KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

500 وب سایت برتر موسسات تحقیق و توسعه جهان معرفی شد.رتبه دانشگاه

 
براساس تازه‌ترین رتبه‌بندی مراکز پژوهشی و دانشگاهی جهان بر اساس شاخص‌های سنجه وب دامنه‌های اینترنتی موسسات، وب سایت پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران برای بار دوم به عنوان یکی 500 وب سایت برتر موسسات تحقیق و توسعه جهان معرفی شد.

 
روابط عمومی‌ پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران- وب سایت پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در تازه‌ترین رتبه بندی سنجه‌های ارزیابی وب که در ماه ژوییه سال جاری انجام شده است،
رتبه 480 را از آن خود کرده است.
گفتنی است وب‌سایت پژوهشگاه در رتبه‌بندی پیشین وب‌متریک رتبه 421 را کسب کرده بود.
هدف از این ارزیابی، رتبه بندی موسسات بر اساس کیفیت آموزش‌های ارایه شده توسط آنها یا وجهه آکادمیک آنها نیست و به همین دلیل این رتبه‌بندی به مفهوم ارزیابی و مقایسه توان علمی و دانشگاهی آنها نیست اما با توجه به اینکه در آینده نزدیک اطلاعات موجود بر وب هر موسسه به یکی از شاخص‌های ارزیابی علمی سازمان‌ها و مراکز علمی و پژوهشی خواهد بود، این مساله باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
رتبه بندی مراکز پژوهشی و دانشگاهی جهان بر اساس شاخص‌های سنجه وب دامنه‌های اینترنتی موسسات، ‌تعهد موسسات به انتشارات وب محور و ابتکارهای آنها برای دسترسی آزاد را مورد بررسی قرار داده است. هدف این ارزیابی تشویق انتشارات مبتنی بر وب و نشان دادن حضور غیر منتظره شکافهای دیجیتالی در جهان آکادمیک است. هدف تشویق موسسات و دانشگاهیان به حضور مبتنی بر وب است که می‌تواند تلاش‌های دانشگاهی و علمی آنها را منعکس کند.
این ارزیابی توسط گروه پژوهشی سنجه‌های مجازی CSIC - یکی از بزرگترین سازمانهای عمومی پژوهشی اسپانیا و مرکز اطلاعات و مدارک علمی وابسته به شورای پژوهش ملی اسپانیا (CINDOC) - صورت گرفته است.
این گروه یک واحد پژوهشی است که به عنوان ناظر فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی بر روی وب عمل می‌کند و هر سال در ماه ژانویه و ژوییه این سایت به رتبه بندی مراکز پژوهش و دانشگاهی در سراسر جهان بر اساس شاخص‌های سنجه وب دامنه‌های اینترنتی موسسات اقدام می‌کند.
این اقدام نه تنها موجب بازنگری انتشارات علمی و پژوهشی بر روی وب می‌شود بلکه از این طریق طیف گسترده‌ای از فعالیتهای علمی - پژوهشی موسسات در وب سایتشان مورد ارزیابی قرار گرفته است.
این ارزیابی از سال 2004 شروع شده است و مبتنی بر شاخصهای ترکیبی‌ای است که متشکل از حجم مواد منتشر شده بر روی وب، قابلیت دیدن، نفوذ (تاثیر) صفحه‌های وب که با شاخص جایزه‌های اختصاص یافته به وب سایت ارزیابی شده و همچنین لینکهایی که به وب سایت داده شده است.
بر اساس گزارشی از خبرگزاری مهر، تازه ترین رتبه بندی دانشگاههای جهان در حالی اعلام شده است که همچون گذشته نامی از دانشگاههای ایران در فهرست یک هزار دانشگاه برتر دیده نمی شود.
در این رتبه‌بندی 5 دانشگاه آمریکایی هاروارد، استنفورد، یل، انستیتو فناوری کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، حائز رتبه های اول تا پنجم شدند.
در این رتبه بندی جهانی عمدتا دانشگاههای آمریکا بالاتر از دانشگاههای کشورهای مختلف و دانشگاه‌های سرشناس اروپا در عرصه آموزش عالی قرار گرفته اند.
بر اساس این گزارش، در این رتبه بندی نکات جالبی همچون قرار گرفتن دو دانشگاه ژاپنی (دانشگاه توکیو و دانشگاه کیوتو) در میان 29 دانشگاه برتر جهان به چشم می خورند.
همچنین دو دانشگاه چینی در هنگ کنگ نیز به ترتیب رتبه های 69 و 96 برترین دانشگاه جهان را به خود اختصاص داده اند.
برترین دانشگاه آسیایی در رده بندی جهانی دانشگاهها بر اساس وب‌متریک دانشگاه توکیو ژاپن است. دومین دانشگاه آسیایی در این رده دانشگاهی از تایوان است که در رده 96 قرار گرفته است. سومین دانشگاه دانشگاه کیوتو ژاپن و چهارمین دانشگاه آسیایی این رده بندی جهانی متعلق به چین است. دانشگاه پکن چین در این رده بندی در جایگاه 120 است. دانشگاه کیو ژاپن نیز به عنوان پنجمین دانشگاه برتر آسیا در این رده بندی در جایگاه 139 قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، هرچند دانشگاههای ایران در رده بندی جهانی بر اساس وب‌متریک وضعیت خوبی ندارند اما در بخش خاورمیانه این رده بندی نام دانشگاههای ایرانی فراوان به چشم می خورد.
بر اساس این رده بندی در خاورمیانه، دانشگاه ملک فهد عربستان در جایگاه اول قرار گرفته است. این دانشگاه در رده بندی جهانی رتبه 1128 جهانی را دارد.
دانشگاه تهران به عنوان برترین دانشگاه ایران در این رده بندی در جایگاه دوم قرار گرفته است. دانشگاه تهران در رتبه‌بندی جهانی مقام 1373 را به خود اختصاص داده است.
پس از دانشگاه تهران نیز دانشگاه‌های لبنان، امارات و فلسطین قرار گرفته اند. دانشگاه فلسطین در جایگاه هفتم قرار گرفته است.
نکته قابل توجه این است که 49 دانشگاه ایران در میان 100 دانشگاه اول خاورمیانه قرار گرفته است.
خبرگزاری مهر همچنین در گزارش دیگری اعلام کرد علاوه بر دانشگاه تهران که در این رتبه‌بندی در جایگاه نخست دانشگاههای ایرانی قرار گرفته است، و دانشگاههای صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران در جایگاه نخست دانشگاههای صنعتی و علوم پزشکی کشور قرار دارند. دانشگاه
علامه طباطبایی به عنوان دانشگاه جامع علوم انسانی کشور هیچ جایگاهی بین یک‌صد دانشگاه برتر خاورمیانه ندارد.
دانشگاه تربیت مدرس به عنوان تنها دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی کشور از رتبه 16 در میان صد دانشگاه نخست خاورمیانه برخوردار است و در رتبه جهانی 2859 قرار دارد.
49 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی ایران در زمره 100 دانشگاه نخست خاورمیانه هستند که 14 دانشگاه علوم پزشکی و 5 دانشگاه صنعتی در این فهرست به چشم می خورند.
با وجود آنکه فقط 5 دانشگاه صنعتی کشور در میان 100 دانشگاه برتر خاورمیانه قرار دارند، اما تراکم دانشگاههای صنعتی ایران در بین 20 دانشگاه برتر خاورمیانه چشمگیر است به طوری که دانشگاههای صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در میان 20 دانشگاه نخست خاورمیانه قرار گرفته اند.
بهترین دانشگاه شهرستانی ایران نیز دانشگاه صنعتی اصفهان است که در جایگاه سیزدهم خاورمیانه و 2752 جهان قرار گرفته است.
دانشگاه امام صادق (ع) با رتبه جهانی 2912 دارای رتبه 19 در بین دانشگاههای خاورمیانه و دانشکده علوم حدیث نیز دارای جایگاه 53 در بین مراکز آموزش عالی خاورمیانه است.
دانشگاه پیام نور در مقایسه با دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بهتری واقع شده است. دانشگاه پیام نور در میان دانشگاههای خاورمیانه در رتبه 45 قرار گرفته و دارای رتبه جهانی 4306 است. دو واحد دانشگاهی از دانشگاه آزاد اسلامی در جمع 100 دانشگاه برتر خاورمیانه قرار دارند. واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه 63 و واحد سبزوار با رتبه 99 در جمع یک‌صد دانشگاه برتر خاورمیانه قرار گرفته اند که به ترتیب دارای رتبه های جهانی 5385 و 6590 هستند.
دانشگاه الزهرا به عنوان تنها دانشگاه دختران ایران دارای رتبه 42 بین دانشگاههای خاورمیانه قرار گرفته و صاحب رتبه جهانی 4094 است.

منبع : http://www.irandoc.ac.ir/index.htm

متن مرتبط : وضعیت رتبه بندی دانشگاه‌های دنیا از منظر وب سنجی تشریح شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد