KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دکتر جعفریان : انجام خدمت سربازی متخصصان جوان در دانشگاه‌ها@@

معاون دانشگاه صنعتی خواجه نصیر:


بودجه پژوهش دانشگاه طی هشت‌ سال

 

12برابر می‌شود


انجام خدمت سربازی متخصصان جوان

 

 در دانشگاه‌ها کمک موثری به تولید

 

 علم ‌کشورست

 

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز هشت‌ساله دانشگاه، 12 برابر شدن بودجه پژوهشی دانشگاه، پنج برابر شدن پژوهانه اعطایی به استادان و اعطای جایزه خواجه نصیرالدین طوسی را از جمله اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سند عنوان کرد.

دکتر مجید جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: در حال حاضر به پژوهش به دید یک فعالیت لوکس نگاه می‌شود حال آن که باید به عنوان یک مقوله خاص به آن نگاه کرد؛ همچنان که مسئولان عالی نظام هم به موضوع پژوهش توجه و تاکید خاصی دارند.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت پژوهش و طرح‌های تحقیقاتی به گونه‌ای است که نیازمند سالها تلاش و پیگیری است تا به نتیجه مطلوب برسد و همزمان با آن تربیت متخصصان و پژوهشگران توانمند از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکتر جعفریان تصریح کرد: بر این اساس طی چهار سال اخیر نگرش دانشگاه نسبت به مقوله پژوهش کاملا متحول شده و در جهت رشد و بالندگی آن، آیین‌نامه پایدار و منسجم پژوهشی تدوین شد و آیین‌نامه‌ای نیز جهت اعتبارات ویژه تحقیقاتی بر اساس عملکرد پژوهشی محققان برای پیاده سازی ایده‌های پژوهشی و کمک به تولید علم در حال اجراست.

وی ادامه داد: در این راستا، حمایت‌ ویژه از نگارش مقالات علمی نیز در دستور کار دانشگاه است که بر این اساس، مقالات چاپ شده در مجلات ISI در سال جاری به 130 مقاله و مقالات غیر ISI به 150 مورد رسیده است و دانشگاه نیز در این راستا به هر مقاله ISI دویست و غیر از آن هفتاد هزار تومان اعتبار اختصاص می‌دهد.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: معرفی دانشگاه به صنعت در جهت رفع نیازهای صنعتی در صدر برنامه‌های دانشگاه است به طوری که در سال 84 حجم قراردادهای دانشگاه با صنعت به چهار میلیارد تومان رسید.

وی خاطر نشان کرد: مسوولان باید به دانشگاه توجه ویژه ای داشته باشند و به دانشگاهیان اعتماد کامل داشته باشند که ثمره آن یک پشتوانه مطمئن علمی برای ایران اسلامی است.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: در کشور ما آن گونه که باید به دانشگاه و ظرفیت‌های آن توجه نمی‌شود، حال آن که در کشورهای دیگر بخش اعظمی از مشکلات در پایان نامه‌ها و تزهای دانشگاهی حل می‌شود.

دکتر جعفریان در تبیین معضلات تحقیقاتی کشور، گفت: نداشتن برنامه‌ریزی منسجم و پایدار، سیستمهای موازی و نهادهای مختلف پیرامون مسایل پژوهشی و صرف بودجه های تحقیقاتی در بخشهای غیرضروری از مشکلات پژوهشی کشور است.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم علم و دانش کشور به دنیا معرفی شود باید مقالات با کفیت بالا و ایده‌های نو انتشار یابد.

دکتر جعفریان، ایجاد هرم علمی را از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه دانست و خاطر نشان کرد: فعالیت‌های بین رشته‌یی از مسایل با اهمیت در دانشگاه است و یکی از مشکلات در کشور نبود هرم علمی است به این معنی که یک کمیته متخصص جهت تقسیم یک پروژه به اعضای هیات علمی تشکیل شود و پس از اجرای بخش‌های مختلف تحقیق توسط متخصصان هر بخش، دستاوردها جمع‌آوری شود.

وی به دست آوردن ایده‌های نو را توسط نیروهای جوان امکان پذیر دانست و پیشنهاد داد: خدمت سربازی نیروهای متخصص جوان در مراکز دانشگاهی طی شود تا بدین ترتیب کمک موثری به تولید علم در کشور صورت گیرد.

وی تاکید کرد: پژوهش بخش اعظمی از علم است و یک پژوهشگر خوب است که می‌تواند استاد قابلی باشد و ایده‌های نو را پرورش دهد و پژوهش حتی در تحصیلات تکمیلی باید تعیین‌کننده باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، نبود امکانات نوین تحقیقاتی را از مشکلات پژوهشی کشور دانست و گفت: متاسفانه برخی تجهیزات بیش از 15 سال است در کشور خریداری نشده و این کمبود متخصصان را رنج می‌دهد و مساله بعدی نبود ابزار مالی و علمی تحقیقات است.

وی یکی از فعالیت‌های دیگری را که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی انجام می‌شود، اعطای اعتبار ویژه به اعضای هیات علمی خواند و گفت: بیش از 60 درصد از اعضای هیات علمی در طرحهای تحقیقاتی بودجه ویژه گرفته‌اند که بالغ بر 300 میلیون تومان می‌شود حال آن که کل بودجه تحقیقاتی دانشگاه تنها یک میلیارد تومان است که 350 میلیون آن صرف خرید امتیاز مجله‌های علمی، 100 میلیون تومان جهت سفرهای علمی ، 180 میلیون تومان صرف امتیاز مجلات و مقالات، 100 میلیون صرف اعطای بودجه جهت پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری و 70 میلیون تومان هزینه خرید کتاب‌های علمی، می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ، سند چشم انداز 8 ساله دانشگاه را از مهمترین فعالیت‌های انجام شده دانست و گفت: در این سند پیش بینی شده است که دانشگاه در هشت سال آینده سه پژوهشکده تاسیس کند و در هر سال 20 درصد افزایش مقالات علمی داشته باشد و همچنین در پایان هشت سال، 100 نفر از اعضای هیات علمی به سفرهای خارجی اعزام شوند و در هر سال، 20 کتاب توسط اعضای هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی انتشار یافته و 70 درصد از اعضای هیات علمی در طرح‌های داخلی شرکت کنند. همچنین بر این اساس باید بودجه پژوهشی نیز از یک میلیارد به 12 میلیارد تومان و بودجه تحقیقاتی ویژه نیز از 300 میلیون تومان به یک میلیارد و 500 میلیون تومان در پایان هشت سال برسد.

وی در پایان ایجاد زمینه تحقیقاتی جدید در دانشگاه در هر گروه آموزشی و ایجاد گروه‌های پژوهشی، کمک به ثبت بین‌المللی اختراعات و انجام تحقیقات مشترک با مراکز علمی بین‌المللی، ارتقای سیستم اداری و واحدهای پژوهشی با آموزش کارمندان و اتوماسیون سیستم‌ها و راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی، افزایش حجم قراردادها به 10 میلیارد تومان، کاهش سهم بالاسری دانشگاه از درآمد اعضای هیات علمی حاصل از طرح‌های تحقیقاتی، جداسازی بخش مشاوره دانشگاه با صنعت از طرح‌های پژوهشی و نیز تاسیس بنیاد خواجه نصیرالدین طوسی جهت تقدیر از محققان و پژوهشگران و ایجاد زمینه جهت کارهای تحقیقاتی بدون برنامه و فراهم کردن شرایط برای جذب کمک‌های خیران و برنامه‌ریزی برای بورس تحصیلی و اعطای جایزه خواجه نصیرالدین طوسی و ایجاد مراکز رشد را از دیگر ابعاد سند توسعه هشت ساله دانشگاه خواند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد