آیا ظهور نزدیک است؟
چه خوشست بوی عشق از نفس نیازمندان
دل از انتظار خونین دهن از امید خندان
بنا بر نص صریح قرآن کریم، هنگامی که حضرت موسی(علیه السلام) بر آن شد که برای ملاقات و مناجات با پروردگار خویش آهنگ کوه طور نماید، قوم خویش(بنی اسراییل ) را فراخواند و آنان را وعده کرد که تا پایان سی روز آینده به سوی ایشان باز خواهد گشت و آنگاه که خداوند متعال ده روز دیگر بر آن سی روز افزود عده ای از بنی اسرائیل گفتند موسی (علیه السلام) خلف وعده کرده و این مسأله زمینه ساز فتنه سامری و گوساله پرستی قوم یهود گردید. (الأعراف/142)
با توجه به پیامها و عبرتهای موجود در آیه یاد شده باید گفت یکی از آفتها و آسیبهایی که می تواند به منزله یک تهدید برای نهضت انسان ساز و امید آفرین مهدویت به شمار رود مسأله "توقیت" یا تعیین وقت واقعه ظهور است.
به فراست می توان دریافت که مسأله "توقیت" اساسا بر خلاف فلسفه و مفهوم واقعی انتظار فرج است و ای بسا منتظران را سرخورده، دلسرد و ناامید سازد و یا اینکه در اصل اعتقاد ایشان به پدیده ظهور خدشه وارد آورد. چه آنکه وقتی گفته می شود ظهور در فلان زمان مشخص حتما واقع خواهد شد ولی در زمان وعده شده ظهور تحقق نپذیرد آنگاه فرد منتظر افزون بر اینکه ممکن است ایمان خویش را نسبت به اصل ظهور منجی از دست دهد سرشکسته، مأیوس و ناامید نیز خواهد شد. از سوی دیگر چنانچه گفته شود ظهور تا فلان زمان خاص به وقوع نخواهد پیوست آنگاه فرد منتظر به خیال اینکه هنوز تا زمان ظهور فرصت کافی در اختیار دارد تلاش خویش را برای دستیابی به آمادگی لازم برای واقعه ظهور فروخواهد گذاشت.
بدینسان می توان گفت کارکرد حقیقی انتظار در عصر غیبت در گرو عدم تعیین وقت خاص برای واقعه ظهور می باشد.
از همین روست که در کثیری از روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام، ادعای تعیین وقت ظهور برابر با "کذب" خوانده شده و شیعیان مأمور به تکذیب این مدعیان گردیده اند. چنانکه در توقیع مبارک امام زمان علیه السلام به "اسحاق بن یعقوب" آمده است:
"... و اما ظهور الفرج فإنه إلی الله تعالی ذکره و کذب الوقّاتون"(3)
(و اما آشکار شدن فرج وابسته به اراده حق تعالی است و وقت گزاران دروغزنانی بیش نیستند)
البته نهی از "توقیت" نباید منجر به این شود که شیعیان و منتظران، امر ظهور را پدیده ای دور از دسترس و مستقل از اراده خویش،که در آینده ای محتمل و نامعلوم به وقوع خواهد پیوست، بیانگارند. بلکه باید با حفظ روحیه نشاط و امید، همواره ظهور را در چند قدمی خویش ببینند و این همان چیزی است که در برخی مجامع روایی و پاره ای از متون دینی بدان تصریح شده است چنانکه در دعای "عهد" آمده است:
"... اللهم اکشف هذه الغمة عن هذه الامة بحضوره و عجل لنا ظهوره انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا"(4)
(پروردگارا! با حضور ولی و دوست خود اندوه را از دلهای این امت بزدای ودر ظهور وی شتاب کن (هرچند) دیگران ظهور حضرتش را دور می انگارند و لی ما آن را نزدیک می بینیم)
بنا بر آنچه گذشت گفتنی است این روزها در برخی از محافل دینی به نقل از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بهجت، (دامت برکاته) گفته می شود که ایشان در قبال سوالی مبنی بر بشارتهایی درباره ظهور فرموده اند که ظهور نزدیک است؛ آنقدر نزدیک که حتی افراد سالخورده نیز می توانند به درک واقعه ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) امیدوار باشند. (این نقل قول را از زبان آیت الله ناصری از اینجا دریافت کنید).
راقم این سطور از یک سو در امین و ثقه بودن این علمای فرزانه ذره ای تردید ندارد. از سویی دیگر ظاهر این سخن ممکن است با پاره ای از احادیث منقول از اهل بیت علیهم السلام(روایتهایی که با عنوان "توقیت" شهرت یافتهاند(5)) سازگار نیفتد بنابراین دیدگاه معقول و روی آورد منطقی در قبال مساله یاد شده چیست؟
به عقیده ما نمی توان و نباید از سر شتابزدگی و با اخذ موضع عجولانه، شأن و منزلت برخی از سرمایه ها و ذخیره های علمی و معنوی این کشور را زیر سوال برده آنها را در عداد وقت گزاران امر ظهور و مصادیقی برای این گونه روایتها به شمار آورد بلکه می بایست آنجا که سخنی چنین تامل برانگیز( آنهم به نقل از عالمی فرهیخته و دانشمند که خود بیش و پیش از ما بر اینگونه روایات اطلاع و اشراف کامل دارد) مطرح می شود تمام سعی و دقت خویش را در فهم صحیح مراد و مقصود گوینده به کار بندیم.
و اما رهیافت معقول و پاسخ به سوال مزبور در گرو تقدیم چند مقدمه است:
همانگونه که غیبت بر دو گونه است: غبیت صغری و غیبت کبری؛ ظهور نیز بر دو گونه است: ظهور اصغر و ظهور اکبر.
منظور از ظهور اکبر همان فرج حقیقی و تحقق حکومت عدالت محور آخرین حجت خدا در دوران آخر الزمان است اما مراد از ظهور اصغر، تحقق پاره ای از نشانه های آخر الزمان نظیر رویدادهای اجتماعی همانند قیامها و جنگها، وبرخی حوادث طبیعی همچون زلزله، سیلابها، خسوف و کسوف غیر عادی، و نیز برخی نشانه های خاص می باشد که در برخی کتب مانند کتاب"عصر ظهور" تألیف عالم فرزانه آیت الله کوران به تفصیل تبیین و بررسی شده است.
وقوع برخی از نشانه های یاد شده حتمی است بدین معنا که تا این نشانه ها تحقق نپذیرد ظهور واقع نخواهد شد. برخی نشانه ها نیز محتمل الوقوعند.
هر یک از نشانه های یاد شده به تنهایی در حکم معدّات (6) و به منزله علت ناقصه (7) برای تحقق ظهور اکبر انگاشته می شوند اما اراده و فعل انسانها به عنوان جزء اخیر علت تامه (8)در تحقق ظهور اکبر نقشی سرنوشت ساز و تعیین کننده دارد لذا در شماری از روایات، یکی از وظایف خطیر منتظران در عصر غیبت دعا و استغاثه به محضر ربوبی به منظور تعجیل در امر فرج معرفی شده است؛ و حضرت حجت علیه السلام خود راز گشایش این مسأله را به ما آموخته اند آنجا که درتوقیع صادر شده از ناحیه حضرتش می فرمایند:
"... و اکثرو الدعا لتعجیل الفرج فإن ذلک فرجکم" (9)
(... تا می توانید برای تعجیل در فرج دعا کنید چرا که فرج شما همان است.)
قدر مسلم پاره ای از نشانه های ظهور در عصر حاضر تحقق یافته است. ظهور این نشانه ها(ظهور اصغر) نوید بخش قریب الوقوع بودن ظهور اکبر است لکن اراده و فعل آدمیان می تواند در کنار سایر اسباب، موجب تسریع و یا تاخیر آن گردد.
پایان بخش نوشتار حاضر تذکار این نکته است که:
توقیت یاد شده از ناحیه علمای اعلام آن توقیت معهود در روایات نیست چرا که آن توقیت، تعیین زمان خاص الخاص و وقت دقیق برای امر ظهور است و این نحوه توقیت از کلام این بزرگان استنباط نمی شود.
شکوری
1- بقره/214
2- با استفاده از مقاله"زمزمه های ظهور" نوشته شفیعی سروستانی
3- صدوق، محمدبن على بن الحسین، کمالالدین و تمامالنعمة، ج2، ص483، ح4; طوسى، محمد بن الحسن، همان، ص176.
4- مفاتیح الجنان، دعای عهد
5- منظور روایتهایی است که مفاد کلی آنها این است که هر کس برای امر ظهور حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف وقتی تعیین کند دروغزنی بیش نیست از جمله : حضرت مهدی حجت بن الحسن (ع) به سفیر خود نوشتند: خدایت ارشاد کناد و ثابت دارد و نگهداریت فرماید: سئوال از منکرانی که از خاندان وپسرعموهای من می باشند کرده بودی بدانکه میان خدای عزوجل و میان کسی قرابتی نیست و هر کس مرا انکار کند از من نیست و راه او راه پسر نوح (ع) خواهد بود و اما راه عمویم جعفر و فرزندش راه برادران یوسف (ع) است و اما مالهای شما را ما نمی پذیریم مگر برای آنکه پاک شوید و هر که خواهد برساند و هر که خواهد ببرد و قطع کند و آنچه خدا به ما داده بهتر از آن چیزی است که به شما داده و اما ظهور فرج آن امرش با خدا است و وقت گذاران دروغ می گویند. (بحار ج 53 ص 3، یوم الخلاص ص 204). و یا روایت های دیگری چون:""کذب الوقاتون، انا اهل بیت لانوقت " و " کذب الوقاتون، کذب الوقاتون، کذب الوقاتون " در جای دیگری فرموده اند:خداوند اراده کرده است که با وقت تعیین کنندگان، مخالفت ورزد: " والی اللهِ اَن یخالفَ وقتَ الموقّتین" (اصول کافی جلد 1 صفحه 368 )
6- اموری که زمینه ساز ظهور پدیده ای خاص می باشند.
7- در اصطلاح اهل فلسفه علت ناقصه، به شیء مؤثر در پیدایش معلول اطلاق می شود به عنوان مثال در پیدایش یک نهال مجموعه ای از عوامل با یکدیگر همکاری می کنند نظیر آب، خاک، نور خورشید، کود، باغبان و... هر یک از این عوامل به تنهایی در حکم علت ناقصه(علت تأثیر گذار) برای پیدایش معلول(نهال) به شمار می روند.
8- اگر تحقق یک شیء مشروط به شرایطی چند باشد؛ در صورت تحقق مجموع آن شرایط اصطلاحا گفته می شود که علت "تامه" شد ه است و در این صورت پیدایش معلول ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. حکیمان بر این باورند که اراده در افعال آدمیان آخرین شرط ظهور فعل(جزء اخیر علت تامه) به شمار می رود.
9- مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج53، ص177.
کذب الوقاتون!! کذب الوقاتون... کذب الوقاتون
امیدوارم این حدیث شامل این متن نباشد!
سلام پویا جان کاش متن رو می خوندی متوجه می شدی
موفق باشی انشاءالله
من فقط فایل صوتی رو گوش کردم!
آیت الله بهجت، از بهترین اساتید هستند و سایت تبیان هم سایت معتبریه، امروز دیدم که جز صد سایت برتری هست که ایرانی ها ازش بازدید می کنند! منبع: الکسا
اما در هر صورت نمیشه به راحتی از حدیثی که پویا جان بهش اشاره کرده چشم پوشی کرد!
هرچند در صحبت ها تاریخ دقیقی ذکر نشده اما به نحوی به محدوده ای از زمان اشاره شده که این سوال برانگیزه!
موفق باشی!
سلام حمید جان
از روشن فکری شما دوستان بسیار خرسندم
اما پیشنهاد می کنم متن هایی که می گذارم رو کامل مطالعه کنید بعد به نظردهی بپردازید به این شکل بسیار ی از شبهات هم رفع میشه!
موفق باشی عزیز
اللهم لولیک الفرج
اللهم عجل لولیک الفرج..
سفر بخیر مسافر
به مقصد رسیدی سلام ما رو هم برسون
اللهم عجل لولیک الفرج
آهان ژس بهتره هیچی نگم
اللهم عجل لولیک الفرج**
ان شاالله که همین طوره.
ممنون از متنتون
مگه ظهوری هم وجود داره
من اعتقادی به این ایه ندارم الکی است
ولی اگه هم باشه مگه ددیوانس که بیاد
کثافت همه جامعه گرفته دلتون رو خوش کردید
که می اد همه چیز حل می شه
اگه خواستید برید یه ذره کتابهای تاریخ پیامبرو
بخونید بعد هم یه خورده فکر کنید
برای دوست عزیزی که اسم مرگ رو برای نظر دادن انتخاب کرده جدا متاسفم............اعتقاد نداری؟؟؟؟؟لازم نیست همه جا جار بزنی.....البته با اون اسمی که انتخاب کردی بیشترازاین هم ازت توقعی نمیشه داشت
متاسفم........اللهم عجل لولیک الفرج
ادب از که اموختی از بی ادبان مورد توجه ز.م اسم به این قشنگی همیشه به یادشم


می خواهی مثل تو باشم
تو هم نمی خواد بگی با ایمانی معنی ایمانم گرفتم ادمایی مثل شما فقط بلدن شعار بدن
خود پیامبر گفته ادمی همان لحظه که از مزگ
گریخت به او نزدیک تر می شود
من نمی گم مثل شما ها ایمان دارم یا ادعا
کنم اما خداوند بزرگ من به من عقل داده
که استفاده کنم تو چه قدر از امام زمان خودت مد دونی که من را توبیخ می کنی اصلا تا حالا
چه قدر درباره اوون کتاب خووندی درباره دینت یا فقط
بلدی حرف یه مشت ادم رو گوش بدی
امامی که بخواد از ته چاه براش نامه بدم امامی
که انقدر شخصیتش رو کوچک کردن
نه من نمی خوام ولی توصیه من به تو اول چند تا کتاب از این اسلام که فقط اسمش و بلدی بخون بعد بهت می گم اگه خوندی اوون موقع اظهار نظر کن
من هم برای تو متاسفم که فقط ظاهر بین هستی
اسم من مقدس ترین اسم هست که با یادش
موقع بلا ها می دونم این دنیا ارزش نداره
ای کاش به دور از هرعقیده ی یاد می گرفتیم به هم احترام بگذاریم
به امید ظهور آن حضرت
جواب ابلهان خاموشی است.....در ضمن بهتره شما دیدتو وسیع تر کنی جناب عقل کل خوبه منکر وجود خدا نیستی...بازم جای شکرش هست از ابتدای خلقتم منافقین و کفار خودشونو عقل کل میدونستن......بعدم من صحبتی از ایمان خودم نکردم......خدا هممونو هدایت کنه
واینکه اگه هرکسی بخواد از عقل خودش استفاده کنه و راهشو انتخاب کنه اره حق با توست کثافت همه جا رو میگیره بس مجتهدین اینجا چیکارن؟؟؟؟؟؟که برای منو تویی که توی یه سری اصول میلنگیم راهو چاهو نشون بدن............امیدوارم از حرفام ناراحت نشی جناب مرگگگگگگگگ
این گفته توقیت محسوب می شود و آسمون ریسمون بافتن هم مسئله رو حل نمی کنه . ضمنا اینروزها که تنها مجتهد موجه که دامنش را از حضرات حکومتیان پاک نگه داشته آقای بهجت است از قول ایشان دروغ زیاد گفته می شه ( مانند قضیه ی قمه زدن و عمامه ی خون آلود) کسانی هم که دست اول این دروغ ها را می بافند شاید ظاهرن آدم های بد و دروغ گویی نباشند اما به دلیل کم عقلی و نفهمی با تفسیر به رای و تغییر جزیی کلمات ؛ سخنانی رو که فکر می کنند درسته از توش در می آرن .
شانزده سال پیش که من دانشجو بودم زمانی که آیه الله خامنه ای هنوز تو بورس بود و ما جوگیر می شدیم و اونو مراد خودمون می دونستیم گفته می شد ازشون خواستن رساله بدن و ایشون گفتن به رساله نمی کشه و همین دو سه سال آقا ظهور می کنه.
وچند مورد دیگه که همه می دونن و گفتن نمی خواد .
چه ظهوری در کار باشه و چه نباشه این یه عقیده ی شخصیه و به نظر بنده بستن این دکان واجب تر از انتظار فرجه در غیر اینصورت با این بازی ها ( این حرفا و اون چاه و صبح و ظهرو شب و جمعه و شنبه و بمباران این قضیه توسط عمو پورنگ و آقاجون سلیمون و خاله نرگسو عمو قناد و ... و و و ..) تا چند سال دیگه یه معتقد واقعی( وحتی ظاهری) به امام زمان و ظهور اون پیدا نخواهد شد . ( شایدم کسانی که اینکارا رو میکنن و این حرفارو می زنن همینو می خوان )
یا سلام
سلام به بچه ها من این موضوع رو پیگیری کردم آیت الله بهجت این مسئله رو رد کردن
لطفا در مورد مطلبی که تو وبلاگ می گذارید قبلش پیگیری کنید