KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

برنده جائزه نوبل:انتظار چنین پیشترفت های علمی را در ایران نداشتم

 

برنده جایزه نوبل فیزیک در گفت‌وگو با ایسنا:
انتظار چنین پیشرفت‌های علمی رادر ایران نداشتم
نسبت به برقراری ارتباط علمی میان دانشمندان ایرانی و آمریکایی خوشبینم

برنده جایزه نوبل فیزیک 1993 با تحسین پیشرفت‌های علمی ایران اظهار داشت: دولت‌ها باید علم را به عنوان یک زبان جهانی بدانند که به وسیله آن می‌توانند انسان‌های مختلف با تفکرات گوناگون را گرد هم آورند و از این منظر علم بسیار حائز اهمیت است و بسیار خوشبین هستم که این اتفاق در آینده بیفتد.

دکتر جوزف تیلور که به همراه هیاتی از دانشگران عضو فرهنگستان‌های ملی علوم و مهندسی آمریکا به ایران آمده است، در گفت‌وگو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به بازدیدهای خود از مراکز علمی ایران اظهار کرد: من با مشاهده پیشرفت‌های علمی ایران در پارک فن‌آوری پردیس بسیار تحت تاثیر پیشرفت‌های ایران قرار گرفتم و از این که چنین ساختمان‌های صنعتی جدیدی در کشوری نظیر ایران ساخته شده و بسیار عالی کار خود را انجام می‌دهند، حیرت زده شدم.

وی افزود: نظر من درباره ایران همواره مثبت بود اما بیشتر اطلاعاتم از شنیده‌ها و خوانده‌هایم بود و تا به حال از ایران دیدن نکرده بودم.

تیلور در پایان با تاکید بر ضرورت همکاری علمی میان ایران و آمریکا اظهار کرد: نسبت به برقراری ارتباط علمی میان دانشمندان ایرانی و آمریکایی خوشبین هستم و خواستار برقراری این رابطه به بهترین نحو ممکن می‌باشم.

گفتنی است، دکتر جوزف‌ تیلور در سال 1993 به‌ همراه‌ همکارش‌ «هالس» به‌ پاس اثبات‌ عملی‌ یکی‌ از نظریات‌ انیشتین‌ جایزه نوبل‌ فیزیک‌ را دریافت‌ کرد.

تیلور در سال‌ 1941 در فیلادلفیا متولد شد و لیسانس‌ فیزیک‌ را از دانشگاه‌ هاورفورد وPhD ستاره‌شناسی‌ را در سال‌ 1968 از هاروارد گرفت.

وی پس‌ از مدتی‌ به‌ ماساچوست‌ رفت‌ و در آنجا به‌ عنوان‌ استاد ستاره‌ شناسی‌ و مدیر رصدخانه‌ی‌ رادیویی‌ مشغول‌ به‌ فعالیت‌ شد. او پس‌ از مدتی‌ به‌ رصدخانه‌ ملی‌ رادیویی‌ در ویرجینیای‌ غربی‌ رفت‌ و در کشف‌ اولین‌ پولسار همکاری‌ کرد.

پولسارها نوعی‌ خاص‌ از ستاره‌های‌ نوترونی‌ دوار شدیدا مغناطیسی‌ شده‌ هستند که‌ تشعشع‌ رادیویی‌ قابل‌ شناسایی‌ خاصی‌ از خود متصاعد می‌کنند.

در سال‌ 1974، تیلور و همکارش‌ هالس، اولین‌ پولسار را در یک‌ سیستم‌ دوتایی‌ کشف‌ کردند که‌ در حال‌ حاضر به‌ آن‌ها پولسارهای‌ بازیافت‌ شده‌ می‌گویند.

گردش‌ این‌ سیستم‌ دوتایی‌ به‌ دلیل‌ انتشار تشعشعات‌ گرانشی‌ کاهش‌ می‌یابد و سرعت‌ این‌ کاهش‌ به‌طور دقیق‌ از نظریه‌ انیشتین‌ محاسبه‌ می‌شود و برای‌ مدت‌ بیش‌ از سی‌ سال، تیلور و همکارانش‌ با اندازه‌گیری‌های‌ خود به‌ مقادیر پیش‌بینی‌ شده‌ انیشتین‌ نزدیک‌ شدند.

تیلور از این‌ سیستم‌ باینری‌ پولسار برای‌ آزمایش‌ بسیار دقیق‌ نظریه‌ نسبیت‌ عام‌ انیشتین‌ استفاده‌ کرد.

وی‌ با رصد پولساری‌ که‌ خود کشف‌ کرده‌ بود، وجود تشعشعات‌ گرانشی‌ را اثبات‌ کرد و مقدار و خواص‌ آن‌ها را که‌ توسط‌ انیشتین‌ پیش‌بینی‌ شده‌ بود نشان‌ داد.

به گزارش ایسنا، تیلور علاوه‌ بر نوبل، جوایز بسیاری‌ به‌ خاطر فعالیت‌های‌ علمی‌ تحقیقاتی‌ خود گرفته‌ است که از جمله آنها نخستین‌ جایزه‌ «هیمن» انجمن‌ نجوم‌ آمریکا، مدال‌ هنری‌ دراپر فرهنگستان‌ علوم‌ آمریکا، مدال‌ آلبرت‌ انیشتین، جایزه‌ی‌ ولف‌ فیزیک‌ است.

تیلور در زمینه‌ مخابرات‌ رادیویی‌ آماتوری‌ نیز فردی‌ شناخته‌ شده‌ است.

فردا   سه شنبه    سخنرانی برنده جائزه نوبل فیزیک در دانشگاه شریف

 طی چند روز آینده برنده جایزه نوبل فیزیک به ایران می ‌

برنده جایزه نوبل شیمی - سلول‌های سوختی چگونه عمل می‌

کنگره  مهندسی ساخت و تولید ایران آذرماه امسال در دانشگاه علم و صنعت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد