KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

رحیم پور ازغدی: تولید علم در دانشگاه‌ها نیازمند۲۰ سال

یک استاد دانشگاه گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تولید علم و نظریه پردازی از این طریق در کشورمان، نیازمند ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬سال کار شبانه روزی است.


دکتر حسن رحیم پور ازغدی روز یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سخنرانی خود با موضوع "اسلامی شدن دانشگاه در سایه الگوهای اسلامی- ایرانی" افزود: اسلامی شدن دانشگاه‌ها توسط بازی با کلمات و یا با چسباندن پسوند اسلامی عملی نمی‌شود، بلکه باید برنامه داشت، وقت گذاشت و با جدیت کوشش کرد.

وی اظهار داشت:در حال حاضر ما فقط در علوم به ترجمه‌محض و یا "مرده‌خوری" بسنده کرده‌ایم به طوریکه در علوم انسانی و پزشکی تقریبا مصرف‌کننده هستیم و در پزشکی هم نسخه‌های آنها را ترجمه و اجرا می‌کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: این در حالی است که جرقه تمام علوم جدید از ریاضی تا پزشکی و صنعت توسط مسلمانان و دانشمندان ایرانی زده شده است.

دکتر رحیم پور ازغدی اظهارداشت : تمام علوم جدید از مباحث حقوق بشری تا مسائل عقلانیت، فلسفه و علوم پایه پزشکی که اکنون به نام علوم جدید شناخته شده‌اند، طی قرن ‪ ۹‬تا ‪ ۱۵‬میلادی توسط دانشمندان اسلامی و ایرانی حاصل شد و غربی‌ها در آن زمان حرفی برای گفتن نداشتند.

وی بیان کرد: امروز ما باید با خودآگاهی و دردآگاهی ظرفیت‌های خود را شناخته و با تلاش و کوشش شبانه‌روزی به سمت تولید علم و تفکر در دنیا گام بر داریم.

وی با این بیان که "تا به حال می‌گفتیم من ترجمه می‌کنم پس هستم، من تکرار می‌کنم پس هستم"،اظهارداشت : از امروز باید گفت " من فکر می‌کنم پس هستم".

دکتر رحیم پور ازغدی در ادامه گفت: دانشمندان ایرانی آن زمان که تولید علم می‌کردند، منتظر نبودند تا ترم تمام شود و یا سیاهی لشکر باشند، بلکه با کتابهایشان عشق ورزی می‌کردند و در خواب به حل معادله و مسئله می- پرداختند.

وی خاطر نشان کرد: تولید علم با تعصب و لجاجت پیش نمی‌رود بلکه با تفکر و عقلانیت صورت می‌پذیرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه اسلام با عقل منافاتی ندارد، افزود: اگر عقل چیزی را به طور قطعی ثابت کند شرعا هم الزامی می‌شود و در اسلام هیچ گزاره شرعی که بر ضد عقل باشد، وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بنای تمدن اسلامی بر اساس سه منبع معرفت اعم از "تجربه، عقل و وحی" است، افزود: گزاره‌های بسیار شفاف، دقیق و عقلانی و قابل فهم در کتابها و سنت وجود که باید آنها را استخراج کرد.

دکتر رحیم پور ازغدی با بیان اینکه تمدن اسلامی نه رویکرد طالبانی است و نه سکولار، گفت: با هدف حفط ارزشهای دینی نباید در حد جامعه روستایی و ساده باقی مانده و از پیشرفت عقب بمانیم و از سوی هر چیزی را با نام علم و مدرنیته به ما تحویل دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما فقط این را بلدیم که یا آرزو داشته و یا فقط انتفاد کنیم، افزود: برای حل مشکلات باید برنامه‌ریزی و مدیریت داشت و آن را حل کرد.

وی این تفکرات را که برخی می‌گویند اگر غرب پیشرفت کرده است به دلیل بی دینی‌شان بوده است مردود دانست و افزود: این واقعیت را باید بپذیریم آنها از عقل شان استفاده کرده و با مسوولیت پذیری و حل مشکلات در توسعه و پیشرفت خود دخیل بوده‌اند و ما هم اگر خواسته باشیم می‌توانیم.

دکتر رحیم پور ازغدی در پایان گفت: وظیفه حوزه و دانشگاه در این برهه از زمان این است که با شناخت مشکلات بر اساس مبانی اسلامی در جهت تولید علم و تفکر و حل مشکلات گام برداشته و با ارائه مدلهای اسلامی به پیشرفت ایران اسلامی فکر کرد.ک/‪۳‬
1598

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد