به نام خدا
آنجا که سکوت، تکلیف شماست ، چرا سخن می گویید؟
همسرغلامحسین الهام سخنگوی دولت ، سرکار خانم فاطمه رجبی در سایت شخصی خود اعلام کرد: هیچ مسلمان پایبند به ارزشهای دینی نمیتواند با طرح امنیت اجتماعی موافق نباشد.
http://kntu.blogsky.com/?PostID=1691
به نام خداوند حکیم
در دین متعادل اسلام حجاب برای بانوان با ایمان ، واجب شده است .
همچنین امر به معروف و نهی از منکر برای همه ی مسلمانانی که شرایط آن را دارند تعریف و واجب گشته است
به نظر می رسد خانم رجبی به بهانه ی امربه معروف و نهی از منکر از طرح غیرعلمی حجاب پلیسی دفاع می نمایند ...
خانم رجبی ، آیا از شرایط امر به معروف اطلاع دارید ؟ آیا می دانید کسی که شرایط امر به معروف کردن را ندارد ، امر به معروف بر او واجب نیست؟ آیا می دانید که کسی که شرایط امر به معروف شدن را ندارد ، امر به معروف نمودن او ، واجب نیست ؟
شما و جناب سردار رادان ، خارج از محدوده ی اسلام ، امر به معروف و نهی از منکر را به شیوه ی شخصی خود تعریف نموده اید ، آنچه مسلم است این است که طرح حجاب پلیسی هیچ ارتباطی با دین متعادل اسلام ندارد ، شما امروز چنان از این طرح دفاع می کنید که گویی کسی که مخالف این طرح باشد مسلمان نیست ؟!
فرمانده ی نیروی انتظامی تهران بزرگ ، به نحوی از طرح حجاب پلیسی دفاع می نمایند که گویی بند بند این طرح از قرآن استخراج شده است !
ای کسانی که امروز برای سوء استفاده از اعتقادات نیم بند ملت ایران به دین تحریف شده ی اسلام ، سعی در مرتبط نمودن طرح های بی اصول خود به اسلام را دارید ، آیا نمی دانید که خداوند در قرآن کسانی را که به او دروغ می بندند را به عذاب بیم می دهد ؟
برای چه برای بالابردن طرح خود ، دین الهی ای را زیر سوال می برید که برترین مخلوقات خدا ، حضرت محمد(ص) تنها ارسال کننده ی آن بود و خود هیچ گاه نظر شخصی اش را در آن اعمال ننمود ؟
آیا جز این است که حساسیت شما نسبت به بد حجابی و فساد جنسی ناشی از عرفی است که در آن پرورش یافته اید؟ اگر دغدغه ی شما دین اسلام است چرا اصول امر به معروف را به کار نمی بندید ؟
نه خانم رجبی گفته ی شما کاملا اشتباه است ، بلکه صحیح آن است که بگوییم هیچ کس از محدوده ی تعاریف امر به معروف خارج نمی شود مگر آنکه مشرک باشد ، چرا که آنکه موحد است امر خدا او را کفایت می کند و وقتی امر به معروف برای او واجب نیست سکوت می نماید !
اگر شرکی در کار نبود ، پایبندی به عرف ارزش خود را در برابر پایبندی به دین از دست می داد !
تسلیم باشد که تعریف مسلمان تسلیم بودن در برابر اسلام است ! آنجا که سکوت، تکلیف شماست ، چرا سخن می گویید ؟
مسئولین محترم نیروی انتظامی طرح حجاب پلیسی را مورد تائید کارشناسان می دانند ، بنده به عنوان یک کارناشناس سوالاتی از کارشناسان دارم ، چه کسی پاسخگو است ؟
نیم نگاهی به آنچه تکیف است :
و به بانوان با ایمان بگو ، چشمهای خود را فرو پوشند و عورتهای خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند ! و زینت های خود را جز آن مقداری که ظاهر است ننمایند ! - سروه مبارکه نور
اگر خدا می خواست اهل زمین همه یکسر مومن می گردیدند، چون خدا نخواست تو (ای پیامبر) کی می توانی با اکراه و اجبار همه ی مردم را مومن گردانی؟- ۹۹ سوره مبارکه یونس
ما خود به آن چه می گوییم داناتر هستیم و تو به زور وادارنده مردم نیستی، پس به وسیله قرآن به هر کس که از وعده های الهی می ترسد پند برسان .- ۴۵ سوره مبارکه ق
همکلاسی من! اگر انتقادی داری ، با نظر خود بنده را از اشتباه درآور !
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده .شاید از عید به بعد فروش هرگونه ژل و کتیرا و لوازم ارایشی قدغن شه پس از الان به فکر باشید نگید نگفتی.
تو از کجا می دونی که اونا شرایط امر به معروف کردن رو ندارن؟از قرآن هم آیاتی که نوشتی اصلا ربطی نداره.با مطلبی که نوشتی بنظرم اصلا نمی دونی امر به معروف یعنی چی . من اصلا آدم معتقدی نیستم ولی شرع اسلام رو خوب بلدم.تو اصلا نمی دونی اصل مطلب چی بوده خط مشی اونا چی هست چه هدفی داره.بعدش اومدی یه مقاله ی سطحی نوشتی.پیشنهاد می کنم برداری این مطلب رو.اول بیا یه چیزایی رو یاد بگیر بعد بنویس.اینایی که گفتی خیلی سطحی و خنده داره...بازم می گم من اصلا آدم معتقدی نیستم و موافق این طرح هم زیاد نیستم چون خیلی وقتا پیش اومده که به من و دوست دخترم گیر دادن و کلی اعصابم بهم ریخته و یا به خواهرم که خیلی آرایش می کنه و به قول بعضیا خفن می یاد بیرون خیلی گیر دادن.ولی این مطلبی که نوشتی اصلا درست نیست.ببخشید تند حرف زدم.موفق باشی.
بنده بی خبر از اخبار نیستم ، ضمن اینکه از نزدیک رفتار های این عزیزان رو دیدم !
آیه ی اول در مورد حجاب است ، آیه ی دوم و سوم هم در مورد اختیاری بودن عمل به دین و نکوهش اجبار است !
علاوه بر اینکه در مورد امر به معروف مطالعاتی داشتم یک دوره ی آموزشی هم زیر نظر آقایون گذروندم ، و مدرک اونو هم ازشون گرفتم !
از ۱۰ روز قبل از شروع این طرح ، با اهدافشون آشنا شدم و همان روز اولین نقد خودمو البته از دیدگاه علم سکسولوژی نوشتم ، اگه همکلاسی یک محیط مختلط دانشجویی نبود مساله رو از این بعد هم بررسی می کردم !
فرض را بر این میگیریم که شرط امر به معروف کردن را دارند ، شرط دیگری هم لازم است و آن اینکه به کسانی امر به معروف کنند که شرایط امر به معروف شدن را داشته باشند ، مثلا خود شما که این رفتار پلیس را به گیر دادن تعبیر می کنید ، شرایط امر به معروف شدن را ندارید اما متاسفانه امر به معروف شده اید !
خود شما اعتراف می کنید که اعصابتون به هم ریخته ، در حالی که اگر شرایط امر به معروف شدن رو داشتید نه تنها اعصابتون به هم نمی ریخت بلکه امر به معروف روی شما ثاتیر گذاشته و مسیر خودتون رو عوض می کردید .
آنچه از نظر شما پیداست این است که منتقد به متن بنده هستید اما نمی دانم چرا برای نقد خود دلیلی نیاورده اید ، از مشخصات شما پیداست که دانشجوی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هستید ، اگر عضو همکلاسی نیستید ، عضو شوید و دلایل روشن خود را در همکلاسی منتشر کنید ، متشکرم !
اصلا تند حرف نزدید ، شما هم موفق باشید !
با سلام خدمت آقای توکلی تشکر از متن جسورانه ایشون
در پاسخ به عزیزی که به عنوان منتقد مطلب نوشته بودند چند نکته رو عرض میکنم
۱:دوست عزیز اولا متن جناب توکلی بسیار عالی و قابل فهم برای دوستان عزیز بود ومن هر چه خواندم متوجه نشدم که کدام قسمت رو سطحی میدونید
۲:در مورد شرایط امر به معروف هم که همگان میدونیم وظیفه همه مسلمانان است ولی نه فقط در موردحجاب ان هم به دخترکان مظلوم جامعه که در خانه مورد اذیت ژدر وبرادر به عنوان آقا بالاسر هستند و در جامعه مورد غضب پلیس
۳:نمیدانم کدام وجدان آزاده ای است که فیلم های زننده برخورد مامورین را با جوانان و اللخصوص دختران دیده باشد ونسبت به این قضییه اندوهگین نشده باشد
۴:زنندگی برخورد در این شرایط به حدی است که عکس العمل دولت ارزشی احمدی نژاد رو هم بر انگیخته همسر این خانم جناب آقای الهام (سخنگوی دولت و وزیر دادگستری و سمتهای دیگه)مخالفت رسمی خودش و دولت رو با این طرح اعلام کرده.هرچند رئیس ژلیس کشور بعدا مدعی شد که طی دستور مستقیم شخص رئیس جمهور این طرح انجام گرفته (توجه کنید که خود مسئولین هم به قدری نسبت به تاثییر بد طرح اتفاق نظر دارنند که حتی حاظر نیستند شجاعانه مسئولیت طرح رو بپذیرند)
۵:براستی آیا فراموش کردیم در همین چند ماه گذشته در شهر همدان خانم زهرا بنی یعغوب دانشجوی پزشکی که از خانواده های متدین وشناخته شده بودند به همراه نامزد خود دستگیر شده و بنا به دلایلی در بازداشتگاه همدان خودکشی کردند که البته همگان در نوع مرگ ایشان نظری عکس این را دارند براستی این است شیوه امر به معروف لسانی که در دین به آن توصیه شده کجاست امیرالمومنین حیدر وعدالتش تا ببیند با جوانان مسلمان به چه شیوه ای در حکومت مدعی علویت برخورد میشود مگر نبود علی که آنچنان براشفته بود به خاطر کندن خلخال از پای زن یهودی . براستی خواهر مسلمان من کمتر از آن زن یهودی در کوفه علی است
۶:شیوه نگارش متون این خانم آنچنان از دایره ادب دور است وآنچنان تمام بزرگان قوم رو زیر سئوال برده که حتی پدر مرحوم بزرگوارشان هم او را نهی کرده تذکر داده بودند که اگر به این شیوه عمل کنند رابطه دختری وپدریشان قطع میشود
۷:سخن خود را با این شعر حضرت حافظ به پایان میبرم
واعظان کین جلوه در محراب ومنبر میکنند
چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند
پرسشی دارم زدانشمند مجلس بازپرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند
ممنون از توضیحات تکمیلی شما
آنجا که سکوت، تکلیف شماست ، چرا سخن می گویید ؟
شما تا به حال یک کشور رو اداره کردین؟؟؟؟؟؟؟
یه کشور اسلامی رو؟؟؟؟؟؟
پیشنهاد بهتری دارین برای برقراری خفقان؟؟؟؟
فرض رو بر این بذاریم که حکومت می خواد دین معدود تسلیم شدگان رو در برابر باد حفظ کنه!!!
شما اعتراضی دارین؟؟
نکته این جاست:
آنجا که سکوت، تکلیف شماست ، چرا سخن می گویید ؟
بنده هیچ گاه کشور رو اداره نکردم ، سوالم اینجاست که الان دارد اداره می شود ؟
اگر حکومت می خواهد دین تسلیم شدگان را در برابر باد حفظ کند چرا خود تسلیم دین نیست ؟
چرا برای حفظ دین به خود ِ دین متوسل نمی شود و برعکس به تحریف دین می پردازد ؟
براستی آنچه حفظ می شود دین است یا دین تحریف شده ؟
بله شما درست می گویید ، تکلیف بنده به عنوان یک دانشجو این است که درس بخوانم ، و هرچه به سر مملکتم آمد سکوت کنم ، همچنین وقتی فارغ التحصیل شدم به کار مشغول شده و با دوری از سیاست دو دستی زندگی شخصی خودم را بچسبم و ...
البته این تکلیف دینی بنده نیست تکلیفی است که شرایط برای بنده تعیین کرده است !
اتفاقا خیلی از کسانی که امروز دارند مملکت را به ظاهر اداره می کنند به خاطر این پیشترفت کرده اند که در زمان دانشجویی خود اهل سکوت بوده اند !
ممنون از نظرتون ، موفق باشید !
من که منظور خانم یا آقای درسا رو متوجه نشدم کاش بیشتر توضیح بدند که بالخره با سخنان خانم رجبی موافقند یا مخالف
آیا ما می دانیم که پلیس چگونه با این اشخاص برخورد می کند؟؟
در اینجا دو حالت مطرح می شود:
۱.برخورد کاملا محترمانه و نرم و با در نظر گرفتن شرایط امر به معروفََ؛که به نظر من می تونه مناسب و کار ساز باشه.
۲.برخورد تند و بدون در نظر گرفتن شرایط امر به معروف که این مورد رو اصلا قبول ندارم.
در آخر می خوام از شما یک سوال بپرسم اگر شما یکی از مسئولین بودید چگونه عمل می کردید ؟
نمی توان گفت که همیشه حالت دو اتفاق افتاده است اما مطمئنا حالت ۱ هیچ گاه اتفاق نیافتاده است چرا که اصولا امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه ی دینی است نه یکی وظیفه ی اداری و دولتی !
و عاملان آن باید مردم باشند و نه نیروهای نظامی !
و در کل امر به معروف در مورد حجاب ، با لباس نظامی مطلقا معنا ندارد .
بنده یکی از مسئولین نیستم اما زمانی که دانش آموز بودم طرح خود را ارائه داده ام ، البته طرح بنده در دو صفحه بوده است و تا به حال هیچ مسئولی آن را رد نکرده است اما آمدن یک طرح به مرحله عمل در جایی که معمولا طرح ها به خاطر جنبه ی تبلیغی آن اجرا می شوند بسیار زمانبر است .
یادآوری می کنم که طرح بنده در واقع طرح نبود و به بیان بهتر طرحی برای تدوین طرح بود ، چرا که کمتر آن هستم که بخواهم طرحی در دوصفحه ارائه دهم که بشود با آن مشکلات را حل کرد ، به دو دلیل در مورد جزئیات پیشنهادات خود در همکلاسی به دولت محترم سخن نمی گویم .
۱ - همکلاسی محیطی مختلط است در حالی که مبنای این طرح اصول فرهنگ جنسی است و توضیح در مورد اینگونه مسائل را صحیح نمی دانم .
۲ - دو روز بعد از اینکه حرفی در مورد پیشنهاداتم در همکلاسی بزنم ، همکلاسی فیلتر می شود ، قبلا هم وبلاگ هایی را در این مورد ، آپ دیت می کردم که مورد تائید رسمی یکی از مراجع بود و با یکی از مراجع دیگر هم در ارتباط بود ، اما چون با مزاج کمیته ی تعیین مصادیق سایت های اینترنتی تناسبی نداشت بدون ارائه ی هیچ دلیلی فیلتر شد .
این در حالی است که آن وبلاگ ها کاملا مذهبی بودند و وقتی بعد از کلی پیگیری دلیل فیلتر پرسیده شد به بنده این پیام را رساندند که شما چون متاهل نیستید ما وبلاگ هایتان را فیلتر کردیم !
حالا مانده ام که زن بگیرم یا اینکه طرح ارائه دهم ؟!
ممنون از نظرتون ، موفق باشید .
hamid daste alijenad radan ro mibosam .alan vaght nadaram vagar na javabe posteto khafan midadam .heifffffffffffff.ya hagh .
ممنون از نظرت ، خیلی خوبه که بعدا فرصت پیدا می کنی و پاسخ این متن را با متنی دیگر می دهی ، کاش بقیه طرفداران سردار رادان هم مثل تو بودند.
iran 4 ta reza shah mikhad ke dorost she.
رضاخان چند تا .... میخواد که درست شه ؟
داستان دوازدهمین روز قطعی گاز در مازندران را در اینجا بخوانید
سلام
دوستان این کار خلاف آزادی است
ولی معنی آزادی فقط بی بند و باری نیست
من مخالف این کار هستم که دختر های مردم رو بگیرند فقط بخاطر اینکه موهاشون رو انداختند بیرون
ولی آن کسانی که میان هی حرف از آزادی می زنند این دقیقا همون کاری است که توی غرب یه دختر مسلمون رو فقط به خاطر اعتقادات مذهبی اش که حجاب است از تحصیل محروم می کنند
آزادی نه تو ایران هست نه تو غرب
والسلام
سلام
اینکه آزادی کامل نه تو ایران هسست و نه در فرانسه و ترکیه و ... رو قبول دارم .
به نظر بنده تفاوت سردار رضا رادان ، رضا خان ، مستر رضا و مسیو رضا تنها در ظاهر اعمال آنهاست و در واقع همه این عزیزان برای تحمیل نظرات خود به زور متوسل شده اند اینکه نظر آنها مطابق با دین باشد یا نه چندان تفاوتی ندارد چرا که در دین اسلام اجبار در کار نیست .
لا اکراه فی الدین . آیت الکرسی
ممون از نظرت ، موفق باشی
sardar radan kasi hast ke adam paktar az on vojod nadare .bayad moghabele kard ba in bihejabi .bayad moghable kard ba in fahsha .bayad joloye ina ro gereft .sardare aziz dare ba ina mobareze mikone aya in kar bade ?sardare aziz dare ba arazel obash mobareze mikone aya in bade?bayad kotak zad in afrad ro joloye hame ke darse ebrat beshe..
طرح ارتقاء امنیت اجتماعی به سه قسمت کلی تقسیم می شود :
۱ - حجاب پلیسی ( که اصلی ترین قسمت طرح است )
۲ - مبارزه با اراذل واوباش مزاحم نوامیس ( که طرح جدیدی نیست و قبلا هم اجرا می شده است )
۳ - مبارزه با اعتیاد ( که این هم قبلا بوده است )
معمولا در تلویزیون ایران قسمت دوم و سوم به نمایش در می آید و در تلویزیون خارج از ایران قسمت اول . و این مساله شاید به این دلیل باشد که امروزه مبنای کار اکثر رسانه ها نه اطلاع رسانی بر پایه ی صداقت ، بلکه تولید اطلاعات بر پایه ی سیاست است !
بنده در این متن اشاره ای به قسمت دوم و سوم نکرده ام و نقدی انجام نشده که دفاع می نمایی .
شاید هدف سردار عزیز که ظاهرا از دیدگاه شما ، معصوم از هر اشتباهی هستند ، مبارزه با فساد جنسی باشد اما آنچه حاصل کار ایشان است افزایش فساد جنسی است ، و این نتیجه ، چیزی بود که کاملا قابل پیش بینی بود و البته پیش بینی هم شد اما سردار عزیز نادیده گرفتند .
مبارزه با فساد جنسی کار خیلی خوبی است اما این مساله فقط جنبه ی تبلیغاتی نیروی انتظامی است و نه واقعیت !
ممنون از نظرت ، موفق باشی !
نیما راست میگه شما که میاید
همچین حرفی میزنید مدرک موثق بیارید که سردار رادان همچین کاری کرده
فرض را بر این میگیرم که هیچ مدرکی نیست ، اصلی ترین مدرک سخنان خود جناب سردار رادان است که ۱۰ روز قبل از اجرای طرح فرمودند که اگر بعد از تذکرات اصلاح نشدند مساله رو دادگستری پیگیری می کنه و در گوشه ای صحبتشون هم فرمودند که به اولیا این دخترها زنگ می زنیم که لباس مناسب برایشان بیاورند و آنها را ببرند ، این سخنان با وضوحی بیش از ۸ مگا پیکسل ، با امر به معروفی که در اسلام مطالعه نموده ام تناقض دارد....
ممنون از نظرت ، موفق باشی
mokhalefe khoshoonat!!!!ama din ejbari nist !va nabayadam bashe! in hokomat nezami ke rah oftade vaghan maskharas! khodeshoon o mardoomeshon ro maskhare kardan! lanat be siasate englisiiiiiiii ke shoarreshoon faghat hamine {tafraghe bieandazo hokomat kon}. kash .......
این طرح اولش فکر خوبی بود٫ برای اینکه می شد با گرفتن دختران خیلی خیلی داغون و پسران اونطوری٫ کمی (فقط کمی) اوضاع جامعه رو ترتمیز کرد!
ولی متاسفانه این هدف اصلی رو ول کردن و با دختران و پسران(به خصوص دختران) بی گناه سر مسائل کاملا مسخره اینطور رفتار می کنند!
مانتوت دو میلی متر کوتاه تر از زانوته! شلوارت تو چکمته!! ...
این مسائل رو چسبیدن وقتی اصل کاری ها دور از چشم ...
اصتغفرالله!!
به نظر بنده اولش هم خوب نبود چرا که حذف صورت مساله و فراموش کردن آن بود .
با مشکل باید مبارزه اصولی و علمی کرد نه اینکه با انداختن یک چادر بر سر همان هایی که .... هستند مشکلات را به باد فراموشی سپرد .
ممنون از نظرتون ، موفق باشید
harfat 2roste manam az 2lat defa nemikonam chon vaghean raftari ke daran in aghayan va khanoom haye police aslan khoob nist va agaram khoob bashe eslam nagofte begirid bebarid bezanideshoon,bande be eyne didam ke in 2khtara ro mizanan vaghti mibaraneshoon kalantari chon kalantari 2ta kooche paEn tar az khooneye mast va har rooz chand nemoone dide mishe.....ahgayoon mikhan zanaye khiyabooni ro jam konan ya zano bacheye mellato?
bezarid ye chizi begam ke bacheshme khodam didam, too meydoone tajrish boodam ye khanoome javooni bood ke ye bache ham dasht ke koochik bood nahayatan 4 salesh bood bargashtan behesh goftan khanoom boro too mashin khanoome ham bedoone hich harfi raft o mikhast bachasham bebare ke ba ham beran yeho yeki az in polica bargasht goft na nemishe bachato bebari o dare mashino bast, khanoome az ye taraf gerye meikar bacheham az ye taraf tamame mardom jam shode boodan hame dashtan gerye mikardan o be shisheye mashin mizadan ke bezaran bachash savar she shayad hodoode 400 nafar 2re mashin boodan o hame na razi boodan az in harkat taghriban kolle meydoon tooye on ye tike motematkez shode bood badesh kolli adame lebas shakhsi oomadano mardomo motefaregh kardan o kolli az gooshi mobile haye mardomo ke bahash film migereftano azashoon gereftan va ye film ham az in majara peyda nashod hameye mardom jeloye mashino gerefteboodan ke nare vali mashine yeho rah oftado raft beyne jaEyat o rahesho baz kardo raft
man nemidoonam in kar na ensaniyate na jozve eslame na ghanoon
pas baraye chi dare tooye ye mamlekat ke esmesh eslamiye anjam mishe
in chizaro chand nafar didan o midoonan?!
oonvaght migan khoob shode zanaye khiyabooni jam shodan mozahemine navamish nistan dige
oon namoosi ke hamejasho endakhte biroon hamoon behtar ke nigash konan o mozahemesh beshan in kar rah dare khanoom khodeto bepooshoon kasi ham nigat nemikone na inke hala har kasi ro be har shekli begiran o badesham khoshhal bashan ke kasi mozaheme kase dige E nemishe
hich kas be zoor ba hejab va ba eman nemishe magar inke khodesh bekhad
in tarha bishtar baese in mishe ke mardom fekr konan eslam bade o hamsh zoore vaghti be khanoome chadoriE ke chadore arabi saresh karde o roo nagerefte gir midan dige nemidoonam bayad chi begam
bar baeso banish lanat
سلام... اجبار در هر چیزی تفریط میاره... یه قانونه... می خوای قبول کن... می خوای نکن.. فقط اگر قبول نکنی... با همه چیز مجبوری مبارزه کنی. به مطلب محمدرضا غفاری که چند وقت پیش در مورد اوشو زده بود... یه نگاهی بنداز نیما کرامت عزیز!
man ba khoshoonat kamelan mokhalefam.ama ba amre be maruf be shiveye doroste khodesh sad dar sad movafegh.
ma hame mosalmoonim va dar yek jameye eslami zendegi mikonim pas nabayad kheyli rahat moshahede konim ke vaze jame ruz be ruz dare eftezahtar misheo range eslamisho az dast bede ma bayad hame be fekre amre maruf bashim ama be shiveye doroste khodesh
chizi ke motmaenan dar eslam nist KHOSHOONATE.
ama vaghean kasi shahede in khoshoonat ha az nazdik boode.man ke nadidam vali agar vaghean vojood dare vaghean moteasefam.
با درود بر همهی دوستان عزیز و گرامی
دوست خوبمان٬ حمید توکلی این طرح را از لحاظ شرعی مورد ارزیابی قرار داد٬ حال من قصد دارم تا این موضوع را از لحاظ ابعاد قانونی و سیاسی اجتماعی مورد ارزیابی قرار دهم.
۱-دوستان٬ کلیت برنامه اجرایی به لحاظ قانونی فاقد اعتبار است. چرا غیر قانونی است:
این برنامه اگر برمبنای ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی انجام میشود در این صورت فعل ارتکابی از سوی زنان و مردان مورد نظر جرم است، و نیروی انتظامی حق ارشاد و دستگیری و آزاد کردن ندارد، و تنها میتواند فرد را دستگیر و تحویل مقامات قضایی دهد. و در این صورت هم فرقی میان بیرون بودن یک تار مو با کل موی سر ندارد. زیرا توصیف حجاب شرعی مرسوم میان علما در این مورد تا حدی مشخص است. البته در میزان مجازات ممکن است فرق کند، اما در اصل جرم بودن فرقی ندارد. مثلاً کسی که هزار تومان بدزدد یا فرد دیگری که صد میلیون بدزدد در اصل هر دو دزد و مجرم هستند، و باید دادگاه درباره آنها نظر دهد، البته اولی را ممکن است با مجازات کمی و دومی را با مجازات سنگینی مواجه کند.
۲-فارغ از مسأله قانونیت، اجرای این طرح آثار سوء اجتماعی دارد. شاید طرفداران آن دل خود را خوش کنند که ۸۷ درصد مردم موافق اجرای این طرح هستند، اما فارغ از صحت و سقم این ادعاها و مفهومی که با آن موافقت کردهاند، خوب است چند جامعهشناس را همراه خود در محلهایی که با زنان برخورد میکنند ببرند و آثار رفتارشان را نزد مردمی که شاهد و ناظر ماجرا هستند ببینند. بعلاوه فیلمهایی که از این درگیریها منتشر میشود و تاکنون هم چند مورد شده است (حتی در سطح جهان)، کل ماجرا را تحت شعاع قرار میدهد و باعث خسارات اجتماعی و روانی میشود.
۳ـ وارد کردن مردان نیروی انتظامی در مواجهه با موضوعی که تناسبی با شأن جنسیتی آنان ندارد، جز اینکه آثار سوء فرهنگی و ارزشی و اسلامی دارد، هیچ نتیجه دیگری برای آنان ندارد، از ذکر موارد آن پرهیز میکنم که طرفداران طرح ناراحت نشوند. وارد کردن زنان پلیس در این مبارزه نیز مشکل دیگری دارد. زنان پلیس با چادر و حجاب در برابر زنان دیگر قرار میگیرند و عرفاً تقابل چادر با غیر چادر میشود و این به نفع چادر نیست. ضمن اینکه در این شرائط چادر برای برخی زنان نیز ویژگی ابزاری پیدا کرده است. در همین روزها میبینید که زنان با حجابی که مورد قبول حکومت نیست در خیابانها هستند، اما چادر ذخیرهای در کیف خود دارند تا در صورت مواجهه با مشکل، از آن استفاده کنند، و چنین جایگاهی برای چادر ایجاد کردن، بیشترین ضربه به چادر است. این مسأله حتی موجب دشمنی با چادر هم خواهد شد، بدون اینکه لزوما و در واقعیت امر کسی با حجاب و چادر مشکلی داشته باشد، اما این اقدامات باعث دشمنی میشود، زیرا چادر را نماد موضوعی دیگر تلقی خواهند کرد.
۴ـ اما به نظر من بدترین تأثیر این طرح، مستهلک کردن نیروی انتظامی و پلیس به عنوان حافظ امنیت مردم است. پلیس را نباید در برابر این امور قرار داد. این کار به استهلاک بیشتر آن میانجامد. یکروز در نزدیکی محل ما، پلیس (مرد) بازوی دختری را گرفت تا به سوی خودروی پلیس ببرد، اما دختر مقاومت کرد و جیغ و داد را شروع کرد، دهها نفر از مردم ایستاده و این درگیری را نظاره میکردند، و چون دختر برخورد سختی کرد و گریه و جیغ او به آسمان رفت، همه متأثر شدند، حتی همان حجاب نیم بندش هم از میان رفت. آخر سر پلیس مجبور شد او را رها کند. و نکته اینجا بود که مردم حاضر در صحنه برای دختر کف زدند و خوشحالی کردند. این کار نابود کردن نیروی پلیس است. در جامعهای که سالم است، پلیس از جمله مورد اعتمادترین نیروهاست. این سرمایه اجتماعی بسیار مهمی برای حفظ آرامش و تأمین امنیت است. آنان که پلیس را به این آوردگاه نابرابر گسیل داشتهاند آیا میدانند که چگونه پلیس را در برابر مردم منفعل میکنند؟ همه اشکالات این طرح یک طرف، این اشکال هم یک طرف. پیشنهاد میکنم که تصمیمگیرندگان در این مورد، بجای نظرسنجی از مردم، از پلیس تحت امر خود نظرسنجی کنند که چه احساسی از این کار دارند و واکنش مردم را چگونه میبینند؟
۵ـ مبارزه با بدحجابی عمدتاً تحت عنوان حفظ نوامیس مردم و... صورت میگیرد. گویی که در هیچ کشور دیگری در دنیا، نوامیس مردم حرمت و اعتباری ندارد و فقط ما همّ و غم خود را مصروف این مهم کردهایم. در حالی که واقعیت غیر از این است و در ایران به دلایل متعدد نوامیس مردم حتی در خیابانهای پایتخت چندان امنیتی ندارند، بگذریم از تجاوزات زیادی که علیه زنان و جوانان و کودکان صورت میگیرد و به دلایل ضعف قانونی اثبات نشده محسوب و متهم در خوش بینانه ترین حالت با اندک مجازاتی رها میشود، اما در خیابانهای پایتخت به وضوح میبینیم که زنان (حتی زنان چادری) از متلکها و بوق زدنها و ترمز کردنها و حتی برخوردهای بدنی و... افراد هرزه در امان نیستند و تاکنون نشنیدهایم که پلیس و حکومت در این زمینه اقدامی جدی کند، در حالی که در غربی که به نظر برخی از افراد حکومت ایران ، ناموس بیارزش است، بوق زدن جلوی یک خانم تا دو سال زندانی دارد. حتی خیره نگاه کردن به زنی موجب مشکلات حقوقی میشود. بدیهی است، وقتی که سرگرم برخورد با پوشش زنان و موی پسران باشیم، متجاوزین به نوامیس مردم در هر شکلش در امنیت به سر برند.
۶ـ علت مبارزه حکومت با پوشش زنان چیست؟ شاید برخی فکر کنند مسأله شرعی و دین است. البته تعدادی از افراد ممکن است از این حیث به موضوع نگاه کنند (مانند حمید عزیز در این متن)، اما به نظر من این نکته فرعی است و جایگاهی ندارد. اگر واقعاً مسأله شرع باشد، چرا غیر مسلمانان را مجبور به داشتن حجاب کردهاند. در حالی که چنین امری در شرع وجود ندارد؟ بعلاوه دهها مسأله شرعی مهم هم هست که هیچکدام به این صورت مورد توجه و اهتمام قرار نمیگیرد. دلیل برخورد حکومت با پوشش زنان سیاسی است. در واقع اگر هیچ یک از مردم هم نماز نخوانده و روزه نگیرند، که از اهم واجبات است، حکومت کاری به آنان ندارد. حتی اگر کسی به خدا هم اعتقادی نداشته باشد، کاری به او ندارند. زیرا اینها در ظاهر قضیه تعریضی به اقتدار و ادعاهای ساختار سیاسی ندارند. اما حجاب چنین نیست. عقب و جلو رفتن چند انگشت روسری ،یا بالا و پایین رفتن چند سانتی متر مانتو ،یا تنگ و گشاد شدن شلوار ،یا سیاه و رنگی شدن جوراب، تماماً تعبیر و تفسیری سیاسی دارد، زیرا میتوان آن را به ضعف و قوت حکومت ربط داد. اما از آنجا که حکومت ایران نمیتواند (هیچ حکومتی نمی تواند) بر عقلها و قلبهای مردم نظارت کند و در عین حال ادعای چنین نظارتی را دارد، لذا حجاب و پوشش زنان و ریش و کراوات مردان را معرف عقل و قلب آنان میداند و از این رو در برابر چنین معرفی به شدت واکنش نشان میدهد. اگر جامعه ایران همه بدحجاب باشند اما نماز بخوانند، معرف حکومت موجود نخواهند بود، در مقابل اگر هیچ کس نماز نخواند ولی همه با حجاب کامل باشند، معرف حکومت خواهند بود.
دلیل دیگر برخورد با پوشش بانوان، نگاه جنسیتی حاکم بر حکومت نسبت به زنان است که فعلاً مجال پرداختن به آن نیست!
ممنون از متن تکمیلی تو ، موفق باشی!
عزیزان اگر کمی مطالعه داشته باشید در هر کشوری با هرنوع حکومتی مردمن ساکن آن موظف به اجرای قوانین آن کشور هستند دوست عزیز که فرمودید چرا به زور با افراد غیر مسلمان حجاب را واجب کردند باید پاسخگو باشم که این افراد نیز جزو این جامعه ما هستند و باید از قوانین موجود در کشور پیروی کنند دوستان فرمودید امنیت نوامیس شما متوجه هستید معنی کلمه فوق یعنی ....... بگذارید بگویم با اینکه نمی خواستم به این متن نظر دهم ولی بهتر است بدانید که قبل از اجرای این طرح چه فواجایعی بروز می داد البته نمی گویم کاملا جتمعه ما اکنون عاری از این موترد شده ولی به وضوح شاهدم که این موارد کمتر شده عزیزان فرمودید مزاحمت های خیابانی من سوالی از حضرتعالی دارم چه کسانی عوامل اصلی مزاحمت های خیابانی هستند؟ ایا این من و شمایی نیستیم که که در جامعه زندگی می کنیم آیا کسی غیر از ما در این جامعه زندگی می کند وقتی کسی خوشش نمس آید که دیگری به نوامیس انها مزاحمت ایجاد کند پس نباید خود نیز آن را انجام دهد
دوست عزیز این را کاملا متوجه هستم مه هرکسی نظر خودش را دارد و باید به ان احترام گذاشت اما امنیت جامعه مستلزم آن است که هرکسی در جامعه متناسب با فرهنگ جامعه رفتار کند
عزیز گفتم احترام به قانون وظیفه همه افراد جامعه است نظرم همان قانون اساسی است که در هنگام تصویب در کشور بیشترین افراد رای مثبت به آن دادند
همان قانون اساسی که استاد بزرگوار آیت الله طالقانی در زمان تصویبش در صحن علنی مجلس به خاطر احترام به نه قانون بلکه سنت نبوی روی زمین نشست
عزیزان مزاحمهای خانمهای بی حجاب ضد انقلابس هستند ( چرا زمان انتشار این روزنامه را نفرمودید)
عزیزان حجاب نه تنها باعث پایین نیامدن شان آنها نمی شود بلکه باعث استحکام بنای مقدس خانواده و جامعه می شود
تکرار می کنم که :
طرح ارتقاء امنیت اجتماعی به سه قسمت کلی تقسیم می شود :
۱ - حجاب پلیسی ( که اصلی ترین قسمت طرح است )
۲ - مبارزه با اراذل واوباش مزاحم نوامیس ( که طرح جدیدی نیست و قبلا هم اجرا می شده است )
۳ - مبارزه با اعتیاد ( که این هم قبلا بوده است )
معمولا در تلویزیون ایران قسمت دوم و سوم به نمایش در می آید و در تلویزیون خارج از ایران قسمت اول . و این مساله شاید به این دلیل باشد که امروزه مبنای کار اکثر رسانه ها نه اطلاع رسانی بر پایه ی صداقت ، بلکه تولید اطلاعات بر پایه ی سیاست است !
مبارزه با مزاحمین نوامیس را در متن مورد انتقاد قرار نداده ام که در مورد آن سخن می گویی !
احترام به قانون صد در صد چیز خوبی است اما همانطور که اشاره کردی این قانون با رای مردم قانون شد... مردم به چه رای دادند ؟ جمهوری اسلامی ایران !
پس توقع دارند قانون بر مبنای اسلام باشد و نه بر مبنای نظر شخصی کسانی که از اجرای برخی طرحها فقط اهداف سیاسی خود را دنبال می کنند ، ضمن اینکه پویا جان در نظر قبلی در مورد مغایرت این طرح با قانون توضیحاتی داده اند .
فرض را بر این میگیرم که مردم به قانون جمهوری ایران رای داده اند و اسلامی ای در کار نبوده است ، توقع بنده از کسانی که اینگونه طرح ها را با اهداف سیاسی دنبال می کنند این است که وقتی کاری به دین ندارند و هدفشان فقط قانون است ( که نیست ) حرفی از دین هم نزنند چرا که دین اسلام وسیله ی تبلیغات و توجیه نیست !
زمان انتشار این روزنامه زیر آن به تاریخ میلادی ثبت شده است ، ضمن اینکه از ظاهر روزنامه به وضوح پیداست که متعلق به اوایل انقلاب است .
اتفاقا تاریخ انتشار روزنامه را باید مورد توجه قرار داد و جالب همینجاست که با گذشت سی سال برخی مسائل به راحتی فراموش شده اند و به بیان دیگر ضد انقلاب ها ، مسئولیت هایی در انقلاب گرفته اند !
یادآوری می کنم که بنده مطلقا با حجاب مخالتی ندارم و توانایی این رادارم که فواید آن را بدون استفاده از روایات اسلامی و با بهره گیری از علم فرهنگ جنسی و سکسولوژی بیان نمایم ، اما معتقدم که با توجه به آموزه های دینی عمده ترین تفاوت انسان با حیوان در اختیار است پس هر طرحی که اختیار انسان را زیر سوال ببرد و بر مبنای اجبار باشد ، تنها به درد اجرا در جنگل می خورد و نه در جامعه ی انسانی !
ممنون از نظرت ، موفق باشی !
با درود بر الیار عزیز که لطف داشته و در قبال نظر بنده نظری را ارسال داشتند
دوست من٬ به حتم که در کشورهای دیگر قوانینی وجود دارد و آنها هم مجاب به رعایت آن قوانین هستند!
ولی دوست من ظاهرا نظر من را به طور سطحی هم مورد مطالعه قرار ندادهای٬ چراکه من در بدایت این نظر این امر را مغایر با قانون یافتم٬ مغایر همان قانون اساسی که استاد بزرگوار آیت الله طالقانی در زمان تصویبش در صحن علنی مجلس به خاطر احترام به نه قانون بلکه سنت نبوی روی زمین نشست٬ البته گویا که جدیدا هر شخصی در این مرز و بوم خود قانون است و مجری آن قانون!!!
نه دوست بعید میدانم که نظر مرا خوانده باشی!
پیشنهاد میکنم تا باری دیگر نظر مرا بخوانی٬ چراکه همهی پاسخهای نظرتان در آن نهفته است...!
امید به آنکه با مطالعهی دوبارهی این متن پاسخهای خود را دریابید
با آرزوی بهترینها برای تو دوست عزیز
تا درودی دگر بار بدرود
bahat movafegham hamid jun
ما در این مملکت هیچ مشکلی نداریم جز اینکه روسری دختران چند سانت عقبه! هیچ مشکل دیگه ای واسه حل کردن نداریم! همه جا ارزونیه، همه جا گاز داریم، همه سیرن فقط دین و ایمون مردم یکم شل هست که به کمک پلیس سفتش می کنیم!
واقعا بعضی وقت ها به این نتیجه می رسم که اعتراض مسالمت آمیز فایده نداره و باید دست با قلاف برد. متاسفم ولی شاید مجبور بشم روزی به خاطر کشورم وضوی خون بگیرم.
حکومت زور نمی خوایم - پلیس مزدور نمی خوایم.
فکر نمی کنم لزومی به وضوی خون باشه ، ولی حس و حال عاشوراییت رو می پسندم !
و ورود به ایام محرم رو به تو سایر دوستان تسلیت عرض میکنم !
من همان دم که وضو ساختم از چشمه ی عشق
چار تکبیر زدم یکسره بر هرچه که هست
ماهی از سر گنده گردد نی ز دم
فتنه از عمامه خیزد نی ز خم
---------------
دوستانی که حرف از ناموس و غیرت می زنن یادشون نره که اول این انقلاب سیاه به همین نوامیستون حمله میکردن پاسدار ها با شعار | یا روسری یا تو سری |. می خوام بپرسم این غیرت لعنتی تو اونقوت کجا بود؟ الان واسه ما همه غیور شدن! تف به اون غیرتی که اجازه بده خواهر و مادرش رو تو خیابون به جرم شل حجابی مورد اذیت قرار بدن.
با تشکر مخصوص خدمت حمید عزیزم . مطالبت همیشه عالیه. حاجی در مورد اون طرح ما هنوزم منتظریما ،هنوز نوبته ما نشده؟ D:
در مورد این طرح هم من نظرات دوستان رو خوندم ؛ به نظر من هر طرحی یه خوبیها و بدی هایی داره . حالا اینجا یه سوال پیش می آید که آیا این طرح در کل خوبه یا بد ؟
همون طور که حمید جان اشاره کردن :
طرح ارتقاء امنیت اجتماعی به سه قسمت کلی تقسیم می شود :
۱ - حجاب پلیسی ( که اصلی ترین قسمت طرح است )
۲ - مبارزه با اراذل واوباش مزاحم نوامیس ( که طرح جدیدی نیست و قبلا هم اجرا می شده است )
۳ - مبارزه با اعتیاد ( که این هم قبلا بوده است )
آیا با این تقسیم بندی در مجموع تا الان میشه گفت که امنیت اجتماعی بالاتر رفته ؟
vaisa pas done done javabaton ro bedam
hamid aval cherto pert nagoo ke in tarh bayese afzayeshe fasade jensi hast
ممنون از لطفی که دارید ، برای توضیح بیشتر در مورد افزایش فساد جنسی متن دیگری را به زودی منتشر خواهم نمود .
aghaye alireza computer ava;lan chenin chizi sehat nadare naya inja dorogh benevis emkan nadare kasi khalaf nakarde bashe besh gir bedan .age ham in tarh beyes mishe ke mardom az yeslam badeshon biad behtar ke badeshon biad liaghat mikhad
نیما جان ، با منطق و ارائه ی دلیل صحبت کن ، ضمنا اون اسلام تحریف شده ای که ازش دفاع میکنی ، لیاقت بالایی هم نمی خواد و ارزانی کسانی که تحریفش کردند و هر موقع می خواهند برای پیشترفت سیاست های خودشان از آن بهره می برند .
avalan poya on polise eshtebak kard bayad ba kotak on dokhtara savare mashin mikard poya shoma 5 cherto perti bish nist nazar nemidam
نیما کرامتی که بنده میشناسم دانشجوی مودبی است ، شمایی که نظر دادی شخص دیگری هستی که قصد تخریب نیما را داری !
daste sardar radane aziz ro mibosam be omide inke in tarh ba shedate bishtar va jediate bishtar dar tamame keshvar edame peida kone va be omide inke sardar radan farmandehe kole niroye yentezami beshe
mage bacheye basiji mordan mage bachehaye sepahi mordan mage bachehaye vezarat etelayat mordan ke har kas khast har ghalati bokone .
نمی دونم چرا وقتی محدوده ی بحث رو کاملا مشخص کردم و گفتم که نقد در مورد یکی از قسمت های طرح ارتقاء امنیت اجتماعی نیروی انتظامیه ، در مورد مسائلی صحبت می کنی که اصلا ربطی به بحث ندارد ، اما از تو خواهش میکنم از بسیج و سپاه دفاع نکن که واقعیت این است که از هر که دفاع کنی ، چهره اش را تخریب می کنی !
elyar merci mamnon kheili khob javabe matne poya ro dadi
bebin hamid harf az ekhtiar nazan .age intor hast har kas ekhtiar dare bere har kari bokone aya chenin chizi mishe.dalil nadare kasi ke dost dare bihejab biad biron to iran zendegi kone .bere jayi ke mardom bihejaban
بنده فکر می کنم به جای خروج مردم از خاکشون بهتره که اینگونه طرح ها از کشور خاج شود .
agha nima basijo sepahike azash dam mizani zamane dolate khatami koja bod .
doste aziz avalan ke man hamashon ro ghabol nadaram .2ovoman ke khatami ro ghabol nadaram va harfi azash nemizanam
dostane aziz fekr nakonid ke man taraf dare in hokomat hastam va sad dar sad ghabolesh daram in hokomat ham moshkelati dare ke kam nist
kasi nabod dige ?
poya jan bebin on matni ke neveshti shoma 6 ke gofti agar namaz ham nakhonan va roze ham nagiran hokomat kari nadare aya in harf klahnde dar nist ????akhe in harfie be nazare khodet ?/?man bet ham goftam jalase bezarim sohbat konim zadi ziresh badesh omadi inja nazar dadi
بله شما در حضور بنده جناب صفری رو به بحث در مورد مبحث بسیار سنگینی دعوت کردید ، ایشان بحث با شما رو نپذیرفتند و بنده به شما قول دادم که اگر از پس بحث در مورد مسائل سبکتر مثل طرح حجاب پلیسی برآمدید ایشان را راضی به بحث در مورد مسائل سنگینتر نمایم !
نیما جان اگر بحث و گفتگو ، توهین به طرف مقابل ، تهدید و ایجاد ربع و وحشت ، مسخره کردن و... است شما همیشه در بحث موفق هستید و جناب صفری قطعا همیشه شکست می خورند !
akharin harfam ham hadafe aslie in tarh mobareze ba arazel va obash hast va be hich onvan on chizi nist ke hamid jon migi .ya ahgh .
قبلا غیر مستقیم عرض کردم که قسمت دوم و سوم این طرح که قبلا هم اجرا می شده و چیز جدیدی نبوده به هدف ظاهر سازی و پوشش روی اهداف اصلی به این طرح اضافه شده است .
ضمن اینکه یادآوری می کنم بنده بر مبنای صحبت خانم رجبی و سردار رادان این نقد را نوشته ام!
--------------------------
اینم آخرین پاسخ بنده به آخرین حرف شما :
خوشحالم که میبینم توانایی خودتان رو در بحث به خوبی به نمایش گذاشتید و جواب همه ی سوال های بنده و دیگر دانشجویان را دادید ، امید است هرگاه سردار عزیز به فرماندهی کل نیروی انتظامی منصوب شدند جنابعالی را به عنوان مدیر روابط عمومی نیروی انتظامی استخدام نمایند .
موفق و موید باشید .
با درود بر نیمای عزیز
نیما جان تنها دعوت میکنم که کمی در فضایی که عقل و منطق حاکم است به تفکر پردازی (البته اگر منطقی وجود داشته باشد٬ که متأسفانه کوچکترین رگههایی از آن هم دیده نمیشود!) دوست من ما در اینجا در فضای عقل و منطق صحبت میکنیم٬ اینجا نه فضای جنگ است و نزاع و نه آنچه که شما در سر میپروارنید که اینگونه سخن میگویید و میگویید که دیگر کسی نبود؟!!!
جدا از این نوع مکالمهی شما متعجبم٬ و تنها شما را دعوت میکنم تا کمی در آرامش بیشتر٬ در فضایی منطقی و عقلانی به تفکر پردازید تا شاید فرجی شود و از این نوع مکالمه دست بردارید و با دلایلی منطقی و نه به سخره گرفتن یکدیگر بدون دلیل و منطق (که البته حرفی که منطق باشد نیازی به تمسخر گرفتن دیگران ندارد)٬ به قول بزرگی که میگفت: زمانی که از منطق به دور میگردیم و دیگر راهی را در این وادی نمییابیم با فریاد سخن خود را از دور بودن منطق میپوشانیم٬ و با به را انداختن جنگ٬ و ساختن دشمنی فرض خود را با آن درگیر ساخته و با گریزی رو به جلو به دیپلماسی تهاجمی پناه میآوریم.
و آن اصطلاح معروف در اینجا مصداق پیدا میکند که میگوید ((جنگ زمانی آغاز میشود٬ که سیاست به پایان رسیده باشد)) گویا که در اینجا هم منطق و سیاست شما به پایان رسیده (کما اینکه از ابتدا هم منطق و سیاستی خاص در گفتارتان مشاهده نمیشد٬ ولی خیلی زود خود را بروز دادید!!!) امیدوارم که به فضایی عقلانی و منطقی روی آورید تا بتوانیم در این بابها گشایشی داشته باشیم٬ و تنها در فضای عقلانی است که من حاضر به مناظره با شما هستم٬ در اینجا٬ که اینگونه سخن میرانید٬ در دید همگان وای به دیگر جایگاهها!
در باب دیگر طرح اجرایی (مبارزه با اوباش) هرگاه که به آن فضا روی آوردید حاضر به مناظره و گفت و گو هستم...
با آرزوی توفیق روز افزون برایتان و روی آوردن به فضایی بهتر
تا درودی دگر بار بدرود
پویا جان همانطور که میدانی به نیما جان قول داده بودم که اگر توانایی خود را در بحث ساده ی حجاب پلیسی نشان داد تو را برای بحث با او در مسائل سنگین تر راضی نمایم ، الحمدالله دوست عزیزمان توانایی خودشان را به نمایش گذاشتند .
اما چون میدانم تو از پس بحث با چنین انسان منطقی ای بر نمی آیی و از آنجا که تحمل دیدن شکست تو را ندارم چنین خواهشی از تو نمی کنم و در همین جا به ناتوانی خودم و تو و همه ی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در بحث با نیما کرامت اعتراف می نمایم .
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زندند!
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه ی کار به نام من دیوانه زدند!
در اول این صحبت که متنی بسیار مضحک و سطحی است و از سن و سواد و مطالعه فرد مورد نظر هم چنین چیزی بر میامد باید نکاتی رو برای روشنگری خدمت بعضی دوستان برسانم .
در درجه اول باید به عدم امانت ایشان نسبت به ذکر ترجمه غلط و تفسیر سطحی تر از آن در مورد ایه از قرآن . ترجمه صحیح این بود که من دیدم : ما به گفتار مردم مغرض نادان داناتر هستیم و تو بر آن مردم جبار مسلط نیستی پس آن کس را که از وعده عذاب قیامت است به آیات قرآن متذکر ساز .
در اینجا باید چند نکته ذکر شود که در درجه اول این است که اگر بخواهیم دینی بحث کنیم باید این نکته را متذکر باشم که هر کسی صلاحیت ترجمه و تفسیر آیات قرآن را ندارد . در درجه دوم باید گفت که از معنی این کلام این چنین مشخص میشود به ما که این آیه در مدینه بر پیامبر وحی شده است . که در این زمان قدرت دنیوی پیامبر به ثبات نرسیده بود .
بعد باید بگم که این نویسنده چرا چنین برداشت سطحی از این آیه کرده اند که به این معنی است که دین به هر فردی آزادی در حجاب میدهد ؟
نکته بعدی این است که این فرد دارد از صحبتهایی استفاده میکنند که ریشه در افکار منحل و باطله گروه منافقین دارد . این گروه در همان سالهای انقلاب شروع به تفسیر آیات قرآن میکردند و بعضا از افکار علمای اسلام همانند مرحوم طالقانی سو تعبیر میکردند .
لازم است خدمت ایشان ذکر بشود که حجاب از احکام اسلام است و قوانین اسلام در یک جامعه اسلامی شیعه تماما زیر نظر مقام ولایت فقیه است . پس همین جا هم لازم است به ایشان این نکته را یاد آوری کنم که فرموده مقام ولایت فقیه تمام حکم الهی دارد و از دین جدا نیست . پس ایشون بهتر است در متن دین مطالعه بیشتری داشته باشند .
یه نکته جالب دیگه هم دیدم و این حمید خان راجع به اختیار حرف میزنند . برام جالب بود .!! باید خدمت ایشون بگم که لازمه دین عدمه اختیار است . وقتی دینی رو قبول میکنی برای هر سوالی جوابی آماده است و اختیاری دیگه وجود نداره (لازم نیست که بیای برام بحث جبر و اختیار رو راه بندازی که من حوصله این بحثای بی دلیل رو ندارم ، امیدو ارم که منظور من رو از اختیار در این مورد بفهمی )
اینارو ننوشتم که از دین یا فکر خاصی دفاع کنم . نوشتم که بفهمی که بحث شما از ریشه مشکل داره . و برای هر صحبتی باید دلایلی بیاوری که هر دو طرف قبول داشته باشند .
لازم نیست برای ستایش آزادی بیای بگی که دین آزاده !!!
که این حرفت طنزیست بس گران ...
سلام به دوست عزیز و محترمم !
بنده در این متن به تفسیر آیات قرآن نپرداختم و البته تنها ترجمه ی آیات را از روی قرآن تایپ کردم و اگر قصد تحریف داشتم آدرس آیه را ذکر نمی کردم !
نزول این آیه در مدینه ، ارتباطی به کاربرد فعلی آیه ندارد چرا که اگر بخواهیم مثل شما دینی بحث کنیم باید بگویم که آیات قرآن در هر زمان که نازل شده باشد ، مورد استفاده ی تمام عصر ها می باشد ، قرآن کلام بشر نیست و حضرت محمد (ص) تنها مرسل آن بوده اند ، قرآن کلام خداوندی است که در آن زمانی که به قول شما قدرت دنیوی پیامبر به ثبات نرسیده بود ، قدرتش بر آسمان ها و زمین احاطه داشت ، و خداوند دلیلی نداشت که بخواهد در برابر بندگانی که در زندگی خود از نطفه به مردار بد بو طی طریق می کنند ، کم آورده و موقتا پیامبر خویش را به مدارا دعوت کند .
دین اسلام اختیار بشر را محترم شمرده و به شخص آزادی می دهد ، لا اکراه فی الدین ، اجباری در دین نیست - آیت الکرسی
اگر می توانید با ذکر دلیل خلاف ادعای بنده را ثابت کنید !
بنده قرآن را تفسیر نکرده ام و تنها اصل آیات را در متن آورده ام ، آیا معنی فارسی با تفسیر تفاوتی ندارد ؟
نمی دانم ارتباط این نقد با ولایت فقیه چیست ؟ اما یادآوری می کنم همانطور که در نظر آقای صفری قابل مشاهده است ، این طرح مغایر با قانون است ، ضمن اینکه مغایرت آن با اسلام به وضوح پیداست و در متن توضیح داده ام !
جایی هم نشنیده ام که مقام رهبری از این طرح دفاعی کرده باشند ؟ اگر شنیده اید با منبع ذکر کنید !
و اما در مورد اختیار ، وقتی کسی مسلمان می شود یعنی اینکه به اختیار خود تسلیم دین می شود و کسی نمی تواند مردم را اجبار به پذیرش دین نماید !
ضمن اینکه بحث در مورد جامعه ی ایران الزاما بحث در مورد جامعه ای متشکل از مسلمانان نیست ، می توان فرض را بر این گذاشت ( البته فقط فرض وگرنه قصد جسارت ندارم ) که کسانی که بدحجابند مسلمان نیستند ، پس مطلقا تکلیفی بر عهده ی دیگران برای اجبار به حجاب این عده نیست و اگر فرض را بر این بگیریم که مسلمان هستند ( که این فرض صحیح است ) باز هم چون نیروی انتظامی به لحاظ نظامی بودن شرایط امر به معروف در این مورد را ندارد ، تکلیفی جز ، بی تکلیفی ندارد ، در هر دو صورت طبق اصل قوانین اسلام ، که در قرآن به آن اشاره شده ( و آیات آنقدر واضح هستند که احتیاجی به تفسیر هم ندارد ) و مراجع تقلید هم آن را مورد تائید قرار می دهند ، هیچ کس حق اجبار دیگران به انجام دستورات اسلام را ندارد و کسی که اجبار می کند مسلما بی توجه به قوانین اسلام است !
همه اینها را گفتید که اختیار را در دین اسلام زیر سوال ببرید و اسلام را دینی خشونت آمیز معرفی نمایید ، اما این مساله واضح تر از آن است که زیر سوال برود ، و خشونت های افراد تند رو و کند رو ربطی به دین ندارد !
اگر هنوز ادعا می کنید که اجبار جزئی از دین است ، دلیل قانع کننده ای ، مثلا یک آیه از قرآن را بیاورید ، چرا که در برابر آیه باید با آیه جواب داد نه با آنچه در جامعه ی به ظاهر اسلامی در حال اجرا است !
در آخر یادی می کنم از اما حسین (ع) که فرمود اگر دین ندارید ، آزاد مرد باشید !
موفق باشید !
واسه بی منطق ترین و احمق ترین آدمی که اینجا نظر داده و ایجاد رعب و وحشت کرده واسه امثال خودش فقط اینو می گم.
امیدی بهش نیست معلوم نیست چجوری وارد قشر دانشجو شده با این طرز تفکر متحجرانه. دم پویا و حمید گرم با خویشتن داریشون:
کوران مادرزاد را بینا کردم, بیماران را شفا دادم, مردگان را زنده کردم ولی احمق را نتوانستم اصلاح کنم. (عیسی مسیح)
bacheha enghad nesbat be ham jebhe giri nakonid.in tarh tarhe badi nist kheyli ham khube ama shiveye ejra shodanesh bade kheyli ham bade.hejab yek masaaleye shakhsi mese namazo....nist ke har kas har jur delesh khast biad tu malae aam.ama injuri mobareze kardane bash faghat ozaeo az hame lahaz badtar mikone
be omide ruzi ke monjie alame bashariat zohor koneo ma ro az in hame parishooni raha kone
شما منتظرید که منجی عالم بشریت ظهور کند و مشکلات رو حل نماید !
آیا می دانید منجی عالم بشریت منتظر چیست ؟
... و ما را از شیعیان دور نگه نمی دارد ، مگر اعمال بد آنان که به ما می رسد و برای ما ناخوشایند و دور از انتظار است . بحارالانوار
چه عملی بدتر از سکوت در برابر بدعت ها و تحریف های در دین !
ممنون از نظرتون ، ممنون از دعای قشنگتون و موفق باشید
ایول نیما حال کردیم
نیما رفیق فابریک منه هرکی باهاش دعوا داره اول باید با من و دراو دسته داش نیما دعوا کنه
پس تا دیدار حضوری
علی جان دوست گرامی شما ، جناب نیما کرامت ، به اندازه ی کافی با ارائه ی جواب های منطقی پاسخ همه ما را دادند پس دلیلی ندارد که انسانی که می تواند با چنین استدلالهای قابل قبولی گفتگو نماید به دعوا رو بیاورد !
موفق باشی !
تمام این نقد به این بود که حد اقل به این افراد که میگویند دین اینگونه نیست اینجوریش کردن بفهمند که در سمت دین چه افکاریست .
وگرنه من به هیچ سمتی وابسته نیستم . شما هم اگه میخواهید به کسی تهمت با دلیل بزنید .
در ابتدا باید بگم که من فقط این مسئله رو از دید دینی که شما دارید بررسی کردم . وگرنه من خودم هیچ اعتقادی بهش ندارم .
هدف اصلی این است که بعضی از آقایان متوجه باشند که دین معنیش همین است که میبینید .
حالا بماند خرافات بعدی که گریبان گیرتون خواهد شد .
خویشتن داری ؟ در مقابل کسی که ادعای حقیقت گویی داره موضوعی مسخره ای است .
آریا من امید وار بودم که کسی باشه که حد اقل بفهمه این نظرات من نیست بلکه یه تجزیه تحلیل ساده از دیدگاه افراد مذهبی است .
در ثانی من خودم به هیچ قیدی بر آزادی انسانیت معتقد نیستم . عیسی مسیح !!! چه جالب .
خوب کسی دیگر هم گفته بود به امید روزی !!! خوب این هم یه دید گاه متحجرانه دیگه .
عجیب است . همیش تناقض در رفتار شما ها عیان است .
سلام بر دوست عزیز و گرامی !
بنده گفتم اگر در برای ادعای خود دلیلی دارید بیاورید و نه اینکه دوباره این ادعا را تکرار کنید !
دیدگاه افراد مذهبی در این متن بیان شد ، دلیلی ندارد شمایی که اقرار به بی اعتقادی به دین دارید به جای افراد مذهبی سخن بگویید ، چرا که افراد مذهبی اصل نقد نوشته اند و با ذکر دلیل دیدگاه دین را گفته اند !
پس خواهشمندم شما از دیدگاه خودتان سخن بگویید ، چرا که در بیان دیدگاه دیگران شدیدا دچار اشتباه شده اید !
طبیعی است که نظر یک شخص ، نظر شخص دیگر را نقض نماید اما آنچه طبیعی نیست این است که نظر یک شخص نظر دیگرش را نقض نماید !
خیلی خوب است که نه نفاق و نه تناقض در حرف های شما نیست !
موفق باشید !
خوب برام جالبه .
دین را میپذیرید . نماز ستون دین است . شما نماز نمیخوانید . اون دنیا (اگر وجود هم داشته باشد ) اولین سوالی که ازتون میکنند اینه که نماز خواندید ؟ (این روکه دیگه قبول داری ؟) خوب شما نخواندید . شما رو میبرن بهشت ؟ ( البته این هم خودم قبول ندارم )
در درجه دوم باید شما برید کتابهایی راجع به ولایت فقیه بخوانی .
شما داری از قرآن حرف میزنید که من نمیخوام ردش کنم چون وارد بحث خدا میشه . ولی اگر میتونید از سندیتی غیر از قرآن استفاده کن .
برام جالب در دین هست که علی وقتی مالک اشتر رو به سمت خوارج فرستاد گفت که از قرآن دلیل نیاور از سنت استدلال کن ، چون که در قرآن شبه زیاد است .
قرآن شما کلامیست که هرجور بخواهی میشه ازش استدلال کرد به خاطر همین مسئله هم است که تفسیر اون به علمای دینتون سپرده شده است .
جالب است میگید آزاده باشید !! ولی این چه ربطی به این بحث داره ؟ مثل آخوندهای مساجد بحث رو چند پاره نکن .
پیامبر شما اگه کم نیاورده بود از مکه فرار (هجرت )نمیکرد .
این بحثهای کهنه رو رها کنی بهتر است .
برای شما خیلی سخت است که درک کنید که دین چیزی مجزا از انسانیت نیست و دین امری است اجتماعی و فرد جدا از اجتماع میشه زاهد . برو کتاب مطهر ی ر و بخوان .
نمیدونم چرا برات سخت است که به این باور برسی و از این خرافه دست برداری که دین این نیست !!!
یه نگاهی هم در تاریخ بندازی میفهمی که ابوسفیان به مهربانی مسلمان شد یا وقتی که شمشیر برهنه در اطراف مکه در حال چرخش بود .
تلاش ابژکتیوسم شما تلاش اگزیستانسیالیستهای مذهبی است . که بین سنت و مدرنیته دارین از وسط چند پاره میشن و چون زندگی در عصر جدید براشون مسائل جدیدی به وجود آورده این چنین به تکاپو تطبیق مطالبت عهد قدیم با عهد جدید هستند .
بنده کجا ادعا کردم که نماز نمی خوانم ؟
ارتباط این سخن شما با نقد حجاب پلیسی در چیست ؟
ارتباط مطالعه ی کتاب پیرامون ولایت فقیه با این متن چیست ؟ آیا قصد دارید بحث را به آنجایی که می پسندید منحرف سازید ؟
چرا باید برای اثبات واقعیتی در دین از غیر از کلام خدا بهره ببرم ؟
اگر قرآن را رد نمی کنید پس چه دلیلی برای سندیت غیر قرآن است ؟
این حدیثی که از مولا علی (ع) نقل می کنید ، منبع معتبر و یا حتی غیر معتبری برای نشان دادن صحت آن دارید ؟
برای اثبات وجود اختیار در دین هیچ احتیاجی به تفسیر نیست ، اصل آیات کفایت می کند !
بنده نه در میان صحبت بلکه در انتها ، عرض کردم در آخر یادی می کنم از امام حسین(ع) ، و این یاد به مناسبت ورود به ایام محرم بود !
بنده گفتم خداوند در قدرت کم نمی آورد ، نگفتم پیامبر (ص) ، ضمنا اگر پیامبر(ص) از مکه خارج شد و سالها سختی کشید به خاطر این بود که می خواست تنها پند دهنده و بیم دهنده باشد و الا اگر اجباری در کار بود ، خداوند همه را بصورت تکوینی مسلمان میکرد !
اینکه دین مجزا از انسانیت نیست چه ارتباطی با بحث ما دارد ؟
آیا جایی این مساله را تکذیب کرده ام ؟
شمشیر دور مکه به خاطر خیانت ابوسفیان و عهد شکنی او بود ، کسی برای مسلمان کردن ابوسفیان به مکه نیامده بود ، وقتی ابوسفیان مسلمان شد( البته ظاهرا) پیامبر(ص) از عهد شکنی ابوسفیان درگذشت !
مساله حجاب هیچ ارتباطی با آنچه می گویید ندارد ، چون علم شما زیاد است مرتبا می خواهید بحث را گسترده کنید ، کاملا مشخص است که مساله ی حجاب مخصوص عصر جدید نیست و در همه اعصار بود و نبود آن یک مساله بوده است !
اگر تند روهایی مثل خانم رجبی و کند رو هایی مثل شما کاری به دین نداشته باشند و بگذارند دین آنطور که هست ، بیان شود ، هیچ چیز پاره نخواهد شد !
موفق باشید !
جواب اخیارت رو خوب ندادم .
در زمان پیامبر شما ، اگه جوان مسلمانی بود و با زنی مسلمان
بنابر اختیار خودشون بدون هیچ صیغه با هم روابط جنسی داشتند و بچه ای هم به وجود میاوردند ، حکم اینها چی بود ؟
ببین نگفتم حال حاظر گفتم زمان پیامبر گرامیت .
خودت رو گول نزنید دوستان .
امر به معروف و نهی از منکر در مورد مسائل مختلف متفاوت است و بنده در مورد حجاب صحبت کردم و مثلا گفتم که در مورد حجاب اگر شخص شرایط امر به معروف شدن را نداشته باشد ، هیچ تکلیفی نیست !
اما مثلا اگر شخصی در ملا عام قصد تجاوز به دختری را داشته باشد ، دیگر شرایط امر به معروف شونده مهم نیست و امر به معروف کننده باید وارد عمل شد !
این دو با هم قابل مقایسه نیست و البته اگر زن و مردی چه در زمان پیامبر(ص) و چه در حال حاضر زنا کنند ، قطعا مساله ی آنها متفاوت از بدحجابی است !
و اسلام برای آنها حکم دیگری دارد ، اما حکم متفاوت اسلام و اعمال آن باز هم وجود اختیار را رد نمی کند !
همانطور که جریمه کردن راننده ی ماشینی که در جاده مقصر تصادف است و به جان و مال افراد دیگر جامعه ضرر رسانیده ، دلیل بر عدم اختیار راننده نیست !
که اگر اینچنین بود وجود دستگاه قضایی در تمام کشورهای دنیا ، نقض کننده ی آزادی به شمار می رفت !
پس نمی توان گفت که چون جرم ، مجازاتی دارد ، مجرم مختار نیست !
اتفاقا این خود دلیلی بر اختیار است چون مجرم را مجازات می کنند تا متنبه شود و دیگران عبرت گرفته و از روی اختیار جرم را ترک کنند !
موفق باشید !
سفسطه هم نمیخواد با من را بندازی چون که به طور واضح هر کسی فهمید چرا اون اول برات اونجوری استدلال کردم .
خیلی خوبه که همه متوجه همه چیز هستند !
موفق باشید !
hamid jan khob gosh kon vase man javabe matna ro intori nade age shoma ro rast hastin khob jalase hozori mizarim ba kasani ke mikhan dar bahs sherkat konan chon intori man 1 chiz migam shoma 1 chiz va be jayi nemiresim
اتفاقا بحث معنایش این است که بنده یک چیز بگویم و شما یک چیز نه اینکه در میان صحبت یکدیگر ، صحبت کنیم !
نیما جان شما که عضو همکلاسی هستی اگر قالب نظرات برایت تنگ است به انتشار متن بپرداز !
در ضمن پیشنهاد بحث حضوری را رد نمی کنم اما بهتر این است که این بحث در همکلاسی باشد تا همه بتوانند در آن شرکت کنند ، حتی آنهایی که فاقد هویت هستند !
به نظر بنده کسی که توانایی بحث حضوری را دارد ، توانایی بحث در اینترنت را هم دارد ، مخصوصا اگر مثل تو دانشجوی IT باشد !
بد نیست که دانشگاه خواجه نصیر جناب سردار رادان و یا خانم رجبی را برای مناظره با دانشجویان به دانشگاه دعوت نماید !
موفق باشی !
khob bezar done done javab bedam