در برابر خطر تجزیه قرار داریم

 

پس از این سخنان بود که عزت الله سحابی از فعالان ملی - مذهبی بعنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و بابیان این که دراین ایام در فضای جهانی، ناقوس جنگ نواخته می شود ، نگرانی خود را بیان کرد. “اقدامات جناح راست افراطی و منازعه جوی داخلی نیز در تحریک این فضای جهانی و مخصوصاً تحریک دولت امریکا مشهود است.”

 

او مساله موجودیت ملت وکشور ایران را در این مقطع مهم ارزیابی کرد و گفت : “هر ایرانی وطن دوست فارغ از هرگونه گرایش سیاسی و عقیدتی دلش به تپش در می آید که آینده چه خواهد شد.”

 

سحابی در ادامه سؤالی را نیز طرح کرد. ” آیا قرار است این کشور از بین برود ؟” او سپس از تشدید فشارها بر نیروهای داخلی در صورت بروز حمله خارجی سخن گفت. سحابی با اشاره به سخنان مسئولان ایرانی که جنگ امریکا علیه ایران را یک جنگ روانی وتبلیغاتی می نامند، گفت : “دولت امریکا که داعیه رهبری جهان را دارد و منافع امنیتی خود را گسترش داده است اینهمه هزینه را برای چه انجام  می دهد؟”

 

او با طرح این موضوع که اگر دولت امریکا امتیازات اساسی از دولت ایران نگیرد این جنگ را متوقف نخواهد کرد، گفت: “اگر حمله نظامی صورت نگیرد تحریم های احتمالی توان اقتصادی و به تبع آن مسائل حیاتی و دفاعی را بشدت تحت مخاطره قرار می دهد.

 

سحابی در سخنان خود حمله ای که در آینده صورت بگیرد را از حمله مغول شدید تر ارزیابی کرد. چراکه ” در حمله مغول تجزیه ایران اتفاق نیفتاد ولی امروز در برابر خطر تجزیه قرار داریم .” او در ادامه بر لزوم یک حرکت همه جانبه فراگیر بدون توجه به تفاوت ها وتمایزها تاکید کرد تا اشاعه آن به یک حرکت جهانی تبدیل شود،

 

سیمین بهبهانی: جنگ افروزان بزرگ ترین گناه را مرتکب می شوند

 

پس از این سخنان بود که سیمین بهبهانی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: “می خواهیم سپید باشند ، می خواهند که نباشند ، می خواهند که سیاه باشند ، می کوشیم که نخواهند ، چه چیز را افق را … “

 

او در ادامه با اشاره به حوادث دوران زندگی ۸۰ ساله خود که در آن چندین جنگ را تجربه کرده است، گفت: حال در هنگام ۸۱ سالگی به خود می گویم ، آیا بازهم می خواهیم نشان خاکستر شدن جوانان و شهیدان خود را در یک دکمه ذوب شده بجوئیم. آیا می خواهیم بر سر مزار فرزندان خود بگرییم .آیا می خواهیم آنچه را که داریم با خاک یکسان کنیم .آیا عقل اجازه می دهد که این کار را انجام دهیم .

 

بهبهانی در ادامه افزود : من می اندیشم که جنگ افروزان بزرگ ترین گناه را مرتکب میشوند  به هر روی او سخن خود را با قرائت شعری که در زمان جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران سروده بود، پایان داد و رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما پس ازاو در جایگاه قرار گرفت تا او نیزاز جنگ بگوید.

 

رخشان بنی اعتماد: مقابله با عملکردهایی که به وقوع جنگ منجر می شود وظیفه جدی است

 

رخشان بنی اعتماد در این نشست گفت : هنوز انسانهای بجا مانده از جنگ ۸ ساله  ایران و عراق جان خود را از دست می دهند. بنی اعتماد ادامه داد: مقابله با حرکتها و عملکردهایی که بوقوع جنگ منجر شود وظیفه جدی است.

 

نماینده کانون صنفی معلمان ایران: چه کنیم تا شاهد جنگ نباشیم

 

عباس معارفی نماینده کانون صنفی معلمان ایران سخنران بعدی این نشست بود که لازم دید شرح مختصری از وا‌ژه جنگ ارائه دهد . او با طرح این سئوال که چه کنیم تا پس از این شاهد جنگ نباشیم، طرح خود را چنین ارائه داد : از انباشت ثروت وقدرت در دست یک نفر یا یک حزب خاص جلوگیری شود یعنی با توسعه دموکراسی جلوی اینکار گرفته می شود.

 

بایزید مردوخی: خسارت انسانی قابل ارزیابی نیست

 

بایزید مردوخی اقتصاد دان وعضو جبهه متحد خلق کرد سخنران بعدی این مراسم بود که سخنان خود را با کمیاتی در مورد جنگ ایران وعراق وآثار اقتصادی آن بیان کرد.او گفت: “تجاوزگر برای شروع جنگ نیاز به توجیه قانونی وبین المللی  ندارد .” براین اساس او به یک نمونه بارز یعنی مساله کامبوج اشاره کرد. او در تحلیل اثرات جنگ سه نوع خسارت را قابل بحث دانست که دو نوع ازآن قابل سنجش و یک نوع آن تا کنون غیر قابل سنجش بوده است. این استاد دانشگاه به خسارت مستقیم و غیر مستقیم اشاره کرد و در توضیح خسارت نوع سوم گفت: از بین رفتن انسانها که از آن بعنوان خسارت انسانی یاد می کنیم به لحاظ  از بین رفتن متخصص های کشور و عواطف، قابل ارزیابی نیست. او در ادامه به هزینه های هر سال جنگ ۸ ساله ایران وعراق که حدود چهار میلیارد دلار بوده است اشاره کرد که ۵۰ درصد درآمد حاصل از نفت ایران را بخود اختصاص داده بود. او در ادامه به بودجه دفاعی جهان اشاره کرد و از جنگ بعنوان یک صنعت جهانی یاد کرد. مردوخی با طرح این نظر که جنگ خانمان برانداز است به آثارمین نیز اشاره وخسارت انسانی  ناشی ازمین را با تولید ناخالص ملی ارزیابی کرد.

 

حسین رفیعی: جنگ فقط مربوط به دولت ها نیست

 

پس از ارایه این تحلیل اقتصادی، حسین رفیعی استاد دانشگاه سخنان خود را با اشاره به سخنان مسئولان ایرانی که بحث جنگ را تبلیغات روانی می دانند آغازکرد. سخنانی که برای فشار در داخل  می توان استفاده کرد.

 

او مساله هسته ای ایران و حمله امریکا به ایران را موضوع شماره یک تحلیل های سیاسی در جهان عنوان کرد که هر روز دهها ساعت را به این موضوع اختصاص می دهد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه جنگ فقط مربوط به دولت ها نیست، گفت: ما بعنوان شهروندان ایران حق زیستن در خانه خود را داریم.

 

رفیعی درادامه شواهدی را که برای بروز جنگ وجود دارد را مطرح کرد و با طرح این سئوال که امریکا این هزینه ها رابرای چه انجام میدهد به بسیج نظامی غیرلازم امریکا در منطقه اشاره کرد.

 

رفیعی  با اشاره به این گفته  بوش که از درگیری خیر وشر سخن گفته بود جنگ امروز را یک جنگ مذهبی دانست.

 

اوبا بیان اینکه “ماایرانیان ضد جنگ هستیم” گفت: اگر حکومت ایران به همین کانون مدافعان حقوق بشر و خانم عبادی اجازه دهد، می توانند دهها ایرانی را علیه جنگ بسیج کنند. می توانیم میتینگ های ضد جنگ برگزار کنیم بدون آنکه سیاسی باشد و با جنگ طلبی مبارزه کنیم.

 

او در ادامه گفت که امپراطوری امریکا یک امپراطوری بزرگ در مقابل خود دارد و آن افکارعمومی جهان است. رفیعی در پایان گفت: اگر فضایی ایجاد کنیم واین امپراطوری بزرگ جهان را بخدمت بگیریم میتوانیم جلوی این جنگ بایستیم .

 

 با این ایده رفیعی جای خود را به ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران داد تا اونیز از شرایط قابل پیش بینی جنگ بگوید.

 

تأکید ابراهیم یزدی بر بسیج مردم برای رسیدن به صلح

 

ابراهیم یزدی نیز در این نشست همه تدارکات برای وقوع جنگ را جدی دانست و با اشاره به گزارشهای فنی در خصوص عراق که در گذشته ارائه شده است، موضوع ایران را متفاوت از عراق ارزیابی کرد. ” در مورد ایران ، امریکا در یک جنگ حقوقی وسیاسی توانسته است یک اجماع جهانی را بر سر یک مساله بدست آورد. امروزاین اجماع وجود دارد که ایران باید غنی سازی را متوقف کند.

 

یزدی لابی اسرائیل را در امریکا بسیار فعال برای تحمیل جنگ علیه ایران عنوان کرد و گفت: اگر امریکا نخواهد ویا نتواند در سازمان ملل قطعنامه ای برضد ایران بگیرد، اسرائیل با حمله مستقیم این جنگ را تحمیل خواهد کرد.

 

یزدی تمامیت ارضی کشور رابرای اولین بار در معرض خطر دانست و به دو مسیر برای پیشگیری از جنگ اشاره کرد. “مسیر اول به جنبش ضد جنگ در جهان بپیوندیم و مسیر دوم بافشار بر دولت، او را وادار به  واقع گرایی کنیم.

 

یزدی بار دیگر پیشنهاد گذشته خود را تکرار و بر آن تاکید کرد. ایران در چهارچوب پیشنهاد ۱+۵ بااصلاح بعضی شرایط می تواند از این فشارها جا خالی دهد و این وضعیت را پشت سر بگذارد. قطعاً درچنین حالتی امریکا خلع سلاح خواهد شد.

 

او گفت امریکا نمی خواهد بنا به دلایلی  تنها عمل کند بلکه می خواهد دیگران را نیز پشت سر خود بکشاند.

 

یزدی با تأکید بر این جمله که “ایران می تواند از این جنگ خانمان برانداز که همه مردم نگران هستند پیشگیری کند”، بر بسیج مردم برای رسیدن به صلح تاکید کرد. “بسیجی که میتواند این پتانسیل را تبدیل به بالفعل کند و بر فرآیندها اثر بگذارد.”

 

شیرین عبادی: حق مردم این است، جنگ نمی خواهیم

 

آخرین سخنران این نشست شیرین عبادی رئیس کانون مدافعان حقوق بشر بود تا از صلح طلبی مردم ایران در طول تاریخ بگوید .

 

او گفت: استفاده از انرژی هسته ای حق مسلم هر ملتی از جمله ایران است اما غیر از انرژی هسته ای حقوق مسلم دیگری هم داریم، امنیت ،زیستن در صلح و برخورداری ازرفاه.

 

عبادی با بیان این جمله که ما نباید بر یک حق پافشاری کنیم  به گونه ای که سایر حقوق را یکسره از دست بدهیم، گفت: “حق مردم این است، جنگ نمی خواهیم می خواهیم در صلح زندگی کنیم .”

 

این حقوقدان باطرح این سئوال که آیا صلح به معنای نبود جنگ است ، تعریف خود رادر قرن بیست ویکم اینگونه بیان کرد: “صلح مجموعه شرایطی است که انسانها بتوانند باآزادی وبا حفظ کرامت انسانی خود زندگی کنند. بنابراین فرق نمی کند اگر بر اثر گرسنگی بمیریم یا بوسیله گلوله دشمن. مرگ مرگ است.”

 

 او در پایان به دواقدام کانون مدافعان حقوق بشر یعنی تاسیس “کمیته دفاع از انتخابات آزاد” و”کمیته موقت صلح” اشاره کرد و گفت: پس از رایزنی های فراوان به این نتیجه رسیدیم که می شود با یک جنبش صلح خواهی از وقوع جنگ جلوگیری کرد.

 

عبادی در پایان با طرح این مسأله که اگرما متحد شویم ویک صدا بگوییم که جنگ نمی خواهیم این صدا واکنش خواهد داشت، این سوال را مطرح کرد، “اما چگونه جنگ نمی خواهیم، صلح رابرای چه شرایطی می خواهیم؟”  او گفت: این همفکری ویاری همگان را می طلبد و بر همین مبنا کمیته موقت صلح تصمیم گرفت تا نشست ملی صلح را تشکیل دهد و در همین راستا از کلیه ایرانیان که دغدغه ایران رادارند و جنگ  نمی خواهند دعوت می کنیم تا با همفکری یکدیگر تعدادی از افراد را بعنوان “شورای ملی صلح” انتخاب کنند که این شورا رهنمودهایی را در جهت جلوگیری از جنگ وبرقراری صلح وحقوق بشر ارائه دهد.

 

 عبادی با اشاره به عملکرد کانون مدافعان حقوق بشر گفت : ما حزب سیاسی نیستیم که رهنمود بدهیم ما شما را طلب می کنیم که رهنمود بدهید. فرق کانون با حزب سیاسی این است که ما وظیفه داریم بسترسازی کنیم که مردم بتوانند دورهم جمع شوند وبگویند که چه می خواهند. برنده جایزه صلح نوبل ابراز امید واری کرد که نشست ملی صلح بتواند زمزمه شوم طبل جنگ را خاموش کند.

 

جنبش اجتماعی صلح دوستان ایران

 

پس از آنکه عبادی سخنان خود را پایان داد، بیانیه کمیته موقت صلح کانون مدافعان حقوق بشر قرائت شد. در این بیانیه آمده است:

 

“رویدادهای تاریخی نتیجه ی طرح ها ودستاوردهای آگاهانه ی بشر بوده است . از این رو کمیته ی موقت صلح پیشنهاد می کند ، نشستی برای تشکیل شورای ملی صلح به عنوان جنبش اجتماعی صلح دوستان ایران جهت مقابله با خطرهای تهدید کننده ی صلح در ایران تشکیل شود.

 

بی تردید شورای ملی صلح می تواند با همبستگی با همه ی جنبش های صلح طلب جهان ، صدای صلح دوستی مردم ایران را به گوش همه ی جهانیان برساند، تا خطرات تهدید کننده صلح را محدود کند .

 

 ما بر این باوریم چنین شورایی می تواند هر گونه عمل تهدید کننده ی صلح از جانب نیروهای خارجی را محکوم نموده و از جمهوری اسلامی بخواهد که با پذیرش قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد وعمل به تعهدات ومیثاق های بین المللی زمینه ی تهدید صلح را از میان بردارد.

 

بدیهی است تامین حقوق مدنی مردم ایران ،شرط اساسی برای داشتن ایرانی آزاد ، آباد ومستقل خواهد بود.”

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد