KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

ویژگی یک محصول در باب مهندسی فروش

فرایند مهندسی فروش اولین بخش از مراحل ارتباط با مشتری است . این بخش با در اختیار گرفتن نیروی کارشناسی مجرب و توان تخصصی و فنی ،‌پاسخگویی به نیازهای طرح شده از جانب مشتریان را از طریق مراحل زیر در ستور کار خود دارد :

·         دریافت درخواست و اعلام نیاز مشتری از طریق درخواست شفاهی ، کتبی یا اعلام مناقصه .

·         برقراری تماس اولیه با مشتری ، بررسی درخواست و تشکیل تیم کارشناسی مسؤول مشتری

·         بررسی محیط و فرایندهای جاری ، تحلیل وضعیت موجود و تدقیق نیازهای مشتری

·         تشکیل جلسات دمو و نمایش سیستم های موجود و بحث و بررسی پیرامون ویژگیهای سیستم‌ها و میزان انطباق آنها با خواست مشتری

·         انتخاب راهکار مناسب و بهینه بر اساس نتایج بررسی ها ، سیاست ها و اولویت های سازمان مشتری و توجیهات فنی و اقتصادی هر یک از روشها از طریق ارائه دو راهکار زیر:

·         طراحی ، ساخت و استقرار سیستم های اختصاصی ویژه شرکت

·         استقرار سیستم های کاربردی تیپ رایورز

·         عقد قرارداد با مشتری بر اساس توافقات فیمابین

·         انتقال مراحل بعدی کار به تیم های مربوطه در فرایند های ساخت یا نصب و راه اندازی سیستم بر اساس نوع قرارداد و توافق انجام شده برای تولید سیستم های اختصاصی یا استقرار سیستم های موجود


تعریف ویژگی یک محصول

 

·        مصرف کننده به عنوان تعیین کننده ویژگی و کیفیت محصول

·        بازاریابی و مهندسی فروش به عنوان محقق و دریافت کننده اطلاعات ویژگی و کیفیت محصول

·        بخش مهندسی و تکنولوژی شرکت به عنوان تدوین کننده ویژگی و کیفیت محصول

·        شرکت ها و تولید کنندگان به عنوان ایجاد کننده ویژگی و کیفیت محصول

·        امور کنترل کیفیت شرکت ها و همچنین سازمان ها و موسسات بازرسی به عنوان کنترل کننده ویژگی و کیفیت محصول

همیشه در بلند مدت، این مصرف کننده نهایی است که کیفیت های مورد انتظار را رغم می زند. چنانچه هدف بنیادی و نهایی جلب رضایت استفاده کنندگان مستقیم محصولات باشد، این استراتژی زمینه رشد و ارتقای دانش فنی را فراهم می کند.

احتمالاً خواهید گفت که این هدف نهایی همه تولید کنندگان است و چه هدفی به جز این می توان تصور کرد

به پروسه زیر توجه کنید:

1.     خریدار

2.     تصمیم گیر خرید ( یا نمایندگان فروش، در تولید سری و انبوه)

3.     استفاده کننده از محصول (مصرف کننده)

توجه به ردیف های 1 و 2 موجب غفلت از تمرکز بر استفاده کننده نهایی خواهد شد و این وضعیتی است که بارها اتفاق می افتد. صرف جلب موافقت اداره خرید و یا موفقیت در اخذ تایید مدیران و روسای سازمان کارفرمایی ، ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد، ولی در بلند مدت ،این استفاده کننده از محصول است که امکان دارد با استفاده نکردن و یا اعلام نارضایتی خود، آزادی عمل سازمان خرید یا تصمیم گیران خرید را محدود یا بدون اثر کند.

( حدود سال های دهه 1360، دیگ های بخار شرکت ماشین سازی اراک از کیفیت و استاندارد سطح بالایی برخوردار بودند. کمابیش رقبای دیگری هم وجود داشتند. در فرم های تقاضای تهیه و تامین این دستگاه که از طرف واحد های فنی متقاضی به اداره خرید آن موسسه ارجاع می شد، درج گردیده بود: "نسبت به تأمین ... دستگاه دیگ بخار ساخت ماشین سازی اراک، به مشخصات ... اقدام شود" )

این به معنای آن بود که استفاده کننده نهایی راه هر گونه تصمیم دیگر را، هم برای واحد تدارکات و هم کمیسیون های مناقصه و معاملات مسدود کرده است. در بازار عرضه و فروش بعضی از محصولات، مصرف کنندگان نام تجاری خاصی را به کار می برند؛ که فقط مختص یک تولید کننده بوده و به دلیل مطلوبیت، به عنوان نام عمومی محصول شهرت یافته است.

برای سهولت بیشتر، بسیاری از عرضه کنندگان محصول یا خدمات، تمام توجه و تمرکز خود را معطوف ردیف های 1 و 2 می کنند و از اقدامات لازم برای جلب رضایت استفاده کنندگان غافل می شوند؛ چون توجه به مورد 3 نیازمند اقداماتی عمیق و همه جانبه به این ترتیب است:

·        تشکیل و تقویت واحد تحقیقات بازار

·        تقویت واحد مهندسی و تکنولوژی

·        اعمال هزینه های تحقیقات و نوآوری

·        تقویت اساسی واحد خدمات پس از فروش.

نظرات 1 + ارسال نظر



ممنونم. فوق العاده بود.


امیدوارم همه دوستان بخونند تا شاید تلنگری به فکر پویای اونها بخوره و در آینده کاریشون ازش استفاده کنند.

البته استفاده صحیح ، نیازمند مطالعات دقیقتری در این حوزه هستا!


باز هم ممنون. موفق باشید

ممنوم دوست عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد