KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

وضعیت رتبه بندی دانشگاه‌های دنیا از منظر وب سنجی تشریح شد

 

وضعیت رتبه بندی دانشگاه‌های دنیا از منظر وب سنجی تشریح شد


رئیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی آخرین وضعیت دانشگاه ها در رتبه بندی وبی را تشریح کرد.
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین اخبار رتبه بندی دانشگاه ها از منظر وب سنجی بر اساس رتبه بندی 9 ژوئیه 2007 سایبومتریکس اسپانیا گفت: از میان 10 کشور برتر دنیا بر اساس شاخص وب، دانشگاه های ایالت متحده آمریکا 53 درصد، دانشگاه های آلمان 10 درصد، دانشگاه های کانادا 8 درصد ، دانشگاه های انگلستان 6 درصد ، دانشگاه ها هلند  4 درصد، دانشگاه های استرالیا و سوئد هر کدام 3 درصد، سوئیس و نروژ هر کدام 2 درصد و اتریش، ایتالیا، برزیل و ژاپن هر کدام 1 درصد را به خود اختصاص داده اند. 5 درصد باقیمانده نیز به سایر کشورها اختصاص دارد.

وی در مورد وضعیت کشورهای خاورمیانه در این رتبه بندی افزود: بسیاری از دانشگاه های کشور در این رتبه بندی در میان دانشگاه های خاورمیانه حضور دارند اما از نظر وب سنجی به ترتیب دانشگاه نفت و معدن ملک فهد، دانشگاه تهران، دانشگاه آمریکایی بیروت، دانشگاه امارات عربی متحده، دانشگاه برزینت فلسطین، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه القدس اورشلیم، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه سلطان قابوس در عمان جزء 10 دانشگاه اول هستند.

وی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه 12 خاورمیانه، دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه 13 و دانشگاه های علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پزشکی شیراز و امام صادق به ترتیب حایز رتبه های 15 تا 19 خاورمیانه هستند.

عضو اصلی رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام گفت: در حالیکه دانشگاه تهران رتبه دوم را در میان کشورهای خاورمیانه دارد، رتبه یک هزار و 373 را در میان 4 هزار دانشگاه جهان به دست آورده است.

وی هدف اصلی از این رتبه بندی را توجه نشان دادن و تعهد دانشگاه ها به نشر الکترونیکی عنوان کرد و گفت: رتبه بندی به صورت وب نیز مانند سایر رتبه بندی ها علاوه بر ارائه اطلاعات در مورد دانشگاه های مطرح، اطلاعات گسترده ای را نیز در زمینه دانشگاه های کشورهای در حال توسعه ارائه می دهد.

مهراد اظهار داشت: وب سنجی در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است اما از شاخص های به صورت وب در ارزیابی دانشگاهی کمتر استفاده می شود، این در حالی است که وب متغیرهای بیشتری را در راستای مأموریت دانشگاه ها منعکس می کند.

وی اضافه کرد: دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در ایران، استادان و پژوهشگران باید در وب حضور موثری داشته باشند و فعالیت های خود را جهت استفاده جامعه منعکس کنند.

رئیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی گفت: در صورتی که عملکرد به شکل وب یک دانشگاه یا موسسه پائین تر از سطح انتظار باشد، روسای دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور باید در سیاست های خود بازنگری کنند و کیفیت نشر الکترونیک را به طور فزاینده ای ارتقاء دهند.
 

 منبع : خبرگزاری مهر نیوز

متن مربوط به این موضوع : حمید توکلی:500 وب سایت برتر موسسات تحقیق و توسعه جهان معرفی شد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد