به نظر شما آداب ظاهره شریعت چقدر اهمیت دارد؟
چقدر به این جمله اعتقاد دارید؟ «دل انسان، باید پاک باشه!»
و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آنکه...
و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدب به آداب شریعت حقه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود؛ و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود. و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نیز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از این جهت دعوی بعضی باطل است که به ترک ظاهر، علم باطن پیدا شود؛ یا پس از پیدایش آن به آداب ظاهره احتیاج نباشد؛ و این از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت.
بر گرفته از کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) - حدیث اول
سلام خسته نباشید
از مطالبتون استفاده کردم
سپاسگذارم
منتظر دیدار شما در وبلاگم هستم
شادکام و بهروز باشید
[گل][گل][گل]
بسیار عالی بود ممنون
ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملو الصالحات . . .
سوره العصر
در این قرآن ند و عبرت است برای کسی که دل داشته باشد. سوره ۵۰ آیه ۳۷
اختلاف خلق از نام اوفتاد چون به معنی رفت آرام اوفتاد
(مثنوی)
مقامات عرفان:
۱)مقام توبه ۲)مقام ورع ۳)مقام زهد ۴) مقام فقر ۵)مقام صبر (واصبر و ما صبرک الا با الله ) ۶) مقام توکل (فتوکل ان کنتم مومنین) ۷) مقام رضا
احوالات
۱) حال قرب :طاعت و دوام ذکر در نهان و آشکار
۲)حال محبت: من احب لقاء الله تعالی احب الله لقاءه
۳)حال خوف : ترس از عذاب خدا در دنیا و آخرت
۴) حال رجاء : تعلق دل به محبوبی که در آینده به او توان رسید
۵) حال شوق: شوریدگی دوستدار در زمان ذکر و طلب دیدار و بازداشتن اندامها از شهوت
۶) حال مشاهده : وجوه یومئذ ناظره الی ربها ناظره قیامه
۷) حال یقین: خشنودی بنده به آنچه خدا به او داده وپایه همه احوال .
نکات برجسته عرفان:
۱) تعدیل مذهب و جلوگیری از تعصب
۲) احترام به انسانیت
کتاب شناخت عرفان و عارفان ایرانی
ممنون از نظرتون.
دو سوال :
۱- آیا کسی که به احکام شریعت تقید کامل داشته باشد، انسانی است متعصب؟
۲- آیا کسی که بعضی از احکام شرع رو رعایت میکنه و بعضی دیگر رو نه، انسانی است متعادل؟
ز باده هیچت اگر نیست این نه بس که تو را
دمی ز وسوسه عقل بی خبر دارد؟؟؟
ز زهد خشک ملولم کجاست باده ناب
که بوی باده مدام دماغ تر دارد . .. .. حافظ
اعتقاد بنما و بگذر بهر خدا
تا ندانی که در این خرقه چه نادرویشم
من اگر باده خورم ار نه چه کارم با کس
حافظ راز خود و عارف وقت خویشم!!! حافظ
مهندس جان
آزاد باش و آزاده . . . خودت رو محصور هیچ چیزی نکن
من همه ی اینها رو قبول دارم ما نیامده ایم : الا لیعبدون!
رها باش و روان جاری شو جاری
یا حق
اتفاقاا من میخوام خودمو محصور کنم! محصور به فرامین الهی.
اگر آزاده بودن به معنی مقید نبودن به احکام الهی است، این آزادگی، عین اسارت در خود و هوای نفس است.
پاسخ ۱: بسم تعالی
نه!
پاسخ ۲: بسم تعالی
نه!
و من الله توفیق
جزاکم الله خیرا
امان از دست بعضیا!!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا که تو . . . هستی
من چی؟!!!!!!
تمام حرفایتان صحیح و متین اما
تسلیم بودن و اسیر بودن کجا... عاشق بودن و اسیر بودن کجا!!
بگویید اسلام آوردیم نگویید ایمان آوردیم ...
پس اگر به همان اندازه که انسان ها را می کاوی تا در دلشان گناه و کفری پیدا کنی تا برایت بهانه ای باشد که طردشان کنی ... بگردی به دنبال دلیلی که دوستشان بداری ( زیرا که خدای تعالی عاشق آنهاست ! ) دیری نمی گذرد که مکاشفه ای عظیم راه را نشانت می دهد...
تعصب تنها سدی است که یارای بند آوردن چشمه ی عشق ازلی را دارد به آن نبالید!
تمام حرفایتان صحیح و متین اما
من نمیدونم شما از کجای حرفای من، این اتهامات رو درآوردید! همین که شما به این مکاشفه عظیم(!) دست پیدا کردید کافیه. من اگه به عقیده ای با دلیل و منطق رسیده باشم، پافشاری خواهم کرد. حالا شما اسمشو هر چی دوست دارید بذارید. که البته شما هم روی اعتقاداتتون ( از جمله همین جملاتی که در بالا بیان کردید) پافشاری دارید، اما بدون دلیل منطقی. اگه دلیل منطقی دارید بسم الله!
با اینکه پست من هیچ ربطی به دوست داشتن و نداشتن و ... نداشت، اما چون شما بحثشو وسط کشیدید، چند جمله خدمتتون عرض میکنم:
تولی و تبری جزئی از فروع دین ماست و همانطور که دوست داشتن عده ای از بندگان خدا شفارش شده، دشمن بودن با عده ای دیگر نیز توصیه شده است. کی گفته خدا عاشق همه بنده هاشه؟! همانطور که در قران «ان الله یحب... » داریم، «ان الله لا یحب...» نیز داریم.
خدا جهاد کنندگان در راه خودش رو دوست داره(صف - ۴) . خدا نیکوکاران رو دوست داره (ال عمران - ۱۳۴).خدا توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد(بقره - ۲۲۲). و ... اما
خدا اسرافکاران رو دوست نداره(اعراف - ۳۱). خدا انسان متکبر و فخر فروش رو دوست نداره(نساء - ۳۶). خدا ظالمین رو دوست نداره (ال عمران- ۱۴۰).
نمیدونم چرا اینقدر اصرار دارید که همه رو دوست داشته باشید!!! دیگه کاتولیک تر از پاپ که نباید شد. ببینید خدا چی گفته همونو عمل کنید. همین نکته ساده بالاترین درجه عاشق بودنه.
بگو: «اگر خدا را دوست مىدارید، از من پیروى کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد; و گناهانتان را ببخشد; و خدا آمرزنده مهربان است.»
بگو: «از خدا و فرستاده (او)، اطاعت کنید! و اگر سرپیچى کنید، خداوند کافران را دوست نمىدارد.» ال عمران - ۳۱و ۳۲
نظرم را با توجه به متن و نظرات و شناختم نسبت به شما و متن ها یتان نوشتم ...
حرف های من از آن روست که شما با تلاش به دفاع از دین سعی در بازگرداندن بندگان گمراه دارید ولی تا به حال هرچه دیدیم تبری بوده و تبری !
باز هم می گویم باید همگان را عاشق بود اگر نه این طور است چرا هر پیامبری که نفرین کرد قوم گمراهش را به عذاب دچار آمد؟
خداوند عاشق است ! چه چیز این باور برایتان عجیب است؟ از خدا انتظار ندارید؟؟!!
حد عاشقیش تا آنجاست که فرمود:
اگر گنه کاران بدانند تا چه اندازه مشتاق بازگشتشان هستم از شدت شوق جان خواهند باخت!
این نه آن است که هر که گناه کرد خدا دوستش دارد این یعنی خداوند بی چون و چرا همه را عاشق است .
این اتهام نیست ... یک خواهش است ! پذیرا باشید دوست عزیز!
تولی هم به اندازه ی تبری لازم است.
یاحق
جالبه! چه شناختی؟! شما که خودتون میگید نباید به هیچکس با دیدن اعمالش بدبین بود، پس چرا به همین راحتی قضاوت میکنید. من تو این پست، واقعیتی از عرفان اسلامی رو بیان کردم که عده ای به آن معتقد هستند ولی متاسفانه عده ای نیز از آن غافلند. حالا نمیدونم از کجای این حرف، فقط تبری برداشت میشه. یه مقدار نسبت به افرادی که نظرات مخالف شما دارند، خوشبین باشید.
عاشق بودن صرف، هنر نیست. بلکه معشوق، ارزش عاشق رو تعیین میکنه. پس اینقدر اصرار نداشته باشید که عاشق باشید. مهمتر اینه که ببینید معشوق شما کیست.
این اتهام نیست ... یک خواهش است ! پذیرا باشید دوست عزیز!
تبری هم به اندازه ی تولی لازم است.
سرچشمه ی عمل، دل آدمیست!
نمیشه توی دل آدما رو ببینیم و بفهیم که پاکه یا ناپاک!
بنابراین چاره ای نیست جز اینکه از روی عمل تشخیص بدیم که در دل چه میگذرد!
صاحب دل پاک نمی تواند فاعل ِ عمل ناپاک باشد!
ممنون.
سرچشمه ی عمل، دل آدمیست.
صاحب دل پاک نمی تواند فاعل ِ عمل ناپاک باشد.
دو کلمه حرف حساب!
من نه شما رو دیدم نه اعمالتون رو !!! مهمتر از اون افکارتون هست که توی متن هاتون بروز دادین.
در ضمن کجای نظر من مخالفت با متن شما دیده می شه ؟؟
من فقط با این نوع دفاع متعصب از دین مخالفم چون جواب عکس می ده ولی شما ظاهرا با جواب کاری ندارین !
دفاع من از دین متعصبانه نیست. من سعی میکنم واقعیاتی از دین رو بیان کنم که کمتر بهش توجه میشه. مثلا شاید هیچوقت نگم دزدی کار بدیه، چون یه بچه دو ساله هم اینو میدونه. ولی خیلی از کارهای بدتر از اون رو خیلیا بد نمیدونند. حالا این موقعیت سنجی من، یعنی تعصب؟!
اتفاقا چون به نتیجش فکر میکنم اینطور دفاع میکنم. به هر حال از توجه و نظراتتون تشکر میکنم. هیچکدوم از ما بی اشتباه و بی نیاز از تذکر نیستیم. ممنون میشم باز هم ما رو از نظرات خوب خودتون بهره مند سازید.