پرسش :
انجمن حجتیه چه کسانی هستند و عقایدشان دارای چه اشکالاتی است؟ توضیح بفرمایید.
پاسخ :
مقدمه: در زمان پهلوی بالاخص پهلوی دوم بهائیت رشد بسیار داشت و فرصتی پیدا کرد تا جمعیت خود را سه برابر کند و در دستگاه دولتی و شاه نفوذ فراوان بکند. رییس رادیو تلویزیون وقت دکتر شاه قلی، وزیر بهداری، وزیر آموزش و پرورش و... هویدا نخست وزیر و بسیاری دیگر بهایی بودند و به سفارش اربابان و شاه در همة امور دخالت داشتند.
در میان ملت، روحانیت و مذهبیون کشور به مقابله با بهائیت پرداختند از جمله آقای فلسفی (خطیب معروف) با اجازه حضرت آیت الله بروجردی علیه بهائیت شروع به سخنرانی میکند و حتی از رادیو پخش میشود (سخنرانی ایشان چنان تأثیر میگذارد که تیمسار باتمانقلیچ رییس ستاد ارتش کلنگی را بر روی شانه اش گذاشت و به سوی مرکز بهائیت در تهران حرکت کرد و آن جا را تصرف و سپس تخریب کرد). علماء نیز از جمله امام خمینی(ره)، پس از فوت آیت الله بروجردی به صورت فعال از سال 1340 شمسی با مشارکت فعال در اعتراض علیه لایحه انجمن ولایتی و ایالتی در صحنه حضور پیدا کرد و در مواقع مختلف برای آگاهی دادن مردم علیه بهائیان اقدام نمودند، از دیگر معترضین بهائیت در کشور، مرحوم شیخ محمود (ذاکر زاده) تولایی معروف به شیخ محمود حلبی بود. او از اعضای فعال انجمن تبلیغات اسلامی مشهد بود و مأموریت یافت دربارة فرقه بهائیت تحقیق کند. ایشان در سال 1335 اقدام به تشکیل انجمن خیریه حجتیه مهدویه کرد[1] و برخی دو علت برای تأسیس آن عنوان کرده اند: 1. دوست و همکار حلبی به نام سید عباس علوی که همراه او مأمور برای تحقیق در مورد بهائیت مورد شده بود، جذب بهائیت شده و از مبلغان آنان گشت؛ 2. مرحوم حلبی در سال 32 مدعی بود که امام زمان ـ علیه السّلام ـ به او امر فرمودند که گروهی را برای مبارزه با بهائیت تشکیل بدهد.
هدف از تشکیل انجمن
اصلیترین و عمدهترین هدف، فعالیتهای فرهنگی برای پیشگیری از تبلیغ و ترویج بهائیت و منزوی نمودن بهائیان در جامعه و دعوت به دین مبین اسلام بود.
کارگردانان انجمن
الف. شیخ محمود ذاکر زادة تولایی معروف به شیخ محمود حلبی؛ ب. سید رضا آل رسول؛ ج. سید محمد حسین عصار؛ د. سید حسین سجادی؛ هـ . غلام حسین حاج محمد تقی تاجر.
عمدهترین نیروهای انجمن معلمان و افراد باسواد بودند به علت حساسیت رژیم شاه، روحانیون کمی در این انجمن حضور داشتند و یا این که چون مرحوم حلبی مخالف سرسخت فلسفه بود اعضای انجمن را از غیر روحانی انتخاب میکرد.
انجمن از بعد تشکیلات
تمام دوره های آموزشی خود را که شامل 4 دوره مقدماتی و یک دوره نهایی میشد بر مبنای بهائیت برنامهریزی کرده بود: 1. تاریخچه تشکیل بهائیه و بابیه؛ 2. قائمیه و رد اشکالات در مورد حضرت مهدی (عج)؛ 3. خاتمیت و رد اشکالات در مورد خاتمیت دین اسلام؛ 4. ردّیه بر اصول 12 گانه بهائیه و به اصطلاح خودشان منشور بهائیت. در پایان هم دوره ای ویژه مدرسین بود.
افکار و عقاید انجمن
1. با توجه به تبصره 2 از ماده دوم که در سال 1335 تدوین و تصویب شد به هیچ وجه انجمن در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت چون که دخالت در سیاست زیبنده پیشوایان دینی نیست.
2. مرحوم کلبی تأکید میکرد که دشمن اصلی اسلام بهائیت است. و امروز تکلیف شرعی و دینی همه ما آن است که با بهائیت مبارزه کنیم.[2]
3. قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی که بلند شود در ضلالت است و به شکست میانجامد (تمسک به روایات رأیت) باید منتظر بود تا خود حضرت بیایند.
4. تشکیل حکومت خالص در زمان امام مهدی (عج) است: استناد به روایت امام صادق ـ علیه السّلام ـ که میفرماید: "ما خرج و لا یخرج منا اهل البیت الی قیام قائمنا احد لیدفع ظلما او ینعش حقا الا اصطلمة البلیة و کان قیامه زیادة فی مکر و هنا و شیعتنا".[3]
5. باید گناه و ستم و معصیت به اوج خود برسد تا زمینه قیام آن حضرت فراهم شود و حضرت بیایند.
6. جهاد در دوران غیبت معنا ندارد، گفتار مرحوم حلبی: شیعه میگوید در عصر غیبت امام زمان (عج) جهاد نیست چرا و پاسخ میدهد چون که حاکم اسلامی باید معصوم باشد مصداق پیدا نکرده است.[4]
7. تقیه را در مقابل مبارزه قرار میدادند و معتقد بودند که مبارزه هدر دادن نیروهاست.[5]
8. در عصر غیبت تمام مسئولیتها و وظایف یک انسان مسلمان، انتظار است و ندیدن امام معصوم از بزرگترین مصیبتهاست .
9. بهاییها وجود امام زمان (عج) را منکرند، انجمنیها آثار وجودی حضرت را نفی میکنند.[6]
10. یکی دیگر از برخوردها و روشهای انجمن که پس از پیروزی انقلاب و حتی هم اکنون به آن دامن میزنند بحث اختلاف شیعه و سنی است.[7]
11. فلسفه را نوعی بدعت و ورود فلسفه یونان را به اسلام از طرحهای استعماری میدانند.[8]
12. هر گونه مبارزه با استعمار و استبداد نه تنها سودی ندارد بلکه مایه نیرومندی وپیشرفت بهائیها خواهد و پیوسته این اندیشه را پراکنده میساختند که مبارزه با زورمندان و قدرتهای جهانی ویژه حضرت مهدی (عج) است[9] و قرآن با صدای رسا اعلام میدارد که خود را به دست خویش هلاک نکنید. و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه.
13. خود را از علما و فقها، اسلام شناستر، آگاهتر، عالمتر و دلسوزتر برای اسلام میدانستند.[10]
14. رهبر و ولی و حاکم جامعه فقط باید معصوم باشد، عدالت تنها کافی نیست، عصمت هم میخواهد.[11]
16. اصول سه گانه: 1. خودداری از تعرض به شاه؛ 2. خودداری از تعرض به آمریکا و اسراییل؛ 3. خودداری از تعرض به مسایل سیاسی.
روش برخورد شاه با انجمن
حکومت از آنها حمایت میکرد زیرا از یک سو کاری به سیاست نداشتند و خطری برای رژیم به حساب نمیآمدند و از طرفی نیز میتوانستند بستری برای مبارزه با رشد کمونیسم باشند.[12]
مرحوم حلبی میگفت شاه از همه سلاطین قبلی با عفتتر است[13] و در سال 1357 که مردم فوج فوج در خون خویش غوطهور بودند انگشتری را که روی سطح آن نوشته بود یدالله فوق ایدیهم برای سلامت شاه ارسال کرد.[14]
امام و انجمن حجتیه
امام خمینی(ره) در خواست اجازه مصرف سهم امام را در انجمن در 28 دیماه 1349 برابر شعبان 1390 میدهند ولی در سال 1351 این اجازه را لغو میکند. و امام پس از انقلاب آیت الله خزعلی که برای تهیه گزارش و تکمیل اطلاعات خودشان درباره انجمن به امام مراجعه کرد و امام ایشان را برای نظارت جهت تهیه گزارش بر این گروه تعیین کردند تا انجمن را زیر نظر گرفته وگزارش فعالیتهای آن را به امام تقدیم نماید. انجمن نیز اقدام به چاپ و تکثیر سخنرانیهای آیت الله خزعلی در تأیید خود نموده و کوشید وانمود کند که امام و نماینده ایشان هوادار انجمن است و امام این نظارت را در 12 رمضان 60 شمسی لغو میکند و به آقای خزعلی میفرمایند شما دیگر در رابطه با آنها ارتباطی نداشته باشید.[15]
و امّا جواب از عقاید انجمن حجتیه
1. عدم مداخله در امور سیاسی:
دخالت نکردن در سیاست به این معنا بود که در مقابل شاه و رژیم او ساکت باشد و در حالی که امام تقیه را حرام کرده بودند.
2. بزرگ نمایی بهائیت و تکلیف فقط مبارزه با بهائیت است:
علت قوت و پرورش بهائیت، شاه و رژیم اسراییل و آمریکا بود اگر شاه از بین میرفت بهائیت هم از بین میرفت، پس باید مبارزه با شاه میشد تا با رفت علت، معلول هم از بین برود.
3. قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست میانجامد
مراد پرچمی است که به نام امام مهدی و با ادعای مهدویت برپا گردد نه هر پرچمی که برای برطرف کردن ظلم و جور برپا شود.
4. باید گناه و ستم و معصیت زیاد بشود تا امام زمان (عج) بیاید
امام در پیام خودشان فرمودند یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد شود تا حضرت صاحب بیاید حضرت صاحب مگر برای چه چیزی میآید، حضرت صاحب می آید معصیت را بردارد ما معصیت کنیم که او بیاید این اعوجاجات را بردارید، این دسته بندیها را برای خاطر خدا اگر مسلمان هستید و برای کشورتان اگر ملی هستید، این دسته بندهای را بردارید. در این موجی که الان این ملت را به پیش میبرد در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست (پیام امام در 26 تیرماه 1362).
5. جهاد در دوران غیبت معنا ندارد
اولاً که قیامها در زمان شاه، دفاع از اسلام بوده است و ثانیاً دلیل آنها بر عدم جهاد این بود که میگفتند رهبر معصوم نبوده و مصداق حاکم اسلامی وجود ندارد. در جواب باید گفته شود که خود امامان هم نایب داشتند و وکالت در امور را به بعضی از امنا و فقها سپرده بودند و در دوران غیبت امام معصوم امور را به فقها سپرده شده است.
6. تقیه را در مقابل مبارزه قرار دادن و گفتن این که مبارزه، هدر دادن نیروهاست
امام راحل میفرماید: و الله گنهکار است کسی که ساکت بنشیند.[16]
7. تمام مسئولیت و وظیفه یک انسان انتظار است و ندیدن امام بزرگترین گناه است
تمام وظیفه یک انسان عمل به تکلیف است و تکلیف در هر زمان فرق میکند و امام زمان (عج) از ما انجام وظیفه را میخواهد و دیدن آن حضرت تکلیف نیست.
8. جدایی دین از سیاست
امام راحل فرمود: دیانت ما عین سیاست ماست، دین بدون سیاست که معنا ندارد یعنی فقط از ما یک نماز و روزه را خواستند شیوه امامان معصوم هم و دخالت در امور اجتماعی و رهبری جامعه را به عهده داشتن این سیاست است پس ائمه ـ علیهم السّلام ـ هم دین و سیاست را با هم عمل میکردند و در سال 1362، 26 تیرماه امام راحل در پیامی که یک دسته دیگر هم تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید حضرت صاحب مگر برای وحی میآید، حضرت صاحب میآید که معصیت را بردارد ما معصیت کنیم که او بیاید این اعوجات را بردارید این دسته بندیها را به خاطر خدا اگر مسلمید و برای کشورتان اگر ملی هستید این دسته بندیها را بردارید در این موج که الآن این ملت به پیش میبرد در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست.
و پس از این بود که با پیام مرحوم حلبی جلسات انجمن حجتیه تعطیل اعلام شد. در ضمن باید گفت که انجمن که قبل از انقلاب تز جدایی دین از سیاست را میزد پس از انقلاب رو به پُستهای کلیدی آورد که مورد مخالفت شدید روشنفکران قرار گرفت و پس از انقلاب بسیاری از اسناد را در مرکز ساواک که به ضرر خودشان بود از بین بردند.
ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که خط و تز و فکر انجمن خراب بود و عده ای از آقایان به خاطر اعتقاد به وجود امام زمان(عج) شاید چند روزی هم با آنها همکاری میکردند ولی بعد از این که مخالفت انجمن و امام را دیدند از انجمن جدا شدند.
در صورت علاقه بیشتر لطفا به کتب و منابع زیر رجوع کنید:
1. در شناخت حزب قاعدین، عماد الدین باقی.
2. نهضت امام خمینی، سید حمید روحانی، ج 3.
3. چشم براه مهدی، نوشته گروهی از محققین، نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم.
4. در جستجوی قائم مجید پور طباطبایی.
5. مجله پگاه، شماره های 71، 72 و 73، آبان 1381.
6. روزنامه اعتماد، دوشنبه 6 آبان 1381.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . روزنامه جمهوری اسلامی ایران، 9 آبان 1381 ولی آقای طاهر احمد زاده در نشریه چشم انداز ایارن صفحه اول، ش دوم، 1378 سال تأسیس انجمن را 1336 به بعد میگوید.
[2] . کتاب نهضت امام خمینی، ج 3، سید حمید روحانی، ص 134.
[3] . در شناخت حزب قاعدین، ص 40، روزنامه اعتماد، ص 3، سال 1381، 6 آبان.
[4] . پگاه، ش 71، 4 آبان 1381.
[5] . در شناخت حزب قاعدین، ص 44.
[6] . کیهان، 26 / 10 / 68.
[7] . روزنامه اعتماد، ص 3، سال 1381، 6 آبان.
[8] . روزنامه اعتماد، ص 3، سال 1381، 6 آبان.
[9] . نهضت امام خمینی، ج 3، حمید روحانی، ص 134.
[10] . همان، ص 137.
[11] . شناخت حزب قاعدین، ص 118.
[12] . روزنامه اعتماد، دوشنبه 6 آبان، 1381، ش صفحه 3 ضمیمه.
[13] . شناخت حزب قاعدین، ص 239.
[14] . همان، ص 239.
[15] . در شناخت حزب قاعدین، ص 236.
[16] . در شناخت حزب قاعدین، ص 46.
تشکر. واقعا نیاز بود.
این حجتیه که الان مردم در موردش صحبت میکنند اون حجتیه ای نیست که شما توضیح دادید اونو خدا بیامرزه خیلی با بهاییت خوب مبارزه کرد.
اینی که الان مردم میگن منظور مصباح ودار ودستشه
هجوم تردید ها را کنار خواهم زد...
خدایا...
وقتی مرا بخوانی،به تو خواهم رسید.
در نام مطهرت،سرور وصال نهفته است.
در عشق تو مرگ پایان میپذیرد.
آن که با کلامت زندگی کند،
هجوم تردید ها را فرو میگذارد
وشب و روز کمر به خدمتت می بندد.
خدایا...
اگر صد ها هزار طومار داشتم
و قلم من شتابی چون تند بادها
و جوهری پایان ناپذیر داشت،
باز هم قادر به وصف تو نبودم.
خدایا...
آن زمان که به نامت گوش میسپارم،
از همه وحشت های زندگی فراترم.
دیگر حتی از فرشته مرگ نمی هراسم.
تو تجسم خرد هستی
و با تاجی از گل های عشق
از قلب من گذر میکنی.
از کتاب نام تو به صد زبان نوشته تی. ال. واسوانی
منبع مطالعاتی شما کتاب حزب قاعدین است در حالیه عماد باقی خودش از نوشتن این کتاب اظهار پشیمانی و ندامت کرده است
باور کنیم... (درد دل)
اسلام دین برتر است باور کنیم....
وای خدای من ، چه خبر شده تو این دنیا. کجا داریم میریم؟
خدایا اگه می شه یه کاری بکن لطفاً !!!
خدایا مگه نمی بینی دارن با دین عزیزت چکار می کنن؟؟ مگه تو خودت نگفتی اسلام برترین و کامل ترین دین فرستاده شده توسط توه؟ مگه نگفتی راه سعادت دنیا و آخرته؟
از تحلیل ها و جانبداری هایی مسخرشون خسته شدم.
یکی می گفت بهترین راه برای نابود کردن یه چیز مقدس اینه که افراد رذل و کثیف از اون طرفداری کنن!
شدیداً راست گفت. آمریکا از صلح و آرامش حرف می زنه! از حقوق بشر حرف می زنه. اگه ما مفهوم حقوق بشر،صلح و آرامش رو
نمی دونستیم مسلماً از این مفاهیم مقدس متنفر میشدیم.
.
.
.
زندگی نامۀ " اسلام "
- زمان : مدتی پیش !!!
- مکان : کرۀ زمین!!!
خدایا یه خطر بزرگ !!!
وای . . . .
مواظب باش . . . .
نه . . . .
خواهش می کنم این دفعه یه کاری بکن ، نذار این طور بشه !!!
.
.
.
وای ی ی ی ی!!!
خدایا دوباره به آخرین دینت تجاوز کردن!!!!
اونا به اسم اسلام دستگیرش کردن،شکنجش کردن ،. . .
نه . . . نه . . .
خواهش می کنم . . . این یه کارو دیگه نکنین . . . نه بسِ شه !!!!
وای . . . .
کشتنش !!!!!
فقط چون باهاشون همرنگ نشد !!
گفتن چون با ما که مظهر دین هستیم مخالف بود . . . خدا گفته باید این جور افراد بمیرن!!!!
نه . . . نه . . . نه . . . نه . . . . .
یه بار دیگه ؛ یه تجاوز دیگه. . . .
خدایا به اسم اسلام ترور کردند،چند تا هواپیمای گنده زدن تو برجای تجارت جهانی، سیاه زخم پست کردن ، عملیات انتحاری،
بمب گذاری توی مترو،
می گفتن مسلمونن (راست یا دروغ؛؛ چه فرقی داره؛؛ آخرش به اسم اسلام تموم شد) دارن در راه تو جهاد می کنن ؛ برای دین تو می جنگن و می کشن و اگه مردن ،چون در راه تو اِه ، می رن به بهشت؛؛؛ چون اسلام این طوری گفته!!!
وای . . . . .
یه تجاوز دیگه . . . .
خواهش می کنم بس کنین. . . .
یه تجاوز دیگه . . .
یه تجاوز دیگه . . . یه تجاوز دیگه . . . یه تجاوز دیگه . . . یه تجاوز دیگه . . . یه تجاوز دیگه . . . . . . . . . . .
وای خدایا . . . . .
تو که اسلام رو اون قدر دوستش داشتی و امانت رسولت بود ،
چرا جلوی تجاوزا رو نگرفتی؟؟؟
خدایا ؛ شرم دارم از زدن این حرف . . . .
اسلام به اون مقدسی و پاکی ، انقدر بهش تجاوز شد که حالا همه توی دنیا به چشم یه فاحشه نگاهش می کنن.
دین قتل و غارت. دین ترور . دین خشونت . دینی که به زن به چشم یه وسیله برای ارضای شهوت مرد نگاه می کنه. دین حماقت.
دین تقلید کورکورانه . دینِ . . .
.
.
.
خب خدا به روشنفکرا حق بده از این اسلام متنفر باشن، حق بده که حالشون از رفتن به نماز جمعه و این چیزا به هم بخوره!!
حق بده از آمریکایی حمایت کنن که شیطانِ مجسمِ روی زمینه!
حق بده وقتی یه نفر از اسلام حمایت می کنه و سعی می کنه مسلمان واقعی باشه بهش بگن کوته فکر.
آخه کسایی دارن از دینت حمایت می کنن که مظهر فساد و خشونتن!!
آخه روی تمام کثافت کاریاشون یه بر چسب made in ISLAM میزنن. آخه می گن ما مسلمونیم ؛ شما هم باید مثل ما باشید و از ما تقلید کنین. . . .
وای خدایا . . . . کمکم کن. . . .
کمک کن تو رو فراموش نکنم!
کمک کن انسانیت رو فراموش نکنم!
نذار مفاهیم مقدس برام مظهر کثافت بشن.
می ترسم خدا . . .
. . . منو در بر بگیر!!!!
خدایا به همه ؛ مخصوصاً به روشنفکرا بفهمون که اسلام این نیست. بهشون بفهمون که اسلام پاکدامنه!!!
یه عده آدم فاسد دارن می گن اسلام خوبه (البته اسلامی که اونا ازش یه فاحشه ساختن و هر بلایی بخوان در جهت ارضای خواسته هاشون سرش میارن) و این باعث شده همۀ جهانیان ؛ حتی بعضی از مسلمونها از اسلام متنفر بشن.
اون عدۀ کم از مسلمونهای واقعی هم که می گن اسلام خوبه برچسب فساد و عقب موندگی و تحجر و . . . . می خورن!!
خدایا . . . .
کاش یکی بود ازش درست دفاع میکرد، کاش یکی بود می گفت چرا یه مرد توی دین تو میتونه 4 تا زن بگیره ولی یه زن نمی تونه 4 تا شوهر داشته باشه؟؟ کاش یکی بود میگفت چرا حق زن از ارث نصف مرده؟ کاش یکی بود میگفت اصلاً این دستورات و احکام واقعاً وجود داره یا نه ! کاش یکی بود دین رو UPTO DATE کنه . کاش یکی بود می گفت اعدام بالای دار مربوط به امروزه و این امکانات نیست ، مالِ 1400 سال پیش و امکانات اولیۀ اون روزاست. . .
و هزاران کاشِ دیگه . . .
////////
پ.ن : برای همین پیغامبرت گفت : وقتی منجی ظهور کنه یه دین جدید میاره به اسم اسلام !!!!!
http://mojieta.blogfa.com
سلام دوست عزیز
چندی پیش آقای حسین رنجبر (از نویسندگان همکلاسی)
در پایان پست:
((بخش پایانی سخنان دکتر حسن رحیم پور ازغدی ))
http://blog.kntoosi.net/1389/03/08/post-15833/
عنوان کردند که :
((سمینار بعدی ، سمینار خانواده و 5 میثاق خواهد بود.
اگر دوستان مایل بودند ، بفرمایند تا متن اون سخنرانی رو هم یا براشون ایمیل کنم یا که در همین جا منتشر کنم))
ولی علی رغم درخواست زیاد وگذاشتن پیام و ارسال ایمیل ، از ایشان جوابی نگرفتم ومتن اون رو حتی در سایت هم قرار ندادند
از شما تقاضا دارم در این مورد منو راهنمایی بفرمایید
یا منبعی معرفی نمایید یا رها ارتباطی دیگری با آقای رنجبر به من معرفی کنید چون خیلی به این سخنرانی احتیاج دارم
عنوان سخنرانی : خانواده در پناه 5 میثاق
رحیم پور ازغدی
تاریخ پخش :7/03/89
ممنون از شما
سلام
اسنادی که ارایه شد هیچ کدوم مستند نبود
نویسنده کتاب شناخت حزب قایدین چند سال پیش اعلام کرد که جو اوایل انقلاب روش تاثیر گذاشته
و کتاب خودشا رد کرد و اعلان پشیمانی کرد.