KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

خاتمی در دیدار با اهالی هنر

خاتمی در دیدار با اهالی هنر: متاسفم که فقط عدل علی را در آذوقه بردن شبانه به خانه‌ محرومان می بینیم


امروز:حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی که به مناسبت عید غدیر خم در جمع هنرمندان در خانه‌ی هنرمندان ایران حاضر شده بود با تبریک این عید خجسته و گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی تمامی درگذشتگان عرصه‌ی هنر به خصوص شاعر معاصر قیصر امین‌پور یادآور شد: در ادبیات و معانی بیان معمولا می‌گویند اسمی که به مصدر توصیف شود نهایت مبالغه در موردش به کار رفته است. من در اینجا می‌خواهم علی (ع) را به سه صفت توصیف کنم علی حق است، علی صبر است و علی عدل است.

به گزارش سایت امروز به نقل ازروابط عمومیموسسه بارانوی در ادامه اظهاراتش با استناد به فرمایشات پیامبر گرامی اسلام در مورد حضرت علی (ع) که فرموده‌اند حق با علی است و علی با حق است، اضافه کرد: حق می‌چرخد آنجا که علی است و علی می‌چرخد آنجا که حق است.

رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، همچنین خاطر نشان کرد علی (ع) خود حق است و حق را باید با او شناخت.

خاتمی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به یکی از فرمایشات حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه حق را با قدر و اندازه معیار مردم نمی‌سنجند، اضافه کرد: اینکه افرادی را معیار حق قرار دهیم از سوی علی (ع) رد شده و ایشان می‌فرمایند حق را بشناسید و آن وقت می‌توانید اهل حق را بشناسید.

وی اضافه کرد: این تعریف حق بر جوامع گرفتار و استبدادزده ارزش دارد و استبدادگران ظاهرپرست که توهمات خود را عین حق می‌دانند و هر چه سازگار با آن نبود را نفی و دفن می‌کنند و تاب شنیدن سخنی که مخالف توهمات آنهاست را ندارند نمی‌توانند با این تعریف سازگار باشند.

رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، تصریح کرد: بنابراین در این جوامع استبدادزده که مستبدان خود را حق مطلق تصور می‌کنند و می‌گویند همه چیز باید با آنها سنجیده شود و در غیر این صورت همه را محکوم کرده و جامعه را به سمت چاپلوسی هدایت می‌کنند باید حق را شناخت تا از آن طریق بتوان اهل حق را شناخت.

خاتمی در ادامه به بازخوانی دیگر صفت مولا علی (ع) که صبر ایشان را در بر می‌گیرد پرداخت و گفت: علی (ع) عین صبر و شکیبایی است. شکیبایی مظهر جوهر انسانی است. انسان با آگاهی و اراده انسان است و جز آن باید وی را مجبور کرد تا آنچه را که می‌خواهد انجام دهد یا آنچه را که نمی‌خواهد انجام ندهد.

وی که در اظهاراتش تقوا را نوعی روزه توصیف می‌کرد صبر را نیز به واسطه‌ی آنکه در انسان نوعی بازدارندگی نسبت به آنچه که تمایل به انجام آن دارد ایجاد می‌کند از این دست برشمرد و گفت: صبر یعنی تحمل آنچه که ناگوار است. در زندگی انسان مصیبت‌های بزرگی پیش می‌آید و خداوند فرموده‌اند که بندگان را با این مصیبت‌ها می‌سنجم، اما در مورد برخی از این مصیبت‌ها صبر مشکل و در مورد برخی دیگر از آنها مشکل‌تر است.

رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصریح کرد: اگر انسان عقیده‌ای داشته باشد و این عقیده متوجه سرنوشت جمع باشد و انسان درمان این درد را بداند اما نتواند آن درمان را به خاطر مشکلات بزرگ‌تری که ممکن است پیش بیاورد پیاده کند تحمل این درد بسیار مشکل خواهد بود.

خاتمی اضافه کرد: در این حالت چنانچه فرد احساس کند اقدام کردن برای این کار جامعه و خود آن فرد را با مشکل مواجه می‌کند یا باید دست به اقدام بزند و مشکلات بزرگ‌تر را بپذیرد و یا باید تحمل کند و صبر پیشه سازد.

وی اضافه کرد: این درد گاهی به خاطر عدم رشد و ارتقاء جامعه است که خود نمی‌تواند درمان را بیابد یا موانع گوناگون دیگری در راه آن وجود دارد که اگر اقدام شود مشکلاتی به وجود می‌آورد. بنابراین صبر در این مرحله کار دشواری است.

رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، در ادامه با استناد به یکی از فرمایشات امام علی (ع) مبنی بر اینکه صبر کردم در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو بودم به طرح این سوال پرداخت که این خار و استخوان چه بود که علی به عنوان شایسته‌ترین فرد برای رهبری جامعه به مدت 25 سال از عرصه‌ی حکومت کنار رفت.

خاتمی در مورد پاسخ به سوالش اظهار داشت:« علی (ع) حق بود و بر این اعتقاد بود که هیچ نظام و حکمی جز با رضایت مردم نباید تحقق یابد؛ لذا از آنجا که مردم نخواستند صبر کرد و نه تنها صبر کرد بلکه حتی سعی کرد با حکومت‌ها تا جایی که ممکن است همراهی داشته باشد. او صبر و همراهی کرد و بعد از آنکه بر سر کار آمد نیز به خاطر ناآگاهی و سستی مردم باز هم صبر پیشه کرد.»

وی در ادامه‌ی اظهاراتش به رفتار دیوجانوس فیلسوف مشهور یونانی که با چراغ گرد شهر می‌گشت و انسان جست‌وجو می‌کرد اشاره کرد و از آن به عنوان درد مشترک همه‌ی انسان‌های بزرگ از جمله مولوی نام برد و گفت: امیرالمومنین نیز هنگامی که روی کار آمدند به دلیل سستی و عدم رشدیافتگی جامعه رنج بردند اما صبر کردند.

رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، در ادامه به عدل حضرت علی (ع) پرداخت و اظهار داشت: متاسفم که فقط عدل علی را در آن می‌شناسیم که او شبانه آذوقه برمی‌داشت و در خانه‌ی محرومان می‌رفت. این بعد از شخصیت علی (ع) مهم است اما جفاست که عدل علی (ع) را به این بشناسیم و با صدقه در جهت رفع فقر برآییم.

خاتمی با تاکید بر اینکه کل جامعه را صدقه‌گیر کردن عدل نیست، گفت: نباید سرمایه‌هایی که باید صرف غنی کردن بخش‌های مختلف جامعه شود را اینطور صرف کرد.

وی در ادامه به یکی از فرمایشات دیگر حضرت علی (ع) که بعد از رسیدن به حکومت در پاسخ به درخواست معامله و کنار آمدن با معاویه حاضر نشدند پیروزی و موفقیت را با کنار آمدن با فردی ستمگر به دست آورند؛ گفت: این روح سیاست علی (ع) است. حالا این روح سیاست را با روح سیاست گذشته و حال مقایسه کنید.

رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها که سیاست علی (ع) را سیاستی که حاضر نشد هیچ چیز را قربانی موفقیت و پیروزی خود کند معرفی می‌کرد، یادآور شد: مهم این نیست که چهار سال، چند ماه یا 400 سال حکومت کنیم. مهم این است که حکومت ما چه ماهیتی داشته باشد.

خاتمی در ادامه به جایگاه حق انسان از دیدگاه علی(ع) پرداخت و گفت: علی (ع) مهمترین حق انسان را آزادی و آزادگی انسان می‌داند و شگفت‌انگیز است آنچه که در مردم می‌گوید و تاکیدی که بر حق مردم دارد بزرگ‌ترین عامل برای آگاهی آنها از این حق می‌شود.

وی اضافه کرد: هیچکس در طول تاریخ مردم را اینطور با آزادی و آزادگی و آزادی حق بیان آشنا نکرد و چه بسا که قدرتمندان از این امر پرهیز داشتند.

رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، در ادامه به دیگر فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه اگر خواست مردم نبود آخر کار همان می‌کردم که بعد از رحلت پیامبر(ص) انجام دادم، اظهار داشت: عدالت، مردم‌سالاری و حاکمیت در سرنوشت چیزی نیست که قدرت‌ها آن را لطف کنند و بدهند که البته نمی‌خواهند، مردم باید بخواهند. علی (ع) چنان عدالتی داشت که این مفاهیم را تعریف کرد و عاقبت قربانی حق‌طلبی خود شد.

خاتمی در پایان تصریح کرد که دنیای امروز ما بیش از هر زمانی به عدالت علی (ع) نیاز دارد.

در ادامه این مراسم، احمد مسجد جامعی وزیر سابق وزارت ارشاد گفت: با وجود آنکه امام علی(ع) به لحاظ زمانی و مکانی به ایران تعلق نداشته ولی به علت خصلت و ارزشهایی که ذهن ایرانیان را دائما به خود مشغول کرده پیوسته الگوی ما بوده است.

وی افزود: در ایران قدیم خاندانهای بزرگ پهلوانی همیشه با دیو و دد درگیر بودند که این پهلوانان صرفا مرزبانی مرزهای ایران را نمی کردند بلکه مرزبان نظام فکری و ارزشی ایران هم بودند.

مسجد جامعی با تاکید بر همنشینی نمادهای ملی، عرفانی و دینی در تاریخ ایران گفت: این نمادهای به هم پیوسته جوهره ارادت ایرانیان را به امام علی و اهل بیت (ع) نشان می دهد.

در این مراسم اسماعیل امینی، مصطفی رحماندوست و سید عباس سجادی شعرخوانی کردند و علاءالدین قاسمی به مولودی خوانی پرداخت. همچنین شهرام ناظری همراه با هادی منتظری (نوازنده کمانچه) و مسعود حبیبی (نوازنده دف) به اجرای موسیقی پرداختند. شهرام ناظری نیز به پاس سالها تلاش در عرصه موسیقی تندیس سیمرغ نشان اثر قدرت الله عاقلی را از دست عزت الله انتظامی دریافت کرد.

در این مراسم گردآفرید حبیبی زاد به نقالی در مدح امیرالمومنین پرداخت و علی اکبر شیرخدا و گروهی از دف نوازان کردستان و کرنا نوازان گیلان نیز به اجرای برنامه پرداختند.

این جشن با همکاری خانه هنرمندان ایران ، موزه ملی قرآن کریم و موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها برپا شد.

   پایان خبر

نظرات 1 + ارسال نظر
مجید, , یکشنبه 9 دی 1386 ساعت 19:23

ای کاش ایشان در روز ولایت از فلسفه ولایت صحبت میکردند و گرنه حضرت علی را همه میشناسیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد