14102 صندوق سیار در دولت اصلاحات پیش بینی شده و این در حالی است که برای
کل آراء ماخوذه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یعنی 39 میلیون و 371
هزار و 214 رأی، 14294 صندوق سیار پیش بینی شد و این نشانگر عدم صحت مطالب
مطرح شده در این خصوص از سوی مدعیان است. اگر فقط افزایش مشارکت انتخابات
ریاست جمهوری دهم را نسبت به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نهم یعنی
افزایش از حدود 62 درصدی به حدود 85 درصد در انتخابات دهم را در نظر می
گرفتیم، باید تعداد کل صندوق ها معادل 41071 ضربدر 85 درصد، تقسیم بر 62
درصد یعنی برابر 56307 صندوق و تعداد صندوق های سیار را معادل 14102 ضربدر
85 درصد تقسیم بر 62 درصد یعنی برابر 19333 صندوق درنظر گرفته می شد،
کاملاً مشهود است که به نسبت و با توجه به مشارکت 85 درصدی به مراتب کمتر
از دوره نهم در نظر گرفته شده است. مضافاً اینکه فضای جدی و رقابتی و شور
و شوق و نشاط انتخاباتی و تبلیغاتی قبل از انتخابات و نتایج اکثر نظر سنجی
ها هم نشان از میزان مشارکت بالاتری در دور دهم نسبت به دور نهم را نشان
میداد.) بنابراین مدعیان تقلب با یک مغلطه، بدون اشاره به افزایش تعداد
کل صندوقها، فقط به اضافه شدن صندوقهای سیار اشاره کرده و مدعای خود را
(تقلب گسترده 11 میلیونی!) پس از آن مطرح میکنند.
ب- نکته قابل ذکر دیگر این است که اکثر صندوقهای سیار (مطابق روال دوره
های گذشته) برای کمک به صندوقهای ثابتی است که با افزایش انبوه مراجعه
کنندگان مواجه شده اند، بنابراین تقریباً در حکم صندوق ثابت به حساب می
آیند. ضمن این که صندوقهای سیار دیگر نیز داری ناظر و نماینده نامزد هستند
و برای انها نیز فرم 22 امضا می شود و بنابرای فرق قابل توجهی با دیگر
صندوقها ندارند که افزایش تعداد آنها، شبهه های ایجاد نماید.
پاسخ شبهه پنجم درباره انتخابات ریاست جمهوری
5. چرا برای تعداد زیادی از ناظران کاندیداها، کارت صادر نشده است و در مورد آنهایی هم که صادر شده، اشتباهاتی وجود داشته است؟
الف- رئیس ستاد انتخابات کشور، جناب آقای دانشجو، در این باره می گوید:
«در تاریخ دوم خردادماه به فاصله 20 روز تا برگزاری انتخابات، در قالب
جلسهای با نمایندگان ستادها مقرر شد تا هر یک از ستادها از طریق سایت
ویژه ای که از سوی وزارت کشور در قالب نرم افزار صدور کارت طراحی شده،
اسامی نمایندگان خود در شعب اخذ رأی را وارد کنند. اما شاهد آن بودیم که
در 15 خرداد ماه به فاصله تنها 6 روز تا برگزاری انتخابات ستادها به ما
اطلاع دادند که این امکان برای آنها وجود ندارد. علیرغم تمامی مشکلاتی که
به واسطه زمانی کوتاه برای ساختار فرمانداری ها بوجود آمد بیش از 92 هزار
و 200 کارت در سراسر کشور برای نمایندگان کاندیداها در شعب اخذ رأی صادر
شد که از این میان بیش از 40 هزار کارت متعلق به ستاد آقای موسوی و بیش از
13 هزار کارت برای ستاد آقای کروبی و بیش از 6 هزار کارت برای ستاد آقای
رضایی صادر شد و اینکه برخی بیان می کنند برای شعبه ای خاص کارت صادر
نشده و یا کارت ها دارای مشکلاتی است، این موضوع بواسطه نقص در مدارک
ارائه شده به فرمانداری ها است به طوری که برخی مدارک ارسالی از سوی برخی
ستادهای انتخاباتی در داخل گونی تحویل فرمانداری ها شده بود و از سوی دیگر
در برخی شعب، نماینده کاندیداها به امور اجرایی ورود پیدا می کردند که ما
براساس تأکید گذشته و برمبنای مشی قانون در این خصوص اقدام کردیم.»
ب- نکته قابل توجه دیگر این است که بر اساس آمارِ تعداد کارت های صادر
شده، آقای موسوی در 89 درصد صندوق های رای کل کشور نماینده داشته است. این
درحالی است که احمدی نژاد در 72درصد، کروبی 5/29درصد و رضایی 12درصد صندوق
ها نماینده داشته اند. قابل قبول است که آقای موسوی در مورد صندوق هایی که
ناظر نداشته اند دارای شک و شبهه باشد. این شک کاملاً معقول و منطقی است
اما راه حل برطرف شدن آن این است که ایشان خواستار بازشماری تعدادی از این
صندوق ها بصورت تصادفی شوند و نتایج آنها را با صندوق هایی در همان منطقه
و شهر مقایسه کنند که در آنجا ناظر داشته اند و ببینند که آیا چنان تفاوت
فاحشی وجود دارد یا خیر. قطعا ایشان می دانند که برای انکه 10 میلیون رای
جابجا شود بطور متوسط 10 هزار صندوق می بایست کاملاً دارای آرا واژگون شده
باشد.
پاسخ شبهه ششم درباره انتخابات ریاست جمهوری
6. چرا در این دوره بر خلاف دوره های پیشین، زمان رای گیری فقط تا ساعت 22 تمدید شد؟
الف- زمان اخذ رای، در دوره های پیش از ساعت 9 تا 23 بوده است، که در این
دوره این زمان از ساعت 8 آغاز و با چهار بار تمدید، در ساعت 22 پایان
یافته است. ضمن اینکه مطابق ابلاغیه وزارت کشور، از افراد حاضر در پای
صندوق تا آخرین نفر رای گیری شده است و به اقرار ناظران موجود، در برخی
حوزه ها کار اخذ رأی تا ساعت 2 بامداد روز 23 خرداد ادامه داشته است!
ب- میزان مشارکت بالای مردم (85%) خود نشانگر این است که زمان در نظر گرفته شده برای اخذ رای تقریباً مناسب بوده است.
ج- اگر فرض کنیم تمام آنهایی که به هر دلیلی (کمبود تعرفه، بسته شدن
دربها، کهولت سن، بیمار بودن، نداشتن شناسنامه، و ...) نتوانسته اند رای
بدهند، پای صندوق می آمدند و همه آنها هم به آقای موسوی رای می دادند،
رای ایشان حدود 19 میلیون می شد که باز آقای احمدی نژاد با کسب اکثریت
مطلق (بیشتر از نیمی از آرا) رئیس جمهور منتخب محسوب می شد.
پاسخ شبهه هفتم درباره انتخابات ریاست جمهوری
7. چرا رهبری، قبل از اعلام نظر شورای نگهبان رای آقای احمدی نژاد را تأیید کرد؟
الف- مقام معظم رهبری در تمامی انتخابات ریاست جمهوری، با اعلام نتایج از
سوی وزارت کشور (یعنی فردای انتخابات) پیامی صادر می نمایند و ضمن تشکر از
حضور ملت، با عنوان کردن نام رئیس جمهور منتخب، توصیه هایی به ایشان می
نمایند. بنابرای این عمل کاملاً طبیعی و مطابق روال گذشته بوده است. در
اینجا به سه مورد اشاره می کنیم: در پیام سوم خرداد 76 آمده است: « به
رئیس جمهور منتخب مردم، جناب حجةالاسلام آقاى حاج سیّد محمّد خاتمى، توفیق
خدمتگزارى ملت عظیمالشأن ایران و تحمل این امانت بزرگ را صمیمانه تبریک
مىگویم و ایشان را به وظیفهى شکر و اهتمام و آمادگى متذکر مىگردم.» در
پیام 19 خرداد سال 80 ایشان آمده: «به رئیس جمهور محترم، توفیق دوبارهى
خدمتگزارى به مردم و کشور عزیز را تبریم مىگویم و ایشان را به وظیفهى
شکر الهى و قدردانى از ملت و اهتمام به وظائفى که قانون اساسى بر عهدهى
ایشان نهاده است و تلاش بىوقفه در راه رفع مشکلات کشور متذکر مىگردم. »
و همچنین در پیام ایشان در 4 تیر 84 می خوانیم: « ینک با تبریک این
مسئولیت خطیر به رئیس جمهور منتخب جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد، نکاتی
را به ایشان و همهی آحاد ملت عرض میکنم.»
ب- مطابق ماده 18 قانون انتخابات، مصوب 5 تیر 1364، وظیفه اطلاع رسانی
نتیجه کلی انتخابات بر عهده وزارت کشور است. بر مبنای این قانون، شورای
نگهبان وظیفه نظارتی و رسیدگی به شکایات را بر عهده دارد. بنابراین مطابق
قانون آنچه وزارت کشور اعلام می کند، نتیجه انتخابات محسوب می شود، مگر
اینکه خلاف آن ثابت شود. بر طبق یک روال قانونی و پذیرفته شده، پس از
اعلام نتیجه توسط وزارت کشور، شاهد پیامهای تبریک افراد مختلف از قبیل
رؤسای قوای کشور، رؤسای جمهور و یا نخست وزیران کشورهای مختلف، مجامع
حقوقی و بین اللملی و ... هستیم. بنابراین تبریک مقام معظم رهبری نیز
کاملاً طبیعی و قانونی بوده است.
پاسخ شبهه هشتم درباره انتخابات ریاست جمهوری
8. چرا سایتهای نزدیک به دولت در ساعتهای اولیه شب از پیروزی آقای احمدی نژاد خبر می دادند؟
الف- به چند صورت می توان از نتیجه شمارش آرا اطلاع پیدا کرد: الف-1: بر
مبنای فرم 28 که مربوط به رأی کلی هر شهرستان می باشد و منوط به شمارش
آرای تمام صندوقهای آن شهرستان و بررسی دقیق و پر کردن فرمهای متعدد است.
فرمهای مربوط به هر صندوق (از جمله فرم 22) باید به محل فرمانداری منتقل
شده و طی روند مشخص جمع بندی شوند و در فرم 28 وارد شده و به امضای تعداد
زیادی از مجریان و ناظران برسند. بنابراین اعلام به این صورت زمان زیادی
می طلبد و چون اعلام رسمی وزارت کشور در مرحله دوم (از ساعت 9 صبح به
بعد) به این شیوه بود، وقفه زیادی در اعلام پیش آمد. الف-2: نوع دیگر
اطلاع از آرا بر مبنای فرم 22 است که مربوط به هر صندوق می باشد و منوط به
بررسی مجدد آرا و پر کردن این فرم و فرمهای دیگر و امضای آن می باشد. هر
چند این فرآیند نیز طولانی است، ولی نسبت به اعلام بر اساس فرم 28 سریعتر
است. اعلام وزارت کشور در مرحله اول بر این مبنا بود. الف-3: سریعترین نوع
اطلاع از نتایج آرا، تماس با مجریان، ناظران و یا نماینده های نامزدها در
سر صندوقها است که بلافاصله پس از شمارش اولیه صندوق می توانند با تقریب
بسیار مناسبی نتیجه آرا را اعلام نمایند. این نوع اعلام، غیر رسمی است و
همیشه با درصدی خطا همراه است.
ب- براساس آمار رسمی 46 میلیون و 200 هزار نفر است واجد شرایط رأی
بودهاند که از این تعداد: - رأی دهندگان در جامعه روستایی 15 میلیون و
300 هزار نفر، معادل 33 درصد. - شهرهای کوچک 19 میلیون و 600 هزار نفر،
معادل 43 درصد. - شهرهای بزرگ 11 میلیون و 260 هزار نفر، معادل 24 درصد که
از این رقم آخر حدود 5میلیون شهر تهران است. لذا بیشتر آرا در این
صندوقهای کوچک ریخته شده. از طرف دیگر ساعت رأی گیری تا ساعت 9 شب بوده
است و درصورتی که در حوزه صف، وجود داشته قابل تمدید تا ساعت 10 بوده و در
اکثر این صندوقهای کوچک چنین اتفاقی رخ نمی دهد. لذا آنها می توانند ساعت
9 درب حوزه را بسته و شروع به شمارش آرا کنند. برای همین است که آمار غیر
رسمی (حدود 76 درصد آرا) در عرض حدود یک ساعت الی یک و نیم ساعت قابل
دسترسی تلفنی است. در این مدت بعضی حوزه های بزرگ و پرجمعیت ممکن است حتی
شروع به کار شمارش آرا نکرده باشند. متأسفانه بعضی رسانه ها هم با وجود
اعلام غیرقانونی بودن این کار (اعلام آمار غیر رسمی)، برای خودشیرینی این
خبرهای غیررسمی را اعلام می کنند که با اخطار مراجع رسمی مجبور می شوند
این اخبار را بردارند.
ج- همانطور که بیان شد، اینگونه اطلاع از میزان آرا همیشه با درصدی خطا
همراه است. در اعلام سایتهای فوق هم دیدیم که از مشارکت 36 میلیونی و رأی
21 میلیونی برای آقای احمدی نژاد سخن به میان آمده بود که با میزان صحیح
آن انطباق نداشت.
د- اعلام نتایج و پیش بینی آرا توسط سایتهای مختلف انجام می شد. مثلاً
سایت قلم (ارگان رسمی آقای موسوی) در ساعات اولیه شب 22 خرداد از رأی 30
میلیونی آقای موسوی و 60 درصد رأی ایشان خبر می داد!
پاسخ شبهه نهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
9. شاهد منحنی ثابت و روند یکسان نتایج انتخابات در شهرهای کوچک و بزرگ و
عدم تغییر آن در مناطقی که گرایشات شدید قومی در آنها وجود دارد، بودیم.
چطور این امر ممکن است؟
الف- این ادعا صحیح نیست. رأی آقای احمدی نژاد در حوزه های مختلفی نظیر
تهران، زاهدان، تبریز و ... از آقای موسوی کمتر است و در بسیاری از حوزه
ها نیز، با اختلاف اندکی از ایشان بالاتر است. مراجعه به آمار تفکیکی
استانها و شهرها و رسم نمودار نسبت آرا، کذب بودن این ادعا را ثابت می کند.
ب- صرف این حالت نمی تواند دلیل بر تقلب باشد، زیرا در انتخابات اخیر
آمریکا نیز نسبت آرای اوباما به مک کین به همین صورت بود و کسی ادعای تقلب
نکرد!
پاسخ شبهه دهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
10. چرا آرای آقای کروبی نسبت به دوره نهم این قدر کاهش پیدا کرده است؟
اگر فقط اعضای ستاد و حزب اعتماد ملی به ایشان رای می دادند، تعداد آرا از
این رقم بالاتر بود.
الف- اقبال مردم به افراد و شعارهای آنها، در گذر زمان تغییر می کند.
همچنانیکه آقای هاشمی رفسنجانی دو دوره رئیس جمهور می شود، اما دو سال بعد
در انتخابات مجلس ششم، و 8 سال بعد در انتخابات نهم ریاست جمهوری رأی نمی
آورد. از این موارد بسیار زیاد وجود دارد.
ب- کاهش جذابیت مهمترین شعار آقای کروبی (دادن پول نقد) به سبب بحث پرداخت
یارانه ها در دولت نهم، استفاده از چهره هایی که در سابقه و افکار خود
انحرافاتی دارند، در تبلیغات (افرادی نظیر کرباسچی، سروش، مهاجرانی و
...)، ساخت مستندات ضعیف و بی محتوا، حضور ضعیف در مناظره های تلویزیونی و
... همگی می تواند باعث کاهش اقبال به آقای کروبی شود.
ج- واقعیت این است که رأی آقای کروبی از بین اصلاح طلبان می باشد. در این
دوره، تمام توان اصلاح طلبان برای به دست گرفتن قدرت بود و بنابراین طبیعی
به نظر می رسید که هر کسی که کوچکترین عُلقه ای به جریان اصلاح طلبی دارد
به هر نحو ممکن به پیروزی آن کمک کند. با توجه به اینکه در تمام نظرسنجی
ها و حتی نظرسازی ها (!) آقای کروبی پایین ترین رأی را داشت، طبیعی به نظر
می رسید که اصلاح طلبان، هر چند طرفدار آقای کروبی باشند، به آقای موسوی
رأی بدهند که احتمال پیروزی آنها افزایش یابد. کما اینکه شنیده ها حاکی از
آن است که آقای کرباسچی نیز با همین دلیل رأی خود را در جلوی دیده ها به
نفع آقای موسوی به صندوق انداخته است. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که
تمام اعضای ستاد آقای کروبی به ایشان رأی داده باشند.
د- با توجه به اینکه فرهنگ حزب و تحزب در کشور ما جا نیفتاده است، نمی
توان گفت که هر کسی که در فلان حزب عضو شده است پس در تمام انتخابات به
کاندیدای آن حزب رأی خواهد داد. چه بسا افراد زیادی فقط برای گرفتن کارت
عضویت در حزبی ثبت نام نمایند. واقعاً چند درصد از مردم ما عضو رسمی
احزاب قانونی هستند؟ چه میزان از آنها با اطلاع از اساسنامه حزب، عضو آن
شده اند؟ چقدر از آنها حق عضویت خود را می پردازند و در برنامه های حزب
شرکت می کنند؟ و ... .
پاسخ شبهه یازدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
11. چرا آقای احمدی نژاد پیشاپیش خود را پیروز انتخابات می دانست و مانور قدرت برگزار می کرد؟
الف- این که نامزدهای ریاست جمهوری هر یک خود را پیروز انتخابات بنامند،
چیز جدیدی نیست و منحصر در آقای احمدی نژاد نمی باشد. در تمام دوره ها و
توسط تمامی نامزدها این ادعا مطرح می شده است و اصولاً افرادی که احساس می
کرده اند رأی نمی آورند، اغلب خود را از صحنه کنار می کشیده اند و یا از
اول وارد نمی شده اند.
ب- در این دوره آقای موسوی نیز کسی بود که از مدتها قبل خود را پیروز قطعی
انتخابات می دانست. شواهد زیر حاکی از این مطلب است: ستاد ایشان از حدود
دو هفته قبل از برگزاری انتخابات، درخواست برگزاری جشن پیروزی از وزارت
کشور برای تاریخ 23 خرداد را داده بود. برای روز بعد از انتخابات هماهنگی
برگزاری کنفرانس خبری داخلی و خارجی کرده بودند. ایشان در ساعات اولیه
شمارش آرا با انتشار بیانیه ای از مردم برای انتخاب خود قدردانی نمودند و
آقای خاتمی نیز بلافاصله برایشان پیام تبریک فرستاد.
ج- تمام نظر سنجی های معتبر داخلی و خارجی قبل از انتخابات حکایت از
پیروزی قطعی آقای احمدی نژاد داشت. نظرسنجی های داخلی مانند صدا و سیما،
سپاه، وزارت اطلاعات، مؤسسه تبیان و نظرسنجی های خارجی مانند نظرسنجی
نیویورک تایمز ، موسسه غیر دولتی The new American Foundation ، موسسه
Terror Free Tomorrow، و ... . توضیح این نکته بد نیست که نظرسنجی هایی
مانند نظرسنجی تبیان واقعاً علمی و قابل استناد است زیرا اولاً هر فرد
برای شرکت در آن باید ضمن وارد کردن تمام اطلاعات خود و گرفتن کلمه عبور و
نام کاربری، از طریق تلفن همراه نیز نظر خود را ثبت نماید. ثانیاً در تمام
نظرسنجی های گذشته این مؤسسه، با تقریب بسیار مناسبی نتیجه انتخابات با
پیش بینی آن انطباق داشته است.
پاسخ شبهه دوازدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
12. چرا آمارهای وزارت کشور متناقض بود؟ به طور مثال 98 هزار رای نامشخص
بود (نه صحیح بود و نه باطل). و چرا وزارت کشور این آمار را از روی سایت
خود حذف کرد؟
الف- ادعای اختلاف 98 هزار رأیی بر اساس بی دقتی بینندگان نتایج آرا مطرح
شده است، زیرا وزارت کشور در فایل اکسلی که نتایج را اعلام نمود، دو صفحه
قرار داده که اولی مربوط به نتایج داخل کشور و دیگری مربوط به نتایج خارج
کشور بود. 98784 رأی مربوط به تعداد آرای خارج از کشور بوده است که برخی
خوانندگان متوجه آن نبوده اند.
ب- با فرض وجود این مقدار اشتباه در نتایج آمارهای ارائه شده نیز ذکر چند
نکته خالی از لطف نیست: همانطور که قبلاً هم توضیح داده شد، نتایج رای
گیری در هر صندوق در فرمهای متعددی ثبت می شود. این فرمها به بخشداریها و
فرمانداریها منتقل شده و در آنجا بعد از تجمیع با دیگر فرمهای دریافتی،
فرمهای مخصوص دیگری پر می شوند. فرمهای جدید به استانداریها ارسال و در
آنجا ضمن تجمیع در فرمهای مخصوص دیگری ثبت می شوند. نتایج حاصل به صورت
فرمهای متعدد به وزارت کشور ارسال می شود و در آنجا ثبت شده و اطلاع رسانی
می شود. (در نظر داشته باشید که برای بیش از 46هزار صندوق باید اطلاعات
مختلف ثبت و منتقل می شد.)
ج- برای اولین بار در تاریخ انتخابات ایران، وزارت کشور تنها چند روز پس
از برگزاری انتخابات، نتایج تفکیکی شهرها را در اختیار عموم قرار داد. (در
دوره های قبل این اطلاعات پس از چند ماه، آن هم فقط در اختیار افراد خاص
قرار می گرفت.)
د- با در نظر گرفتن دو نکته فوق (ثبت اطلاعات به صورت متعدد توسط افراد
مختلف که ممکن الخطا هستند و همچنین سرعت در انجام این کار) آیا وجود
اختلاف گفته شده (که تأثیر چندانی در نتیجه انتخابات ندارد) طبیعی به نظر
نمی رسد؟ آیا اگر مجریان قصد تقلب داشتند نمی توانستند آمار را طوری تطبیق
دهند که کوچکترین اختلافی در آنها دیده نشود؟ به نظر می رسد وجود مقداری
خطا امری است طبیعی و اتفاقاً بیانگر صداقت مجریان است.
پاسخ شبهه سیزدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
13. چرا رای آقای احمدی نژاد حتی در زادگاه کاندیداها بیشتر از آنها است؟
الف- بر طبق نتایج انتخابات (آماری که هم اکنون در سایت پرتال وزارت کشور
وجود دارد و در صدا وسیما نیز اعلام شده) و بر خلاف ادعای مطرح شده، آقای
موسوی در زادگاه خود یعنی در شهرستان شبستر و آقای رضایی در شهرستان لالی
حائز اکثریت آراء شده و آرای آقای کروبی در شهرستان الیگودرز حائز بهترین
نتیجه خود در کل کشور یعنی در رتبه دوم قرار دارد.
ب- هیچ دلیل عقلی و منطی وجود ندارد که بتوان از آن نتیجه گرفت، مردم هر
منطقه به نامزدی رأی می دهند که در آن منطقه به دنیا آمده باشد. در عصر
ارتباطات که از جهان تعبیر به دهکده می شود، برای آشنایی با افراد مختلف
نیاز به همشهری بودن نیست.
ج- در تبلیغات انتخاباتی نامزدها نیز شاهد تأکید بر زادگاهشان نبودیم. در
انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری یکی از کاندیداها بر روی زادگاهش تبلیغات
زیادی کرد و به تعبیری، تبلیغات منطقه ای زیادی داشت و از این کار نتیجه
هم گرفت. اما در این دوره شاهد تبلیغات کشوری نامزدها بودیم و بنابراین
انتظار نمی رفت که مردم هم به صورت منطقه ای رای بدهند.
پاسخ شبهه چهاردهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
14. چرا از ساعت 10 صبح روز شنبه انتشار آمار برای چند ساعت متوقف شد؟
چرا تعداد رای دهندگان آقای رضایی در اعلام مربوط به حدود ساعت 14 کمتر از
تعداد مربوط به حدود ساعت 10 بود؟
الف- همانطور که قبلاً گفته شد اعلام آرا به چند طریق انجام می گیرد. در
حالت اول پس از شمارش آرای هر صندوق و تکمیل فرم 22، نتیجه به وزارت کشور
اطلاع داده می شود و این وزارت خانه با تجمیع آرای صندوقهای شمرده شده،
نتیجه را اعلام می نماید. در حالت دوم نتایج هر شهرستان بر اساس فرم 28
(که از تجمیع فرمهای 22 سراسر آن شهرستان تکمیل می شود) به اطلاع وزارت
کشور می رسد و وزارت با تجمیع این آمار، نتیجه اعلام می گردد. وزرات کشور
تا ساعت 10 صبح برای سرعت بخشیدن در امر اطلاع رسانی، به طریق اول (بر
اساس فرم 22) نتایج را اعلام می کرد، اما از آن ساعت به بعد شیوه خود را
عوض نموده و مطابق روند سالهای گذشته، اطلاع رسانی را بر اساس فرم 28 آغاز
نمود. این تغییر روش، مستلزم صرف وقت برای تجمیع فرمها در فرمانداریهای
شهرستانها بود که باعث توقف چند ساعته اعلام نتایج شد.
ب- به همین دلیل ممکن بود آرای یک کاندیدا تغییر نماید. (کمااینکه برای
آقای رضایی این حالت پیش آمد.) زیرا در اعلام اولیه، صندوقهایی در آمار مد
نظر قرار گرفته اند که در اعلام ثانویه به دلیل آماده نبودن دیگر فرمهای
شهرستان مربوط به آن صندوق، به آمار اضفه نشده اند. توجه به این نکته که
در اعلام نهایی آرا، میزان رأی آقای رضایی بیشتر از مقدار ساعت 10 بود،
نشانه ای است بر صحت این مدعا.
پاسخ شبهه پانزدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
15. چرا شبکه پیامک قطع شده است؟
الف- با توجه به افزایش فوق العاده شایعاتی که قبل از انتخابات، از طریق
پیامک به سرعت در بین افراد پخش می شد، (شایعاتی که دفتر مقام معظم رهبری
را مجبور به دادن پیام و تکذیب برخی از آنها نمود) بیم آن وجود داشت که
این اتفاق بر روی نتیجه انتخابات تأثیر داشته باشد و در نتیجه از حدود 10
ساعت مانده به آغاز رأی گیری، سیستم پیامک قطع شد.
ب- پس از اعلام نتایج و آغاز شلوغی های خیابانی نیز، به دلایل امنیتی،
سیستم پیامک وصل نشد. به راحتی قابل فهم است که آشوبگران و اغتشاشگرانی
که بعضاً از قبل برنامه ریزی نموده اند، با در اختیار داشتن پیامک، خیلی
راحت تر به اهداف خود می رسیدند.
پاسخ شبهه شانزدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
16. چرا وزارت کشور در ارائه آمار شهر به شهر و به تفکیک صندوقها، این همه تعلل کرد؟
الف- همانطور که قبلاً هم توضیح داده شد، نتایج رای گیری در هر صندوق در
فرمهای متعددی ثبت می شود. این فرمها به بخشداریها و فرمانداریها منتقل
شده و در آنجا بعد از تجمیع با دیگر فرمهای دریافتی، فرمهای مخصوص دیگری
پر می شوند. فرمهای جدید به استانداریها ارسال و در آنجا ضمن تجمیع در
فرمهای مخصوص دیگری ثبت می شوند. نتایج حاصل به صورت فرمهای متعدد به
وزارت کشور ارسال می شود و در آنجا ثبت شده و اطلاع رسانی می شود. حال در
نظر بگیرید که برای اعلام عمومی نتیج تفکیکی صندوقها، اتفاقات فوق باید
برای بیش از 46 هزار صندوق در سراسر کشور بیفتد، هماهنگی های لازم با
بخشهای مختلف نظارتی و امنیتی برای اعلام عمومی این اطلاعات انجام شود و
بررسی های مجدد بر رئی آمار صورت پذیرد تا میزان خطاهای انسانی کاهش یابد.
مسلماً این فرآیند نیاز به صرف وقت طولانی خواهد داشت. (با توجه به این که
اعلام اینگونه آمار در انتخابات ایران بی سابقه بوده است، هماهنگی های
امنیتی زیادی لازم بوده است.)
ب- برای اولین بار در تاریخ انتخابات ایران، وزارت کشور تنها چند روز پس
از برگزاری انتخابات، نتایج تفکیکی شهرها را در اختیار عموم قرار داد. (در
دوره های قبل این اطلاعات پس از چند ماه، آن هم فقط در اختیار افراد خاص
قرار می گرفت.) بنابراین در اعلام این آمار هم وزارت کشور یک رکورد را ثبت
کرده است و نه تنها جای ملامت ندارد که قدردانی از تلاش شبانه روزی آنها
را می طلبد.
پاسخ شبهه هفدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
17. در جریان تبلیغات انتخاباتی تقلبات گسترده ای انجام شده است: توهین
و افترا به افراد سرشناس در مناظرات تلویزیونی، استفاده از وقت اضافه در
تلویزیون، خرید رأی، افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان، توزیع سود سهام
عدالت، توزیع سیب زمینی رایگان، استفاده از امکانات دولتی و بیت المال در
تبلیغات، حضور نیروهای بسیج، و ... . همه اینها باعث تأثیر بر روی رأی
مردم شده اند.
الف- برخی از موراد فوق جرم محسوب می شود و اثبات آنها نیاز به ارائه سند و اثبات در محکمه قضایی دارد.
ب- مواردی از قبیل استفاده از امکانات دولتی، توهین و افترا، خرید رأی،
هدیه لب تاپ به خبرنگاران و ... در انتخابات قبلی نیز مشاهده شده است و به
دلایل مختلف بر نتیجه انتخابات تأثیرگذار نبوده است. در همین دوره نیز
مواردی از قبیل استفاده از امکانات دانشگاه آزاد و برخی مؤسسات دولتی،
دادن مواد غذایی در خانه های مردم، هدیه مانتوهای رنگی، توهین و افترا به
رئیس جمهور قانونی کشور، استفاده از وقتهای تلویزیونی برای تخریب نامزد
غائب (بر خلاف قوانین)، تشکیل بخش بسیجیان در ستاد تبلیغاتی با به کارگیری
یک سردار بازنشسته سپاه، و ... به کرات مشاهده شده است. بنابراین با فرض
اثبات موارد فوق، اشکال به هر دو طرف و حتی انتخابات گذشته نیز وارد می
شود.
ج- واقعیت این است که وقتی یکی از نامزدها، رئیس جمهور فعلی کشور است از
برخی امکانات برخوردار است که دیگر نامزدها برخوردار نیستند. از جمله این
امکانات عبارتند از: انجام وظایف قانونی رؤسای جمهور، اطلاع رسانی
فعالیتها و پروژه های تکمیل شده، خدمت رسانی به مردم، استفاده از گارد
حفاظتی رئیس جمهور (!) و ... . مسلم است که نباید توقع داشت که فعالیتهای
دولت در طی تبلیغات انتخاباتی تعطیل شود تا مبادا بر نتیجه انتخابات
تأثیری بگذارد.
د- مردمسالاری یعنی حرف آخر را مردم می زنند. مردم از اغلب موارد ادعایی
در فوق، قبل از روز رأی گیری اطلاع داشتند. همین مردم، به پای صندوقها
آمده و فردی را انتخاب کردند که به ادعای برخی، همه این تخلفات را مرتکب
شده است. طبق قواعد مردمسالاری این انتخاب صائب است و باید مورد احترام
باشد، زیرا تشخیص مردم این بوده است که این فرد از دیگر نامزدها بهتر و
اصلح است و احیاناً تخلفات و تقلباتش کمتر می باشد.
هـ - اگر در یک مسابقه فوتبال، یکی از دو تیم، قبل از برگزاری مسابقه،
مشاهده نماید که تیم مقابل تخلفات متعددی مرتکب شده و حتی داور و فدراسیون
و فیفا را خریده است و به هیچ نحو، امکان برگزاری بازی برابر و جوانمردانه
وجود ندارد، از بازی کردن در آن شرایط کنار می کشد و اصلاً این بازی را به
رسمیت نمی شمارد؛ نه اینکه در بازی شرکت کند و وقتی باخت، بگوید من از اول
می دانستم که همه اینها دست در دست هم داده بودند که ما پیروز نشویم. به
همین شکل اگر آقای موسوی فضا را ناعادلانه و پر از تقلب می دید، می توانست
انصراف دهد و در آن صورت بود که پیگیری ادعاهای ایشان صادقانه تر به نظر
می رسید.
پاسخ شبهه هجدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
18. چرا آقای احمدی نژاد طرفداران آقای موسوی را خس و خاشاک نامید؟
الف- این ادعای کذب برای داغ کردن آشوبهای خیابانی مطرح شد و با شانتاژ،
آن قدر تکرار شد که عده زیادی آن را باور نمودند. متن صحبت رئیس جمهور این
است: « در انتخابات 40 میلیون نفر خودشان بازیگر اصلی و تعیینکننده اصلی
بودند، حالا 4 تا خس و خاشاک در این گوشهها یک کاری میکنند. بدانید که
این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنها نخواهد گذاشت.» پس از مطرح
شدن این ادعای کذب، شخص رئیس جمهور و دفتر ایشان به صورت کتبی آن را تکذیب
نمودند و صدا و سیما اظهارات ایشان را مجدداً پخش نمود تا این شائبه از
بین برود.
پاسخ شبهه نوزدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری
19. نامه ای از جانب وزیر کشور به رهبری منتشر شد که در آن آرای واقعی
آمده بود و آقای موسوی اول، آقای کروبی دوم، احمدی نژاد و رضایی هم به
ترتیب سوم و چهارم شده بودند؟
نامه به دلایل زیر به صورت ناشیانه ای ساختگی است:
الف- کاغذ دارای موج است، در حالیکه نوشته های آن کاملاً صاف است. در حالت
عادی باید نوشته ها هم از موج کاغذ یعنی فرو رفتگی ها و برجستگی های کاغذ،
تأثیر بگیرند. این بدان معنی است که نوشته توسط نرم افزاری مانند فتوشاپ
بر روی کاغذ قرار گرفته است.
ب- کیفیت عکس در نقاط مختلف یکسان نیست، این نشان می دهد که کاغذ اسکن شده نیست بلکه با فتوشاپ ساخته شده است.
ج- اسم وزیر کشور، سید محمد صادق محصولی است که در نامه صادق محصولی ذکر شده است.
د- برای انتقال چنین مطلب مهم و حساسی، نامه نگاری بعید به نظر می رسد، و اطلاع رسانی حضوری معقول تر است.
هـ- بر فرض نگارش همچین نامه ای، باید در رده بندی سری یا فوق سری قرار می
گرفت. در حالیکه هیچ مهری دال بر حتی محرمانه بودن آن هم دیده نمی شود.
و- امضای نامه از طرف کاظمی نژاد است. بعید به نظر می رسد که وزیر، امضای
چنین نامه محرمانه و مهمی را، آن هم برای شخص اول مملکت، به فرد دیگری
واگذار کند. ضمن اینکه گویا چنین فردی در وزارت کشور وود ندارد!
ز- نظرسنجی ها و جو عمومی جامعه نشان دهنده این بود که آقای کروبی، بسیار
بعید است که نفر دوم شده باشد؛ همگان اذعان داشتند که رقابت بین آقایان
احمدی نژاد و موسوی بود.
ح- نامه شماره ندارد.
----
کمتر آنلاین میشم. کمتر هم جواب نظرات منطقی (!) دوستان رو میدم.
سیکتیر پیلیز
ادب مرد به ز دولت اوست
هراس من،
باری،
همه از مردن در سرزمینیست
که مزد گور کن از بهای آزادی آدمی افزون باشد
می شه درباره اینکه چرا رای هارو اتو کرده بودن هم صحبت کنین؟ یا راجع به اینکه چرا وزارت کشور اینقدر سوتی داده و آمار صندوق به صندوقش با آمار شهر به شهرش هم خوانی نداره( و سوتی های دیگه که می تونین تو وبلاگم و همچنین نیانیه ای که رو سایت موج بود ببینین) و اینکه چرا اس ام اس ها شب انتخابات قطع شد مگه می دونستن نتیجه انتخابات چی میشه؟ (لااقل می ذاشتن هم یک شب که ۵میلیون رای رو شمارش کرده بودن و معلوم شد که ا.ن بیشتر رای آورده بعدا قطع می کردن که بهونه می داشتن)
میشه بگین چندتا رای باید مخدوش باشه که مشخص بشه تقلب شده؟؟؟؟؟؟؟(سه میلیون رای کافی نیست؟؟؟؟
و....
البته قبل از همه اینها یه چیز دیگه رو توضیح بدین و اون اینکه اصلا می دونین انقلاب مخملی و براندازی نرم یعنی چی؟ و اساسا تو مملکته که رییس جمهور خیلی هم پست مهمی نیست و ما رهبری داریم که همه پست های کلیدی مثل نیروهای نظامی و قوه قضائیه دست اوست اصلا می شه با صرف یه انتخابات براندازی کرد؟
جواب این دو تا سوال مهم تره چون میفهمم که می دونین دارین از چی حرف می زنین و حرفهای دیگرون رو....
خاطرم نیست اما فکر میکنم پنج میلیون کافیه برای باطل شدن
خیلی طولانیه! ولی میخونمش که لااقل شبهات خودم رفع بشه!
دوستان هم اگه بخونن بعدا نظر بدن خیلی بهتره تا اینکه اسم پست رو ببینن و هر چی از دهنشون در اومد بگن!
شما هم مانند نامزد محبوبتون فرافکنی کردین اگه دوست داشته باشین حاضرم در مواردی که واقعا دلایلتون مسخره است(البته ببخشیدا لفظ دیگه ای پیدا نکردم) باهاتون بحث کنم. واقعا فکر میکنین تو برخی موارد خیلی جوابتون منطقیه؟
البته من تو این مدت با امثال شما(منظورم طرفدار دولت) زیاد بحث کردم و میدونم که هیچ فایده ای نداره چون اگه حتی خدا هم بیاد پایین...
اما خوشحال میشم باهاتون درباره برخی از این جواب های دندان شکن!!!گفتگو کنم
بس که بحث کردم به آدم پرحرفی تبدیل شدم. روی شما هم تاثیری نداره. بحث بیفایدست.
هرجور مایلید بهرحال من آمادم. بدونین که تو برخی موارد واقعا استدلالاتون رو اگه تحویل خودتونم بدن حاضر به پذیرش نیستین
سلام، بر مبنای گزارش بانک مرکزی ۸۷ درصد دستمزد کارمندان و کارگران خرج هزینههای خوراکی میشود. سال گذشته این ۴۷ درصد بود. خدارا شکر انتخاب آقای احمدینژاد واقعا وضع ما را تغییر داده.آقا محمود دکتر ،بسیجیها و پاسدارها انتخابات را با گلوله برای شما خریدند آیا این برو بچهای شما میتونند تورّم و اقتصاد هرج مرج و گرسنگی را هم با یک گلوله از بین ببرند؟ آیا گلولههای اینها میتونه اجاره من رو هم بده،برای خانواده من لباس بخره، خرج تحصیل بچههای من بشه؟ لعنت بر من و تمام کارگرهایی دیگری که به تو رای دادیم.خدا خودش رحم کند.