Episode 15 Season 5
Download
به همراه دانلود مستقیم و دانلود از Mediafire
زیرنویس فارسی اضافه شد
Download Lost Season 5 With Subtitles
تیزرو، خبرگیر، خبرآور و پیک در فرهنگ معین و اسب تیزرفتار و اسب تیزفهم بادپای بزین در فرهنگ دهخدا معانی واژه «نوند» هستند که ایران خودرو در کنار «سمند» این نام را برای دومین حضور ملی خود انتخاب کرده است. «سمند» نامی بود که گفته می شود سیدمحمد خاتمی برای نخستین خودرو ملی کشور برگزید. در فرهنگ معین «سمند» اسبی است که رنگش رو به زردی گراییده.
«قیافه اش چینی نیست ولی چینی ها برای آن می میرند. از 206 صندوقدار کمی
بزرگ تر است، پورشه در تیونیگ و ساخت اکسل آن نقش داشته و بدنه در ایتالیا
طراحی شده البته اسپانیا هم در برخی کارهای طراحی و مهندسی و تست خودرو از
دو سال پیش کمک کرده است.»
«نوند» دومین خودروی ملی ایران خودرو با مشخصات بالا است (به نقل از قائم مقام ایران خودرو) که هفته جاری با حضور رئیس جمهوری از آن رونمایی خواهد شد.
تیزرو، خبرگیر، خبرآور و پیک در فرهنگ معین و اسب تیزرفتار و اسب تیزفهم بادپای بزین در فرهنگ دهخدا معانی واژه «نوند» هستند که ایران خودرو در کنار «سمند» این نام را برای دومین حضور ملی خود انتخاب کرده است. «سمند» نامی بود که گفته می شود سیدمحمد خاتمی برای نخستین خودرو ملی کشور برگزید. در فرهنگ معین «سمند» اسبی است که رنگش رو به زردی گراییده.
«نوند» که پیش از این با نام X12 معروف شده بود خودرویی است که در اوایل دهه 80 پس از آنکه سمند رونمایی شد با عنوان پروژه «نیوپیکان» یا «پیکان جدید» به رهبری حمیدرضا کاتوزیان رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس کلید خورد اما با گماشته شدن منوچهر منطقی به مدیرعاملی ایران خودرو این پروژه متوقف شد تا منطقی در اولین گام کاتوزیان را که بعدها به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت یکی از منتقدان جدی خود کند و کاتوزیان در نقد او بگوید؛ «آقای منطقی عرضه مدیریت یک دبستان را ندارد چه برسد به ایران خودرو.»
منطقی به جای پیگیری نیوپیکان طراحی و ساخت پژو 206 صندوقدار را در پیش گرفت که این پروژه چند 10 میلیارد تومانی در نهایت اواخر سال 84 رونمایی و تولید انبوه آن شروع شد. با پایان یافتن پروژه ساخت 206 صندوقدار این شرکت پرونده خاک خورده نیوپیکان را از قفسه ها بیرون کشید تا با نام X12 پروژه یی را آغاز کند که قصدش گرفتن سهم بازار خودروهای «نیمه ارزان، نیمه گران» باشد و قشر متوسط بتواند از آن استفاده کند.
این خودرو در اسفندماه سال گذشته آماده رونمایی بود و حتی زمان و مکان آن نیز مشخص شده بود که یکباره برگزاری مراسم با مخالفت وزارت صنایع و معادن روبه رو و قرار شد رونمایی از این خودرو در اردیبهشت ماه 88 صورت گیرد تا با نزدیک شدن به انتخابات آسان تر از این پروژه به عنوان دستاورد دولت نهم یاد شود. از سویی فرصت کافی برای برکناری منطقی نیز فراهم آید تا مراسم رونمایی این خودرو کاملاً «دولت نهمی» برگزار شود. احمدی نژاد در حالی قرار است پرده از روی «نوند» بردارد که گفته می شود منوچهر منطقی نیز در این جلسه حضور خواهد یافت تا رئیس جمهوری از وی تقدیر کند، اما شنیده ها حاکی است وی از حضور در این مراسم سر باز خواهد زد تا به این صورت راه خود را از دولت نهم جدا کرده باشد.
نوند چگونه خودرویی است
این خودرو در کلاس بین B و C تولید شده که پلت فورم (موتور، سیستم تعلیق و ترمز) مورد استفاده برای ساخت همان پلت فورم 206 است با این تفاوت که براساس اظهارات مجید شیخانی قائم مقام ایران خودرو که چندی پیش با ایسنا گفت وگو کرده بود قرار است روی این خودرو موتور FE7 (موتور ملی بنزینی و گازسوز) با دو حجم 1700 و 1600 سی سی و موتورهای دیزلی برای آن تعریف شده است. گیربکس نوند در شرکت نیرومحرکه توسعه یافته که مشاوران آلمانی در طراحی آن مشاوره داده اند. پورشه هم برای سازگار کردن اکسل جدید این خودرو و تیونیگ آن نیز به ایران خودرو کمک کرده است. سیستم تعلیق هم در ایران خودرو به طراحی رسیده اما اتاق نوند و تزئینات داخلی آن با کمک ایتالیایی ها در مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی شده است. «نوند» در دو مدل تولید خواهد شد که گفته می شود قیمت یک مدل آن حدود دو میلیون برای رقابت با مینیاتور و مدل بعدی حداکثر تا 12 میلیون قیمت خواهد داشت به طوری که نوند معمولی حدود 10 و نوند اتوماتیک حدود 5/11 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. ظاهراً کیسه هوا برای دو سرنشین جلو و ترمز ضدقفل (ABS) نیز از قطعات اصلی و نه آپشن برای این خودرو است. پروژه ساخت خودروهای ملی در دهه 70 پس از آنکه وضع ارزی کشور بهبود یافت در ایران خودرو با سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی آغاز شد تا این شرکت اوایل دهه 80، نخستین خودرو ملی کشور را به تولید برساند و از سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت بخواهد برای رونمایی آن به ایران خودرو برود. اما ظاهراً استفاده از عنوان «ملی» برای این خودرو خاتمی را با تردید مواجه کرده و باعث می شود وی از حضور در این مراسم خودداری کند. منوچهر غروی مدیرعامل وقت ایران خودرو نیز که در انتخابات دوم خرداد سال 76، علناً از علی اکبر ناطق نوری حمایت کرده بود، اعلام می کند اگر رئیس جمهوری برای رونمایی این خودرو شرکت نکند شخصاً از «سمند» پرده برخواهد داشت. این تهدید شاید باعث شد تا خاتمی در مراسم رونمایی از سمند شرکت کند اما هرگز نام خودرو ملی را برای سمند استفاده نکرد.
مینیاتور و نوند دو خودرویی هستند که اواخر دهه 70 یا اوایل دهه 80 کلید خوردند اما به سبب غیراقتصادی بودن متوقف شدند تا خودروسازها به جای روی آوردن به ساخت خودروهای ملی سراغ پروژه های مشترکی همچون ال- 90 بروند که با روی کار آمدن دولت نهم ناگهان ورق برگشت؛ پروژه ال- 90 به حالت تعلیق درآمد و ساخت خودروهای ملی دوباره در دستور کار قرار گرفت اما اینکه آیا انجام چنین پروژه هایی برای دو بنگاه بزرگ اقتصادی کشور و سهامداران آن سودی به همراه دارد یا خیر، پرسشی است که هنوز پاسخ مناسبی به آن داده نشده است و معلوم نیست آیا مینیاتور و نوند کشور را در مسیر خودروساز شدن قرار خواهند داد یا خیر. از سویی ظرفیت و کشش بازار خودرو داخلی به گفته بسیاری از صاحب نظران و براساس مطالعات صورت گرفته سالانه چیزی حدود 2/1 میلیون دستگاه است که از این میزان سمند به عنوان نخستین خودرو ملی کشور تنها 80 هزار دستگاه (6/9 درصد) از خودروهای ساخت داخل سهم دارد چرا که بیشتر خودروهای ساخت داخل محصولات تحت برند کیاموتورز کره و پژو فرانسه است و هنوز خودرو ملی پس از گذشت شش سال نتوانسته سهمی همچون پیکان و پراید را در بازار به خود اختصاص دهد. حال پرسش اینجاست که آیا با توجه به برنامه کاهش تعرفه واردات خودرو و وجود محصولاتی همچون پژو 206، تندر 90، ریو و... آیا خودروسازهای کشور با آوردن هوو برای سایر محصولات خود می توانند اصل اقتصادی بودن را در بنگاه های خود سامان دهند؟
منبع: اعتماد
هرچیه ظاهرش خیلی بهتر از سمند و مینیاتور هستش
با سلام




ممنون
افتخاری بسیار بزرگ برای کشور ماست و اینجانب یکی از طرفداران این خودرو هستم چون مصرفی کم و توانایی بالایی خواهد داشت .
ولی خاطر نشان کنم که هنگامی ما به یک کشور خودرو ساز تبدیل میشیم که پلت فرم و موتور خودرو کاملا ایرانی باشه - به امید اون روز همگی تلاش کنیم .
بله حق با شماست از سمند ومینیاتور خیلی قشنگ تره
خوبه این نظرت رو فکس نکردی برام
باسلام
بیشتر خودرو های ساخت داخل برای آدمهای پول دار مناسبه . و از نظر ساخت استاندارد نیست . چون من ازنظر طراحی و کنترل کیفیت با آنها کار کرده ام فعلا بساز بفروش شده است . مانند پراید و پژو و RD صد رحمت کند ماشین پیکان .
خدائی این مطلب علمی بود یا سیاسی؟

ممنون، اطلاعات خوبی بود. ایتالیا .... پورشه .... ایران .... خدا به خیر کنه
اما تلاش و کارهای ایران برای تولید خودروی کاملا ایرانی جای تقدیر داره. امیدوارم این روند با از بین بردن و حذف ناخلصی ها نهایتا به تولید خودروهایی با پلتفورم و ... و طراحی و تولید داخل به نتیجه برسه.
ولی نگاش که میکنم خیلی از ماشینهای بازار فعلی ایران در نظرم مجسم میشه!!
از نیم رخ شبیه ۲۰۶ SDه-از سه رخ تویوتا-از بالا یه جور دیگه
اوخخخ...جند میلیارد پول نرم افزار طراحی خودرو دادن این دروومد نداشتن نرم افزارو چی می شد!
والله چی بگم
چرخش بچرخه ایشالله
چقدر احمقانه است که بدنه ی پژویی که حتی ۱٪ هم تغییر نکرده(پژو سیsdکه حتی پلت فورم انهم به دروغ ایرانی ها به نام خود کردن) رو با تغییر چراغهای عقبو جلو ومارک ان (کار همیشگی شرکتهای خودرو ساز ایرانی) به نام خودرو ی ملی مانند سمند که پلت فروم یک خودرو ی کاملا انگلیسی به نام اکسپرس بوده که متاسفانه با دستکاری در اجزای ان انرا هم خراب کردند به نام خودروی ملی (البته منظورشون برند ملی هستش
اخه خداوکیلی مارکشو خودشون طراحی کردند)اما نه بازهم مارک اسب نشان سمند کپی کاری از شرکت خودروساز معروفی است که اگه نگم همه میشناسند فقط سرو دمو بدنشو زدند ودر یک کادر قرار دادند مثل عکس پرسنلی) متاسفانه وجود کارخانهای خودرو سازی ایران هیچ توجیهی غیر ازاینکه عدهای در ان مشغول به کار شدند ندارد ودر صورت تعدیل واخراج نیرو باید درانهارا گل گرفت .اینرو صریح بهتون بگم که شما با پولی که پرداخت میکنید (10-20)میلیون می توانید درخارج از کشور سوار خودروهای لوکسی شوید که گاها درایران انرا قشرهای نسبتا مرفح میخرند)در ایران قیمت این خودرو ها از 40 ملیون به بالاست.خلاصه هرکی ماشین ایرونی بخره اتیش زده به مالش مگر اینکه مجبور بشه این کارو بکنه یک ضربالمثل انگلیسی میده اگر پول درست حسابی نداری که چیزیو بخری صبرکن تا بتونی گرون ترینو بخری منظور اینکه شما به جای اینکه ماشینی ایرانی بخرید وهر سال خرج افتابه لگن بکنید یک ماشین خارجی(اروپایی-کره ای)که ماشینهای موجود در ایران هستند بخرید حتی اگر شده دست دوم ولی ماشین ایرانی نخرید بنده الان یک کیا اپتیمای 2008 خریدم وفوق العاده ازش راضی ام سگش می ارزه به این ماشینای ایرانی