KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

رسالت جنبش دانشجویی

میزگرد « 16 آذرـ رسالت دانشجو» با حضور دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران، قائم مقام جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در محل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) برگزار شد.

تشکل‌ها اجازه ندهند از دانشجویان به صورت ابزاری استفاده شود

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، گفت: یکی از ابعاد مطرح در بحث رسالت جنبش دانشجویی در موقعیت فعلی مساله‌ی 16 آذر است و مطابق عرف، قشر دانشجویی هر سال برنامه‌ای در این زمینه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کرمی‌نیا، در این میزگرد اظهار کرد:هر دانشجو سعی دارد دانشجو بودن خود را با فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نشان دهد و این موضوع ، با رویکردهای متفاوت در فضای دانشگاه‌های کشور نمود پیدا می‌کند.

وی با بیان این عقیده که در سال‌های اخیر درون جنبش دانشجویی در زمینه‌ی 16 آذر ناخالصی به وجود آمده است، گفت: رسالت دانشجویان این است که اصل کلی 16 آذر را حفظ کنند؛ از طرفی دانشجو بودن صرف و وابسته نبودن به حرکات و جریانات بیرون از دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: وابستگی به احزاب خاص که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم به اصل جنبش دانشجویی ضرر می‌رساند و استقلال آن را زیر سوال می‌برد. مهم‌ترین وظیفه‌ی تشکل‌ها این است که اجازه ندهند از دانشجویان به صورت ابزاری استفاده شود.

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، افزود: دانشجو مطابق فرمایش مقام معظم رهبری باید آگاهانه و با دید باز سیاسی، عمل کند ، در برگزاری 16 آذر مشخص نماید که چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه مطالباتی دارد؛ اوضاع را در ید قدرت خود گیرد و اجازه ندهد کسی از این فضا استفاده کند.

وی در خصوص محیط ضد امپریالیستی و ضد سلطه‌ی داخلی و خارجی، توضیح داد: با توجه به جسارت و شجاعت دانشجویان، آنها در کل کشور پرچمداران اعتراضات هستند.

کرمی‌نیا با تاکید بر فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دانشجو باید دید باز سیاسی داشته باشد و به دنبال سیاسی‌بازی نرود، گفت: در برخوردها و مشکلاتی که میان دانشجویان و مسوولان دانشگاه اتفاق می‌افتد باید منصفانه قضاوت کرد؛ چرا که به طور قطع اشتباه تنها مربوط به یکی از این طرفین نخواهد بود.

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، همچنین در خصوص علت اینکه جو ضد امپریالیستی کاهش یافته است، به شرایط بین‌المللی اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به قدرت کشورما ، برهم خوردن توازن قوا، بالا رفتن قدرت چانه‌زنی جمهوری اسلامی ایران با خدماتی که بعد از انقلاب صورت گرفته است ، بحث ضد امپریالیستی به اندازه‌ی 16 آذر 32 مطرح نمی شود . اینکه بخواهیم موضوع را به سطح داخلی تسری دهیم، بی‌انصافی است. باید پرسید منظور از سلطه‌ی داخلی و یا حرکات ضد امپریالیستی چیست؟

وی افزود: با وجود تشتت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها باید بتوان روش‌ها را در چارچوبی خاص، دسته‌بندی کرد و تعریف درستی از آرمان‌خواهی ، عدالت‌خواهی و آزادی ارایه داد. 16 آذر نقطه‌ی عطف حرکات ضد امپریالیستی است؛ باید بدانیم که در این راه بهای زیادی پرداخته‌ایم. شهید، زندانی کشیده و مجروح داده‌ایم، تا جنبش دانشجویی امروز بتواند مطالبات خود را به راحتی مطرح کند و در سطح بالا به آنها پاسخ داده شود. چنین برخوردهایی نشان از سلطه‌ی داخلی نخواهد بود. باید انصاف به خرج داد و تفاوت جنبش دانشجویی امروز را با سال‌های گذشته، در مورد این که تا چه اندازه به جنبش دانشجویی بها داده می‌شود و به آن توجه می‌شود را در نظر گرفت.

کرمی‌نیا با تاکید بر اینکه اختلاف در اهداف و اصول نیست، تنها بر سر روش‌ها است، تصریح کرد: باید فضایی ایجاد شود که نظرات همه‌ی دانشجویان مطرح شود و بتوان از میان آنها به نتیجه‌ی درست رسید. امروز برخی معتقدند فعالیت‌های دانشجویی در رکود است. باید پرسید چه باید کرد تا به اهداف رسید؟

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، افزود: در چند سال اخیر روش‌هایی که در سالروز برگزاری 16 آذر استفاده شده به سمتی سوق یافته است که نشان می‌دهد جنبش دانشجویی از فضای هیجانی و تهییج‌آمیز فاصله گرفته است.

وی با بیان این که واقعه‌ی 18 تیر از سوی دانشجویان آغاز شد اما توسط دانشجویان ادامه نیافت، گفت: باید بررسی صورت گیرد تا بتوانیم به نتیجه برسیم که چه باید کرد تا از رکود فعلی فاصله بگیریم. دانشجو باید از پتانسیل دانشجو بودن خود استفاده کند. دانشجویان باید با در نظر گرفتن فضای سیاسی کشور روش مناسب را اتخاذ کنند و در مورد اتفاقات داخلی و خارجی تصمیمات درست را بگیرند. دانشجویان پرچم‌دار گفتمان جدیدی در دانشگاه هستند و باید آرمان‌خواهی و عدالتخواهی خود را به اثبات برسانند.

کرمی‌نیا در پایان با اشاره به صحبت صالحی دیگر میهمان این میزگرد مبنی بر اینکه در شرایط فعلی تشکل‌ها به حفظ وضع موجود بسنده کرده‌اند، ادامه داد: به نظر من چنین شرایطی وجود ندارد. فکر نمی‌کنم تشکل‌های دانشجویی تا این اندازه تنزل کرده‌اند و به حفظ وضع موجود بسنده می‌کنند. نباید بی‌انصافی کرد.

دانشجو باید در جهت پیگیری عدالت‌طلبی تلاش کند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صالحی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این میزگرد با بیان این که امیدوارم 16 آذر مصادف با آزادی دوستان ما ،احسان منصوری، مجید توکلی، احمد قصابان، علی نیکونسبتی و علی عزیزی همراه شود، ضمن این‌که 24 اسفند را نیز یکی دیگر از ابعاد رسالت جنبش دانشجویی دانست، اظهار کرد: به طور معمول دانشجو با دو صفت آرمان‌خواهی و عدالت‌خواهی شناخته می‌شود. عدالت‌طلبی عنصری وسیع است که آزادی‌خواهی نیز شامل آن می‌شود. دانشجو باید در جهت پیگیری عدالت‌طلبی تلاش کند.

وی افزود: عنصر مهمی که دانشجویان باید برای آن موضع‌گیری کنند، مشی صلح‌طلبی و کمک به ایجاد فضای عاری از جنگ خانمان‌سوز است. دانشجویان باید از تمام پتانسیل خود برای انجام این امر استفاده کنند. در این خصوص می‌توان به رویکرد دموکراسی در خانه و صلح در جهان که چندین سال در حال پیگیری آن بودیم، اشاره کرد.

این فعال دانشجویی در ادامه تصریح کرد: با بررسی تاریخی، شاهدیم که همیشه کسانی با فعالیت‌های سیاسی دانشجویان مخالف بوده‌اند که تمامیت‌خواه هستند. این قشر نه تنها با فعالیت‌های سیاسی دانشجویان بلکه با فعالیت هر قشری غیر از خودشان مخالف هستند.

صالحی افزود: تشکل‌های دانشجویی می‌توانند بر اساس قاعده و قانون عمل کنند، اما این خصوصیت در مورد جنبش دانشجویی صدق نمی‌کند. تشکلی دانشجویی است که بر اصولی پایبند باشد و براساس آنها رفتار کند. در مقابل مسوولان نیز مطابق با قانون با آنها برخورد کرده و همه را در برابر قانون یکسان بدانند. به طور مثال تشکلی به جرم تریبون آزاد یک ساعته به دو ماه توقف تریبون آزاد محکوم می‌شود در حالی که تشکل دیگری در همان دانشگاه از ساعت 9 صبح الی 17 مقابل دفتر ریاست دانشگاه تحصن می‌کند و در نهایت ادعا می‌شود تحصن نیاز به مجوز ندارد؛ بنابراین هیچگونه منع قانونی وجود نخواهد داشت. اگر قرار است قانون اجرا شود مسوولان باید قانون را برای همه به صورت برابر اجرا کنند.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، اظهار کرد: علت اصلی واقعه‌ی 16 آذر در سال 32 احساس تحقیر جامعه‌ی ایرانی از سوی دولت آمریکا و دخالت آمریکایی‌ها در امور داخلی کشور است. خصوصیت مبارزه با دخالت بیگانه هنوز در دانشجویان وجود دارد، تنها موضوع آن عوض شده است. زمانی دخالت علنی و بارز بود اما هم‌اکنون با واسطه صورت می‌گیرد. بسیاری از دانشجویان به نقش دول غربی اعتراض دارند. نمی‌توان گفت جو ضد امپریالیستی دانشجویی و عدالت‌خواهی فراموش شده است، تنها رویکرد و مدل آن تغییر کرده است.

وی در ادامه‌ی این جلسه در پاسخ به صحبت کمال‌خانی ،عضو جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد در جلسه‌ای با دانشجویان ، آبان ماه را ماه دانشجویی دانسته است، گفت: علت گرامی داشتن 16 آذر ویژگی دانشجویی بودن آن و اینکه خود دانشجویان می‌خواهند آن را گرامی بدارند، است و توسط حکم و دستوری از بالا ابلاغ نشده است. اگر بخواهیم روز دانشجو را از دانشجویی بودن خود جدا کنیم و به آن خصلت حکومتی بدهیم ، پسندیده نخواهد بود.

این فعال دانشجویی با اشاره به علی افشاری گفت که با زدن انگ‌هایی مثل بیگانه‌پرست و عامل خارجی به وی موافق نیست و ادامه داد:قبل از خروج افشاری از کشور نیز انگ عامل خارجی بودن در مورد ما وجود داشته است.

صالحی درباره‌ی علت کاهش فعالیت دانشجویی در زمان فعلی، توضیح داد: اگر بخواهیم اوج فعالیت دانشجویی در زمان انقلاب را با دوره‌ی رخوت مقایسه کنیم، پسندیده نیست. یکی از علل این رخوت را می‌توان ناامیدی و یاس بعد از شکست جنبش اصلاحات دانست.

وی درباره‌ی واقعه‌ی 18 تیر که در کوی دانشگاه اتفاق افتاد، گفت: درنهایت تنها کسی که محکوم شد، یک ریش‌تراش دزد بود. گویی تمام دعوا بر سر یک ریش‌تراش‌دزدی بوده است. دانشجویان مقصر شناخته شدند. احمد باطبی، منوچهر و اکبر محمدی محکوم شدند. دانشجویی که نتیجه‌ی حرکت سیاسی را تا این اندازه هزینه‌دار می‌بیند به سمت فعالیت‌های دانشجویی گرایش پیدا نخواهد کرد.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، در ادامه یکی دیگر از علل رخوت دانشجویی را از سوی مدیریت‌های بعد از دوره‌ی اصلاحات و بعضا در دوره‌ی اصلاحات خواند و ابراز عقیده کرد که مدیریت‌های این دوره را می‌توان به مدیریت داسی تشبیه کرد که ابزار آن کمیته‌ی انضباطی، احکام سنگین و ... است. اینها باعث می‌شود میل دانشجو به سمت فعالیت‌های دانشجویی کاهش یابد.

صالحی پس از بررسی 16 آذر، 18 تیر و خرداد 82، افزود: به این نتیجه می‌رسیم تا زمانی که استقلال دانشگاه به معنای واقعی به رسمیت شناخته نشود، امکان وقوع چنین وقایعی وجود دارد و تا زمانی که مانع ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه نشویم و آزادی آکادمیک در دانشگاه را به رسمیت نشناسیم وقوع چنین وقایعی دور از ذهن نخواهد بود.

وی استقلال دانشگاه، آزادی آکادمیک، عدم ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه را درس‌هایی دانست که می‌توان از 16 آذر گرفت و افزود: دانشگاه را باید به دانشجویان و اعضای هیات علمی سپرد؛ چرا که دانشجویان بهتر می‌دانند محیط خود را چگونه اداره کنند. اینکه اجازه‌ی انتخاب ریاست دانشگاه به دانشجویان داده نشود یک توهین است ، و این در حالی است که انتظار انجام کارهای بزرگ‌تری از دانشجویان وجود دارد.

این فعال دانشجویی یکی از راه‌های فعالیت دانشجویی را برگزاری سخنرانی دانست و ابراز عقیده کرد که متاسفانه برخی هیات‌های نظارت دانشگاه‌ها در این زمینه عملکرد سلیقه‌ای دارند؛ به طور مثال فرزندان چگوآرا در دانشگاه به بیان اندیشه‌های مارکسیستی می‌پردازند اما اجازه‌ی سخنرانی به برخی از روشنفکران دینی در بعضی از دانشگاه‌ها داده نمی‌شود.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، برطرف شدن فضای رخوت دانشجویی را با مذاکره امکان‌پذیر دانست و توضیح داد: لازم است که طرفین میز گفت‌وگو یکدیگر را به رسمیت بشناسند. گفت‌وگو باید میان تشکل‌های واقعی دانشجویی انجام شود و تشکلی دانشجویی است که از پایین شکل بگیرد نه از بالا توسط حکم و فرمان.

وی درباره‌ی اینکه به علت اخلال‌گر بودن به برخی اجازه‌ی سخنرانی داده نمی‌شود، گفت: راحت نمی‌توان تشخیص داد که فردی اخلال‌گر است یا خیر؟ باید مطابق قانون عمل کرد. دخالت سلیقه‌ای افراد در قانون به حاکمیت قانون لطمه می‌زند. در زمان انقلاب، مطهری اعلام کرد مارکسیست‌ها می‌توانند در دانشگاه تدریس کنند اما امروز به برخی از روشنفکران دینی اجازه‌ی سخنرانی داده نمی‌شود، به این علت که احتمال اختلال در جلسه وجود دارد. در حالی که در هر برنامه‌ای امکان به وجود آمدن اختلال وجود دارد. 28 سال پیش انقلاب شد که در کشور حاکمیت قانون اجرا شود نه حاکمیت سلیقه.

این فعال دانشجویی با اشاره به مناظره‌های دانشجویی، تصریح کرد: اینکه در مناظره دانشجویان از نتیجه‌ی بحث و گفت‌وگو حقیقت را پیدا می‌کنند، درست نیست؛ چرا که اصولا در مناظرات بیشتر از اینکه بحث علمی صورت گیرد جدل علمی انجام می‌شود.

صالحی در پایان ابراز عقیده کرد که با در نظر گرفتن جوانی و روحیه‌ی آرمان‌خواهی دانشجویان متاسفانه برخی رفتارهای مدیریتی باعث شده که تشکل‌ها تنها به حفظ وضع موجود و حفظ تشکل خود قانع باشند و آرمان‌ها را رها کرده تا زمانی که فرصتی پیدا کنند و بتوانند به دنبال آنها روند.

آرمان‌خواهی و مصلحت‌طلب نبودن از ویژگی‌های دانشجویی است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این میزگرد، کمال خانی، قائم مقام دبیر جامعه‌ اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های جنبش دانشجویی این است که مشکلات را می‌بیند و ضعف‌ها را در سطح جامعه رصد می‌کند و برای اینکه آنها به گوش مسوولان برساند یا آن را حل کند، موضوع را در جنبش یا همان تشکل خودش مطرح می‌کند.

وی معتقد است که اگر فعالیت سیاسی و مطالبات دانشجویی را قاعده‌مند کنند این دیگر از حالت جنبش درمی‌آید و تبدیل به یک حزب سیاسی می‌شود که برای رسیدن به اهداف، وسیله‌ای برای خودش تعریف کرده و از دانشجو استفاده می‌کند.

کمال‌خانی خصوصیت جنبش را این دانست که برنامه‌ریزی از قبل نداشته و چندان چارت و نمودار سازمانی ندارد و افزود: دانشجو اگر بخواهد مشکل سیاسی یا صنفی را حل کند باید در این قالب حرکت کند.

قائم مقام دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، به دیدار برخی از دانشجویان با دکتر احمدی‌نژاد اشاره کرد و با بیان این که در آن دیدار ایشان گفتند که با توجه به واقعه‌ی 13 آبان، آبان ماه دانشجویی استآ ابراز عقیده کرد که اینکه تاکید می‌شود به خاطر فلان اتفاق در 16 آذر، بیاییم آذر را ماه دانشجویی قرار دهیم، صحیح نیست.

وی تصریح کرد: جامعه‌ی اسلامی دانشجویان با توجه به آن سخنان این طور عمل می‌کند که تاکید خود برای حرکت‌های دانشجویی را در ماه آبان و با محوریت 13 آبان قرار دهد.

کمال‌خانی ابراز عقیده کرد: اگر در گذشته جنبش دانشجویی در تجمع، تحصن، اعتراض، آتش زدن عکس و ... بوده است هم‌اکنون از آن جهت در رکود است، اما هم‌اکنون خیلی از تشکل‌ها هستند که گاهی با زیر پا گذاشتن برخی از چارچوب‌ها، در نشریات، برنامه‌ها و سخنرانی‌های خود، مواضع‌شان را اعلام می‌کنند.

قائم مقام دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، با بیان این که خیلی از برنامه‌ها در دانشگاه تهران بوده که برگزار شده و برخورد جبری با آنها نشده است، ابراز عقیده کرد که اما اینکه شیشه‌ای شکسته نمی‌شود، استادی کتک نمی‌خورد و نیروی انتظامی هم با دانشجویی برخورد نمی‌کند در رکود است و یکی از علت‌هایش این است که نوع ابراز مواضع و نظرات عوض شده و از آن حالت زدن و شکستن تغییر کرده و به قول معروف دموکراتیک‌تر شده است به طوری که در نشریات و برنامه‌ها بروز پیدا می‌کند.

کمال‌خانی اظهار کرد: اینکه دوستان اینطور اظهار می‌کنند که الان فضای دانشگاه طوری بسته شده که هیچ کاری نمی‌شود کرد و این باعث رکود در دانشگاه شده است، صحیح نیست.

وی افزود: اگر ریشه‌ای‌تر نگاه کنیم یک قشر در جامعه هستند به نام دانشجو و چند ویژگی دارند که آرمان‌خواه است و مصلحت‌طلب و عافیت‌اندیش نیست و با توجه به برهه‌ی خاص سنی‌اش، به جایی وابستگی ندارد. این آرمان‌خواهی به صورت جنبش دانشجویی در می‌آید که نمودش در تشکل‌های دانشجویی است.

وی به ابزارهای دستیابی به هدف اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارها، طرح پرسش است اما متاسفانه با توجه به مسایلی که دیده شده در 10 سال گذشته در برخی تشکل‌ها، پرسش‌هایی با هدف غیر از رسیدن به پاسخ مطرح بوده است و بسیاری از تشکل‌ها پرسش‌هایی را برای تخریب و تخطئه یک حکومت، دولت یا فرد و مسوول مطرح می‌کنند.

به اعتقاد قائم مقام دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، خیلی از سخنرانانی که به دانشگاه‌ها دعوت می‌شوند تنها جنبه‌ی ژورنالیستی سخنران در نظر گرفته می‌شود تا بتواند مخاطب را به هیجان در آورد و اخلال و تشنجی ایجاد کنند که بعضی از تشکل‌ها نیز از آن برداشت‌ خودشان را داشته باشند.

کمال‌خانی به برگزاری مراسم روز آزادی بیان از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اشاره و تصریح کرد: این مراسم در سال‌های گذشته مخاطبان گسترده‌ای داشت و همیشه شور ایجاد می‌شود و سرانجامش اخلال و تشنج بود، اما امسال شاهد چیز دیگری بودیم و تشنج و اخلال هر ساله را ندیدیم.

قائم مقام دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، به آنچه سخنرانی دوره‌ای برخی افراد می‌خواند نیز اشاره کرد و گفت: به نظرم هدف آنها طرح پرسش و رسیدن به پاسخ نیست و برای جای دیگری خیز برداشته‌اند که احتمالا برای انتخابات مجلس است.

کمال‌خانی اظهار کرد: دلیل اینکه چرا باید با برخی از سخنرانی‌ها برخورد ‌شود این است که طبق عقل و قانون شرع باید با اخلال‌گر مقابله کرد و جلویش را گرفت تا بیش از این به جامعه صدمه نزند.

قائم مقام دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، با بیان اینکه ما این نظر را نداریم که تشکل‌ها نقش پدر را برای دانشجو دارند که بگویند کجا اخلال می‌شود و کجا ایجاد نمی‌شود و تصمیم‌گیری کنند، گفت: اما اینکه برخی برای رسیدن به اهداف‌شان برنامه‌ای را برای اخلال در دانشگاه ترتیب دهند بحث دیگری است.

به عقیده‌ی وی، در برنامه خیلی از تشکل‌ها این محرز است که در این تاریخ و این سالن، این برنامه برگزار می‌شود برای اینکه یک نمایش قدرتی باشد برای بقیه‌ی تشکل‌ها و مسوولان دانشگاه.

کمال‌خانی افزود: در عین حال برنامه‌هایی هم هر چند به اخلال کشیده شده اما هدف اصلی‌اش این نبوده است.

قائم مقام دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، در پاسخ به اظهارات پدرام قدرتی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران مبنی بر جلوگیری از سخنرانی برخی استادان دانشگاه، اظهار عقیده کرد: این یک چیز عقلی است که از چاقو یک زمان می‌شود استفاده‌ی خیلی مثبت و یا استفاده خیلی منفی داشته باشیم و یک استاد نیز می‌تواند در کلاس درس عملش را ارایه دهد و تبادل علم شود اما اینکه برای سخنرانی دعوت شود تا فضا در اختیارش قرار گیرد و مطالبی را بیان کند و کسی هم در مقابلش قرار نگیرد تا به او پاسخ دهد به نظر من هدفی جز اخلال ندارد.

کمال‌خانی به برنامه «و اینکه مذاکره» که از سوی جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد اشاره کرد و گفت: در آن برنامه از افراد مختلف دعوت شده بود و حتی به ما هم اعتراض شد که کسی که مواضعش خیلی تفاوت دارد دعوت کرده‌اید و تریبون داده‌اید اما ما به هر کسی تریبون می‌دهیم در قبال اینکه کسی در مقابلش بنشیند تا بتواند جواب سوال و صحبت‌هایش را بدهد.

وی در مورد سخنرانی‌های هاشم آقاجری و صحبت‌های پدرام قدرتی مبنی بر اعمال سلیقه در دادن مجوز برای سخنرانی وی در برخی دانشگاه‌ها، با بیان این که کلاس‌های آقاجری تاکنون به اخلال کشیده نشده است، ادعا کرد که به طور حیرت‌آوری دیده‌ایم، هر سخنرانی‌ای که آقاجری در آن بوده به اخلال کشیده شده است.

بیداری دانشجویی اولین درس 16 آذر است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران وعلوم پزشکی تهران، با بیان این‌که وقتی از جنبش دانشجویی صحبت می‌کنیم ابتدا باید تعریف جنبش را بدانیم، جنبش را یک حرکت جمعی عنوان کرد که برای ایجاد تغییر صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پدرام قدرتی نیز در این میزگرد گفت: جنبش می‌تواند به اشکال مختلف صورت گیرد و کسانی که جنبشی را انجام می‌دهند اسم آن را برای خودشان اختیار می‌کنند.

قدرتی با بیان اینکه دانشجو در طبقه‌بندی‌ها در گروه روشنفکران قرار می‌گیرد، تصریح کرد: روشنفکران، تحصیل‌کرده‌هایی هستند که دغدغه اجتماعی دارند و احساس مسوولیت می‌کنند.

به گفته‌ی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت: دانشجو به تبع قرار گرفتن در گروه روشنفکران، جنبش روشنفکری شکل می‌دهد که این جنبش تاریخچه تقریبا طولانی دارد و از حدود سال 1320 به نحوهای مختلف آغاز شد.

قدرتی افزود: در آن زمان دانشجویان نمایندگی احزاب را در دانشگاه‌ها داشتند، تأثیرگذاربودند؛ جو غالب جنبش دانشجویی "چپ" بود و در کنار آن هم تشکل‌های دانشجویی مستقلی تأسیس شدند.

وی تأسیس این تشکل‌های مستقل را بر اساس دغدغه‌ای اسلامی و گفتمان اسلام دانست و گفت: این دانشجویان تعلقی به احزاب نداشتند و انجمن‌های اسلامی دانشجویان - که در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شکل گرفت - نیز برای مقابله با تفکر چپ غالب به دانشگاه‌ها تأسیس شدند؛ این جنبش به گونه‌ای ادامه یافت که تشکل‌های مستقل اسلامی تقریبا نتوانستند قدرت چندانی در مقابل شرایط غالب پیدا کنند و در آن فضا که حتی نماز خواندن مورد تمسخر قرار می‌گرفت توانستند با تلاش مؤثر، عضوهای زیادی در دانشگاه جمع کنند.

قدرتی ادامه داد: انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های مستقل دیگر که با دغدغه‌های اسلامی وارد شدند توانستند فضا را بشکنند و تبلیغ اسلام را بکنند و این روند ادامه داشت.

وی به واقعه 16 آذر 1332 اشاره و خاطرنشان کرد: پس از کودتای 28 مرداد یک جو ضدامپریالیستی در دانشگاه‌ها و جامعه غالب شد و جنبش دانشجویی بر این اساس به سمت مقابله با امپریالیسم و سرمایه‌داری پیش رفت. 16 آذر در مخالفت با سفر نیکسون به ایران و دخالت آمریکا در ایران رخ داد.

قدرتی در تعریف کلی، جنبش دانشجویی را دارای یک هدف اصلی سلطه‌ستیزی دانست که می‌تواند خارجی و داخلی باشد و گفت: از آن‌جا که دانشجو با هر سلطه‌ای مقابله می‌کند، پس از 16 آذر مبارزات با سلطه خارجی ادامه پیدا کرد و در کنار آن نیز مبارزه با سلطه داخلی صورت می‌گرفت.

وی با بیان این‌که دانشجو باید در مقابل سلطه داخلی بیدار باشد، برخی برخوردها را نشانه‌ سلطه خواند و گفت: هم‌اکنون مبارزه با سلطه که یکی از فعالیت‌های اصلی جنبش دانشجویی است باید در عرصه داخلی و خارجی انجام شود.

وی با بیان این عقیده که افرادی مثل علی افشاری به دلیل آن‌چه آن را سلطه داخلی خواند به سلطه خارجی روی بردند، گفت: به نظر من این از چاله به چاه افتادن است. باید تعادلی در این قضیه وجود داشته باشد که نه از چاله به چاه بیفتیم و نه این‌که محدود به یک بخش باشیم.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران اظهار کرد: این طور نیست که مبارزه با امپریالیسم فراموش شده باشد؛ روش‌ها، عملکردها و نحوه برخوردها تغییر کرده، اما فضای مبارزه با امپریالیست هم‌چنان وجود دارد.

قدرتی با اشاره به این‌که در زمان اصلاحات دانشجویان حس می‌کردند که می‌توانند تأثیرگذار باشند، ادعا کرد که پس از اصلاحات نه تنها تأثیرگذار نیستند؛ بلکه به نوعی سرکوب می‌شوند.

وی ابراز عقیده کرد که هزینه فضای دانشگاه‌ها و هزینه‌ی فعالیت دانشجویی و عملکرد دولت‌های قبلی در تأثیرگذاری دانشجویان نقش دارند و فضای رکود فعلی نیز با یک مقدار باز شدن فضای دانشگاه‌ها شکسته می‌شود. این طبیعی و واضح است که اگر هزینه فعالیت کم شود، دانشجو فعال‌تر می‌شود و راحت‌تر می‌تواند فعالیت کند.

وی در رابطه با فعالیت‌های دانشجویی در برخورد با آنچه «سلطه داخلی» می‌نامید به اتفاقات 18 تیر اشاره کرد و گفت: در آن زمان یک عده از دانشجویان در اعتراض به تعطیلی یک روزنامه تحصن کردند و دیدید که با چه فجایعی روبرو شد.

وی با اشاره به این‌که در آن اتفاق دانشجویان در صحنه بودند، خاطرنشان کرد: هرچند که برخی می‌گفتند این سمپات احزاب بود و دانشجو هزینه اصلاحات را داد و از بالا به آن‌ها دستور داده بودند که چنین کاری بکنند اما واقعا چنین چیزی نبود.

قدرتی یادآور شد: روزنامه سلام پرمخاطب‌ترین روزنامه در دانشگاه تهران بود و پس از بسته شدن آن دانشجویان عکس‌العمل نشان دادند.

این فعال دانشجویی در رابطه با علی افشاری در پاسخ به دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر، اظهارداشت: هیچ‌وقت نگفتم که او مقصر صرف بوده است چراکه اگر شرایط و فشارهایی که برای وی به وجود آوردند نبود شاید او هم‌اکنون آنجا نبود و بخش بیشتری که باعث شد برود حبس‌ها و فشارهایی بود که کشید و باعث شد که به عقیده‌ی من در واقع به سلطه خارجی پناه ببرد؛ اما هزینه‌ای که علی افشاری برای فعالیت‌های دانشجویی ایجاد کرد را نمی‌شود انکار کرد. ایشان هم‌اکنون هم هفته‌ای یکی، دو بار در صدای آمریکایی که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا است و به نظر من نماد امپریالیسم است، بر ضدانقلاب و مباحث دیگر صحبت می‌کند. او کسی است که در جنبش دانشجویی فعال بود اما توجیه منطقی ندارد که حرکتی انجام شود که هزینه زیادی ایجاد کنند به طوری‌که هنوز هم تاوانش را شاید باید پس بدهیم و هنوز هم به خاطر امثال او به ما انگ اینکه که شما منسوب آمریکا هستید و با آمریکا کار می‌کنید می‌زنند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به اهمیت 16 آذر به عنوان روز دانشجو اشاره کرد و گفت: اولین درسی که از 16 آذر می‌توانیم بگیریم این است که دانشجو بیدار است و متوجه است که در پیرامونش چه اتفاقاتی می‌افتد و خودش را در مقابل این اتفاقات مسوول می‌داند.

قدرتی ویژگی دانشجویان 16 آذر 32 را وابسته نبودن عنوان کرد و ادامه داد: درس دیگر از 16 آذر توان دانشجو است که دانشجو چه‌قدر می‌تواند تأثیرگذار باشد که پس از 56 سال هنوز ما یادمان آن روز را برگزار می‌کنیم و نقش دانشجویان آنقدر تأثیرگذار بوده که در تاریخ ثبت شده و مانده است.

وی درمورد برنامه‌های سالروز 16 آذر با بیان این که تشکل‌هایی که پیش‌تر تأثیرگذار بوده‌اند به طور معمول به دنبال برنامه‌های آکادمیک، سخنرانی و برنامه‌هایی از این دست بوده‌اند، ابرازعقیده کردکه این تشکل‌ها همواره با مشکلات و موانعی روبرو شده‌اند که این موانع باعث برخی حرکات غیرآکادمیک و رادیکال می‌شود که البته حرکت‌های رادیکال همواره غیرآکادمیک نیستند و به عنوان یک روش سیاسی، کاملا پذیرفته شده‌اند.

وی یادآور شد: اینکه با موانعی روبرو شدند و به برگزاری تجمع و تریبون آزاد دست زدند قصد تخریب وجود نداشت اما عده‌ای هدفدار و عده‌ای از روی احساسات برای تخریب وارد می‌شدند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به تشکیل پارلمان دانشجویی اشاره کرد و پیشنهاد داد: می‌توان روی تشکیل این پارلمان بحث شود که تشکل‌های واقعی دانشجویی در آن حضور داشته باشند که در این صورت می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند؛ البته باید مکانیزمی فراهم شود که همه به طور یکسان حضور داشته باشند.

وی با بیان این ‌که پیش از این فضای دانشجویی دارای یکسری آزادی‌های آکادمیک بود و با بیان این عقیده که هم‌اکنون در دانشگاه این آزادی‌ها نقض می‌شود، ادعا کرد که اعضای هیأت علمی دانشگاه در مواقعی نمی‌توانند سخنرانی کنند و این هیچ توجیهی ندارد که اگر کسی در یک سخنرانی افراد را منحرف کند پس وقتی در دانشگاه تدریس می‌کند سالانه خیلی‌ها را منحرف می‌کند! این مکانیزم باید طراحی شود که کسی که عضو هیأت علمی دانشگاه است بتواند در دانشگاه سخنرانی کند و فکر نمی‌کنم که این خواسته‌ی غیرمعقولی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فضای گفت‌وگو باز باشد و با خواسته‌های حداقلی دانشجویان برخوردهای سلبی صورت نگیرد جو رخوت هم به زودی از بین خواهد رفت و اگر هم شرایط تغییر نکند سرانجام این جو از بین می‌رود؛ چراکه دانشجو تا یک جایی سکوت می‌کند و طاقت می‌آورد و سرانجام سکوت را می‌شکند و امیدواریم فضایی ایجاد شود که شکستن سکوت باعث هزینه‌ی سنگین‌تری نشود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با اشاره به سخنان قائم مقام دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران دیگر میهمان این میزگرد مبنی بر این‌که هدف اصلی برگزاری برخی از برنامه‌ها رسیدن به پاسخ نیست، گفت: در رابطه با برنامه‌هایی که به پاسخ نمی‌رسیم باید بگویم شاید هدف خیلی از برنامه‌ها، بیان موضوع است و سخنران دعوت نمی‌کنیم که پاسخ بگیریم؛ بلکه دعوت می‌کنیم که دغدغه‌هایی که دارد و شاید با دغدغه‌های ما یکی باشد را بیان کند و به گوش مسوولان برساند.

قدرتی در رابطه با روز آزادی بیان، نیز که کمال‌خانی قائم مقام جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران یکی دیگر از میهمانان این میزگرد آن را مطرح کرد، گفت: حرکتی که در برنامه‌های ما صورت می‌گرفت مختص 18 آبان نبود و در چندین برنامه‌ی ما در دو، سه سال گذشته این اتفاق افتاده به طوری‌که برنامه به تشنج کشیده شده است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در رابطه با این‌که شخصی که اخلال‌گر است نباید به دانشگاه بیاید، گفت: ما بر چه اساسی می‌گوییم که یک فرد اخلال‌گر است و نباید به دانشگاه بیاید؟ من هم خیلی‌ها را اخلال‌گر می‌دانم و دلیل نمی‌شود که سلیقه‌ای عمل کنیم.

وی با طرح این پرسش که اخلال یعنی چه؟ تصریح کرد: شخصی که استاد دانشگاه است و تدریس می‌کند و یا حتی عضو هیأت علمی دانشگاه است اگر اخلال‌گر است که باید از دانشگاه بیرونش کنند، اما اگر برای دانشجویان شعور قائلیم و معتقدیم که اخلال‌گر را می‌شناسند بگذاریم خودشان تصمیم بگیرند.

انتهای پیام

 

نظرات 1 + ارسال نظر
, , پنج‌شنبه 15 آذر 1386 ساعت 01:05

شما واقعا در انتخاب پست برای همکلاسی خیلی دقت می کنید و همیشه بهترینها رو گلچین می کنید ، ممنونم ازتون !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد