KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مناظره بادامچیان و مزروعی

/مناظره بادامچیان و مزروعی/
بادامچیان: دولت اصلاحات استراتژی اقتصادی نداشت
مزروعی: دولت خاتمی از اتهام نداشتن برنامه اقتصادی مبراست 


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

مناظره رجبعلی مزوعی و اسدالله بادامچیان پیرامون نقد عملکرد مجلس ششم و هفتم به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علم‌وصنعت برگزار شد.

دولت اصلاحات استراتژی اقتصادی نداشت
با تفکر مقاومت و نه سازش، در پرونده انرژی هسته‌یی پیروز شدیم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسدالله بادامچیان، قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه‌ی اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین ابعاد مجلس بعد نظارتی آن است،‌ با توجه به حضور تعداد زیادی از هم‌فکران شما در مجلس هفتم، این مجلس چه عملکردی داشته است؟‌ گفت: بررسی مجالس تنها در یک بعد نظارت خلاصه نمی‌شود و هر مجلس بر اساس تفکرات نمایندگان و استراتژی و مواضع آن مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

وی افزود: باید ببینیم که مجلس هفتم دارای چه تفکرات، استراتژی و مواضعی بوده است و اگر خواستیم مقایسه کنیم با شش مجلس قبلی، باید دید که بر اساس تفکر و استراتژی در آن‌ مجلس‌ها، آن‌ها چه کردند.

بادامچیان با بیان این‌که در هفت مجلس، دو مجلس در اختیار اکثریت تفکری بوده که امروز خود را اصلاح‌طلب می‌دانند،‌ گفت: این مجالس یکی مجلس سوم و دیگری مجلس ششم بوده‌اند.

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه‌ی اسلامی تصریح کرد: باید نگاه کرد که این دو مجلس بر اساس آن تفکراتشان،‌ آیا کارهایشان را خوب انجام داده‌اند و توانسته‌اند براساس قانون اساسی که مشروعیتش را از ولی‌فقیه عادل و مقبولیتش را از مردم می‌گیرد عمل کرده است و آیا توانسته مجلسی شایسته نظام باشد و خواسته مردم را برآورده کند.

بادامچیان با بیان اینکه سیاه و سفید کردن چندان چیزی به دست نمی‌دهد، افزود: هر مجلس نقاط ضعف و قوتی دارد به جای اینکه بخواهیم به مسایل جناحی برسیم باید بحث علمی کنیم.

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی افزود: اینکه مجلس هفتم در بعد نظارت موفق بوده یا نه به نظر من این مجلس چه در دوره خاتمی که از نظر مواضع با آن اختلاف داشت و چه در دوره دولت اصولگرای احمدی نژاد با متانت، دقت و بررسی دقیق هم نظارتش را صورت داده و هم جلوی تنش و اختلاف را گرفته است و قوی و خوب عمل کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش مجری که گفته می‌شود مجلس با دولت نهم کنار آمده است، گفت: مجلس همه لوایح دولت را تایید نکرده و تعدادی از وزرای پیشنهادی دولت نهم از سوی مجلس هفتم رد صلاحیت شده است. هرکسی بخواهد می‌تواند به راحتی بررسی کند که مجلس در کنار دولت خیلی قوی کار کرده، اما تنش ایجاد نکرده است.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه شما مجلس ششم را به دلیل اینکه معتقد بودید بیشتر کار سیاسی می‌کرده مورد انتقاد قرار می‌دادید، مجلس هفتم چه کاری در زمینه اقتصادی کرده است؟ پاسخ داد: ما هیچ وقت نگفتیم چرا مجلس سیاسی است. مجلس شورای اسلامی اساسا سیاسی است، اما دوستان معتقد بودند که اول باید توسعه سیاسی صورت دهیم و سپس توسعه اقتصادی.

بادامچیان با بیان این‌که در زمینه اقتصادی همه ما می‌دانیم که دولت اصلاحات هیچ گونه استراتژی اقتصادی نداشت، گفت: آقای خاتمی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که دولت تئوری اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: وقتی دولتی می‌گوید که توسعه سیاسی مقدم بر اقتصاد است این بیشتر یک بازی سیاسی برای سرگرم کردن مردم است.

بادامچیان افزود: اصلاحاتی‌ها برای مسایل اقتصادی طرحی ندارند و اگر دارند چارچوبش را ارایه دهند تا بررسی شود که آیا عملی است یا نه.

بادامچیان در رابطه با اظهارات مزروعی در رابطه با تعداد جلسات، لوایح و مصوبات مجلس ششم گفت: همه مجالس حدود 400 جلسه دارند و تعداد لایحه‌ها و طرح‌ها هم در همه مجالس در همین حدود است. اما در همه طرح‌ها باید دو چیز بررسی شود و آن اینکه این طرح‌ها و لوایح با چه تفکرات و اهدافی دنبال شده‌اند و چه نتایجی برای نظام و ملت داشته‌اند.

وی ابراز عقیده کرد: وقتی تفکر اصلاح‌طلبان تفکر دینی نیست هر لایحه‌ای که بیاورند با چارچوب قانون اساسی در تضاد است. این تفکرات وقتی دچار این مشکلات می شوند مشخص است که اجرایی نیز نخواهند شد؛ چرا که از ابتدا علاوه بر اینکه با شورای نگهبان در تقابل است از سویی دیگر توده مردم هم نسبت به آن اقبال نشان نمی‌دهند.

به عقیده بادامچیان در مجلس ششم هیچ کاری برای تورم، بیکاری و مسایل اقتصادی صورت نگرفت و نارضایتی عمومی وجود داشت .

به گزارش ایسنا قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصرح کرد: در سال 76 واردات کشور 14 میلیارد دلار بود و این در حالی بود که در سال 83 واردات ما به گواهی آمار اصلاحات 38 میلیارد دلار شده بود و در این شرایط اگر قیمت نفت بالا نرفته بود یک فاجعه اقتصادی رخ داده بود.

بادامچیان با بیان اینکه دولت فعلی مجبور است 40 میلیارد دلار واردات داشته باشد، گفت: دولت به زحمت توانسته است این روند را مهار کند و این در حالی است که دولت نهم صادرات را نیز به مرز 10 میلیارد دلار افزایش داده است.

وی افزود: وقتی تفکر، تفکری است که با اصل نظام اختلاف دارد و به جای اینکه مورد پسند امام(ره) باشد مورد پسند غرب است، این تفکر قابل دفاع نیست.

وی یادآور شد: چرا رایس می گوید سیاست ما در خاورمیانه حمایت از اصلاح‌طلبان است و چرا 17 موسسه انگلیسی از دولت بریتانیا درخواست می‌کنند که آمریکا به ایران حمله نکند و از اصلاح طلبان حمایت می‌کند.

بادامچیان افزود: امروز در برخی روزنامه‌ها می‌بینیم که یک سناتور مخالف ایران می‌گوید باید از اصلاح‌طلبان حمایت کنیم.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان این مطلب که من می‌گویم نتیجه کار مجلس هفتم افزایش صادرات و مهار کردن واردات بی‌رویه بوده است، گفت: نتیجه مجلس ششم تا حد کمی افزایش صادرات و مقدار زیادی افزایش واردات بوده است.

بادامچیان با بیان این‌که آقای احمدی نژاد چندین هزار طرح ناتمام را که در دولت قبل مانده بود به پایان رساند، تصریح کرد: انجام این طرح‌ها با تزریق نقدینگی صورت گرفت که یا باید رها می‌شد و بازهم هزینه داده می‌شد یا اجرا می‌شد و یک مقدار تورم هم به وجود می‌آمد.

بادامچیان افزود: یکی از اشتباهات این است که می‌گوییم آقای فلانی یا حزب فلانی؛ در حالی که افراد تا حدی نقش دارند و موضوع مهم، تفکر است.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی یادآور شد: در موضوع انرِژی هسته یک تفکر عقلایی و محکم وجود داشت که ایستادن در مقابل تهدیدات و در عین حال خارج شدن از ان.پی.تی بود و یک تفکرهم این است که سازش کنیم و به رهبری نیز نامه می‌زنند که شما جام زهر را قبل از اینکه به شما بنوشانند بنوش.

بادامچیان افزود: این ملت در مقابل همه فشارها ایستادگی می‌کند و موضع این است که این ملت می‌میرد و ذلت نمی‌پذیرد و یک تفکر هم تفکر برخی افراد است که می‌گوید ما از تکرار جنگ می‌ترسیم و ترسو هستیم.

بادامچیان افزود: این تفکر ترسو وقتی به مجلس برود اگر گفته شود که تعلیق کن، تعلیق می‌کند اگر گفته شود که دانشمندانت را بفرست، می‌فرستد و اگر گفته شود که اسراییل را به رسمیت بشناس، می‌شناسد.

وی در عین حال تاکید کرد: بحث من ایجاست که از شخصیت‌ها و جناح‌ها بیرون بیایید. احزاب وگروه‌ها باید همیشه باشند و هیچ کس هم در دوره هسته‌یی نگفت که کسی حرفی نزند.

بادامچیان با بیان اینکه تفکر امام (ره)، انقلاب و جنگ را پیروز کرد گفت: تفکر سازش و نرمش ما را در انرژی هسته‌یی پیروز نکرد؛ بلکه تفکر مقاومت ما را در این زمینه پیروز کرد.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این گفته رجبعلی مزروعی که شما ما را متهم می‌کنید که آمریکایی هستیم ، گفت: من کی به شما گفتم که آمریکایی هستید. بحث من بحث تفکر است. شما اصلاح‌طلبان در طول این همه سال که این همه حرف از سوی آمریکا زده شد هیچ حرفی نزنید. خب اگر مخالف هستید بیایید و بگویید که آنها غلط کرده‌اند و این طور نیست.

وی با بیان اینکه به ما می‌گویند اقتداگرا، ‌محافظه کار و ضد اصلاحات گفت: من در سال 29 و قبل از به دنیا آمدن آقای مزروعی مبارزه می‌کردم و حالا این‌ها به من می‌گویند محافظه‌کار. نظام مقتدر جدا از قدرت طلبی است.

وی در پاسخ به اظهارات مزروعی مبنی بر اینکه مشروعیت با رای مردم است گفت‌: اگر مشروعیت از مردم بود تنفیذ ولی فقیه احتیاجی نبود. همچنین در بحث انتخابات ریاست جمهوری اگر رای مردم کافی بود و نیازی به مشروعیت پیدا کردن نبود چرا ولی فقیه باید تنفیذ کند.

وی یادآور شد: حضرت علی مشروعیتش را از پیغمبر و مقبولیتش را از مردم گرفت.

به گفته بادامچیان در تفکر امام (ره) نیز مشخص است همین موضوع، نقطه اختلاف ما با اصلاح‌طلبان است. و کار را به اینجا می‌کشاند که دبیرکل حزب مشارکت رسما در نامه‌اش به ما نوشته که ما معتقدیم نهاد دین باید از نهاد سیاست جدا شود.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در کشورمان چه کسی جلوی ازادی بحث را گرفته است، گفت: یکی موافق است و یکی مخالف و هر کدام می‌توانند عقاید خودشان را داشته باشند.

به گزارش ایسنا بادامچیان در رابطه با برگزاری رفراندوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام (ره) گفت: امام می‌خواست با برگزاری انتخابات مقبولیت را بگیرد . همچنین در رابطه با بنی‌صدر می‌بینیم که امام حکم ریاست‌جمهوری وی را تنفیذ کرد.

وی یادآور شد: اظهارات آقای خاتمی در صدا و سیما و نشریات وجود دارد که وقتی از ایشان پرسیده چه تئوری اقتصادی دارید، گفت: ندارم.

بادامچیان با بیان این‌که سه برابر شدن واردات در دوره اصلاحات فاجعه است، افزود: من با وجود این‌که دکترای روابط بین‌الملل دارم، اما بیگانه از اقتصاد نیستم، اطلاعات حوزوی نیز دارم و اگر بنا باشد صحبت اقتصادی کنیم من می‌گویم که مشکلات اقتصادی از کجاست و چرا وضعیت این چنین است.

بادامچیان با بیان اینکه ما هم‌اکنون مشکلات اقتصادی، تورم و بیکاری داریم، گفت: باید این مشکلات را با یک مجلس قوی و یک دولت مسلط و شجاع و تاثیرناپذیر از بیگانگان حل کنیم.

وی تصریح کرد: باید ببینیم که مجلس هفتم کدام تفکر، استراتژی و مواضع را داشته است و بررسی کنیم که کدام تفکر و استراتژی مقبولیت و کارآمدی را همزمان داشته است.

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی افزود: این مجلس حداقل مجلسی بود که درگیری، نزاع و تحصن نداشت و این در حالی است که در مجلس گذشته دیدیم آقای کروبی به یکی از نمایندگان گفت،‌ سخن تو از رادیو اسرائیل بدتر است. همچنین در دوره مجلس ششم با یکی از خبرنگاران به دلیل چاپ عکسی از یکی از تحصن‌کنندگان برخورد شد.

به گزارش ایسنا، وقتی که مزروعی از میزان واردات و نوع واردات در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد صحبت کرد، بادامچیان گفت: خراب‌کاری‌های دولت اصلاحات را این بنده خدا رفع رجوع می‌کند.

وی با اشاره به دیدار اصولگرایان با آیت‌الله مهدوی کنی گفت: ما در این دیدار موضوع پیوستن دکتر قالیباف به اصولگرایان و اتحاد اصولگرایان را مورد بحث قرار دادیم که ایشان نیز ما را به همراهی و همگرایی دعوت کردند و ما هم لبیک گفتیم.

وی افزود: در آن جلسه به غیر از دو نفر بقیه اعضای جبهه متحد حضور داشتند. این در حالی است که در یکی از روزنامه‌ها مطالبی غیر از این بیان شده بود.

وی تاکید کرد: در این جلسه نماینده‌ی رایحه خوش خدمت هم حضور داشت.

وی افزود: تهمتی که دوستان به کسانی که در انقلاب حضور داشته‌اند می‌زنند این است که اینها مردم‌سالاری را قبول ندارند این در حالی است که چه کسی در این مملکت گفته که مردم حق ندارند.

وی تاکید کرد: اسلام بالاترین مردم سالاری و بالاترین توجه به مردم را دارد. اما هم‌اکنون برخی به دموکراسی غربی توجه می‌کنند که در مقابل دموکراسی انقلابی یک قطره در مقابل اقیانوس است.

وی تاکید کرد: نظر همه غیر از نظر آن‌هایی که مخالف انسانیت و ضد خدا هستند برای من قابل احترام است.

وی افزود: آقای بازرگان از جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد مبارزات شد و اعتقادی به انقلاب نداشت و سیاستش،‌ سیاست گام به گام بود.

وی در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه موتلفه جزئی از بورژوازی ملیت است، گفت: این اصطلاحات مربوط به مبانی مارکسیسم است. موتلفه نه به دنبال اقتصاد بازرگانی و نه به دنبال هیچ اقتصادی بوده است. و هیچ کس یک مورد تخلف مالی از موتلفه سراغ ندارد و آقای عسکراولادی از مال دنیا یک خانه در جنوب شهر تهران دارد که نصف آن متعلق به همسر مرحومش است.

دولت خاتمی از اتهام نداشتن برنامه اقتصادی مبراست
اختلاف نظرها در مسیر دسترسی به انرژی هسته‌یی است

رجبعلی مزروعی با تاکید بر عمل‌کردن مجلس ششم به تعهداتش گفت: مجلس ششم گزارشی در راستای وفای به عهد تهیه کرد که در روزنامه یاس‌نو چاپ شد؛ این گزارش محتوی جزء به جزء مواردی بود که در برنامه‌های خود قول داده و به انجام رسانده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ نماینده مجلس ششم در این مناظره اظهار کرد: می‌توانم بگویم ‌90 درصد قول‌ها‌ و برنامه‌هایی که مجلس ششم وعده آن را داده بود انجام شد؛ زیرا نگاه ما به مجلس و انتخابات آن برنامه‌ای است.

وی افزود: مجلس برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های حکومتی و به ویژه قوه مجریه اختیاراتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استیضاح، رای دادن و سوال از وزرا و تحقیق و تفحص اشاره کرد. در مجلس ششم ‌54 مورد تقاضای تحقیق و تفحص از دستگاه‌های داشتیم که ‌24 مورد آن انجام شد؛ به طور مثال می‌توان به تحقیق و تفحص از صدا و سیما، قوه قضائیه و اتفاقات واقعه ‌18 تیر اشاره کرد؛ بنابراین مجلس ششم نسبت به مجالس دیگر از این جهت پرکارترین بوده است.

این فعال سیاسی در ادامه به آمارهایی در مورد نظارت بر عملکرد دولت اشاره کرد و گفت: مجلس ششم ‌1200 سوال از وزیران و چهار مورد استیضاح وزرا را داشته است که در بقیه مجالس به این اندازه نبوده است، به نظر من مجلس علی‌رغم هم‌سویی‌هایش با قوه مجریه وقت، وظیفه نظارتی خود را انجام داده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سیاسی‌بودن عملکرد مجلس ششم توضیح داد: به هیچ وجه این طور نیست. مطابق آمارها در مجلس ششم ‌433 جلسه علنی داشتیم و حدود ‌850 لایحه و طرح وارد مجلس شد که نزدیک به ‌396 مورد آن به قانون تبدیل شد، ‌26 مورد به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت، ‌56 مورد رد شد، ‌16 مورد مسکوت ماند و ‌41 مورد در شور اول قرار داشت.

مزروعی در ادامه تصریح کرد: ‌299 طرح مربوط به موافقت‌نامه‌های بین‌المللی بود، ‌179 طرح محتوای اقتصادی داشت، ‌157 مورد اجتماعی، ‌52 مورد قضایی، ‌25 مورد فرهنگی و تنها ‌20 عنوان لایحه و طرح سیاسی در مجلس ششم مطرح شد.

این نماینده مجلس ششم در ادامه علت بازتاب داشتن سیاسی این مجلس را نطق‌ها و سخنرانی‌های مربوط به مسائل سیاسی و شهروندی دانست و گفت: متاسفانه جامعه‌ی ما بیشتر به دنبال مسائل جنجالی است تا محتوایی.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل بازتاب سیاسی مجلس ششم عنوان شدن لوایح سیاسی است که مورد قبول واقع نشده که به طور مثال باید به اصل ‌168 قانون اساسی اشاره کرد.

وی در ادامه توضیح داد: اصل ‌168 قانون اساسی مربوط به جرایم سیاسی است که بعد از گذشت سال‌ها از تصویب قانون اساسی اجرا نشده است. در سال ‌1360 که قانون احزاب در مجلس اول تصویب شد، قوه قضائیه را موظف کردند ظرف شش ماه لایحه جرم سیاسی را به مجلس دهد اما تا به حال کسی به این وظیفه عمل نکرده است. این طرح در مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان رفت و به دنبال آن یکی از خطبا در سخنرانی در نماز جمعه گفت ما در اسلام جرم سیاسی نداریم. این طرح در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آن‌جا باقی ماند؛ در حالی که قانون جرم سیاسی از قانون‌های کلیدی برای اداره کشور است؛ چرا که اگر فعالان سیاسی امنیت کافی نداشته باشند و به هر عنوانی بتوان آن‌ها را به دادگاه کشید، فعالیتشان دچار مشکل می‌شود.

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس ششم در ادامه به برخی عناوین اقدامات اقتصادی این مجلس اشاره کرد و گفت: از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قانون برگزاری مناقصات دولتی و رقابتی کردن آن‌ها، مبارزه با پول‌شویی، نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و قانون برنامه چهارم توسعه اشاره کرد.

این فعال سیاسی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر و بازخورد لوایحی که در مجلس ششم به تصویب رسیده است، گفت: در رابطه با صحبت‌های آقای بادامچیان در مورد تفاوت تفکر اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان باید بگویم ما به عنوان اصلاح‌طلب قرائت‌مان از اسلام، قانون اساسی و امام با شما فرق دارد.

وی افزود: امام (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب توانایی انجام هر کاری را داشت اما برای نظام جمهوری اسلامی به رای مردم رجوع کرد. امام برای اولین بار در تاریخ استبدادی ایران، از رای مردم استفاده کرد. هم‌چنین می‌توان به اصل اول قانون اساسی در رابطه با حکومت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و به این نتیجه رسید که نظام جمهوری اسلامی مشروعیت خود را از مردم گرفته است و در مورد قانون اساسی نیز امام (ره) خبرگان را با انتخاب و رای مردم برای نوشتن قانون اساسی مامور کرد و در نهایت نیز قانون اساسی‌ای که توسط خبرگان انتخاب شده مردم نوشته شده بود، باز به رای مردم گذاشته شد.

وی همچنین در پاسخ به بخشی دیگر از سخنان بادامچیان مبنی بر این‌که تفکر اصلاح‌طلبان با حضرت امام و قانون اساسی فاصله دارد، با طرح این پرسش که تشخیص این مساله با کیست؟ ادامه داد: اگر معتقدیم مردم آگاهند و می‌توانند در تظارب آرا تشخیص دهند انتخاب را به خودشان واگذار کنیم. اشکال این است که قدرت تشخیص را از مردم بگیریم.

این فعال سیاسی هم‌چنین با بیان این که، این که به دیگران اتهام بزنیم و انتظار داشته باشیم از خود دفاع نکنند،‌درست نیست، گفت: خاتمی در دوم خرداد ‌76، برنامه ‌12 ماده‌ای داد که در بخشی از آن به مسائل اقتصادی پرداخته شده بود. بعد از انتخاب خاتمی یکی از اولین اقدامات دولت او، ارائه طرح ساماندهی اقتصادی کشور بود که به طور مشخص در شهریور ‌77 چاپ و توزیع شد؛ بنابراین دولت خاتمی جهت‌گیری فکری و اقتصادی خود را به طور کامل توضیح داده بود.

وی ادامه داد: دولت خاتمی در سال ‌78 برنامه سوم توسعه را تهیه و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ‌80، برنامه‌ای به نام گام دوم را نیز ارائه کرد. در سال ‌82 نیز برنامه‌ی چهارم توسعه اعلام شد؛ بنابراین دولت خاتمی دو برنامه انتخاباتی و سه برنامه اجرایی داد و از اتهام شما مبنی بر این‌که برنامه نداشته، مبراست.

این نماینده مجلس ششم در ادامه درباره وضعیت صادرات و واردات در دولت خاتمی نیز گفت: در سال ‌76 واردات کشور ‌14 میلیارد دلار بود؛ چرا که به دلیل برنامه‌های دولت هاشمی در سال ‌72 و استقراض خارجی زیاد در آن دوره با بحران مواجه بودیم. وقتی خاتمی دولت را در دست گرفت ذخایر ارزی کشور سه میلیارد دلار و میزان بدهی‌ها ‌34 میلیارد دلار بود، هم‌چنین با کاهش قیمت نفت تا سال ‌77 که به پایین‌ترین سطح در ‌30 سال، مواجه بودیم. در مقابل درآمد ارزی ما ‌9 / ‌9 میلیارد دلار بود و خاتمی در این شرایط توانست کشور را اداره کند؛ طبیعی است که با چنین درآمدی نمی‌توان انتظار واردات بیشتری را داشت.

وی اظهار داشت: از سویی با افزایش قیمت نفت و پرداخت بدهی‌ها تا سال ‌79، شاهد بالا رفتن درآمد تا ‌24 میلیارد دلار بودیم و در سال ‌83 یعنی آخرین سال دولت خاتمی، درآمد ارزی کشور به ‌36 میلیارد دلار و واردات به ‌38 میلیارد دلار رسید.

مزروعی افزود: در رابطه با میزان واردات در زمان خاتمی باید گفت در اقتصاد رقم‌ها به طور خاص معنا‌دار نیستند؛ بلکه باید به تراز بازرگانی کشور و میزان داد و ستد با اقتصاد جهانی توجه شود؛ به طور مثال ژاپن کشوری است که در تمام اقتصادش از طریق واردات اداره می‌شود، بدین ترتیب که مواد خام واردشده به کالا تبدیل و با ارزش افزوده صادر می‌شود؛ بنابراین مازاد تجاریش در سال به ‌130 میلیارد دلار می‌رسد.

او همچنین بیان کرد: در دوره خاتمی ‌43 درصد مبلغ واردات صرف کالاهای سرمایه‌ای، ‌43 درصد صرف کالاهای واسطه‌ای و ‌14 درصد صرف کالاهای مصرفی می‌شد که در مقابل در سال ‌84، ‌5 / ‌22 دهم درصد صرف کالای سرمایه‌ای، ‌5 / ‌59 دهم درصد صرف کالای واسطه‌ای و ‌18 درصد کالای مصرفی شد که نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: هم‌چنین برای اولین بار تراز بازرگانی ما در بخش کشاورزی منفی شد و میزان واردات کالاهای کشاورزی و صادرات آن افزایش یافت.

او همچنین به مقایسه نرخ تورم در دولت خاتمی با شرایط فعلی پرداخت و افزود: نرخ تورم از آغاز دولت خاتمی از ‌6 / ‌17 دهم درصد در سال ‌76 ، به ‌1 / ‌12 دهم درصد در سال ‌84 کاهش یافت.

مزروعی با ارائه آمارهایی اظهار عقیده کرد: چرخ اقتصاد ایران در دوره خاتمی و مجلس ششم بر روی ریل بود، هر چند سرعت آن کند بود، ولی جهت آن درست بود؛ اما الان از ریل خارج شده است.

او همچنین در پاسخ به بخش دیگر سخنان بادامچیان درباره عکس منتشر شده توسط خبرنگار روزنامه "شرق" از میردامادی در زمان تحصن جمعی از نمایندگان مجلس ششم سر سفره‌ی غذا و اخراج این خبرنگار گفت: اخراج خبرنگار شرق به هیچ وجه صحت ندارد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت معنایی مشروعیت و مقبولیت افزود: از نظر من مشروعیت در علم سیاست با شرع یکی نیست. بعضی منظور از مشروعیت را شرعی بودن می‌دانند؛ در حالی که مشروعیت سیاسی حکومت با رای مردم به دست می‌آید. برخی از این الفاظ استفاده می‌کنند تا به سوال اصلی جواب ندهند.

وی در ادامه با اشاره به توصیه‌هایی از نهج‌البلاغه افزود: علی (ع) در رابطه با حکومت هیچ‌گاه به غدیر استناد نکرد، بلکه همیشه دلیل پذیرش حکومت را خواسته مردم دانست. حکومت امری بشری و تجربی است و از ابتدای تاریخ همه جوامع حکومت داشته‌اند. حکومت شامل حال تمام جوامع بوده و قواعدی داشته که اسلام خود را با این قواعد همراه کرده است، هم‌چنین حق حکومت کردن را به افراد خاصی داده که از طریق رای مردم انتخاب می‌شوند. امام (ره ) نیز در صیفحه‌ی نور میزان را رای ملت می‌داند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه یکی از حضار برای پرسش شفاهی به پشت تریبون رفت و خطاب به مزروعی گفت: به اصلاح‌طلبان بگویید رابطه بهتری با جمع دانشجویی داشته باشند.

مزروعی در پاسخ افزود: هر گونه دعوت انجمن اسلامی و جامعه اسلامی را پذیرا هستیم.

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از دانشجویان حاضر در جلسه خطاب به مزوعی گفت: این صحبت شما که تنها به دعوت انجمن و جامعه اسلامی پاسخ می‌دهید درست نیست. هشت سال دوره‌ی اصلاحات برای این گونه صحبت‌ها به هرز رفت.

او همچنین در رابطه با نتیجه هشت ساله دوره اصلاحات خاتمی پرسشی‌هایی از مزوعی داشت که طولانی شدن صحبت‌های او نیز با اعتراضات حاضران مواجه شد.

در ادامه این جلسه مزروعی با اشاره به این که تجربه امروز نشان داد از دموکراسی غربی و اسلامی فاصله داریم، چرا که یکی از اصلی‌ترین اصول دموکراسی رعایت حق دیگران است، در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره اصرار مجلس ششم بر پیوشتن ایران به کنوانسیون منع اشکال تبعیض از زنان گفت: در رابطه با رابطه کنوانسیون باید بگویم که اطلاعات دوستانتان اشتباه است، این طرح بسیار به نفع جمهوری اسلامی بود و از طریق آن حق تحفظ برای خود قائل می‌شدیم.

وی هم‌چنین دربار موضوع انرژی هسته‌یی توضیح داد: در این مورد مجلس ششم و هفتم کاره‌ای نبودند و تنها اظهار نظر می‌کردند.

مزروعی با اشاره به این که اختلاف نظرها در مسیر دسترسی به انرژی هسته‌یی است، افزود: در واقع نوع سیاست خارجی در این زمینه تفاوت می‌کند.

این نماینده سابق مجلس درباره قانون انتخابات نیز گفت: مصوبه مجلس برای شورای نگهبان این بوده که چهار مرجع در این زمینه باید نظر دهند.

وی در رابطه با بسیج دانشجویی نیز ابراز عقیده کرد:‌ در مورد بسیج دانشجویی برخی دوستان ما نظرشان این است که بسیج وابسته به نهادی نظامی است، با توجه به این که تفکر ما برآمده از تفکر امام (ره) است، عقیده داریم نیروهای نظامی نباید درگیر سیاست شوند؛ چرا که در این صورت دچار اختلاف می‌شوند و اتحاد و انسجامی که لازمه‌ی نیروی نظامی است، از بین می‌رود.

به گزارش ایسنا، در این لحظه یکی از دانشجویان حاضر پشت تریبون رفت و گفت: با این که عضو بسیج نیستم اما به بسیجی بودن خود افتخار می‌کنم. باید بگویم که حکم تشکیل بسیج دانشجو و طلبه در آذر ماه ‌67 از طرف امام داده شده است و در واقع بعد از پایان جنگ بوده، بنابراین فعالیت‌های نظامی هیچ مفهومی ندارد.

او در ادامه به دیدار مقام معظم رهبری در ‌30 شهریور ‌86 با دانشجویان اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که بسیج یک نهاد نظامی نیست و نباید به صحبت‌های کسانی که فعالیت‌های نظامی را درک نکرده‌اند اعتنا کرد. من متاسفم که مطابق فرمایش ایشان عمل نکردم و عکس‌العمل نشان دادم. بهتر است محتوایی بررسی کنیم.

این دانشجو به برخی از فعالیت‌های بسیج دانشجویی اشاره کرد و افزود: باید پرسید کدام یک از فعالیت‌های بسیج دانشجویی به لحاظ محتوایی نظامی بوده است؟.

به گزارش ایسنا، مزوعی در پایان صحبت‌های این دانشجو اظهار کرد: حکومت این طور نیست که تصور شود هر کسی هر کاری می‌تواند انجام دهد. مطابق قانون اساسی کسانی که نظامی هستند حق فعالیت سیاسی ندارند چرا که فعالیت سیاسی بدون گرایش سیاسی امکان‌پذیر نیست. قانون نیروهای مسلح، مصوب مجلس ششم بر این قضیه تاکید دارد.

این نماینده مجلس ششم به سخنرانی سردار ذوالقدر اشاره کرد و گفت: در مقطعی آقای ذوالقدر را به عنوان یک فرد نظامی مورد سوال قرار دادم که چرا سخنرانی سیاسی انجام داده است. بعد در دادگاه مطبوعات نیز حرف‌های من تایید شد. بعدها او به سمت قائم مقام وزیر کشور در آمد و از لباس نظامی بیرون آمد که در این صورت دیگر فعالیت‌های سیاسی او دچار مشکل نبود.

مزوعی در پایان با اشاره به قانون جمهوری اسلامی ایران و وصیت‌نامه حضرت امام گفت:‌ نظامی بودن افتخار است؛ اما الزاماتی دارد. ما معتقدیم نهادهایی که در دانشگاه در این زمینه شبهه ندارند، بهتر می‌توانند فعالیت کنند.

انتهای پیام

کد خبر: 8610-02100
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد