بررسی عملکرد مجالس ششم وهفتم گزارش کامل مناظره الیاس نادران و محسن آرمین

|
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی
نشستی با موضوع مناظره درباره عملکرد مجالس ششم و هفتم با حضور محسن آرمین نائب رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ششم و الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی و رییس کمیسیون اصل 44 مجلس هفتم روز چهارشنبه از سوی انجمن روزنامهنگاران مسلمان برگزار شد.
آرمین: انتخابات مجلس از حساسیت بالایی برخوردار است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محسن آرمین طی سخنانی در این نشست با تبریک عید قربان وعید غدیر گفت: بر اساس آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است، مجلس در ساختار قدرت و نظام سیاسی کشور جایگاه ویژهای دارد. اگر نظامهای سیاسی جهان را به ریاست محور و پارلمان محور تقسیم بندی کنیم میتوان ادعا کرد که جمهوری اسلامی پارلمان محور است. از این جهت که به تعبیر امام خمینی(ره) مجلس در راس امور و مطابق قانون اساسی تنها مرجع قانونگذاری است.
وی افزود: اینکه از ظرفیت واقعی مجلس تا چه حد استفاده عملی شده و تا چه حد این امکان برای جامعه فراهم میشود که نمایندگان واقعی خود را معین کنند، جای سوال است. ابزارهای مجلس مشخص است؛ از طریق قانونگذاری و نظارت صلاحیتهای خود را در جهت اصلاح امور کشور مشخص میکند. بنابراین انتخابات مجلس از حساسیت بالایی برخوردار است و طبعا وقتی در آستانه شکلگیری آن قرار گرفتیم، جامعه باید حساسیت زیادی داشته باشد؛ چون مردم چهار سال سرنوشت کشور خود را با رای خود تعیین میکنند.
این نماینده مجلس ششم ادامه داد: تصور میکنم جامعه این حساسیت را به خوبی درک کرده و در این شرایط بررسی عملکرد مجلس هفتم و ششم میتواند راهگشای ما در انتخاب بهتر و صحیحتر نمایندگان مجلس باشد. امیدوارم در این انتخابات هم در حوزه اجرا و هم در معرفی نقش مجلس و اهمیت آن بتوانیم موفق باشیم.
نادران: عملکرد مجلس هفتم قابل دفاع است
به گزارش ایسنا در ادامه الیاس نادران نیز با تبریک اعیاد قربان وغدیر گفت: در اهمیت مجلس و نقشی که میتواند در کشور داشته باشد در همه حوزهها به خصوص مناسبات خارجی تردیدی نیست و در هفت دوره گذشته مشخص شد که مجالس میتوانند در راستای تقویت اهداف نظام و یا به عنوان ترمزی برای پیشرفت کشور عمل کنند؛ بنابراین فکر میکنم ما برای آنکه بتوانیم به الگوی مناسبی در مجلس هشتم دست پیدا کنیم، باید ببینیم که چه شاکلهای برای آن مناسبتر است و میتوانیم به مقایسه دو مجلس که در شرایط متفاوت اداره شده است بپردازیم که آیا الگویی مانند مجلس ششم باشد یا هفتم و یا الگوی سوم.
وی ادامه داد: در زمینه الگوی مجلس هشتم دو رویکرد میتوانیم داشته باشیم؛ یکی بحث رویکردی و دیگری بحث کارکردی. در بحثهای رویکردی پنج محور را در نظر میگیریم. یکی مواضعی که سران و موثرین مجالس در حوزههای مختلف داشتنند و دیگری نطقهای مجلس که عمدتا بر اساس چه محورهایی شکل گرفته بودند، اقدامات دسته جمعی، نامههای دسته جمعی ـ چه آنهایی که به امضا رسیدند و چه آنهایی که نرسیدند ـ و نیز طرح و لوایحی که شاکله مجلس را تعیین میکنند که من از مجلس هفتم در این پنج محور دفاع میکنم.
نادران اضافه کرد: در بحث کارکردی ما در صحنههای سیاسی کشور چه از امور نظارتی، چه تحقیق و تفحصها و چه تعامل با قوا در صحنههای سیاسی کشور و چه در مجموعه قوانین اولویتبندی در مسایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و چه در فعال کردن کمیسیون اصل 90 برای رسیدگی به مسایل اساسی مردم و دستهبندی کردن مشکلات و مجموعه اقداماتی که به رویکرد مجلس برمیگردد، مانند دفاع از حق مردم در بحث هستهیی و تبدیل آن به مطالبه عمومی،کارشناسی رفتار کردن چه در دولت هشتم و چه در دولت نهم و نیز در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و شافسازی رفتارهایی که صورت گرفته عملکرد مجلس هفتم قابل دفاع است.
به گزارش ایسنا نادران در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان موفقیت در مورد اصل 44 گفت: قبل از تشکیل مجلس هفتم اقدامات کوتاهمدتی در خصوص مسائل اقتصادی تدوین کردیم که تثبیت نرخ کالاهای اساسی و کاهش نرخ سود بانکی از جمله این اقدامات بود. تدوین سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی یک برنامهریزی بلندمدت است که در جهت اصلاح ساختار اقتصادی کشور انجام شد؛ رفتن اقتصاد به سمت رسیدن به یک اقتصاد کارآمد، شفاف و مردمی که با بالندگی همراه باشد، به جای یک اقتصاد ناکارآمد و رانتی یکی از بسترهای تحقق سند چشمانداز بیست ساله بود.
کمیسیون ویژه اصل 44 زمینه رقابت سالم را فراهم کرد
وی افزود: در همین راستا در تیر ماه 85 کمیسیون ویژهیی از صحن علنی مجلس رای اعتماد گرفت و این برای سومین بار بود که بعد از انقلاب چنین کمیسیونی تشکیل میشد.
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی در مجلس اظهار کرد: آنچه در این راستا انجام شد ظرفیتهای این تحول را به سمت رقابت سالم که اتکاء به رانتهای نفتی را به حداقل برساند، پیش برد.
نادران در ادامه با بیان اینکه " ما در حوزه نظارتی با دستگاهها تعامل کامل داشتیم" تاکید کرد: نتیجه این بحثهای نظارتی به خصوص در حوزه سهام عدالت این بود که ساز و کاری که ما پیش میبردیم از آنچه دولت در حال انجام بود، متفاوت است و با این روند دخالت دولت در این امور را از بین بردیم.
باید از تمام اختیارات خود برای دفاع از مبانی اسلامیت و جمهوریت دفاع کرد
به گزارش ایسنا همچنین آرمین درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال تکرار استفاده از ابزار تحصن از سوی همفکران وی در صورت راه یافتن به مجلس هشتم با بیان اینکه " اگر به خاطر داشته باشید تحصن زمانی در دستور کار نمایندگان اصلاحطلب مجلس ششم قرار گرفت که بخش اعظمی از کاندیداهای مجلس هفتم ردصلاحیت شدند و این ردصلاحیت شدگان فقط محدود به نمایندگان مجلس یا اعضای احزاب دوم خرداد یا احزاب اصلاحطلب نبود" ابراز عقیده کرد: این روند طرح و برنامهای در آستانه برگزاری مجلس هفتم و در راستای ترکیب مجلس هفتم بود.
این نماینده مجلس ششم با یادآوری اظهارات رییس مجلس و رییس جمهور وقت قبل از انتخابات مجلس هفتم و همچنین با اشاره به شرایطی که منجر به " خطر حذف جمهوریت نظام و بلاموضوع شدن انتخابات در نظام جمهوری اسلامی میشود"خاطرنشان کرد: از آنجایی که نمایندگان مجلس به قانون اساسی سوگند خوردهاند تا از جمهوری اسلامی و آزادی مردم دفاع کنند؛ بنابراین نماینده مجلس میتواند از هر امکان قانونی در جهت دفاع از حقوق مردم استفاده کند که یکی از این اقدامات در آن زمان تحصن بود.
وی معتقد است: تحصن نمایندگان مجلس ششم در جهت احقاق حقوق مردم، آزادی انتخابات و تشکیل یک مجلس مستقل مرکب از نمایندگان سیاسی رسمی مختلف بود. این تحصن یک اقدام قابل دفاع، بلکه افتخارآمیز بود. نه فقط بنده، بلکه هرکس که دل در گرو اعتلای پیشرفت جمهوری اسلامی دارد و به اسلامیت نظام نیز التزام دارد، باید نسبت به این مورد حساسیت داشته باشد و باید از تمام اختیارات خود برای دفاع از مبانی دفاع کند.
آرمین تاکید کرد: اگر قرار شود مجلسی با ترکیب از پیش تعیین شده داشته باشیم و انتخاباتی برگزار کنیم که طی آن رای مردم و آزادی آنها بلاموضوع باشد هر کس در هر مرجعی باید از اختیاراتش استفاده کند تا چنین اتفاقی نیفتد.
مجلس هفتم که اصولگراست چند نامه در جهت حمایت از مردم فلسطین نوشت؟
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید اگر همفکران شما اکثریت مجلس هشتم را به دست آورند باز از مشی مجلس ششم استفاده خواهند کرد؟ گفت: شما اول بگویید منظور از مشی ما چیست؟
خبرنگار از او پرسید منظورم مشی افراطگرایانه شماست.
این نماینده مجلس ششم نیز پاسخ داد: از فرصتی که این دوستمان با سوال خود ایجاد کرد، استفاده میکنم و در این راستا در خصوص افراطیگری که نمیدانم اصلا به کار بردن این واژه در مورد مجلس ششم صحیح است یا نه صحبت میکنم؛ چرا که اتهامات زیادی به مجلس ششم وارد است، از جمله اینکه مجلس ششم منافع نظام و مصالح جمهوری اسلامی را در نظر نداشت. من اینجا بهتر میدانم که در این خصوص مستند به آمار سخن بگویم و حرفها و شعارهای کلی را کنار بگذارم؛ چراکه نوع عملکردها و جهتگیریها بر اساس آمار مشخص میشود.
نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم خاطرنشان کرد: حدود 800 طرح و لایحه بازمانده از مجلس قبل وارد مجلس ششم شد. از این میان آنچه مورد بررسی قرار گرفت و به قانون تبدیل شد. 229 مورد مربوط به موافقتنامههای بینالمللی، 179 مورد مربوط به مصالح اقتصادی و اجتماعی، 157 مورد مربوط به مسائل اجتماعی، 52 مورد مربوط به مسائل قضایی، 25 مورد مربوط به مسائل فرهنگی و 20 مورد مربوط به مسائل سیاسی بود.
آرمین با تاکید بر اینکه " بررسی این موارد نشان میدهد که مجلس ششم خود را با گرایشات جریانی و حزبی خاص منحصر نکرد" گفت: اصلاح قانون مطبوعات، قوانین مربوط به گزینش معلمان، قانون جرایم سیاسی، الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون منع شکنجه ـ که شورای نگهبان آن را رد کرد ـ قانون خدمت نظام وظیفه ـ که در جهت حل معضلات و مشکلات بخشی از جامعه مورد توجه قرار گرفت ـ قانون منع اشکال، تبعیض علیه زنان، اصلاح قانون انتخابات، اصلاح قانون وظایف و اختیارات ریاست جمهوری، قانون نحوه تشکیل هیات منصفه مطبوعات همه و همه از مواردی بود که مورد تاکید و توجه مجلس ششم قرار گرفت.
این نماینده مجلس ششم، با بیان اینکه " دو مورد از این طرحهای سیاسی که عبارتند بودند از حقوق شهروندی و قانون نحوه تشکیل هیات منصفه مطبوعات بالاخره از صافی شورای نگهبان گذشت" گفت: جزء اولین اقدامات مجلس هفتم لغو قانون نحوه تشکیل هیات منصفه مطبوعات بود، به این بهانه که این قانون مرجع مالی مشخصی ندارد.
آرمین افزود: در طول مجلس ششم 168 نامه به امضای نمایندگان مجلس رسید که 31 مورد از این نامهها بر حقوق شهروندی و آزادیهای قانونی ناظر بود. 82 نامه نیز ناظر به حوزه اقتصادی اعم از امور تولیدی، عمرانی و درخواست برای حل مشکلات اقتصادی جامعه بود. 12 نامه نیز به مردم فلسطین و دفاع از آنان و لزوم محرومیت اسرائیل و آمریکا مربوط میشد.
وی با طرح این سوال که " مجلس هفتم که میگوید مجلس اصولگراست چند نامه در جهت حمایت از مردم فلسطین نوشته است؟" گفت: از این جهت مجلس هفتم به هیچوجه به پای مجلس ششم نمیرسد. کنفرانس حمایت از مردم فلسطین را هم مجلس ششم برگزار کرد.
این نماینده مجلس ششم ادامه داد: در مورد مسائل هستهیی هم فکر میکنم امروز کاملا روشن و مشخص است که کدام دیدگاه و رویکرد در این زمینه منافع عالی کشور را دنبال میکرده است؟ دوستان ما موفق شدند از مسالههستهیی با تبلیغاتی که به راه انداختند تصور خاصی در ذهن مردم ایجاد کنند اما وظیفه نخبگان این است که به مسائل اینچنینی با دید کارشناسی نگاه کنند.
آرمین با بیان اینکه " ما در دوران اصلاحات به تکنولوژی هستهیی دست پیدا کردیم" گفت: UCF در دوره اصلاحات شکل و کلا پرونده هستهیی در دوران اصلاحات شتاب گرفت. آب سنگین اراک و بسیاری از موارد دیگر در این راستا در دوره اصلاحات صورت گرفت.
وی با بیان این اعتقاد که " بعد از دوره اصلاحات تاکنون به لحاظ فناوری و تکنولوژی کاری صورت نگرفته است" گفت: تمام این دستاوردها زمانی صورت گرفت که ما با هیچ نوع تحریمی روبرو نشدیم و همکاریهای اقتصادیمان در اوج ادامه پیدا کرد؛ چراکه به دست آوردن اینگونه دستاوردها به گونهای تدوین شد که دیگر منافع ما نیز حفظ شود.
این نماینده مجلس ششم ابراز عقیده کرد: درست است که ما 162 سانتریفیوژ را به سههزار تبدیل کردیم، اما نیروگاه بوشهر ما متوقف است.
وی در بخشی از سخنان خود نسبت به همکاری روسیه در زمینه بحث هستهیی با ایران ابراز تردید کرد.
این نماینده مجلس دوره ششم با اشاره به قطعنامههای صادر شده علیه ایران تاکید کرد: در هر صورت عملکرد مجلس ششم در مقابل مجلس هفتم را افتخارآمیز است.
به گزارش ایسنا نادران نماینده مجلس دوره هفتم نیز با اشاره به اظهارات آرمین نماینده مجلس دوره ششم گفت: آیا این که طرح سه فوریتی برای الزام دولت ایران به امضای پروتکل الحاقی بدهیم جزء افتخارات است؟ اینها نتایج تکنولوژی هستهیی است؟ این جوری حرف بزنید؟! آسمان و ریسمان را نمیتوان بهم بافت. وقتی آقای روحانی در اجلاس پاریس برای امضاء رفته بودند، همانجا نمایندگان اروپا به ایشان گفتند که مجلس ما طرح سه فوریتی امضاء میکند برای ملزم کردن ایران به امضای پروتکل الحاقی!. اینکه تحصن را توجیه کنیم به دلیل ردصلاحیتها، معنایش این است که در داخل حاکمیت افرادی که مسوول هستند به همه منتقل کنند که کار را از مسیر خود طی نکنیم، بلکه از مسیری برویم که همه مردم و نظام را در مسیر اتهامات بینالمللی قرار دهیم که این پذیرفتنی نیست.
نادران: به راحتی از هر رفتاری دفاع نکنیم
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی ادامه داد: اینکه متهم کنیم از قبل 190 کرسی معین شده است، این یعنی توهین به شعور سیاسی مردم. میفرمایند از طریق ردصلاحیت شدهها تحصن اتفاق افتاد. سوال من این است که در شوراهای دوم که مجری، ناظر و وزارت کشور دولت اصلاحات بود نتیجه چگونه شد؟ این هم از پیش تعیین شده بود؟ ما باید بپذیریم که مردم از عملکرد افراطی گروههای دوم خرداد تغییر رویکرد دادهاند. از سال 81 شروع شد و تا بعد ادامه پیدا کرد. باید آسیبشناسی کرد و به راحتی از هر رفتاری دفاع نکنیم.
نادران افزود: ما در مجلس هفتم ممکن است اشتباهی داشته باشیم که باید صادقانه و شجاعانه بپذیریم که رفتارمان اشتباه بوده است. این هم برای مردم پذیرفتنیتر است و هم ما را از اینکه توهم توطئه داشته باشیم دور میکند.
این نماینده مردم تهران در مجلس هفتم ادامه داد: بحث من در مورد موافقتنامهها در تعداد نیست، بلکه در رویکرد است. اینکه بگویید این تعداد موافقتنامه را امضاء کردیم، من که میدانم چقدر وقت گرفته، اما آیا این نامهها مشکلات مردم را حل کرد؟
وی همچنین با اشاره به اظهارات آرمین درباره رد لایحه جرم سیاسی و هیات منصفه مطبوعات در مجلس هفتم گفت: وقتی بحث طرح است، سوال من این است که چرا آنکه بار مالی داشته باشد و مغایر اصل 75 قانون اساسی است را مجلس ششم پیشنهاد نکرد؟ دولت اصلاحات این موضوع را پیشنهاد میکرد و بار مالی آن را میپذیرفت ایرادی هم پیدا نمیکرد. چرا دولت اصلاحات همراهی نکرد برای چنین پیشنهاداتی؟ بنابراین به نظر من در بحث آمار باید مراقب جهتگیریها باشیم.
در این لحظه آرمین گفت: شما بار مالی را باز نکردید والا دولت اصلاحات با شما همکاری میکرد.
نادران پاسخ داد: شما زورتان به دولت اصلاحات نرسید. چیزی که برای شما مساله اساسی و مورد عنایتتان بود. پس چگونه توقع دارید چیزی که ما آن را مسالهی اساسی کشور نمیدانیم و مشکل اساسی ملت نمیدانیم و فکر میکنیم که مشکلات اساسیتری وجود دارد که باید به آن رسیدگی کرد، آنها را عمل کنیم؟

نامههایی که در حمایت از مردم فلسطین نوشتیم بیشتر از مجالس گذشته بود
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی ادامه داد: وقتی که ایشان(آرمین) میگویند ما 12 نامه در حمایت از مردم فلسطین نوشتیم، ایشان به یاد دارند که نطقی کردند به گونهای که آقای کروبی که رییس مجلس بودند گفتند این حرفهایی که شما مطرح کردید رادیو اسرائیل هم نمیگوید؟!.
وی گفت: این کارهای روتینی است که تمام مجالس برای روزهایی مانند روز زمین انجام میدهند، اتفاقا مجلس هفتم از افتخاراتش این است که نامههایی که در حمایت از مردم فلسطین نوشت بیشتر از مجالس گذشته بود.
آرمین گفت: از این نامهها آمار بدهید؟
نادران گفت: تعداد این نامهها 15 عدد است.
آرمین گفت: آقای نادران اگر من میگفتم 16 نامه شما چه میگفتید؟
نادران گفت: شما به آمار مرکز پژوهشها مراجعه کنید. همان موقع کنفرانسی گذاشتید پیرامون بحث ایران و فلسطین در قرن 21. در آنجا مطرح شد که منافع ملی ما ایجاب میکند که از مردم فلسطین حمایت نکنیم و گفتید به ما چه ربطی دارد که مردم فلسطین چه میکنند؟ این کنفرانسی بود که همه مردم ایران آن را شنیدند. رویکرد شما این بود. آقای میردامادی آنجا سخنرانی کردند. آیا موضعشان در حمایت از مردم فلسطین بود؟ شما به خاطر معضلاتی که با نیروهای مسلح داشتید هزینه دفاعی این کشور را نصف کردید. نصف کردن هزینه یعنی چه؟
اظهارات آقای آرمین در زمینه هستهیی دقیقا عکس سیاست مجلس ششم است
وی اضافه کرد: در مورد بحث هستهیی نیز درست است ما آنچه که جزء افتخارات کشورمان محسوب میشود تجمیع شده همه اتفاقاتی است که در دهههای گذشته اتفاق افتاده است. این نه اتفاقی است که امروز افتاده و نه افتخاری است که ما پای کار کسی بنویسیم اما شما ببینید روند رفتاری که اتفاق افتاده است. ایشان(آرمین) میفرمایند ما داوطلبانه آن را پذیرفتیم. درست است اما داوطلبانه پذیرفتن برابر با این است که از ترس مرگ خودکشی کنیم. شما گفتید داوطلبانه پذیرفتیم.
نماینده مردم تهران در مجلس هفتم ادامه داد: اروپاییها میگفتند این جزیی از نظام حقوقی است. داوطلبانهای که اجازه ندهند به شما از امکانات خود حتی آزمایشگاهی استفاده کنید به چه درد میخورد؟ دوستان حق تعلیق را پذیرفتند و آن را سه فوریتی امضاء کردند. بنابراین اگر آقای آرمین قبول دارند که تکنولوژی هستهیی جزء لوازم این کشور است و ما باید همه امکانات آن را بومی کنیم و برای دستیابی به آن هزینه بپردازیم نقطه خوبی است و این دقیقا عکس سیاست مجلس ششم است.
نادران افزود: آقای روحانی در دوره مشترکی که بین مجلس ششم و هفتم وجود داشت. گزارشاتی که به مجلس هفتم میدادند شما ببینید چه بود؟ نوع تقاضاهایی که در جلسات غیرعلنی مجلس ششم از ایشان داشتند با آنچه ما داشتیم چه بود؟ ما میگفتیم دولت الزام دارد اگر اروپا و آمریکا شیطنت کردند و پرونده ایران را به شورای امنیت بردند تعلیق را تعطیل کنیم. آیا این جهتگیری غلط است؟ آیا ما اول تعلیق را تعطیل کردیم یا آنها پرونده ما را به شورای امنیت بردند و ما مجبور شدیم تعلیق را تعطیل کنیم.
آرمین: واقعیات روز را انکار میکنید
به گزارش ایسنا آرمین در رد سخنان نادران گفت: اول شما تعلیق را تعطیل کردید بعد پرونده به شورای امنیت رفت. شما واقعیات روز را انکار میکنید. اواخر دولت آقای خاتمی تعلیق تعطیل شد. قطعنامههای آژانس و شورای امنیت بعد از این مسائل بود.
نادران: آقای آرمین! آنها مشکلشان با ما بر سر چرخه سوخت هستهیی است
نادران در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات آرمین گفت: امروز حتی رسانههای خارجی اذعان دارند که سوخت نیروگاه بوشهر وارد شده است. آقای آرمین میگویند ما نمیدانیم که آمده یا نه. اینکه وقتی چرخه سوخت وارد نیروگاه میشود مربوط به زمانی است که پروژه کامل شده است. آقای آرمین! ما را در استفاده از انرژی هستهیی محروم نکردند بلکه حق تولید انرژی هستهیی را ندارید، یعنی آنها مشکلشان با ما بر سر چرخه سوخت هستهیی است.
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی اضافه کرد: امروز اتفاقا در عسلویه بیش از 60 هزار نفر کار میکنند. اما آنچه کار میشود در مسیری طراحی شده است. آقای زنگنه در پایان دولت چهارم برای 11 فاز مناقصه برگزار و داخلیها و خارجیها را دعوت کرد. وقتی این مناقصه برگزار شد گفت به ترتیب از کمترین هزینه فازها را میدهیم تا آخر. اینکه برای آن نبود که فازها عملیاتی شود. در دنیا هیچکس اینگونه مناقصه برگزار نمیکند. این کار فقط برای آن بود که به دولت بعدی بگوید شما در این فاز قرار بگیرید و بگویید ما 11 قرارداد فاز را امضاء کردهایم. شما باید آن را عملیاتی کنید. کجای دنیا مناقصه را اینگونه برگزار میکنند؟ شما مناقصات فاز 12 تا 22 را ببینید که چگونه برگزار کردهاند و چه کسانی و چگونه برنده شدهاند. حال اگر دولت در این فازها تجدیدنظر کند آن را باید به انرژی هستهیی ربط بدهید.
نماینده مردم تهران در مجلس هفتم ادامه داد: در مورد عملکرد اقتصادی نیز سوال من این است که مجلس ششم در رفع مشکلات اقتصادی مردم چه کرد؟
به گزارش ایسنا آرمین نیز در پاسخ به اظهارات نادران گفت: بحث عملکرد اقتصادی را میگذاریم برای دوره بعد و مقایسه میکنیم عملکرد اقتصادی مجلس هفتم و دولت نهم را با مجلس و دولت اصلاحات.
نادران گفت: عملکرد مجلس را باید با مجلس مقایسه کرد.
آرمین هم گفت: نمیتوان عملکرد مجلس را از دولت جدا کرد.
آرمین: توهین به شعور مردم یعنی به آنها اجازه ندهید که آزادانه انتخاب کنند
وی در ادامه با رد اظهارات نادران مبنی بر اینکه تحصن نمایندگان مجلس ششم نظام را در معرض اتهامات بینالمللی قرار داد، ابراز عقیده کرد: تحصن افتخاری برای نظام بود و زمانی که انتخاباتی برگزار میشود که 190 کرسی از پیش تعیین شده و 60 درصد نمایندگان ردصلاحیت میشوند. این یعنی چه؟ ما که در عصر حجر زندگی نمیکنیم همه دنیا میبینند. آقای نادران آنچه ایران را در معرض اتهامات بینالمللی قرار میدهد همین عملکردهاست. اگر نمایندگان از حقوق قانونی خود استفاده میکنند برای آن است که به مردم دنیا بگویند هنوز این آزادیها وجود دارد که نمایندگان میتوانند از حق مردم خود دفاع کنند و اگر تصویر دیگری از نظام جمهوری اسلامی را در دنیا نشان دادید، این است که ایران را در معرض اتهام بینالمللی قرار میدهد. اتهاماتی که به دوستانتان برمیگردد را به ما مربوط نکنید.
این نماینده مجلس ششم افزود: آقای نادران میگوید اینکه گفته شده 190 کرسی از پیش تعیین شده یعنی توهین به شعور مردم. اما توهین به شعور مردم یعنی آنکه برای آنها حق تشخیص قائل نشوید. این توهین را دوستان شما و شما کردید که از چنین انتخاباتی دفاع میکنید. توهین به شعور مردم یعنی به آنها اجازه ندهید که آزادانه انتخاب کنند.
آرمین در ادامه با انتقاد از آنچه نادران درباره بار مالی هیات منصفه مطبوعات مطرح کرد نیز گفت: شورای نگهبان همواره چیزی را تصویب میکند که بار مالی آن مشخص شده باشد. این قانون پس از شش بار با تمام نکتهسنجیهای شورای نگهبان که نسبت به مصوبات مجلس داشت، قبول کرد که بار مالی ندارد اما شما میگویید که این بار مالی دارد. چرا؟ چرا شما آن را لغو کردید؟ دلیلش را البته گفتید و آن اینکه این موضوع برای شما در اولویت قرار ندارد؟
وی در ادامه اعتقاد خود را اینگونه بیان کرد: روزنامهنگاران بدانید که مجلس هفتم برای آزادی قلم و محاکمات شما در دادگاهها هیچ اولویتی قائل نیست و من اضافه میکنم نه تنها اولویت بلکه ارزشی قائل نیست.
نادران گفت: من نگفتم اولویتی قائل نیستیم.
آرمین گفت: آقای نادران حرفهای شما ضبط شده است. من نپرسیدم چرا شما قانونی را برای آزادی بیان تصویب نکردید بلکه پرسیدم چرا قانونی را که تصویب شد شما لغو کردید؟ آقای نادران نه تنها شما اولویت قائل نیستید بلکه قانونی را که در جهت آزادی قلم است مجلس هفتم آن را لغو میکند. چرا؟ شما هیچ نظر مثبتی در این زمینه ندارید وگرنه دلیلی برای این کار نبود. وقتی میگویند این کار بار مالی دارد، شما لغو میکنید و یا نه واقعا فکر میکردید باید کاسه داغتر از آش باشید.
این نماینده مجلس ششم همچنین درباره اظهارات نادران در مورد کنفرانس فلسطین اظهار کرد: کنفرانسی که در مجلس ششم برگزار شد تمام گروههای فلسطینی مبارز در آن شرکت کردند. قطعنامهی کنفرانسی که مجلس ششم برگزار کرد را در این زمینه ببینید و بگویید آیا ادعای آقای نادران درست است که ما گفتیم مساله فلسطین به ما ربطی ندارد. آقای نادران شما نماینده مجلس و چهره سرشناس کشور هستید. شما میگویید ما بودجه نظامی به فلسطین را نصف کردیم! این درست نیست.
وی ادامه داد: آقای نادران این حرفها که گفته میشود در روزنامهها منعکس میگردد.
آرمین همچنین درباره سوخت نیروگاه بوشهر گفت: من هم میپذیرم که این افتخار ماست. این نیروگاه اساسا جزء وظایف کشور روسیه بود ولی به دلیل همین بحران هستهیی است که آن را عقب انداختند. نیروگاه هستهیی از سال پیش کامل بود و هیچ چیز جدیدی ندارد و لنگ همین سوخت هستهیی است. کاری نداریم که تا چه حد به صرفه اقتصادی است یا نه. آقای نادران ما این حرف را میزنیم که این بزرگترین پیروزی ماست و فردا فلان مقام روسیه میگوید تا آخر سال آینده مقامات ایران فکر سوخت هستهیی نباشند. دعوایی که بین روسیه و آمریکا وجود دارد ما وجهالمصالحه آن هستیم و نباید دلخوش کنیم. دقیقا دو روز بعد از آنکه گفتند این پیروزی بزرگ ملت است روسها گفتند تا پایان 2008 فکر سوخت هستهیی را ایرانیها باید از سر بیرون کنند.
نادران: هوار نزنید، پس ما برای چه انقلاب کردیم؟

نادران در ادامه خطاب به آرمین گفت: شما که حرف از تایید صلاحیتها میزنید مگر نه این است که مرجعی برای این تایید صلاحیتها لازم است؟ اینکه 135 نماینده نامهای نوشتند و توهین کردند و بعد از آن از خود رفتاری نشان دادند که به هیچ وجه پسندیده نبود در این صورت آیا میتوان گفت چون ردصلاحیتها انجام شده ما تحصن میکنیم؟ وقتی که به مجلس هفتم گفتند شما از بین سنگلاخ در این مجلس حاضر شدید، آیا این جای تامل ندارد؟
وی گفت: شما و رفقای شما ادعا میکنید که 190 کرسی مجلس هفتم از قبل تعیین شده بود ولی در شورای شهر که خودتان آن را برگزار کردید هیچ نظارتی را اعمال کردید؟ البته که هیچ نظارتی را اعمال نکردید و دیدید که نتیجهاش چه شد.
این نماینده مجلس همچنین درباره بحث هیاتهای منصفه مطبوعات نیز گفت: در این مورد نمیخواهم از آنچه که تصویب شده و تصویب نشده دفاع کنم. دراین راستا باید دید آنچه که قبلا عملی میشده چه ایرادی داشته است.
نادران خطاب به آرمین ادامه داد: شما نباید هوار بزنید که ای خبرنگاران! در حال حاضر آزادی بیان نیست. پس ما برای چه انقلاب کردیم؟ من که خود جانباز قبل از انقلاب هستم. مگر شما دارید درباره یک رژیم دیکتاتور حرف میزنید؟ شما خودتان در دانشگاه تربیت مدرس کنفرانسی در رابطه با حمایت از فلسطین برگزار کردید و مسوولین و موثرین و افراد حزب مشارکت هم در آنجا بودند و در آن کنفرانس مطرح شد که منافع ملی ما با حمایت از فلسطین تعارض دارد.
این نماینده مجلس هفتم در ادامه درباره اقدامات اقتصادی این مجلس که سوال یکی از خبرنگاران نیز بود، گفت: در اولین اقدامات، حمایت از مددجویان کمیته امداد جزو موارد اولیه مورد توجه ما بود. مجلس ششم به دلیل مشکلاتی که با کمیته امداد داشت بودجه مددجویان را سه سال نگهداشت. همچنین ما همزمان برای بحث بهزیستی، بودجهای در نظر گرفتیم. در بودجه سال 84 نیز نظام توزیع بودجه را به نفع طبقات محروم در بحث توزیع یارانههای مربوط به حاملهای انرژی همچنین در بحث روانسازی اقتصادی اصلاح کردیم.
وی همچنین درباره شورای نگهبان نیز گفت: اینطور نیست که شورای نگهبان در بررسی قوانین به مجلس ششم بودن و یا هفتم بودن توجه داشته باشد. شورای نگهبان تمام قوانینی که با شرع و قانون اساسی مغایرت دارد را برمیگرداند.
نادران همچنین بحث اجرای کلی اصل 44، اصلاح ساختار قیمتها، هدفمند کردن یارانهها و توجه به بحث مسکن را از دیگر اقدامات مجلس هفتم برشمرد.
در ادامه خبرنگار به نادران گفت: حقوق ملت را باید طبقهبندی شده بررسی کرد، شما سوال من را کامل جواب ندادید.
نادران نیز گفت: در رابطه با حقوق مردم، مجلس هفتم کارهای زیادی انجام داد. مثلا تحقیق و تفحص که از آزمونهای دستیاری انجام داد، تحقیق و تفحص از قوه قضاییه، آموزش عالی چه در حوزه دانشگاههای آزاد و چه در حوزه دانشگاههای دولتی، از جمله اقدامات مجلس هفتم بود.
وی افزود: کمیسیون اصل 90 نیز مشکلات و شکایات مردم را طبقهبندی کرد. آمارهایی نیز در این زمینه وجود دارد که شما میتوانید برای دیدن آنها به سایت مجلس و یا مرکز پژوهشهای مجلس مراجعه کنید.
آرمین: وظیفه خود میدانیم که هشدار دهیم
به گزارش ایسنا در ادامه این مناظره خبرنگاری از آرمین پرسید: فکر نمیکنید اگر اکثریت مجلس هشتم به دست اصلاحطلبان بیافتد باز شاهد دعوای تکراری دولت و مجلس خواهیم بود؟
آرمین پاسخ داد: اولا این کاملا روشن است که مراجعی که صلاحیت افراد را تایید میکنند چه گرایشهایی دارند. درخصوص آن نامه هم باید بگویم که کاملا محترمانه بود و کوچکترین اساعه ادبی نداشتیم و گفتیم اگر این روند ادامه پیدا کند باید جام زهر دیگری نوشیده شود. ما وظیفه خود میدانیم که هشدار دهیم.
این نماینده مجلس ششم در ادامه با اشاره به نشست شورای همکاری خلیج فارس نسبت به مباحث مطرح شده در این نشست انتقاد کرد.
آرمین اظهار کرد: این روزها خیلی مسایل اتفاق میافتد که پیروزی نامیده میشود. اگر ما نامه نوشتیم و طرح سه فوریتی برای امضای پروتکل الحاقی دادیم به این خاطر بود که به وضعیت فعلی دچار نشویم.
نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ششم درباره شورای شهر نیز گفت: ما که شوراهای شهر را به رسمیت میشناسیم، منتها میگوییم باید برای شعور مردم احترام قائل شد. ما میگوییم اجازه دهید مردم خودشان انتخاب کنند، نه اینکه دیگری انتخاب کند.
وی همچنین درباره اظهارات نادران مبنی بر اینکه مردم از شما برگشتهاند، گفت: آقای نادران! این شعارها را ندهید. اگرچه ما قبول داریم که نارساییهایی هم داشتیم اما معتقدیم نارساییهای مجلس ششم بسیار کمتر از مجلس هفتم بوده است و ما در آنجا بسیار افتخار آفریدیم.
وی همچنین در پاسخ به این اظهار نادران که شما مساله هیات منصفه مطبوعات را اولین و مهمترین مساله کشور میدانستید، گفت: ما نمیگوییم این مساله از مهمترین مسایل مملکت است. اگر واقعا مساله اول نبود شما چرا آن را لغو کردید؟
نادران گفت: قوه قضاییه گفت که موضوعیت ندارد.
آرمین گفت: قوه قضاییه نگفت. شما مجلس را به ذلت کشاندید.
این نماینده دوره ششم مجلس گفت: شما برای جلو و عقب کشیدن ساعت هفت ماه وقت مجلس را گرفتید.
وی همچنین درباره مساله کنفرانس حمایت از حقوق فلسطین که از سوی نادران مطرح شد، گفت: شما میگویید یک کنفرانسی را یکی از احزاب اصلاحطلب برگزار کرده است. من که در آنجا حضور نداشتم. من هماکنون به عنوان نماینده مجلس ششم درخصوص برنامههای این مجلس صحبت میکنم. کنفرانس حمایت از فلسطین در مجلس ششم برگزار شد و باید در مورد آن صحبت کرد.
ارادهای نمیگذارد هیچ برنامهای به نام مجلس ششم ثبت شود

در این بین خبرنگار گفت: لطفا به سوال من جواب دهید.
آرمین جواب داد: مجلس ششم با ارادههای قانونگریز درگیری داشت. ما مسیری در جهت توسعه اقتصادی سیاسی همهجانبه مشخص کردیم و البته در این راه موانعی وجود دارد که باید از آن پرهیز کرد. امکان ندارد شما مجلسی داشته باشید که در آن بین دولت و مجلس اشکال و اصطکاکی پیش نیاید. به همین مجلس هفتم نگاه کنید، همین آقای الیاس نادران وقتی 50 نفر از اقتصاددانان انتقادات خود را مطرح میکنند، ایشان این اقتصاددانان را ساواکی میدانند.
نادران در همین حال گفت: چرا دروغ میگویید؟ این حرفها دروغ است.
آرمین افزود: خیلی خوب. آقای نادران اینطور نیستند و من نمیگویم ایشان به دلیل اینکه روزهای آخر مجلس هفتم است این حرف را میزنند اما دوستانشان به همین دلیل به انتقاد روی آوردهاند.
این نماینده مجلس ششم با تاکید بر اینکه " در یک مجلس زنده چالش وجود دارد و نه یک مجلس مرده" گفت: البته باید تدبیر و درایت را همیشه به کار گرفت و حتیالمقدور باید منافع مردم را بدون درگیریها و چالشها جلو ببریم. من ادعا میکنم که تمام این مسیرها را رفتهایم. جلسات بسیاری با قوه قضاییه و شورای نگهبان در جهت همکاری و تعامل گذاشتهایم. اما چه کنیم که ارادهای وجود دارد که نمیگذارد هیچ برنامهای به نام مجلس ششم ثبت شود.
به گزارش ایسنا نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم، در ادامه به شاخصهای مجلس ششم و هفتم اشاره کرد و گفت: همین مجلس در اولین اقدام خود قانون برنامه پنجساله را اصلاح کرد و قیمت فرآوردههای سوخت را تثبیت کرد و گفت که شب عید به مردم عیدی دادیم. الان آمدهاند تصویب میکنند که دولت تا سال 91 قیمت سوخت را به قیمت خلیج فارس برساند یعنی چهار سال این کشور علاف و 20 میلیارد دلار هزینه سوخت پرداخت شد و هزار و یک مشکل اتفاق افتاد و تثبیت قیمتها نتیجه نداد. الان برگشتند به همان مصوبه مجلس ششم. آن موقع گفتند قیمتها را تثبیت میکنیم و عیدی میدهیم به مردم. الحمدالله که خوب چیزی است. البته من اسم آن را نمیآورم. آن زمانی که قیمتها تثبیت کردید مگر ارزانتر از آب نبود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم در عرصهی اقتصادی نماد دولت و مجلس این دوره را با دولت و مجلس گذشته مقایسه کنیم نماد اقتصادی دولت و مجلس این دوره صندوق مهر رضاست و نماد مجلس و دولت قبل از نظر اقتصادی صندوق ذخیره ارزی است.
این نماینده مجلس ششم افزود: تورم در زمان خاتمی از 6/17 درصد به 1/12 درصد رسید. واردات کالا در هشت سال دوره آقای خاتمی 164 میلیارد دلار و به طور متوسط سالی 20 میلیارد دلار بوده است در حالی که در این دو سال 42 میلیارد دلار است. با قیمت نفت 100 دلار در این زمان و نفت 9/9 دلار در زمان آقای خاتمی. رشد اقتصادی در دورهی آقای خاتمی 4/4 درصد و در این دو سال با افزایش قیمت نفت 4/5 درصد. بفرمایید با این افزایش قیمت نفت چه خدمتی به مردم کردهاند و این 20 میلیارد در این کشور کجا رفت؟ ما رانتخوار بودیم اما یک نفر جواب نداد و مجلس تکانی نخورد که بگوید این 20 میلیارد کجا رفته است؟
نادران گفت: این 20 میلیارد وام داده شده است.
آرمین گفت: چقدر در حساب ذخیره ارزی وجود دارد؟ اگر 20 میلیارد وام داده شده پس هشت میلیارد اضافی را از کجا آورده است؟
نادران: جز به مصالح و منافع ملی عمل نکردیم
نادران در پاسخ به اظهارات آرمین گفت: در استفاده از نام خلیج فارس، حق با ایران است. رفتن آقای احمدینژاد را هم همه سیاستمداران داخلی مثبت ارزیابی میکنند. در مورد اینکه دیگری نباید به جای مردم انتخاب کند را ما هم قبول داریم، اما اینکه نمایندگان مردم باید صلاحیت داشته باشند یا نه نیز موضوع مهمی است. در مورد نیم ساعت عقب و جلو کشیدن ساعت ما هفت ماه وقت تلف نکردیم. البته من مخالف این موضوع بودم که وقت زیادی در این زمینه صرف شود اما تعیین همین نیم ساعت عقب و جلو کشیدن ظرف یکساعت انجام و تمام شد.
وی درباره تحقیق و تفحص از قوه قضاییه درباره زندانها نیز گفت: ما آسیبشناسی کردیم و چون حریف قوه قضاییه نشدیم گزارشی را برای دفتر مقام معظم رهبری و آقای شاهرودی فرستادیم.
به گزارش ایسنا، در این هنگام خبرنگار یکی از رسانهها، گفت: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران جزء اولین سازمانهایی است که بازداشتگاه داشته است.
آرمین هم گفت: خود آقای نادران نیز در ابتدای انقلاب عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران بودند. آقای نادران ما با هم اختلافنظر سیاسی داریم اما شما این حریت را داشته باشید و منافع جناحی را ترجیح ندهید و بگویید که آیا ما بازداشتگاه داشتهایم یا نه؟
نادران گفت: من وارد این بحثها نمیشوم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم با انتقاد از بخش دیگری از سخنان آرمین گفت: من جزء افتخارات مجلس هفتم میدانم که جز به مصالح و منافع ملی عمل نکردیم چه در استیضاحها و چه در تحقیق و تفحصها.
در بخش دیگری از این مناظره آرمین به بحث بنزین پرداخت و گفت: شما دعوایتان با دولت این است که بنزین را آزاد کند.
نادران پاسخ داد: ما در بودجه 86 تصویب کردیم که دولت 5/2 میلیارد دلار بنزین وارد کند که اگر امکان داشت مازاد آنها را آزاد ارایه دهد و در آنجا قید کردیم که قیمت آزاد توسط دولت تعیین میشود.
آرمین گفت:آقای نادران در قانون "اگر امکان داشت" وجود ندارد بلکه شما باید از واژه اینکه "دولت مجاز است" استفاده کنید.
نادران گفت: شما در مجلس بودید! ما تصمیم گرفتیم درباره اینکه آیا دولت را ملزم کنیم یا مجاز که چون آراء نزدیک هم بود تصمیم گرفتیم نه دولت را ملزم کنیم نه مجاز.
وی همچنین درباره انتقاد آرمین از گرانی گفت: اینکه آقای آرمین میگویند درآمد نفتی بالا رفته و واردات افزایش یافته غیرطبیعی نیست. الان اتفاقی در دنیا افتاده که یا به برکت مساله هستهیی ایران است و یا به دلیل تمام شدن ذخایر آمریکا. به هر حال شوک مثبت خارجی وارد شده که در سال 73 – 74 هم این اتفاق افتاد ولی چون تدابیر لازم انجام نشد تورم به 35 درصد رسید اما الان با تدابیری که انجام شده و حداقل مجلس مقاومت کرد و گرانیها به سطحی که انتظار میرفت، نکشید.
آرمین در بخش دیگری از این جلسه از صادرات میوه و صفر شدن تعرفه آن انتقاد کرد و گفت: 5/1 میلیارد دلار صادرات میوه را شما موافقت کردید که این از اول انقلاب تاکنون بیسابقه است.
نادران گفت: اگر بحث کارشناسی کنیم بهتر است. این حرفها روزنامه پر کن است.
آرمین نیز گفت: ولی تعرفه میوه شب عید صفر شد.
نادران تاکید کرد: کشور اجازه داده به وزارت بازرگانی که در قانون واردات و صادرات تا 15 بهمن هر سال تعرفههای سال بعد را معین کند.
وی همچنین درباره عملکرد مجلس هفتم گفت: مجلس کارهایی را که ممکن بود از جمله مقاومت در برابر ولع برداشت از حساب ذخیرهی ارزی را انجام داد و این از افتخارات مجلس هفتم است؛ چرا که الان به پایان دوره مجلس هفتم و انتخابات نزدیک میشویم و ولع نمایندگان برای آنکه به حوزه انتخابیه بروند و بگویند که برای مردمشان چه کردهاند و از حساب ذخیرهی ارزی استفاده کنند بیشتر است و مجلس در برابر این ولع مقاومت کرد.
آرمین گفت: به این دلیل است که آژیر خطر اقتصادی به صدا درآمد؟!
نادران درباره آنچه آرمین از تورم طرح کرد، گفت: در دولت گذشته چون امکان رونق اقتصادی وجود نداشت این امر به طور طبیعی در اقتصاد ملی اثرگذار بود و سیاست اقتصادی فوقالعادهای اتفاق نیفتاد.
آرمین هم گفت: شما تورم را بالا بردید.
انتهای پیام
کد خبر: 8610-03326