این پست در ادامه ی پست هوداد می باشد و بدون جبهه گیری و غرض ورزی نوشته شده.
خودم فعلا نظری نمی دم.:دی
طرح تک جنسیتی دانشگاهها، گامی دیگر جهت عقب راندن زنان
مژگان مدرس علوم
دانشگاه تک جنسیتی ناموفق نبوده است
دکتر زهرا رهنورد
میدونم یکم زیاده ولی چه کنیم دیگه...
جرس: در سال های اخیر روند رو به افزایش ورود دختران
به دانشگاه ها، مسئولین را برآن داشت تا با نگاه سطحی و غیر کارشناسانه،
سهمیه بندی جنسیتی را برای ورود به دانشگاه های دولتی مطرح کنند. درواقع
در حوزه های آموزشی از طریق اعمال چنین طرحهایی، بدنبال عقب راندن زنان از
عرصه آموزش عالی کشور بوده اند که اکنون با تاکید دوباره بر طرح جداسازی
دختران و پسران در دانشگاهها وارد فاز جدیدی شده است.
امام خمینی: "اگر قرار است بین دخترها و پسرها دیوار بکشید، دانشگاهرا تعطیل کنید."
البته اگرچه از نگاه برخی صاحب نظران طرح چنین موضوعاتی درشرایط سیاسی
فعلی، به منظور به حاشیه راندن مسائل اصلی جامعه است اما بحث وگفتگو در
این زمینه علاوه برضرورت توجه به مسائل زنان، سبب ارتقاء سطح آگاهی افراد
جامعه خواهد شد. جامعه ایرانی جامعه ای جوان ودارای پتانسیل های فراوان
درجهت رشد و توسعه در سطوح جهانی است و اساسا طرح تک جنسیتی دانشگاهها
حکایت از نگاه غلط به جوانان این مرز و بوم دارد. در همین راستا ارائه طرح
هایی به منظورافزایش موفقیت جوانان نیاز به یک نگاه کارشناسانه ومطالعات
میدانی و جامعه شناسانه را فارغ از مسائل سیاسی می طلبد. و نمی توان با
ارائه آمار و ارقام غیرواقعی فقط بر اساس نگاه و تجربیات شخصی جامعه جوان
ایران را به بن بست های فرهنگی و اجتماعی کشاند.
طی چند دهه اخیر حضور گسترده و پرشتاب زنان و دختران در تمامی عرصه های
جامعه همواره موجب نگرانی هایی از سوی مسئولین حکومتی شده است. و مردم
شاهد تلاشهایی از سوی مسئولین در جهت به حاشیه راندن این بخش عظیم و
تاثیرگذارجامعه بوده اند که همواره با مقاومت و مبارزه زنان مواجه بوده
است. بعنوان نمونه می توان به اعتراضات گسترده فعالان جنبش زنان به لایحه
چند همسری اشاره داشت که به سبب تلاش زنان، مجلس را واداشت تا دو ماده
مورد اعتراض را از لایحه دولت حذف کند.
جداسازی جنسیتی در سال ۸۷ بعد از اعتراضات گسترده به این طرح، از سوی برخی
از مقام های دولتی مورد تاکید قرار گرفت و برخی از وزارتخانه ها از جمله
وزارتخانه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و آموزش عالی از جمله
پیشگامان به اجرا درآوردن این طرح بودند. تا جاییکه حتی طرح تفکیک کتاب
های درسی دانش آموزان دختر و پسر از یکدیگر نیز در دستور کار قرار گرفت. و
از محدود کردن آموزش دختران به عرصه هایی چون خانه داری، آشپزی، خیاطی و
کودک یاری ودور کردن زنان از فعالیت در عرصه های اجتماعی، علمی، سیاسی و
اقتصادی بعنوان دستاوردهای چنین طرحی می توان نام برد.
گفتنی است که در فروردین ۸۷ هفتصد تن ازفعالان زن و دانشجویان طی نامه ای
سرگشاده خطاب به مسئولین دولتی به "سهمیه بندی جنسیتی" اعتراض کردند.
جداسازی جنسیتی توهین به هدف "مقدس" جوانان
در این زمینه خانم ظهوری کارشناس و مشاور مسائل خانواده و جوانان در گفتگو
با جرس، با تاکید بر لزوم خودآگاهی وارزشهای معنوی دختران و پسران اظهار
داشت: "نگاه جنسیتی به زن به عنوان یک وسیله تمتع برای مرد و تسخیر جسم و
روح او از دیرباز در جوامع عقب افتاده مانع از آن شده که از جایگاه رفیع
زن به عنوان بنیان خانواده و وظیفه تربیت فرزندان و مکان اجتماعیش آنطورکه
شایسته است تعریف شود. تجربه نشان داده در جوامعی که برای هر دو جنس ارزش
یکسان تربیتی قائل بوده و مربیان، جوانان رادر جهت خودآگاهی و ارزشهای
معنوی هدایت نموده اند جوانان از افکار جاهلانه و منحط دور شده و با توجه
به جایگاه اجتماعی خود کمتر به غرائز جنسی توجه نموده اند."
وی در ادامه با عجولانه خواندن طرحها و تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولین
امر افزود: "حضور بیش از انتظار دختران در دانشگاهها حتی در دانشگاهی مثل
شریف که قبل از انقلاب جمعیت غالب با پسران بود چنان شگفت آور بود که
مسئولین را به فکر سهمیه بندی جنسیتی سوق داد. اما جداسازی دختران و پسران
جوان به صورت تصمیمی عجولانه، جز بار سنگین مالی بر دوش دانشگاهها و
معاشرتهای پنهانی کوچه و خیابان جوانانی که هویت اصلی خود را به دست
نیاورده و با مسئولیتهای فردی خود آشنا نشده اند بار مثبت دیگری نخواهد
داشت."
خانم ظهوری که تجربه خدمت درمدارس پسرانه و دختران را در کارنامه همکاری
خود با وزارت آموزش و پرورش کشوردارد بیان داشت: "من به عنوان یک معلم و
مشاورامورجوانان درحوزه های آموزشی به این نتیجه رسیده ام که حضور دختران
و پسران در مدارس راهنمائی و دبیرستان معقول نبوده و می تواند معضلات
اجتماعی به بار آورد ولی در دانشگاه که جوان به بلوغ فکری رسیده حضور آنها
در کنار هم در محیط علمی و تجربه اجتماعی باعث شناخت و آشنایی با افکار و
روحیه یکدیگر شده و جوانان را برای کارهای مشترک اداری و اجتماعی آینده
آماده می سازد. چنانچه به جای جداسازی نیرو و بودجه خود را در جهت
خودآگاهی جوانان و مسئولیت پذیری و سالم سازی روح و روان در محیط معنوی
دانشگاه و آشنایی جوانان با مسئولیتهای زندگی پس از ازدواج و توجه به
استحکام و بنیان خانواده و احترام به نظرات و شخصیت یکدیگر مصروف دارند از
نتایج بهتری در جریانات اجتماعی و پیشرفتهای علمی و اخلاقی بهره مند
خواهیم شد."
این مشاور امورتربیتی و پرورشی در پایان به جرس گفت: "امید است که مسئولین
امر توجه داشته باشند که زن و مرد در کنار هم می توانند به سوی کمال گام
بردارند و باعث پیشرفت جامعه شوند ، مساله ی حجاب که امری است اسلامی برای
جامعه ای آمده که زن و مرد در کنار هم چرخه زندگی و جامعه را به گردش در
می آورند و اگر قرار بود از هم دور باشند نیازی به این امر نبود و زنان
در پشت پرده قرار می گرفتند. آنها در محیط دانشگاه با آشنایی به روحیه
همدیگر می توانند وارد عرصه های اجتماعی شده و می توانند کارهای اداری را
با همیاری یکدیگر به انجام برسانند. دانشجویی که با کوششهای شبانه روزی
خود و بیدارخوابیهای بسیار، خود را به مرحله دانشگاهی رسانده هدفش ایجاد
فساد نبوده است و این جداسازی توهینی است به هدف مقدس آن."
لزوم دخالت زنان در مقدرات "اساسی" کشور
فاطمه راکعی دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با انتقاد از طرح تک
جنسیتی دردانشگاه ها می گوید: " در زمان حیات حضرت امام نیز مسائل
اینچنینی مطرح بود که امام شدیداً با تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها مخالفت
کردند و اجازه ندادند این اقدام در دانشگاه ها عملی شود. حتی اگر به صدر
اسلام نیز توجه شود پیامبر اکرم اصلاً به جداسازی جنسیتی قائل نبوده و
زنان دوشادوش مردان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
حضور داشتند."
او افزود: " حضرت امام نیز معتقد بودند که زنان باید در مقدرات اساسی
کشور دخالت داشته باشند و در عرصههای مختلف فرهنگی و اجتماعی حضور یابند
زیرا زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و بدون این نیمه جمعیت، ایران پیشرفت
نمیکند. آنچه برای امام اهمیت و ارزش داشت شرافت انسانها بود و به دنبال
آن بود که انسانها با اعتماد به نفس راه فکری و اعتقادی خود را انتخاب
کنند و مسائلی که امروز برخی افراد در ارتباط با تفکیکجنسیتی مطرح
میکنند برای امام موضوعیت نداشته است."
راکعی در ادامه خطاب به موافقان جداسازی جنسیتی در دانشگاهها بیان داشت:
"کاری نکنید که کسانی که اسلام را قبول دارند و به فرهنگ اسلامی و ایرانی
پایبند هستند با شنیدن سخنان شما ،خدای ناکرده قید مذهب و اسلام را بزنند."
دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با بیان اینکه طرح تک جنسیتی در حوزه
آموزشی توهین به شخصیت زن و مرد مسلمان است تصریح کرد: "باید کسانی که
حضور دختر و پسر در دانشگاه ها را به کنار هم بودن آتش و پنبه تشبیه می
کنند یا معتقدند کنار هم تحصیل کردن دخترها و پسرها مانند این است که گوشت
را جلو گربه انداخته باشی به گونه ای دیگر فکر کنند زیرا با این صحبت ها
در واقع به جامعه فرهیخته ایران توهین می کنند اما متاسفانه در رابطه با
این مسائل مدعی العموم وجود ندارد."
عدم امکان "جدایی" مرد و زن در محیط اجتماعی
همچنین محسن موسوی تبریزی عضو اسبق مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از این
طرح در دانشگاه ها گفت: "آن چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد و در جامعه
ترویج شود فرهنگ اسلامی است وگرنه اختلاط که فقط در دانشگاه ها نیست بلکه
در هر طبقه ای اختلاط وجود دارد که نمی توانیم و نمی خواهیم جداسازی
جنسیتی انجام دهیم. او ادامه داد؛ اختلاط در مراسم ختم، در مساجد، مهمانی
ها و حتی خیابان ها نیز وجود دارد.نمی شود که خیابان ها را خط کشی کرد و
گفت خانم ها از آن طرف حرکت کنند و آقایان از این طرف."
موسوی تبریزی با تصریح این موضوع که اختلاط دو جنس مخالف غیرعقلانی نیست و
عقلاً نیز منع نشده است افزود: "اگر در اختلاط خلاف شرعی انجام نگیرد هیچ
گونه مشکل شرعی، عقلی، عرفی و انسانی ندارد و هیچ لطمه ای به جامعه وارد
نمی کند. اگر اختلاط اشکال داشته باشد، در مراسم روضه خوانی که زنان هم
حضور دارند روضه خوان مرد نباید حضور پیدا کند چون آن وقت اشکال پیدا می
کند."
عضو اسبق مجلس خبرگان رهبری با ابراز مخالفت با این طرح ادامه داد: " در
بسیاری از کنفرانسها و کنگرهها و سخنرانیها و بسیاری از قسمتهای
اجتماعی، زنان و مردان با هم حضور دارند و به فعالیت اجتماعی میپردازند
وهیچگونه مشکلی نیز پیش نمیآید و عقل و عرف نیز این موضوع را تائید
میکند و در بسیاری از کلاسهای درس نیز دانشجویان با حواس جمع در حال
علمآموزی هستند و مشکلی در تحصیل آنها پیش نیامده است.
انتقاد از عملکرد صدا و سیما
در حالی که مسئله تک جنسیتی دانشگاهها به موضوع بحث برانگیز این روزها
درآمده و لزوم یک نگاه کارشناسانه وعلمی، پرهیز از ارائه آمار و ارقام
غیرواقعی را می طلبد، حجتالاسلام فضلعلی نماینده ولیفقیه در دانشگاه
خواجهنصرالدینطوسی با اشاره به اینکه دختر و پسر جوان در کنار یکدیگر
مثل پنبه و آتش هستند می گوید: " بالای 90 درصد دخترها و پسرهای جوان چه
مذهبی و چه غیر مذهبی در دانشگاهها با هم دوست هستند و این خطر جدی است.
دختران و پسران جوان دارای غریزه، غضب و شهوت هستند بنابراین هیچ وقت
روابط آنها عادی نمیشود."
فضلعلی که ابداعکننده راهاندازی مراکز همسریابی در دانشگاهها بوده با
نگاه و تجربه شخصی به این مسئله پرداخته و با مقایسه دانشگاه و حوزه علمیه
افزود: " من خود در حوزه علمیه تحصیل کردهام و رفت و آمد زیادی به
حوزهها دارم و از طرفی در دانشگاهها نیز بسیار حضور داشتهام و خود
مشاهده کردهام که فضای حوزههای علمیه بسیار سالم است. تحصیل دانشجویان
دختر و پسر به صورت مختلط در دانشگاهها باعث به وجود آمدن دوستیهایی
میشود که عوارض خطرناکی به دنبال دارد و البته این عوارض اجتنابناپذیر
است زیرا اگر گوشت را جلوی گربه بیندازی غیرممکن است که گربه گوشت را
نخورد."
وی همچنین با اشاره به نوع روابطی که در فیلمها و سریالهای تلویزیونی
است، ازعملکرد صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: "دراین برنامهها روابطی
ترویج میشود که با سیستم فرهنگی کشور هماهنگ نیست و ما با خیلی از این
برنامهها مخالف هستیم و اعلام کردهایم که این برنامهها عوارض دارد و
دردسرساز است."
گفتنی است آیت الله مکارم شیرازی نیز بهتازگی اعلام کرده است که طرح
جداسازی دختران و پسران در دانشگاهها موجب پیشرفت علمی و اخلاقی
دانشجویان خواهد شد.
مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب نیز با اشاره به اینکه بحث تفکیک جنسیتی در
دانشگاهها دو سال پیش توسط جامعه زینب مطرح شده، این طرح را مثبت ارزیابی
کرد.
وی با بیان اینکه در دانشگاهها دلیلی وجود ندارد که دختر و پسر در کنار هم
تحصیل کنند می گوید: "اما اگر در جایی جداسازی جنسیتی امکانپذیر نباشد،
اختلاط جنسی بلامانع است. مثلا در مجلس شورای اسلامی،زنان و مردان
نماینده را نمیتوان از هم تفکیک کرد و نمایندگان باید در کمیسیونها و
جلسات مشترک حضور داشته باشند و یا در هیاتدولت وزیران و معاونان زن و
مرد باید با هم نشستهایی داشته باشند و در کنار هم فعالیت کنند که این
بلا اشکال است.
مقایسه دانشگاه امام صادق با دانشگاه الزهرا
حبیب محمدنژاد معاون پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری نیز با مقایسه دانشگاه
امام صادق با دانشگاه الزهرا می گوید: "دردانشگاه امام صادق که جداسازی
جنسیتی صورت گرفته است، میزان موفقیت دانشجوها بالا است. اما در دانشگاهی
مانند دانشگاه الزهرا که تکجنسیتی است شاهد موفق نبودن دانشجوها هستیم که
این موضوع در اذهان تداعیکننده این است که تفکیک جنسیتی علت بروز عدم
موفقیت دانشجویان است در حالی که این موضوع صحیح نیست و مساله این است که
دانشگاه الزهرا دانشگاه ضعیفی است."
او که یکی از متولیان جشنهای ازدواج دانشجویی است در ادامه افزود:
"جوانهای ما در سنینی که میتوانند بدون هیچ تحریککنندهای در فضاهای
علمی با هم ارتباط داشته باشند یعنی در دوره ابتدایی تا دبیرستان از هم
جدا هستند و مهارتهای با هم بودن را فرا نگرفتهاند اما در سیستم
دانشگاهی زمانی که تحریککنندههای جنسی بسیار زیادی برای یک جوان وجود
دارد، دختران و پسران را با هم مختلط میکنیم و در یک فضای آموزشی قرار
میدهیم بنابراین به طور طبیعی شاهد افت تحصیلی دانشجویان مجرد هستیم."
محمدنژاد با تاکید بر ازدواج های سنتی می گوید: " جوانها هر چقدر
آشناییشان به شکل سنتی انجام شود و از مراحل اولیه آشنایی خانوادهها
حضور داشته باشند ازدواج موفقتر و محکمتر است. ازدواجهایی که بر اساس
دوستیهای یک ترم دانشگاهی انجام میشود و همچنین در محیط کار صورت
میگیرد در بیشتر موارد به طلاق منجر میشود، چون محیط علم و محیط کار
فضای مناسبی برای یافتن همسر نیست."
همشهری آنلاین:
گفت وگو با دکتر زهرا رهنورد تنها زن رئیس دانشگاه ایران
دانشگاه تک جنسیتی ناموفق نبوده است
بارها در مجامع مختلف آقایان از ما خواهش کردند که این دانشگاه در مقطع
فوق لیسانس و دکترا دانشجوی مرد بگیرد. چون پذیرش در مقطع فوق لیسانس و
دکترا در سطح کشور بسیار محدود است و وقتی آقایان می بینند یک دانشگاه این
شانس و تبعیض را برای خانمها قائل می شود نسبت به آن اعتراض می کنند
الهام صادقی
پاییز ۷۷ وقتی اولین زن رئیس
دانشگاه کشور در رأس تنها دانشگاه زنانه دولتی ایران منصوب شد، کمتر کسی
فکر می کرد این تصمیم اولین و آخرین اقدام در نوع خود باشد.زهرا رهنورد،
در گذر تمامی این سالها؛ همچنان تنها زن رئیس دانشگاه کشور باقی مانده
است. او که به ندرت حاضر به گفت وگو با یک روزنامه می شود و پیشنهاد ما را
برای نخستین بار، در روز برگزاری مراسم تجلیل از خدمات علمی خود رد
نمی کند، اما انجام مصاحبه را به وقتی دیگر موکول می سازد؛ ... اتاق رئیس
دانشگاه در طبقه دوم ساختمان ریاست در نزدیکی دانشکده روانشناسی «الزهرا»
واقع است.
... عکاس روزنامه که دوربین را به دست می گیرد، اما رهنورد به هیچ وجه
اجازه گرفتن عکس پرتره و انفرادی را مثل همه مصاحبه های دیگر به ما
نمی دهد، در عوض ما را به گرفتن عکس دسته جمعی دعوت می کند.
* آیا مدیریت بر یک دانشگاه بزرگ مثل الزهرا(س) برای شما به عنوان تنها رئیس زن دانشگاههای کشورمان مشکل نیست؟
-حضوردردانشگاه الزهرا برای من افتخاراست اما من در حقیقت عضو هیأت علمی
دانشگاه تهران هستم و هم تحصیلات و هم آموزش خودم را به عنوان استاد و عضو
هیأت علمی در دانشگاههای مختلط گذراندم. با توجه به این مسأله، اولین باری
که به این دانشگاه آمدم تقریباً می توانم بگویم خیلی برایم عجیب بود و من
دو سال مقاومت کردم که ریاست این دانشگاه را برعهده نگیرم. اما بالاخره در
نتیجه اصرار دوستان، درخواست بسیاری از همکاران، دانشجویان دانشگاه و
همچنین وزارت علوم، ریاست این دانشگاه را پذیرفتم. در ابتدا همه چیز برای
من به صورت سؤال در آمده بود که به تدریج پاسخ هایم را از طریق نظام
آموزشی این دانشگاه گرفتم.
به هر حال، من کلاً نظام تک جنسیتی را در آموزش عالی توصیه نمی کنم، اما
این دانشگاه می تواند یک تجربه و یک شانس مضاعفی برای زنان و دختران باشد
تا بتوانند فرصت های بیشتری را برای تحصیل در نظام آموزش عالی بدست
بیاورند.
دانشگاه الزهرا(س)، ۴۰ سال پیش تحت عنوان مدرسه عالی دختران تأسیس شد و
بعد به نامهای دانشکده فرح، محبوبه متحدین و سپس دانشگاه الزهرا تغییر نام
داد و کار خود را با ۲۰۰ دانشجو آغاز کرد که این تعداد در زمان انقلاب به
یک هزار نفر رسید و اکنون در این دانشگاه ۸ هزار دانشجو تحصیل می کنند.
در ابتدا دوره های تحصیل محدود به چند مقطع کاردانی و کارشناسی در یک رشته
بود. اما در حال حاضر شامل ۷۳ رشته و گروه، ۸ دانشکده و ۳۲۰ استاد رسمی و
به همین تعداد استاد مدعو در رشته های فیزیک، شیمی عالی و معدنی، اقتصاد،
تاریخ اسلام، تاریخ ایران، روانشناسی تربیتی، بالینی و پژوهش هنر در مقطع
دکترا می شود.
* در حال حاضر چند درصد استادان عضو هیأت علمی و کارکنان این دانشگاه را
زنان تشکیل می دهند و شما به عنوان ریاست دانشگاه این وضعیت را چگونه
ارزیابی می کنید.
- از مجموع ۳۲۰ عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س)، ۱۰ استاد۳۴، دانشیار،
۱۶۳ استادیار، ۹۱ مربی و ۳ مربی آموزشیار زن در این دانشگاه مشغول به
تدریس هستند .
همچنین اگر بخواهیم تفکیکی در مورد کارکنان با توجه به مدرک تحصیلی و
جنسیت انجام دهیم می توانیم بگوییم از مجموع ۳۲۴ نفری که در این دانشگاه
مشغول به کار هستند، ۳ نفر با مدرک دکترا، ۲۸ فوق لیسانس، ۱۱۳ لیسانس، ۵
فوق دیپلم، ۸۰ دیپلم و ۹ نفر زیر دیپلم را زنان تشکیل می دهند. با توجه به
این که در حال حاضر نزدیک به یک پنجم استادان در کل کشور را زنان تشکیل
می دهند، این نسبت در مقایسه با آمار ورودی های ما به دانشگاهها که ۶۷
درصد آن را زنان و دختران شامل می شوند رضایت بخش نیست و سزاوار نیست که
تعداد اساتید زن اینقدر کم باشد.
البته این نسبت در کشور ما بسیار بهتر از نسبت اساتید زن در کشوری مثل آلمان است زیرا این نسبت در آنجا چیزی در حدود ۳ درصد است.
* یکی از شاخص های مهم وزارت علوم در سنجش دانشگاه ها، نسبت استاد به
دانشجو است. از نظر شما به عنوان ریاست دانشگاه الزهرا(س) ، نسبت استاد به
دانشجو در این دانشگاه به چه صورت است؟
- این نسبت در مهمترین دانشکده های ما که روانشناسی، علوم اجتماعی،
اقتصادی و علوم است اصلاح شده است و در حال حاضر یک به ۹ یا یک به ۱۰ است.
اما نسبت استاد به دانشجو در دانشکده های دیگر ما هنوز اصلاح نشده است. به
عنوان مثال در دانشکده هنر ما، مانند تمام دانشگاههای دیگر هنر، بالاتر از
یک به ۳۰ است. هر چه رشته ها علمی تر می شوند ما با مشکل کمتری در این
خصوص روبه رو هستیم.
* به نظر شما چرا تعداد رؤسای زن دانشگاهها در کشور ما به یک نفر محدود مانده است؟
- این مسأله واقعاً تأثرانگیز است که ما یک رئیس دانشگاه زن داشته باشیم که شاید تا حدی دلیل آن را بتوان در تنگ ذهنی ها یافت.
به اعتقاد من اصل باید در شایسته سالاری باشد . در کشور ما این شایستگان
وجود دارند و سیاستگذاری های فرهنگی و اجرایی باید به صورتی باشد که
واقعاً ارزش و شخصیت زنان را بشناسند و درک کنند.
* عده ای بر این عقیده اند که تک جنسیتی کردن دانشگاههایی مثل الزهراء(س)
یا بعضی واحدهای دیگر دانشگاهی از یک طرف با استقبال کمتر داوطلبان مواجه
می شود و از طرف دیگر بر روند کیفی آموزش و رشد تحصیلی دانشجویان به طور
غیرمستقیم تأثیر دارد، نظر شما چیست؟
- به نظر من، نظام تک جنسیتی به عنوان یک تجربه و نه به عنوان یک توصیه
(که نظام آموزشی را در بر بگیرد) نشان داده ناموفق نبوده است.
البته ما تمهیداتی داریم که تبادل علمی از طریق آن صورت می گیرد مثلاً از
طریق انجمن های علمی سراسر کشور که یا در دانشگاه الزهرا و یا در
دانشگاههای دیگر نشست دارند این تبادل علمی، ذهنی می تواند میان دختران و
پسران انجام بگیرد.
در کل فکر نمی کنم، بشود قبول کرد که دانشگاه الزهرا(س) به لحاظ تک جنسیتی
بودن از لحاظ علمی پایین تر است، در حال حاضر چندین دانشگاه کاملاً مردانه
در کشور وجود دارد، آیا تا به حال دیده ایم که مردان بگویند به خاطر عدم
وجود ذهنیت و فکر زنان، دانشگاه از نظر علمی پایین تر است؟ نه. چون مردان
خودباوری بیشتری نسبت به زنان دارند.
علم و دانش یک دیالوگ و گفت گو میان آحاد انسانها است و نباید در این
رابطه تفکیک جنسیتی وجود داشته باشد و به لحاظ روانشناسی حتماً لازم بوده
که خداوند چنین ساختاری را برای زن و مرد خلق کرده است در کنار یکدیگر با
حفظ تمام ضوابط و شئون اخلاقی و شرعی بهتر و سالم تر باقی بمانند که اگر
این ضوابط اخلاقی و شرعی وجود نداشته باشد، قطعاً حضور زن و مرد در کنار
همدیگر بسیار آسیب پذیر خواهد بود.
* در سیستم آموزشی ما در سطوح دبستان تا پیش دانشگاهی دخترها و پسرها از
هم جدا هستند و به نوعی دیوار جدایی بین آنها وجود دارد که در زمان ورود
به دانشگاه این دیوار برداشته می شود، نظر شما در این مورد چیست؟
- قطعآً در آن ۱۲ سال تحصیل باید دخترها و پسرها از هم جدا باشند، چون به
آن بلوغ فکری نرسیده اند که اختلاط دختر و پسر را در علم، دانش و تبادل
فرهنگی جست وجو کنند و در زمان ورود به دانشگاه چون این بلوغ کم و بیش
ایجاد شده، شانس بیشتر وجود دارد که دختر و پسر بتوانند در ذهن خود،
جایگاه مناسب زن و مرد را در عرصه عمومی و خصوصی از هم تفکیک کنند و
بدانند که هر کدام بیان و زبان خاص خود را دارد. در عرصه عمومی طبیعتاً
این زبان و بیان بسیار خردورزانه و عقلانی باید باشد.
* لطفاً کمی در خصوص استراتژی دانشگاه بگویید؟
- استراتژی دانشگاه الزهرا توسعه تحصیلات تکمیلی است. من به نوبه خودم در
سطح لیسانس اعتقادی به گسترش پذیرش دانشجو در دانشگاه زنان ندارم. به نظر
من حتی اگر بشود پذیرش در سطح لیسانس تقلیل پیدا کند و این دانشگاه به شکل
یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی در آید، بهتر است. ولی وزارت علوم به حق معتقد
است که نسل جوان ما آماده ورود به آموزش عالی هستند و ما باید هر تعدادی
که از سوی آنان مشخص می شود پذیرش کنیم. باید توجه داشت که وزارتخانه
می خواهد معضلات نسل جوان را با حفظ ضوابط علمی حل کند.
* با توجه به پذیرش محدود در مقطع فوق لیسانس و دکترا در سطح کشور، آیا تا
به حال شما در خواستی مبتنی بر پذیرش دانشجو در رده های فوق از سوی مردان
داشته اید؟
- بارها در مجامع مختلف آقایان از ما خواهش کردند که این دانشگاه در مقطع
فوق لیسانس و دکترا دانشجوی مرد بگیرد. چون پذیرش در مقطع فوق لیسانس و
دکترا در سطح کشور بسیار محدود است و وقتی آقایان می بینند یک دانشگاه این
شانس و تبعیض را برای خانمها قائل می شوند نسبت به آن اعتراض می کنند.
البته ما به دنبال این هستیم که ببینیم در این رابطه چه کاری می توان
انجام داد. اساتید خوبی که داریم، وقتی ما دکترای فیزیک در این دانشگاه
گذاشتیم با توجه به استقبال خوب اساتید و دانشیارهای سایر دانشگاهها برای
شرکت در این دوره مواجه شدیم. پیشنهادهای زیادی داشتیم که دکترای دانشگاه
را دو جنسیتی کنیم. و من به آنها گفتم اگر می خواهند می توانند برای وزیر
علوم و هر مرجعی که مدنظر دارند شرایط استثنایی خود را اعلام کنند که خود
آنها در این رابطه اقدام کردند اما تاکنون جوابی به درخواست آنها داده
نشده است.
* نظر شما در این خصوص چیست؟
- به نظر من تصمیم گیری از سطح وزارت علوم هم باید فراتر رود و در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شود.
وجود یک دانشگاه زنانه می تواند به صورت های گوناگونی در داخل و خارج از کشور ارزیابی شود.
در داخل کشور ممکن است این احتمالات وجود داشته باشد که عده ای وجود یک
دانشگاه زنانه را علامت تنگ ذهنی و عقب افتادگی فکری نسبت به فعالیت علمی
زن و مرد در جامعه بدانند. یا در خوش بینانه ترین حالت آن ممکن است وجود
چنین دانشگاهی را دلیلی بر استقلال شخصیت برای زنان تلقی کنند که موجب
دادن شانس بیشتری برای حضور آنها در آموزش عالی باشد. یا اینکه یک ژست
فمینیستی بدانند.
اما در مجامع بین المللی این دانشگاه فوق العاده مثبت ارزیابی می شود و به
عنوان یک حرکت جانبدارانه از حقوق زنان و ارتقای سطح علمی و توسعه فرهنگی
آنان تلقی می شود.
ضمن آنکه در جهان اسلام از وجود چنین دانشگاهی استقبال می شود.
* در دانشگاه الزهرا در حال حاضر چند دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند
و بیشتر این افراد از کدام کشورها برای ادامه تحصیل به ایران آمده اند؟
- این دانشگاه در حال حاضر ۶۰ دانشجوی خارجی دارد که بیشتر از کشورهای
جهان اسلام و کشور فرانسه و آلمان به صورت مبادله ای در سطح فوق لیسانس و
دکترا مشغول به تحصیل هستند. البته متقاضی تحصیل در این دانشگاه از سایر
کشورها زیاد است، اما ما به دلیل محدودیت در فراهم آوردن امکانات رفاهی،
نبود خوابگاه و کمپ های مناسب قادر به جذب این افراد نیستیم. البته یک
خوابگاه ۷۰۰ نفری در حال ساخت است و قرار بر این است که طبقه اول آن به
شکل سوئیت هایی برای دانشجویان خارجی ساخته شود تا شرایط رفاهی بهتری در
اختیار آنان قرار گیرد.
* مهم ترین افتخارات علمی دانشگاه را طی دوران ریاست خودتان ذکر کنید؟
- از جمله این موفقیت ها می توان به عضویت دانشگاه الزهراء در مجمع
بین المللی دانشگاه ها «IAU» اشاره کرد. که دانشگاه پس از طی مراحل
درخواست عضویت و ارسال مدارک و اطلاعات لازم به عضویت رسمی مجمع
دانشگاه های جهان درآمد. سازمان مذکور یک سازمان بین المللی دانشگاهی
وابسته به سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد، یونسکو است، با هدف ارتقای
همکاری های علمی دانشگاهی در سطح جهانی تأسیس شده است و بسیاری از
دانشگاه های معتبر جهان به عضویت آن درآمده اندوهمچنین عضویت دانشگاه
دراتحادیه دانشگاههای جهان اسلام. کسب عنوان استاد نمونه کشوری توسط دکتر
سوسن سیف، عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در سال ۸۳، خانم
دکتر افشاری عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی در سال ۸۰-۷۹ و آقای دکتر
هروی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه در سال ۷۹-۷۸ از دیگر افتخارات این
دانشگاه به حساب می آید. همچنین عضویت دکتر دیوانی آذر عضو هیأت علمی
دانشکده علوم پایه از سال ۲۰۰۳ به مدت ۶ سال در ICTP (مرکز بین المللی
فیزیک عبدالاسلام) اعطای لوح تقدیر و جایزه اولین جشنواره چندرسانه ای به
دکتر سیده سوسن مسندی و سیده سپیده هرندی به خاطر تألیف CD آموزشی به نام
«انگلیسی در منزل»، درخشش دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در کسب رتبه های
اول آزمون کارشناسی ارشد و موفقیت تعدادی دیگر از دانشجویان در امتحان
ورودی دکترای فیزیک سال ۸۲ و نظایر آن بخشی از افتخارات دانشگاه محسوب
می شوند.
* با توجه به اینکه دانشگاه الزهراء(س) یک دانشگاه صرفاً دخترانه است که
زمین آن سالها قبل وقف شده است و واقف هزار متر مربع در درون محوطه
دانشگاه را تحت تولیت خود قرار داده است، وجود این محوطه درون فضای
دانشگاه، تاکنون چه مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده است؟
- در حال حاضر دانشگاه دارای دو سایت است. یک سایت وقفی ۹ هکتاری، که توسط
مرحوم مستوفی الممالک به منظور رشد فرهنگی زنان وقف شده است و یک سایت
جدید که در خردادماه سال جاری به آن اضافه شده است و اکنون تحت مالکیت
دانشگاه است.
در سایت وقفی، وقف کننده هزار مترمربع در درون فضای دانشگاه را تحت تولیت
دارد که مقبره مستوفی الممالک نیز در آن قرار دارد. و نگهداری آن توسط
خانواده نیری (داماد مستوفی الممالک) و نوه های دختری به سرایدار سپرده
شده است. که متأسفانه سرایدار از آن استفاده های سوئی می کند و دانشگاه
محل تحصیل زنان را محل رفت و آمد آقایان عجیب و غریبی از جمله
کامیون داران، رانندگان و غیره کرده است. در حقیقت بخشی را تبدیل به
تعمیرگاه ماشین کرده است که مشکلات اخلاقی و فرهنگی بسیار حادی را برای
دانشگاه ایجاد کرده است. بارها حراست دانشگاه گزارش های سوئی را در مورد
رفت و آمد این افراد داده است. همچنین این افراد بسیار بددهن هستند و
بارها اقدام به فحاشی به مسئولین دانشگاه و حتی خود من کرده اند.
* کمی درخصوص سایت دوم دانشگاه توضیح دهید؟
- سایت شرقی دانشگاه که به تازگی به مالکیت دانشگاه الزهراء(س) درآمده است
در گذشته مرکز آموزش سابق راه آهن بود که برای بدست آوردن این سایت
مسئولین دانشگاه، ۲۴ سال فعالیت و نامه نگاری کردند که سرانجام با تلاش
مسئولان کشوری این سایت در سال جاری در اختیار دانشگاه قرار گرفت و سند آن
به نام دانشگاه الزهراء(س) زده شد.
* دلیل شما برای تصرف این ملک چه بود؟
- برای اینکه در این ۵ هکتار حتی در زمان داشتن بیشترین دانشجو در مرکز
آموزش راه آهن تنها ۲۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل بودند، ضمن اینکه مشکلاتی
برای دانشگاه به دلیل دیوار به دیوار بودن ایجاد می کرد.
* با توجه به افزایش هر ساله میزان داوطلبان ورود به دانشگاه و تمایل
دانشگاه به افزایش تعداد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، شما در طرح
جامع دانشگاه چه سیاست هایی را برای گسترش فضای دانشگاه در نظر دارید؟
- با توجه به این که دانشگاه الزهراء(س) در ابتدا کار خود را با ۹۰ دانشجو
آغاز کرد و این تعداد در حال حاضر به ۸۵۰۰ دانشجو رسیده است و مساحت کنونی
برای همین تعداد دانشجو نیز کم است. ما خریداری املاک اطراف را در طرح
جامع دانشگاه در نظر داریم که تا سال ۱۴۰۰ بخشهای عمده ای از محیط اطراف
در اختیار دانشگاه قرار بگیرد تا ما بتوانیم خوابگاه و کلاسها و مراکز
تحقیقاتی دانشگاه را در آن بنا کنیم.
در حال حاضر دانشگاه دارای ۶۰۰۰ دانشجوی کارشناسی و ۲۰۰۰ دانشجو در مقطع
دکترا و کارشناسی ارشد است و پیش بینی شده است که تا سال ۱۴۰۰ دانشگاه
حداقل ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا داشته باشد، به همین دلیل ما
در طرح جامع دانشگاه خواسته ایم تا از غرب تا بزرگراه چمران و از شرق تا
میدان شیخ بهایی محدوده دانشگاه الزهراء(س) معرفی شود.
این پست جواب هوداد نبودها!!! مکملش بود:دی
چه فرهنگ سازی داره میشه؛
اگه این طرح بشه چی میشه، تو خیابون جای یه عده جوون گرگ میبینیم :دال
دکتر ؟
بله عزیز٬ دکتر؛ تازه دکتر خیلی کمه. درستش پرفسور رهنورده. اولین زن ایرانی که به درجه ی فول پرفسوری رسیده است. فول پرفسور در رشته ی علوم سیاسی و یک فوق لیسانس هنر هم داره:دی
تو مناظره هم سر مدرک همین خانم دعوا شد (بگم؟؟ بگم؟؟) که بعدا معلوم شد مدرک ایشون از همه معتبر تر و سالم تره:دی
دوستان برای اینکه تردید شما مبنی بر اینکه این اعمال ضد زن جمهوری اسلامی ما قبل تاریخ مربوط به اسلام نیست و مال زمان دانیاسورهاست به سایت زیر بروید:
خیلی از دوستان فکر می کنند که اسلام زن را موجود درجه 2 حساب میکند ولی باید بدانند که همه اینها دروغ است تا زنان را خانه نشین کنندا:
زن فرمانروای کل کشور در قران
بعد اینان میگویند که زن شعور سیاسی برای پست های کلیدی را ندارد!!!
http://gabrielmmj.blogfa.com/post-46.aspx
faghat munde vasate khiabunam ye parde bekeshan began khanuma az ye taraf aghayun az ye tarafe dige

e
vaghan sharm avareeeeee
مردا اینور-زنااونور
چقدر خشن!! اعتصابو واسه همین مواقع گذاشتن دیگه:دی
میدونید بهتره درست فکر کرد این واقعاْ مسخره است که هرکسی از یه بعد صحبت می کنه اون از بعد فکریه خودش و تجربیاتش میگه اخه و جیزه اون یکی هم با بعد فکری خودش و دیده هاش میگه خودت اخی!

http://www.cloob.com/profile/memoirs/one/username/setareieman/memid/838181
هر چیزی اندازه ای داره بهتره کامل تر فکر کرد!
راستش اینو یادآور بشم که وزارت علوم مدرک خانم رهنورد اصلا معتبر نمیدونه شما یا بهتر بگم جوونای ما اینطور میگن بدون اینکه اطلاع دقیقی داشته باشید قضاوت نکنید نه تنها راجع به این راجع به همه چی سعی کنید بدونید چرا از کسی حمایت میکنید من فکر میکنم ایران مهمتر از این حرفاست و خیلی ارزشمند
خب معلومه قبول نداره. کدوم مدرک دانشگاه آزادو وزارت علوم قبول داره که این دومیش باشه؟ اگه وزارت علوم دانشگاه آزادو قبول داشت که مهرشو از پای مدرکش ور نمی داشت. یه ذره فکر کن عزیز. درسته من بچه ام ولی از خیلیا بیشتر حالیم می شه (تو سیاست):دی