تیپولوژی و تحلیل نحوه گذران اوقات فراغت و بررسی زندگی فراغت در میان دانشجویان کشور است.
در این نشست علمی که حجت الاسلام حبیب محمدنژاد معاون پژوهشی نهاد و جمعی از صاحب نظران و اساتید دانشگاه ها حضور داشتند، پس از ارائه گزارش یافته های پژوهش از سوی دکتر کاظمی (مجری طرح) حاضران نظرات و دیدگاه های خود را درمورد موضوع پژوهش ارائه کردند.
در بخشی از این پژوهش آمده است:
¤ بیشتر دانشجویان حدود 4ساعت در طول شبانه روز اوقات فراغت دارند که بیشترین زمان فراغت بین ساعات 14 تا 20 شب است.
¤ بیشتر دانشجویان ترجیح می دهند زمان فراغت خود را با دوستان و همکلاسی های خود بگذرانند، در مرحله بعد خانواده و همنشینی با جنس مخالف قرار دارد، افراد کمی هم تنهایی را دوست دارند.
¤ کمترین امکانات فراغتی موجود در خوابگاه ها فعالیت های فرهنگی، سمینارها و اردوهای علمی-فرهنگی است.
¤ کمترین امکانات فراغتی در دانشگاه ها، دسترسی به تلویزیون، اردوهای علمی- فرهنگی و کانون های مذهبی است.
¤ بیشترین امکانات فراغتی در خوابگاه ها و دانشگاه ها، فضای سبز، دسترسی به رایانه و کتابخانه است.
¤ در اولویت بندی محدودیت های اوقات فراغت دانشجویان محدودیت زمانی با 3/26درصد در اولویت اول، مشکلات مالی در اولویت دوم، در دسترس نبودن امکانات در دانشگاه، محدودیت های خانوادگی و محدودیت های دولتی در مراحل بعدی قرار دارند.
¤ مهمترین نیازهای فراغتی دانشجویان در دانشگاه، امکانات ورزشی، اینترنتی، رایانه و علمی و در خوابگاه امکانات رفاهی و هنری است.
¤ ازنظر مصرف فرهنگی 3/71درصد دانشجویان مصرف کننده روزنامه هستند. البته این علاقه مندی در مطالعه روزنامه های عامه پسند و به ویژه بخش حوادث، سیاسی و اجتماعی به چشم می خورد.
¤ در زمینه مطالعه کتاب 2/42درصد دانشجویان کتاب های علمی رشته خود را در اوقات فراغت مطالعه می کنند. پس از آن رمان و بعد کتاب های در حوزه ادبیات، شعر و نمایشنامه قرار دارد.
¤ بیشترین مصرف تلویزیونی دانشجویان به تماشای فیلم و سریال اختصاص دارد که مرتبط با دختران دانشجو است ولی پسران بیشتر به برنامه های ورزشی، اخبار، مصاحبه ها و میزگردهای سیاسی علاقه نشان می دهند.
¤ به طور متوسط دانشجویان یک ساعت در روز با اینترنت کار می کنند و بیشترین مصرف اینترنت به مطالعات علمی و در مرتبه بعد سرگرمی و جوک اختصاص دارد.
¤ در استفاده از کلاس های آموزشی، کلاس های زبان خارجی و ورزشی بیش از همه مورد استفاده دانشجویان قرار گرفته است.
¤ از میان سبک های هشتگانه فراغی سبک فراغت رسانه محور بیشترین استقبال را از جانب دانشجویان دارا بوده است.
سبک فراغت دانشجویان مجازی را بررسی نکردن