چیزهایى که روزه را باطل مى کند۲
(دروغ بستن)
(1) عمدى به خدا متعال و پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) روزه رادروغ بستن به خدا و پیغمبر و ائمه اطهار (ع) باطل مى کند و همچنین دروغ بستن به سایر پیامبر الهى (2) و حضرت زهرا (س) بنابر احتیاط واجب (3) روزه را باطل مى کند.
(امام 1596/, اراکى 1631, گلپایگانى 1605/.)
دروغ بستن به این صورتها روزه را باطل مى کند:
با گفتن, نوشتن, اشاره, جواب از سؤال , کنایه و تصدیق.
دروغ : مربوط به دین باشد یا مربوط به دنیا باشد. (بنابر احتیاط واجب)
دروغ : ساخته ى خودش باشد یا ساخته ى دیگران باشد.
دروغ : در گفته هایشان باشد یا در غیر گفته هایشان باشد مثل اینکه خبر بدهد که
چنین کارى را انجام داده اند.(بنابر احتیاط واجب)
(تحریر الوسیلة, ج 1, ص 284, امام 1596/ـ1601.)
در این موارد روزه باطل مى شود :
1ـ عمداً نسبت دروغ به خدا و پیامبر و جانشینان آن حضرت بدهد یا نسبت دروغ به
سایر پیامبران و اوصیإ و حضرت زهرا (س) بدهد (بنابر احتیاط واجب) اگر چه فوراً بگوید دروغ گفتم یا توبه کند. (امام 1596/, گلپایگانى 1605/, اراکى 1631/.)
2ـ سخن راستى را از پیامبر (ص) خبر دهد پس بگوید خبرى را که از پیغمبر نقل
کردم دورغ است.
3ـ در شب خبرى را به دورغ از پیامبر نقل کند پس در روز بگوید آنچه را دیشب
گفتم راست است. (تحریر الوسلة, ج 1, ص 284.)
4ـ از او بپرسند که آیا پیغمبر (ص) چنین مطلبى فرموده اند و از جایى که در جواب
باید بگوید نه, عمداً بگوید بلى یا جایى که باید بگوید بلى عمداً بگوید نه.
5ـ دروغى را که دیگرى ساخته عمداً به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر نسبت دهد.
(امام 1602/ـ1601ـ1600ـ1596)
(تحریر الوسیلة, ج 1, ص 284)
(اراکى 1635/ـ1636 1637/.)
در این موارد روزه باطل نمى شود :
1ـ اگر قصد راست گفتن داشته باشد بعد دروغ از کار در آید.
2ـ اگر قصد دروغ بستن را داشت بعد راست از کار در آید . البته به فتواى آقاى
گلپایگانى و اراکى در این مورد روزه اش باطل مى شود و باید آن روزه را تمام نموده و قضاى آن را نیز به جاى آورد.
(گلپایگانى 1608/, اراکى 1634/.)
3ـ دروغى را که دیگرى ساخته از قول آن کس به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر
نسبت دهد[ اگر چه بداند آن حرف دروغ است] 4ـ جدّاً نمى خواهد خبر از چیزى بدهد بلکه در مقام شوخى یا لغوگویى چیزى را به خدا پیغمبر جانشینان پیغمبر نسبت دهد.
(تحریر الوسیلة , ج 1, ص 284, امام 1600/ـ1599ـ1598)
5ـ کسى که در ماه مبارک رمضان قرآن را به نیت صحیح , غلط بخواند.
(مجمع المسائل, ج 1, ص 266, س 17)
اگر بخواهد خبرى را که نمى داند راست است یا دروغ نقل کند, بنابر احتیاط واجب باید از کسى که آن خبر را گفته یا از کتابى که آن خبر در آن نوشته شده نقل نماید.
(امام 1597/ـ1598ـ1599ـ1600)
(اراکى 1634/ـ1623)
(گلپایگانى 1606/ـ1608.)
س 15ـآیا بخاصر علاقه به اباعبدالله الحسین (ع) مرثبه و مصیبت خواندن به طورى
که نمى دانم راست است یا نه , و با این حال در ماه مبارک روزه هم مى گیریم وظیفه ام چیست؟
ج :در فرض مذکور احتیاط شود یا به راوى و کتابى که نقل کرده است استناد کند.
1- دروغ بستن به خدا و پیامبر و امامان عبارت از آن است که سخن و کارى را به آنها نسبت دهد که نگفته اند و انجام نداده اند.(اگر چه فوراً بگوید دروغ گفتم و توبه کند)
2- احتیاط واجب آن است که به جانشینان پیامبران گذشته هم نسبت دروغ ندهد.
(گلپایگانى 1605/)
3- در مورد حضرت زهرا (س) با احتیاط واجب .
(اراکى 1613/.)
کانون مهدی یاوران جوان
اینجا که یه وبلاگ مذهبی نیست از مبلغین مذهب دروغیتون متنفرم لطفا اینقدر عقایدتان را ترویج نکنید...
سلامی به گرمای صداقتت
دوست نا آشنای من نظر شما را مطالعه کردم و چند نکته به ذهن بنده حقیر رسید که لازم دانستم بازگو کنم
تا آنجا که من اطلاع دارم همکلاسی نمادی از سطح علمی ، فرهنگی و سیاسی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی می باشد وبرای به روز رسانی و ارائه مطالب جدید در این باب در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ افتتاح شده و با حضور چشمگیر دانشجویان با هر عقیده و نظری به یکی از وبلاگ های پربازدید تبدیل گشته !!!!!
فرمودید از مبلغین مذهب دروغیتون؟؟؟//
دوست من هیچگاه نباید یک فرد را نماینده و نماد کامل یک دین فرض کرد و بر اساس رفتار ان درباره مذهی ودین آن شخص ارائه نظر کرد اما اینکه فرمودید مذهب دروغین بسیار جالب بود و فکرکنم پاسخ ان را با این سطر نتوان داد پس انشا الله مطالبی در این باب برای اثبات حقانیت دین خود منتشر خواهم کرد که بسیار خوشحال می شوم که با دلیل و علت در رد ادله های بنده حقیر به دروغین بودن این دین نظر دهید
با امید بهترین ساعات و لحظات برای شما
موضوع بندی ِ مذهب، فسلفه، عرفان با 336 متن، به خوبی نشون میده که این وبلاگ مذهبی هست یا خیر!
این موضوع بندی در حال حاضر از میان 29 موضوع بندی، رتبه ی سوم رو از لحاظ کمیت داره!