امروز در حالی به سراغ دیدن این فیلم رفتم که حرفهای زیادی مبنی بر جالب نبودنش شنیده بودم ولی خب، در 5 دقیقه ی اول داستان هم فهمیدم چرا چنین قضاوتی راجع به فیلم شده...
فیلم نامه، دیالوگها، بازیگران و محیط این فیلم به حدی مناسب و طبیعی انتخاب شده بود که از لحظه ی اول نمیتوانست انتظارات کسانی را برآورده کند که به هدف دیدن یک فیلم کلیشه ای و شاد به آنجا آمده اند، چیزی که با دیدن اسم بازیگران این فیلم به ذهن همه میرسد. تمام بخشها و لحظه لحظه ی فیلم با یک هدف قبلی کار شده طوری که بیننده بعد از گذشتن حدوداً یک پنجم فیلم خود را کاملاً هم احساس تک تک افراد داستان و به نوعی درگیر ماجرا احساس میکند،آنچنان که پائولو کوئیلو در جایی پاسخ سوال کسی را که از او میپرسد یک روایت خوب از ی کداستان چه روایتیست و او پاسخ میدهد آن روایت که در عین سادگی داستان بتواند مخاطب را با خود همراه کند.با پیش رفتن داستان و رسیدن به پایان شما خود هم نمیدانید چگونه حقایقی را که دوست نداشته اید قبول کنید، پذیرفته اید،
یکی دیگر از امتیازات این فیلم شخصیت پردازی آنست، شما هرگز بعد از دیدن این فیلم نیمتوانید بگویید که هیچ کدام از بازیگران کم اهمیت تر از دیگری بوده اند، و مهم تر از همه، نتیجه ی تلاش عوامل این فیلم برای تهیه ی داستانی بوده که نه تنها به شعور بیننده توهین نمیکند، بلکه در صحنه ی آخری که از این فیلم میبینید مخاطب را به فکر فروبرده و وادار به قضاوت میکند،. این فیلم به راستی هیچ حرفی برای منتقدان باقی نگذاشته، چه بسا، منتقدانی که پیشتر آثاری مثل اخراجی های دو را نقد کرده اند به تمجید این اثر پرداخته و از آن را یکی از قویترین آثار ساخته شده در سینمای ایران میدانند.
و در انتها : ممکنست برای کسانی که از دسته فیلمهایی مانند اخراجیهای 1 و 2 استقبال میکنند، این فیلم چندان جالب به نظر نرسد.، چون برعکس آنها، کاملاً از روندی منظقی برخوردارست.
فیلم خوبی بود خیلی هم خوب بود ولی یکی از قوی ترین آثار ایرانی نبود.ضمنا روایت فیلم تا قبل از لحظه ی اتفاق مشکلاتی هم داشت.
مرسی
اینقدر بهم ریختیم که نشد تا حالا برم فیلمو ببینم.
مرسی از پستت باعث شد امشب برم سراغش !خبرشو میدم
فیلم از نظر شخصیت پردازی در حد عالی بود. بطوری که با اینکه حضور شخصیت الی در نیمه ی فیلم بکلی حذف میشود اما وجودش کاملا احساس میشود.
تلاش کارگردان فیلم ( آقای فرهادی) هم بسیار قابل تقدیر است.
در واقع فرهادی به بازیگران اجازه زندگی داده تا بازی! مثلا خیلی از صحنه ها در فیلم واقعی است مثل صحنه ی پانتومین که در واقع وقتی یکی از بازیگران پانتومین را اجرا میکرده دیگر بازیگران از جواب آن بیخبر بودند و هین فیلمبرداری خودشان جواب را حدس زده اند!!
مورد جذاب دیگر برایم، فیلم هایی ست که آقای فرهادی کارگردانی و یا فیلم نامه نویسی را بر عهده داشته اند و من دیده ام آنها را ( چهارشنبه سوری ، دایره زنگی ، درباره الی). در همه ی این فیلم ها به یک مورد خاص و جالب پرداخته شده : "دروغ"!!
filme kheilighashangie ba inke nadidamesh vali shenidam jaryanesh chie .az ye tarafamdidam alaghemandane ekhrajiha badesho migan digemotmaen shodam vaghaan jalebo pormafhoome film
طول معیار!!
طول معیار رو رعایت نکردی. چند می دی لوت ندم ؟
پس دم بچه های مجازی که دانشکده هم ندارن گرم
<داستانی بوده که نه تنها به شعور بیننده توهین نمیکند، بلکه ... >
ندیدم ولی اگه واقعا اینطوره لازم شد حتما ببینم!
نقد جالبی بود، مرسی!
منم خیلی از فیلمش خوشم اومد.
بیننده تا لحظه ی آخر به جد درگیر ماجراست
در قالب سوم شخصی نامرئی حاضر در صحنه !
و دلیل آن هم :
۱ - دوربین روی دست ماهرانه عمل می کند و ما را به مانند کسی که در حال سرک کشیدن است در تمام صحنه ها دخیل می کند .
۲ - تمام صداهایی که در حالت عادی در چنان صحنه هایی میشد شنید بی کم و کاست وجود دارند . البته با تنظیم صحیح .
۳ - بازیگران " بازی " نمی کنند !
و...
فیلم از باور پذیر بودن یک قدم فراتر گذاشته و قابل لمس است .
روزبه جان به نکته خوبی اشاره کردی
آقای اصغر فرهادی یکی از (در درجه اول) فیلم نامه نویسان و (در درجه دوم) کارگردانانی است که کم کم پله های ترقی را از فیلم رقص در غبار شروع کرد که مورد توجه قرار نگرفت. بعد شهر زیبا را ساخت که مورد توجه خیلیا قرار گرفت بعد چهار شنبه سوری که تکانی به سینمای ایران داد چون در اون فیلم به موسیقی متن زیاد نپرداخته بود (فیلم نامه همه را هم خودش نوشته)
بعد فیلم نامه دایره زنگی رو نوشت
بعدش فیلم نامه کنعان
و بعد فیلم نامه درباره الی رو نوشت و کارگردانی کرد که بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا الان شد
و همه هم از این فیلم استقبال کردن
دو تا نکته جالب داره این فیلم که به کسایی که فیلم رو ندیدن توصیه میکنم بعد از دیدن فیلم این دو نکته رو بخونن البته زیادم ربطی به جریان فیلم نداره
1. در این فیلم اصلا موسیقی شنیده نمیشه اما به دلیل جذابیت فیلم کسی متوجه نمیشه
2. شخصیت الی رو به طوری ناشناخته نشون داد که حتی نفهمیدیم الی یعنی چی( الناز. المیرا....)
برای ساخت فیلم و برای بازی گرفتن از بازی گرا روش جالبی داشت که سکانس هایی که در فیلم وجود نداشت اما به جریان فیلم ربط داشت رو با بازیگرا کار میکرد تا به شخصیتی که بازی میکنن بیشتر نزدیک شوند
و به گفته خود اصغر فرهادی .....
اگه بخوام بگم خیلی زیاد میشه
به موضوع خوبی اشاره کردی اما ریز نکات زیادی نگفتی
دستت درد نکنه
در ضمن یه سری حرف ها هست که آقای فرهادی در فیلمنامه ( محاکمه در خیابان) آقای کیمیایی رو یاری کرده.
(( حالا درمورد الی چی فکر میکنه؟))