KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

هیات کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

 

هیات کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی "اولی هاینونن" معاون امور پادمان‌های این آژانس، در ساعات اولیه بامداد سه شنبه ( امروز ) وارد تهران شد.


"علی‌اصغر سلطانیه" سفیر و نماینده دایمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: این هیات برای انجام مذاکرات کارشناسی مربوط به اجرای تفاهم نامه بین آژانس و ایران، به تهران آمده است.

سلطانیه تصریح کرد: مذاکرات مقامات ایران و هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از صبح سه‌شنبه آغاز می‌شود، صرفا در زمینه مسایل کارشناسی و تخصصی است.

وی افزود: سفر این هیات، دو تا سه روز طول خواهد کشید.

بر اساس توافقنامه ایران و آژانس که به "برنامه عمل " و "برنامه کار" (‪ (Modality‬معروف است و سی و یکم مرداد ماه (‪ ۲۱‬اوت) نهایی شد، دو طرف توافق کردند که در مورد مساله سانتریفیوژهای پی ‪ ۱‬و پی ‪ ۲‬مذاکره کنند.

بر اساس "برنامه کاری" تنظیم شده بین دو طرف، آژانس تا تاریخ ‪ ۳۱‬اوت (‪ ۹‬شهریور) همه سووالات باقیمانده در رابطه با مساله سانتریفیوژهای پی ‪ ۱‬و پی ‪ ۲‬را به تهران ارایه کرد.

بر اساس این توافقنامه که بعنوان سند رسمی از سوی آژانس منتشر شد، پاسخ‌های کتبی مطرح شده، در نشست دیگری که در اواسط اکتبر (اواخر مهر ماه) برگزار می‌شود، پیگیری خواهد شد.

ایده حل و فصل مسایل باقیمانده در موضوع هسته‌ای و طراحی "برنامه کاری" در پی سه دور مذاکرات "علی لاریجانی" مسوول مذاکرات هسته‌ای ایران با "خاویر سولانا" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز مذاکره با "محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مطرح شد.

تهران برای اثبات حسن نیت خود، این ایده را در گفت وگوهای مادرید ارایه کرد و در پی آن چارچوب (مدالیته) نحوه حل و فصل این مسایل در کمتر از ‪ ۶۰‬روز طی مذاکرات کارشناسی بین مقامات ایران و آژانس به سرپرستی"جواد وعیدی" معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی و "اولی هاینونن" معاون امور پادمانهای آژانس طراحی و تنظیم شد.

تاکنون با اجرای این "برنامه عمل"، پرونده پلوتونیوم و نیز آلودگی‌های کرج بسته شده است.


منبع:ایرنا.

نظرات 1 + ارسال نظر
تقدسی سه‌شنبه 30 تیر 1388 ساعت 14:33

چه بچه خوبی بودی اون موقعها!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد