نام قاصدک نصیر برای تداعی عنوان پیام آور دانشگاه خواجه نصیر انتخاب شده و طراحی آن در دانشکده مدیریت و ساخت آن نیز در دانشکده هوا و فضا و در کارگاه اتومکانیک این دانشگاه صورت گرفته است.
ابتدا قرار بود این خودرو تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد اما اعضای تیم سازنده در ادامه تصمیم گرفتند آن را مناسب خیابانهای شهری طراحی کرده و بسازند.
شتاب این خودرو از خودروی سمند هم بیشتر است و حداکثر سرعت آن ۸۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.
نخستین خودرو برقی دو سرنشین ساخت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نام "قاصدک نصیر" اگرچه ابتدا قرار بود تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد اما اعضای تیم سازنده در ادامه تصمیم گرفتند آن را مناسب خیابانهای شهری طراحی کرده و بسازند. | |
یکی از دانشجویان عضو گروه 14 نفره ساخت اولین خودرو برقی دو سرنشین ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب گفت: ابتدا قرار بود این خودرو تنها برای شرکت در مسابقه خودروهای برقی دانشگاه شریف طراحی و آماده شود اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که طراحی و ساخت آن به شیوه ای باشد که مناسب استفاده در سطح شهر و تولید انبوه باشد. اصغر محمدی با اشاره به فعالیت 14 ماهه گروه سازنده این خودرو افزود: وزن نهایی "قاصدک نصیر" 700 کیلوگرم است که در حقیقت می توانست تنها 500 کیلو باشد اما با ایمن سازیهایی که برای تردد عادی در سطح شهر بر روی آن انجام گرفت وزن خودرو افزایش داده شد. این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران تاکید کرد: همه تستهای لازم برای یک وسیله نقلیه شهری مانند تست شتاب، دور زدن و ترمز بر روی این خودرو انجام شده که همگی نیز با موفقیت همراه بوده است. محمدی با تشریح دیگر ویژگیهای خودرو ساخته شده اظهار داشت: ما برای افزایش ایمنی خودرو در حد استانداردهای معمول در دربهای آن لوله گذاشته و سپر آن را نیز به گونه ای طراحی کردیم که به جرات می توان گفت از خودرو پراید ایمن تر و محکمتر است. آن گونه که این دانشجوی عضو گروه سازنده این خودرو برقی می گوید شتاب قاصدک نصیر 10 ثانیه است که به عنوان مثال از خودرو سمند بیشتر است و حداکثر سرعت آن نیز به 80 کیلومتر بر ساعت می رسد که این پارامترها برای خودروی شهری مناسب و استاندارد است. در همین حال و بنا به گفته مسئولان شهری امروزه اولین و اصلی ترین مشکل تهران آلودگی هوا است که 80 درصد آن ناشی از تردد خودروها و آلاینده های متحرک است. در شهر تهران بیش از سه میلیون و 400 هزار خودرو و 200 هزار موتور سیکلت وجود دارد و علاوه بر این شهروندان تهرانی روزانه 15 میلیون سفر انجام می دهند که چیزی در حدود دو میلیون و 300 هزار مورد آن نیز با اتوبوس صورت می پذیرد. می توان انتظار داشت در صورت حمایت مسئولان دولتی از پروژه موفق این دانشجویان و آماده سازی شرایط برای تولید انبوه خودروی ساخته شده و استفاده از آن در سطح شهر نه تنها در مصرف سوخت که این روزها به یکی از معضلات اصلی کشور بدل شده صرفه جویی خواهد شد بلکه به میزان قابل توجهی از آلودگی هوای تهران نیز کاسته می شود. اصغر محمدی در ادامه گفتگو با مهر گفت: با یکبار شارژ کامل می توان 50 کیلومتر در یک سیکل شهری با قاصدک نصیر رانندگی کرد و اگر سرعت متوسط آن را 25 کیلومتر بر ساعت لحاظ کنیم این مقدار به 80 کیلومتر نیز خواهد رسید. این دانشجو در رابطه با وضعیت حمایت و سرمایه گذاری برای تولید انبوه خودروی ساخته شده نیز گفت: مسئولان وزارت صنایع یکبار در مرحله ساخت خودرو از پروژه بازدید کردند ولی به دلیل مشکلات اداری تاکنون کار خاصی برای این مهم انجام نگرفته است. به گزارش مهر، نام قاصدک نصیر برای تداعی عنوان پیام آور دانشگاه خواجه نصیر انتخاب شده و طراحی آن در دانشکده مدیریت و ساخت آن نیز در دانشکده هوا و فضا و در کارگاه اتومکانیک این دانشگاه صورت گرفته است. موتور، درایو و شارژر این خودرو نیز ساخت کشور ایتالیاست و باطری آن نیز اگرچه از بازار داخل تهیه شده اما آن هم ساخت یک کشور خارجی است. مهندس رزاق بلوری افشار، مهندس احمد رضا مرسی، پویا روشنی تبریزی، اصغر محمدی، نیما شیرافکن، مجتبی جعفری، حامد فرهادی، حامد مهدوی، مرتضی حسینی، احسان پرویزی، امیر کریمی، مرتضی رضازاده، نسیم محمدی و بنفشه بلوری اعضای تیم سازنده قاصدک نصیر هستند. |
اگر یه صفحه ی خورشیدی هم براش بذارن، با توجه به این همه آفتابی که ما داریم حتی به شارژ هم احتیاج نداره. بنزین هم که تحریم شدیم. بدک نیست.
جک قشنگی بود
ولی جالب میشه ها.ماشینتو مثل ماشین ریش تراش بزنی به برق
دمشون گرم برو بچه های کا ان تی یو مثل همیشه گل کاشتن
شبیه اسباب بازیه
اما جالبه
یادمه 5 -6 سال پیش اولین خودرو برقی ایرانی رو یکی طراحی کرد و اسمش رو گذاشته بود آریانا
اون چی بود که حالا این اولین هست؟
ما توی تاکسی بودیم خبرش رو گفت . کلی ذوق مرگ شدیم

کاری که حامی صنعتی نداشته باشد به چه دردی میخورد؟
هوش و ذکاوت ایرانی همیشه باعث افتخار است ..
وای چه قدر فوق العاده!!

امیدوارم آینده داشته باشه!!
دمشون گرم !
اما باید موضوع متن رو بکنین دانشگاه خواجه نصیر.این کارگاه اتومکانیم با این که توی دانشکده ماست اصلا ما هوافضایی ها کاری به کارش نداریم !! بچه های برق و مکانیک اونجا واحد دارن نه ما!
کاش اسمش بهتر بود
:دال
باعث افتخاره !
به تمام کسانی که برای این پروژه زحمت کشیدند تبریک میگم.
باعث افتخاره...
اما با عاطفه جون موافقم این اسمش چیه دیگه
فکر کن ازت بپرسن ماشینت چیه
ممنون.
باعث افتخاره که چنین با انگیزه کار می کنند و امید با آینده روشنی برای این خودرو دارند. ایکاش ویژگی های برتر این خودرو نسبت به انواع مشابه هم شرح داده می شد، چون خودروی با شارژ باتری تا کنون زیاد ساخته شده ولی بیشتر دنبال فناوری های با کارایی بهتر و ارزان تر هستند.
این که از پراید ایمن تره خیلی جالبه
سوالی برایم پیش آمد. مبنای اندازه گیری شتاب خودرو ها شتاب 0 تا 100 کیلومتر می باشد. که این خودرو حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت را می تواند طی کند. پس منظور ازشتاب 10 ثانیه چیست؟ اگر منظور شتاب 0 تا 60 هم باشد که در بعضی کشورها مرسوم است باز هم عدد 10 ثانیه عدد زیادی خواهد بود که تصور نمی کنم سمند انقدر کند باشد!
در مورد مناسب بودن سرعت 80 کیلومتر در سطح شهر هم شک دارم. ولی طرح کلی بسیار شبیه پرایده مخصوصا از پشت.
امیدوارم آینده خوبی داشته باشه و روزی باشه که شبا که می خوابیم ماشینمون رو هم مثل موبایل بزنیم به برق شارژ شه، روز هم از نور خورشید شارژش تکمیل شه دیگه پول بنزین و سهمیه و اینا ندیم
باعث افتخاره که دانشجویان خواجه نصیر بار دیگر توانایی و استعدادهای خودشون رو نشون دادند.
امیدوارم که این طرح توسط صاحبان صنایع حمایت بشه و به مانند خیلی از طرحهای دیگر به دلیل بی توجهی مسئولین،از کشورهای دیگر سر در نیارند!