احکام برخی از گناهان استفتائ از مقام معظم رهبری
شماره (۲)
هدایاى مشکوک به رشوه در ادارات
س: یکى از آشنایان ما در یک ادارهى دولتى مسؤلیت مدیریتى دارد (رئیس حسابدارى) بطورى که ارباب رجوع براى حل کارهایش به نظر مساعد او احتیاج دارد. برخى اوقات براى او هدایایى مىآورند مثلاً در اواخر سال برایش سررسیدهاى تبلیغاتى مىآورند (البته برخى اوقات مشاهده مىشود مثلاً وسط صفحات همان سالنامهها چک پولهایى هم هست که آنها را به صاحبانش عودت مىدهد و آن افراد هم ادعا مىکنند که فقط هدیه دادهاند نه مثلاً رشوه و...) و او هم از همان هدایا به ما مىدهد. با توجه به اینکه آن شخص اهل رشوه گرفتن هم نیست آیا استفاده از این هدایا براى ما جایز است؟
ج) اگر این هدایا منجرّ به تبعیض در انجام خدمات ادارى به مشتریان شود و در نهایت باعث فساد و از بین رفتن حقوق دیگران گردد، مشتریان نباید آن هدایا را به کارمندان بدهند و کارمندان هم حق گرفتن آنها را ندارند؛ هدیه در محیط کار و از جانب ارباب رجوع یکى از خطرناکترین چیزهاست.
-------------------
اموال مسروقه در کودکى
س: من در کودکى و نوجوانى از چند جا دزدى کردهام (از خانه، بستگان یا مغازه و...) ولى حالا که مىخواهم جبران کنم، نمىدانم چکار کنم؟ چون خجالت مىکشم که بگویم دزدى کردهام. آیا مىتوانم از طرف آنها صدقه بدهم؟
ج) اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستید و به هر شکل مىتوانید عین آنها و اگر عین تلف شده قیمت آنها را به صاحبانش برگردانید و یا داخل اموال آنها بکنید، و لازم نیست آنها مطلع شوند که این اموال از آنها به سرقت رفته است. اما اگر به صاحبان آن دسترسى ندارید مىتوانید به نیت صاحبانش بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهید.
------------------
ضمان اموال تضییع شده در کودکى
س: اگر کسى در کودکى شیشه ساختمانى را بشکند ولى متوجه نباشد، آیا بعد از بلوغ بر کودک چیزى واجب مىشود؟
ج) ضامن است.
---------------------
برگرداندن اموال دیگران
س: من قبلاً پولهاى حرامى برداشته و اکنون قصد بازگشت دارم باید چه کار کنم؟
ج) باید به صاحبانش برگردانید و اگر نمىشناسید مجهولالمالک است و باید بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرع به نیّت صاحبش به فقیر صدقه بدهید.
-----------------------
ردّ مظالم
س: مظالم چیست و کیفیت پرداخت آن چگونه است؟
ج) مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهىهایى گفته مىشود که انسان از روى ظلم و بىعدالتى از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است، و حکم شرعى آن این است که اگر صاحب آنها را مىشناسد باید عین اموال را به آنها برگرداند، و اگر صاحب آنها را نمىشناسد و معلوم نیستند، این اموال و بدهىها را باید از طرف آنها به فقرا صدقه بدهد و براى این کار احوط آن است که از حاکم شرع اذن بگیرد.
-----------------
برداشتن مال سارق به عنوان تقاص
س: سؤال من این است که اگر کسى به قصد سرقت وارد مغازه یا خانهاى شد و مقدارى اسباب و اثاثیه به سرقت برد و از خود چیزى مثل کیف یا پول یا اشیایى جا گذاشت آیا صاحب مغازه یا خانه مىتواند آن پول را براى خود بردارد؟
ج) صاحب مغازه نمىتواند در آن تصرف کند بلکه باید نگهدارد تا وقتى از یافتن اجناس خود و پیدا کردن دزد مأیوس شود، آنگاه با اذن حاکم شرع مىتواند تقاصّ کند.
------------------
حکم غیبت و حدود آن
س: لطفاً غیبت را با توجه به مسائل ذیل بیان فرمایید:
1- اگر بین دو نفر مسأله معلومى درباره نفر سوم در حال گفتگو باشد.
2- اگر گفتگو در مورد محسنات یک نفر باشد.
3- اگر والدین براى تربیت صحیح فرزندان خود رفتار یکى از آشنایان را نقد مىکنند.
ج) بطور کلى اگر پُشت سر مؤمن، مطلبى گفته شود که حقیقت دارد لکن اگر او مطلع شود ناراحت مىشود و این مطلب به قصد تنقیص گفته مىشود یا نزد عرف تنقیص به حساب مىآید، غیبت است و جایز نیست و صِرف معلوم بودن براى هر دو طرف یا تربیت فرزند و مانند آن مجوّز غیبت نیست ولى گفتگو درباره خوبیهاى یک فرد حکم غیبت را ندارد، همچنین در مورد مشاوره نیز اطلاع دادن مانعى ندارد.
http://www.leader.ir/ : منبع
استفائات جدید
ممنون!
من هم ممنونم از بررسی که در باره مطالب انجام می دهید.