گفتگو با مدیران شرکت دادهپردازی ایران (بخش پایانی) ساختن برای ماندن ![]() دیشب بخش نخست گفتگو با آقایان سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل و فرامرز
خالقی مدیرکل عملیات شرکت دادهپردازی ایران را ملاحظه فرمودید که در آن
سرگذشت و تازهترین تحولات در تصمیمات این شرکت، بهعنوان یکی از مهمترین
شرکتهای فعال در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، بررسی شد. در ادامه این گفتگو را پیمیگیریم.
عمده رقیبان شما در بازار ایران از چه جنسی هستند و بهاصطلاح کدام یک از آنها بیشتر جای شما را تنگ کردهاند؟ نجفی : به هر حال بسیاری از شرکتها با انواع تخصصها ی گوناگون در این زمینه فعالیت میکنند که حضورشان برای وجود یک بازار سالم و شفاف لازم است و حتی باید گسترش یابند. اما نکته قابل تامل در این زمینه این است که خیلی وقتها، سازمانها، بویژه موسسات مالی، پا در حریم این صنعت میگذارند. یعنی موسسات مالی بجای اینکه بیایند پروژههایشان را برای شرکتهایی که در این صنعت فعال هستند و بخصوص برای شرکتهای بخش خصوصی، تعریف کنند، خودشان شرکت انفورماتیکی تاسیس میکنند؛ شرکتی که بعد میخواهد بیاید در این صنعت با ما رقابت کند. بعنوان مثال موسسات مالی مثل بانکها را در نظر بگیرید، بجای اینکه در فکر تجارت در محدوده امور بانکی باشند و به ارائه سرویسهای بهتر و جدیدتر در آن زمینه بیندیشند، میآیند در بخش IT شرکت ایجاد میکنند؛ چرا؟ چون پول دارند! کار آنها مثل این است که شرکت دادهپردازی ایران سرمایه و پول داشته باشد و بگوید من برای انجام امور بانکیام، خودم میروم بانک میزنم! در حالیکه دادهپردازی باید درآمدهایش را از فضای کاری و بستر فناوری اطلاعات بسازد و دربیاورد، نه از صنعت بانکداری یا صنعت ساختمانی و امثال آنها.مثل شرکتهای مرتبط با بانکهای خصوصی و دولتی؟ خالقی: دقیقا تصور آنها بر این است که داشتن سرمایه کافی، مجوزی است برای حضور در سایر صنایع از جمله حوزه فناوری اطلاعات. در صورتیکه بهراحتی میتوانند مانند سایر کشورهای پیشرفته جهان، نقش حامی و تامینکننده سرمایهگذاریهای کلان در پروژههای حیاتی و عظیم کشور را در راس سوم مثلث ( کارفرما و متقاضی، پیمانکار و مجری متخصص و تامینکنندگان مالی) ایفا کند.و اینگونه شرکتها را تهدیدی برای شرکتهایی مانند دادهپردازی میدانید؟ خالقی: بله، قطعا همین است .طبیعتا برای شرکتهای خصوصی مثل ما که در این صنعت مشغول به کار و تجارت هستیم، یک رقیب جدی محسوب میشوند. رقبایی که فعالیتها و کارهای انحصاری بانک مرتبط خود را بدون طی مراحل قانونی (برگزاری مناقصهو ...) و با ترک تشریفات (آن هم بطور قانونی)، بصورت انحصاری انجام میدهند. پس شما هم معتقد به خصوصیسازی بیش از آنچه که هماکنون در کشور جاریست، هستید؟ نجفی: کاملا! چرا که نه؟ و بطور قطع و یقین، خصوصیسازی بهنفع کشور است. از هر لحاظ که تصور کنید، سودآور و مفید خواهد بود مگر نه این است که از دیدگاه مدیریت کنونی؛ چرخ را نباید از نو دوباره ساخت. این امور در سایر نقاط جهان آزمایش شده، عملی شده و پاسخ مناسبی هم داشته است. با وجود این مشکلات، راهکار شما بعنوان یک شرکت مهم در فناوری اطلاعات کشور، برای رشد و توسعه شرکتتان چیست؟ نجفی: به هر حال اینها بخشی از مسائلی است که در قلمرو اقتصاد و در بازار IT کشور حاکم است. هرچند در این وضعیت شرکت دادهپردازی ایران تلاش میکند که سهم خودش را در بازار افزایش دهد؛ بخصوص با نگاهی که در حال حاضر وجود دارد و DPI، به عنوان یک شرکت خصوصی و با حضور در میان شرکتهای بورسی دیگر آن حمایتها و امکانات دولتی قبلی را ندارد. بنابراین باید مجموعه مدیران و کارمندان، شرکت با تغییر نگرش؛ اینگونه نگاه کنندکه یک بنگاه اقتصادی خصوصی هستند که باید در بازار تلاش کند و سهم بازارش را در زمینههای مختلف از جمله شبکه و ارتباطات، سیستم های بزرگ (Mainframe) و سیستمهای رده متوسط (Midrange)، همچنین بازار کاربردها و خدمات افزایش دهد. بنابراین شرکت باید به سمت و سوی چابکسازی حرکت کند که در این راستا تعریف ساختار جدید و ایجاد واحدهای تجاری و استراتژیک مستقل (SBU) از گزینههای پیشرو و انتخابی هیات مدیره بود.این راهبردهایی را که عرض میکنم، راهبردهایی است که شرکت میخواهد به سمت آن حرکت کند؛ چرا که نگاهش این است در این برهه زمانی، احتیاج به ارائه خدمات بصورت 24ساعته جهت رضایت مشتریان وجود دارد و بنابراین باید زیرساختارهای متناسب و مطمئن در شرکت آماده شوند که بتوانند این نوع سرویسها را با حساسیتهای خاص خودش به جامعه آگاه و به مشتریان خواهان آن ارائه بدهند. همچنین درصدد هستیم تا بخش بازاریابی و فروش تقویت شود، با نگرش و تفکری جدید آغازگر یکسری حرکتهای اثرگذار و ماندگار شود. طبیعتا در این سیاست جدید ظرفیتسازی در مشتریان نیز باید در دستورکار قرار گیرد و بهتدریج شکل و فرم بگیرد. یعنی باید چالشهای موجود در صنعت و متناظرا راهحلهای آنها را با مشتریان در میان بگذاریم و در کنار آنها صادقانه مشورت و راهکار ارائه دهیم. در این راستا مجموعه شرکت موظف شدهاند که از مشتریان بازدیدهای دورهای داشته باشند. خود من از تعداد زیادی از مشتریان کلیدی در شبکه بانکی کشور از جمله بانک ملی ایران، تجارت و رفاه کارگران و چندین مجموعه بزرگ از جمله شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و شرکت برق بازدید کردهام و جلسات مفیدی با مدیران مدبر آنها داشتهام. ما به این جمعبندی منطقی رسیدهایم با شرکتهایی که زمینه همکاری مشترک داریم، باید همکاری کنیم تا در قالب این همکاریها و با همافزایی بتوانیم سرویس بهتری به مشتریان ارائه بدهیم و در ضمن منابعمان را هم خوب مدیریت کنیم. و سخن آخر؟ خالقی: جا دارد این نکته مهم را اضافه کنم که شرکت دادهپردازی ایران دارای نقاط قوت بسیاری است که یکی از این ویژگیها برند DPI است. صنایع کشور به این برند اعتماد دارند و برایش ارزش قائل هستند. در اولین گام که با تغییر رویکرد و نگرش جدید حاکم بر شرکت همراه بوده است سعی کردیم از روش اصولی و اولیه مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) پیروی کنیم و نظرسنجی از آنها، که سرمایه های اصلی ما محسوب میشوند، را در دستور کار جدی قرار دهیم و باید اذعان کنم که نمره قابل قبولی گرفتیم و با استفاده از نقطه نظرات منطقی و کارگشای آنها قطعا این درصد رضایت در آینده نزدیک، افزایش محسوسی خواهد داشت. بالاخص تلاش میکنیم که نقطه نظرات مشتریان کلیدی و استراتژیک را دریافت کنیم و بفهمیم کجا ضعف داریم تا آن ضعفها را با همدلی، همراهی و همفکری کلیه همکاران مجموعه برطرف کنیم و درجه رضایتمندی مشتریان شرکت را افزایش دهیم. به هرحال ما فکر میکنیم بدلیل همین نقطه قوتهاست که مشتریان برای اخذ سرویسهای مطمئن وپایدار به ما مراجعه و اعتماد میکنند.برخلاف نسل گذشته که قیمت، کیفیت و خدمت در بازاریابی را مدنظر داشت نسل امروز سرعت، سهولت و مزیت را میپسندد خالقی: لازم میبینم اشاره کنم که به پدیده «انقلاب انتخاب» (Choose Revolution). از این منظر نگاه کنیم که خریداران فعلی نسلی هستند پرتوقع، آگاه و با معیارها و رفتارهای کاملا متفاوت نسبتبه خریداران نسل پیشین، بنابراین اصلا نمیتوان با معیارهای گذشته ارتباطبا مشتریان، موفقیت دربازارهای جدید را تضمینکرد.به بیانی دیگر باید گفت برخلاف نسل گذشته که قیمت، کیفیت و خدمت در بازاریابی را مدنظر داشت، نسل امروز سرعت، سهولت و مزیت را میپسندد و انتظار تامین آن را دارد. این نسل بهسوی کسی میرود که سریعتر ازدیگران پاسخگویش باشد و این چابکی مدنظرمدیریت و هیات مدیره، ناشی از همین نیاز و درخواست کنونی جامعه است. ولی در هر حال باید فراموش نکرد چنان که حضرت علی (ع) میفرمایند: «شتاب پیشاز تواناشدن و درنگ پساز فرصت یافتن، نشانه ضعف است.» امیدواریم در این راهی که در پیش گرفتهایم به یاری خدا و با تکیه بر تلاش و همت همه همکاران شرکت بهباورهای قطعا قابل حصول و دست یافتنی برسیم. چرا که با تکیه بر همه پتانسیل و توانمندی درونی آمدهایم بر دستاوردها و داشتههای ارزشمند قدیمی بسازیم تا در اوج بمانیم! نکته: عبارت «غول آبی» در عنوان بخش نخست این گفتگو برگرفته از نام مستعار شرکت آیبیام (Big Blue) در هنگام گسترش آن در بازارهای جهانی بوده است. |
|