4 تشکل دانشجویی در نامهای به وزیر علوم خواستار شدند؛
تعریف مولفهها و گزارههای دانشگاه اسلامی در صدر برنامههای وزارت علوم قرار گیرد
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی
چهار تشکل دانشجویی در آستانه روز دانشجو در نامهای به وزیر علوم درخواست کردند که تعریف مولفهها و گزارههای دانشگاه اسلامی در صدر برنامههای وزارت علوم و نهادهای مرتبط قرار گیرد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این نامه که از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت طیف شیراز و جنبش عدالتخواه دانشجویی تنظیم شده، آمده است: 16 آذر یادآور درخشش آرمانخواهی و روحیهی آزادیخواهانه و تحولطلبانهی جنبش دانشجویی است. روزی که در سال 1332 دانشجویان در اعتراض به سفر نیکسون معاون رییس جمهور وقت آمریکا، دست به تظاهرات زدند و ایستادگی مردم را خواستار شدند.
این حقطلبی با جنبش دانشجویی همراه شد تا این که موجب ظهور تمامیت اسلام در انقلاب اسلامی گردید و لرزه بر اندام طاغوتیان انداخت به طوری که پیشوایان گمراهی و حاکمان غیرالهی را به فکر توطئه علیه انقلاب اسلامی واداشت.
انقلاب اسلامی به عنوان حرکتی برخاسته از شور و شعور دینی و احیاگر تفکر اسلامی در ظلمات آخر الزمان به صحنه آمد تا غدیری در تاریخ شکافته شود و قطار تاریخ بشری به آینده روشن خود رهنمون شد. اگر چه سلیقهها پس از انقلاب آفریده شدند اما انقلاب عزیزمان با عنایات حضرت حق تعالی استوار و پا برجا باقی ماند.
شاخصه تفکر الهی انقلاب اسلامی این بود که متذکر عهد عبودیت انسان شد. در حالی که غرب معاصر پس از گذراندن ایمان انسان مدرن به خود محوری و امروز تشکیک در انسانمحوری سرگردان شد و راه خود را به سوی سقوط هموار کرد. آنها که از پایان تاریخ سخن میگفتند پایان تاریخ غربی را با پایان تاریخ اشتباه کردند و ندانستند که این انقلاب با بازگشت به دیانت حقیقی و پیوستگی با حقیقت عالم آینده نیک جهان را رقم خواهد زد.
این انقلاب مبارک در عرصهی خارجی با دوری از تزلزل پست مدرنیستی و با عزت و حکمت سیاست خارجی خویش را شکل داد، در مقابل طاغوتیان ایستاد و موجب شکلگیری بیداری اسلامی در سراسر جهان شد به طوری که امروز عظمت و محبوبیت جمهوری اسلامی مدیون عنایت خداوند متعال و رهبری فرزانه و حکیم انقلاب است که آن را به سوی حیات طیبه رهنمون میسازد.
انقلاب در عرصه داخلی با فراز و نشیبهای زیادی مواجه شد. ساختارهای فرهنگی، آموزشی، سیاسی اقتصادی و اجتماعی اگر چه رنگ ولعاب اسلامی پیدا کرد لیکن بطون آنها عموما ملهم از غرب بود و همین امر پارادوکسهای فراوانی را در جامعهی اسلامی به وجود آورد.
واقعیت آن بود که یک استراتژی آموزشی و فرهنگی مطابق با عالم آرمانها و اعتقادات اسلامیمان تعریف نشده بود که از دل آن ساختارهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به وجود آید. امروز اگرچه پیشرفتهای عظیمی در زمینهی انرژی هستهای، سلولهای بنیادی، درمان ضایعات نخاعی، داروی ایدز و غیره داشتهایم لیکن هنوز آن تحول علمی بزرگ در علوم بالاخص علوم انسانی صورت نگرفته است و همین امر بالتبع ساختن مدینه فاضله شیعی را با استفاده از نرمافزارهای دینی به تاخیر می اندازد.
انقلاب اسلامی در بطن تفکر خود علم را وسیلهای استیلا نمیدانست و از این رو عبودیت علمی که با سلطه ملازمت داشت و از لوازم روح استکبار بود شایسته جمهوری اسلامی با محوریت وحی نبود.
جناب آقای وزیر اگرچه حاکمیت مدرنیسم و پست مدرنیسم غربی بر سایر علوم در دانشگاهها ریشههای فرهنگی در جامعه و آموزشی در آموزش و پرورش را با خود به همراه دارد لیکن رفع مسوولیت از حضرت عالی و مسوولان امر نخواهد کرد لذا تعریف مولفهها و گزارههای دانشگاه اسلامی باید در صدر برنامههای وزارت علوم و نهادهای مرتبط قرار گیرد.
جناب آقای وزیر دانشگاه در جمهوری اسلامی باید ظهور حقیقیترین وجه زندگی بشری و به وسعت ابدیت باشد تا بتواند علوم را در غایت خود مورد مو شکافی و بررسی جدی قرار دهد. از این رو ساختارها و نرمافزارهای موجود باید چنین هدفی را به نحو احسن تامین کند.
در ادامه این نامه ابراز عقیده شده است: به لحاظ ساختاری توجه صرف به افزایش ظرفیت دانشجویان در دانشگاهها و بیتوجهی به علایق، انگیزهها و استعدادهای موبوطه در رشتههای مختلف، بیانگیزگی پسران برای حضور در دانشگاهها، کاربردی نبودن علوم در جامعه، عدم تناسب پذیرش دانشجو و بازار کار، بالا بردن سطح توقعات دانشجویان و متعاقبا هرز رفتن سرمایه ملی به دلیل بیتوجهی به کیفیت آموزش در دانشگاهها، حضور بعضی اساتید غیرمتخصص و غیرمتعهد در دانشگاهها، عدم وجود استراتژی جامع جهت تعریف پروژههای تحقیقاتی و پایان نامههای دانشجویی در راستای نیازهای اسلامی و ملی، موازی کاری و سطحی نگری در پروژههای تحقیقی، عدم هماهنگی بین دولت، دانشگاهها و مراکز علمی، جزوه و کتاب محوری و بیتوجهی به پژوهش و ایجاد خلاقیت در دانشگاهها، ناکارآمد بودن دروس گروه معارف در دانشگاهها و عدم تناسب واحدهای درسی با مهارتهای زندگی و کاری کیفیت آموزش و پروژههای دانشجویی را دچار چالش جدی ساخته است.
در بخش دیگری از این نامه با بیان این عقیده که از سوی دیگر حاکمیت غرب بر علوم انسانی و غیر آن در دانشگاههای ما مشهود است، آمده است: شکستن این فضا و باز شدن روح وحیانی و آرمانی انقلاب اسلامی نیازمند عنایت بیشتر شما و نهادهای مرتبط جهت ایجاد فضای باز و کرسیهای نظریهپردازی می باشد.
جناب آقای وزیر تحول جدی در آموزش عالی و تولید علم نیازمند همکاری تنگاتنگ حوزه و دانشگاه میباشد و همان گونه که بیتوجهی به این امر تاکنون ضررهای جدی در آموزش عالی را به همراه داشته است لذا این مساله عنایت فزآیندهی مسوولان امر را میطلبد.
جناب آقای وزیر وقتی فلسفهی حیات ما در جمهوری اسلامی با محوریت خداوند و پیغمبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) تعریف میشود باید توجه به همه ابعاد و وجوه انسان، مرگ اندیشی، عنایت به زندگی و تعالی پس از مرگ بر علوم ما حاکم باشد و این عالم قطعا با فضای عالم غربی که بهرهای جز لاشه علم ندارند و هو الاول والاخر و الظاهر و الباطن را نمیبینند و عقل انسانی را محدود نمیدانند و در نهایت امروز دچار نسبیگرای و نیهیلیسم میشوند باید متفاوت باشد. ولی متاسفانه دانشگاه ما در جهموری اسلامی تاکنون هیچ گونه تحول جدی را در این راستا بر نتافته است.
جناب آقای وزیر این امر نتیجهی سالها سطحی نگری و ظاهر بینی و بیتوجهی به معارف عمیق و حیاتی و قرآنی میباشد که متعاقب آن روح و حیاتی والهی در کتب دانشگاهی ما نهادینه نشده است.
جناب آقای وزیر امروز اندیشههای انقلاب و حضرت امام خمینی(ره) زندهتر از همیشه خود را آشکار ساخته است. بیانات حضرت امام (ره) که فرمودند: "دانشگاه باید از بنیان تغییر کند، تغییرات بنیادی داشته باشد و اسلامی باشد" و بیانات مقام معظم رهبری در راستای جنبش نرمافزاری به گفتمان حاکم بر دانشگاهها تبدیل شده است. از این رو جنبش دانشجویی وظیفهی خود میداند در نظام احسن که آفریدهی حضرت حق است و ظرفیت عالیترین آرمانها را دارد زمینه رشد و توسعه علمی را فراهم سازد. لیکن همت مسوولان آموزش عالی و نهادهای مرتبط را در اصلاح ساختارها و فضای حاکم میطلبد تا با عنایت به این مهم زمینه رشد و تولید علم فراهم شود.
جنبش دانشجویی در عرصه داخلی و خارجی جهت تحقق حاکمیت اندیشه و حیاتی خواهد کوشید. در عرصه خارجی با افتخار شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا را از روی عزت و حکمت سر خواهد داد و ضمن تقدیر از مسوولیت سیاست خارجی جهت مدیریت پیروزمندانه در پروندهی هستهای، از مسوولان امر میخواهد جهت تحقق اندیشههای اسلامی در فضای طالب معنویت امروز تمام تلاش خود را به کار گیرند و در عرصهی داخلی از همهی مهندسان آموزشی و فرهنگی کشور میخواهد تا استراتژی آموزشی و پژوهشی و فرهنگی کشور را مطابق با آرمانهای انقلاب اسلامی تدوین کنند.
به امید آن که این حرکتها زمینه را جهت ظهور آقایمان حضرت مهدی عج فراهم سازد، انشاءالله
انتهای پیام